"Mopo"

NYBERG JYRKI L 04.02.2006 17:13

Ei taida olla ihan oikea foorumi, mutta sivuaa matkailuautoja. Kävin päivällä MP-messuilla ja katselin skoottereita, 50 cc:llähän saa nykyään kuskata aikuistakin. Kiinnostaisi, kun niiden vakuutusmaksut olisivat kohtuulliset käyttöön nähden ja olisi helppo lykätä takatalliin. Olisko kellään kokemusta, pärjäisikö sellaisella lyhyitä kauppa- ja nähtävyysmatkoja, kun mihinkään matka-ajoon ei olisi tarvetta. Saa nauraakkin: Lennu

PUTTONEN MATTI 09.10.2006 20:24

Meillä on Adrian SL 697 takatallissa "oikea" scootteri 102 kuutioinen Honda Lead maksoiko 2500 euroo 4 vuoden takuulla, on pikkaisen erilainen peli kuin kiinan skootterit joiden varaosista ei ole mitään tietoa. Liikennevakuutus ei ole edullisimmasta päästä mutta toisaalta 2 päälläkin on tosi tukevava ja jaksaa kantaa vaikkapa kaljakassit tai muut ostokset. Menoa saisi olla karvan enemmän, nyt menee 70 km/h ja pitkällä hehkuttamisella myötätuuleen 80 km/h

PELLAS JARI 10.10.2006 12:00

Harrastan itse myös moottoripyöräilyä, ja kun tuli aika hankkia skootteri matkailuauton perään, niin oli itsestäänselvyys että sen tulee olla 125 cc. Löysin vajaan vuoden vanhan ( tehtaan takuuta vielä yli vuosi jäljellä ) Kymco 125 Movie:n 2000 €:lla. Vakuutukset n. 110 € / vuosi kalliimpi kuin moposkootterilla ( uusi teho/paino suhde vakuutukset ). Ensinnäkin nuo kiinan mopot ovat laadultaan heikkoja, laadukas moposkootteri ei ole paljonkaan edullisempi kuin 125 cc skootteri. 2 päällä nuo moposkootterit kyllä hyytyy jo pienessäkin ylämäessä. toiseksi pidän sitä epämiellyttävänä ja vaarallisena jos et voi, esim. 80 km/h tiellä, ajaa muun liikenteen mukana, vaan kokoajan autot ohittelevat sinua. Painon puolesta 125 cc skootterit painavat vain n. 20-30 kg enemmän kuin moposkootterit, mutta ovat istuintiloiltaan 2:lle aikuiselle aivan eri luokkaa kuin moposkootterit. 125 cc skootterit ovat myös aikuisten käytössä ( paino ) kestävyydeltään aivan eri luokkaa kuin moposkootterit ( runko, jousitus, iskarit, moottori ), kun ei tarvitse kokoajan maximissa vääntää. Vähän enemmän rahaa peliin, niin vuosien varrella kyllä kannattaa. 125 cc:n skootterin jälleenmyyntiarvo säilyy myös aivan eri tavalla kuin moposkootteriden, joita vuoden kaksi vanhana saa hakea melkein ilmaiseksi pois.

NYBERG JYRKI L 10.10.2006 12:41

Kiitos Jari ja muutkin asian tiimoilta, koeajojen perusteella ne pikkukoneet jäivät pois laskuista. Valitettavasti koko "projektikin" on toistaiseksi keskeytetty odottelemaan "parempia aikoja". Hyvää syksyä, Lennu

RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 14:50

Jos kelpaa huimapyörä niin mä ajelen tällasella ryhtipyörällä. Ikää vasta 44 vuotta ja täydessä iskussa, tekniikka kokonaan uutta, ajettu 1200 km. Painaa 150 kiloo, kuutioita 250, ja museorekkarissa vakuutusmaksu 26 euroo vuodessa. Eikä kapineessa montaa työkalua tarvita.

Tämmösiä ryhtipyöriä löytää esim Veteraanimoottoripyöräklubin sivuilla myyntipalstalta. Just kattelin mielenkiinnolla kun siellä oli muutama sata kilsaa ajettu Erkkola invamopo. Ja vaikka mitä. Tonnilla saa jo ihan kelpo museopyörän. Katettu Vespa kolmipyörä, siinäpä peli.

Tämmönen mulla: www.kolumbus.fi/netjengi/mz.JPG mutta täähän nyt onkin ihan oikee moottoripyörä eikä mikään nykyajan kuttaperkkakuorinen kyykkypyörä kernipenkillä.

RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 14:57

Ai niin, muutama huomio tällasesta.

Tällasessa on mukana tyyli. Sitä ei uusiin saa rahallakaan.

Jos kävis niin että pitää tauon tienposkessa niin ei mene montaa minuuttia kun siihen pysähtyy joku tarjoamaan apua ja työkaluja jne. Kuttaperkkapyörälle ohiajajat vaan pikkasen hymyilee.

Ehdottoman turvallinen. Jos kolari sattuu niin tällä ollaan vielä kaukana onnettomuuspaikalta.

Tehojen ja ajo-ominaisuuksien takia tässä, näinkin vanhassa, on luistonesto ja sutimisen estojärjestelmä. Tai siis ei mulla ainakaan ole sutinut.
RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 15:41

Ota tosta Jawa. Kärjetön sytty tarkottaa sitä että lähtee lämpösenäkin käyntiin. http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,14577.from1160156669.html#new

RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 15:53

Katoppa, sopuhintainen sotapässi. http://www.vmpk.fi/forum/index.php/topic,13448.0.html

HAAPAKOSKI OSSI 10.10.2006 17:25

Kevarin verosta ei kuulemma ole pelkoa, kun kuutiotilavuutta ja kaasutinta ei mennä muuttamaan eli variaattorin rajoitinprikkojen poistosta selviää pelkillä sakoilla. Sakon suuruudesta ei tietoa.

NYBERG JYRKI L 10.10.2006 17:54

Moi Kari, mulla oli 175 cc MZ vuonna -64/-66. Myin sen, kun lähdin armeijaan. Olen yrittänyt jäljittää pyörää, mutta se tuntuu hävinneen jäljettömiin. Vuosimallia en muista, mutta taisin maksaa siitä peräti 500 markkaa. Hyvin se palveli työ- ja riijuureissut karjalan korpimailla. Lennu

RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 18:16

Jos pyörä, vaikka alle 50 kuutioinen, kulkee 80km tunnissa vaikka sillä ei sitä ajettaisikaan, on moottoripyörä. Asetus sanoo että mopon rakenteellinen nopeus saa olla enintään 45 km tunnissa. Poliisi pelaa reilulla pelivaralla ja antaa mopon mennä 50 - 55 km tunnissa ilman seuraamuksia, mutta jos sillä pääsee yli 60km tunnissa niin poliisi laittaa sut maksamaan veron moottoripyörän mukaan. Kyse ei siis ole siitä millä vauhdilla ajat vaan rakenteellisesta nopeudesta, sillä ei saa olla maksiminopeutta enempää kuin 45km/h käytännössä 50 - 55 km/h.

Tarkoittaa sitä että nuori joka tollasella ajaa, sen kortinsaanti lykkääntyy ainakin vuodella. Maksettavaa tulee se moottoripyörävero. Ja se mistä ei juurikaan puhuta on vakuutusmaksut. Jos mopo on vaikkapa 2002 rekisteröity, ja nyt polliisi toteaa sen moottoripyöräksi niin veron lisäksi tulee vakuutusmaksu joka on vuodesta 2002 asti moottoripyörävakuutusmaksu X kaksi.

Onneksi olkoon vaan, sillä ostas laillisen vehkeen.

Ei näitten kanssa kannata temppuilla. Maksaa sen minkä kuuluu maksaa. Jos kakarat haluaa mennä laillista nopeutta kovempaa niin kysymys kuuluu että mitä muuta laitonta ne haluaa tehdä. Vanhemman velvollisuus on kattoa riiviöittensä perään. Ja tempoa kuonoon jos tarvitaan. Anteeksi jos esitän asiat jyrkästi, se johtuu vaan siitä että oon saanu 5 kakaraa maailmalle... osan mopoilla ja osan ilman. Mun mopo on menny kovempaa kun 45km/h mutta pentujen ei. Siinä ero.

RAUTIAINEN KARI 10.10.2006 21:38

Onkos sulla mitään tietoa siitä, muistatko rekkaria, onko kantakortin kopiota, rungon numeroa. Jos jotain muistat niin peli löytyy kyllä jos se vielä on olemassa. Koeta etsiä. Koska 64-66 jos se on ollut uusi niin sen tyyppi on MZ ES175, tai jos se on ollut käytetty silloin niin varmaan tyypiä RT. Onko se tonnäkönen kun toi mun, Vai sirompi ja "norsunkorva" satulat? (RT oli pääsääntöisesti 125ccm)

Jos siitä jotain tietoa löydät tai muistat rekkaria niin kyllä me se huimapyörä löydetään. Ja jos se on raato niin kaikkea osaa, varaosakirjaa, käyttöohjetta tai ihan mitä vaan löytyy. Paremmin kuin Jawaan tai mihinkään esim engelsmanniin. Kun vaan se runkoputken pätkä on tallessa missä sarjanumero on.

HAAPAKOSKI OSSI 11.10.2006 07:18

No sinähän tuon tunnut tietävän - en ala väitteleen kun omakohtasia kokemuksia ei ole. Siinä on vaan iso ero, mikä on sopiva rakenteellinen nopeus niille mopoille, joita minäkin virittelin 25 vuotta takaperin verrattuna nykyskootteriin, jolla saa suomen ulkopuolella ajaa 80 ja ylikin - sen rakenteellinen nopeus esim. jarrujen osalta ei ole 45, kuten "mopolla".

RAUTIAINEN KARI 11.10.2006 12:09

Puhutaan rakenteellisesta nopeudesta. Tarkottaa sitä että peli ei saa kulkea kovempaa. Vaikka sillä ei ikinä ajettas kovempaa kuin 45km/h niin jos poliisi toteaa sen kulkevan 80 niin se on moottoripyörä.

Kyse sitten taas ominaisuuksista ja turvallisuudesta onkin ihan eri juttu. Voiko mummo -86 mallisella Nissa Micralla ajaa turvallisemmin moottoritiellä 120km/h kuin uudenkarheella Chevrolet pakettiautolla ammattikuljettaja yli 80km/h koska letukassa on kaikki mahdollinen automatiikka jne. Ja micrassa on ainoona turvavarusteena helvetillinen välys raidetangon päissä.

RAUTIAINEN KARI 12.10.2006 18:14

No nyt on myynnissä tommonen samanlainen kun mun pyörä. Väri vaan on sellanen hieno 60 luvun oranssi. Oikeen tulee mieleen Solive kukkatarrat kaakeleissa.

NYBERG JYRKI L 17.10.2006 09:35

Moi Kari, tässä s.p-osoite, jyrki.nyberg@dnainternet.net ,kirjoitellaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.