Moottorin vikavalo
Jari Kortesalmi
03.02.2024 19:00
Oliko jollain jotain tietoa mikä voisi olla kun auto seisoi kolme viikkoa ja nyt palaa moottorin vikavalo ja flekti pyörii kokoajan,en äkkiä löytänyt sitä keskustelua täältä kun jollain oli joku vastaava vika.Koitin motonetissä käydä luetutamassa vikakoodin mutta ei käsikapulalla mikä heillä on niin päässyt auton sielun elämään sisälle, millä vikakoodin lukijalla fiatin sisälle pääsee,auto on vm.2015. Johto ei riittänyt lukijasta mikä heillä on katoksessa.
Auto on siis ducato
muokattu: 3.3.2024 21:11
Eero Bruun
03.02.2024 19:20
Onko Ducato? Pari kolme tai neljä talvea sitten yhtenä yönä talvella takasumuvalo syttyi palamaan. Paloi aika pitkään kirkkaana. Pari viikkoa ehkä? Auto oli silloin talviunilla. Sammui valo sitten aikanaan. Samoin kävi avaimen kaukolukitukselle aiemmin. Pari vuotta piti ovi avata manuaalisesti. Sitten yhtenä iltana simbsalabim kaukolukitus toimi taas.
Timo Haapanen
04.02.2024 08:00
Tässä voisi auttaa starttiakun kaapelin irroittaminen muutamaksi minuutiksi.
Jari Kortesalmi
04.02.2024 19:03
Ei auttanut kaapeleitten irroitus,mutta jo aiemmin flektit lakkasi pyörimästä vikavalo jäi. Perjantaina tarttis talviloma reissuun lähteä,ja eipä siitä mitään tule jo valmiiksi rikkinäisellä autolla. Otin huomisen vapaa päiväksi jos sais luetettua vikakoodit jossain ja työn alle se pitäis saada,täällä salon seudulla on vaan joka puljussa aina pitkät jonot, no huomenna selviää kuin käy.
Eero Bruun
04.02.2024 21:12
Harmia on näistä vikavaloista. Usein eivät tarkoita mitään. Kiusaavat vaan. Tyttärellä Porsche Taycan. Ajeli viikko sitten töihin ja syttyi vikavalo. "Pitää pysähtyä ja viedä pajalle". Keskellä korpea oli. Soitti Porschelle ja sanottiin ei huolta ja voi ajaa. Kyllä se tuolla tien päällä säikäyttää.
Timo Haapanen
05.02.2024 09:01
Mun edellisessä Ducatossa flektien jatkuvaan käyntiin oli syynä syylärissä oleva viallinen termostaatti.
Jari Kortesalmi
05.02.2024 17:18
Eli anturi mittaa hiukkasudattimen paine eroa, ihan nimensä mukaisesti. Topias sanoi että joskus anturiin kertyy kosteutta mikä jäätyy ja pääsee anturin sähköihin,vaihdoin anturin ja vettä siellä oli. Näillä mennään vielä ainakin vikovalo on pois.
Seppo Suomi
05.02.2024 20:03
Timo HaapanenMun edellisessä Ducatossa flektien jatkuvaan käyntiin oli syynä syylärissä oleva viallinen termostaatti.
Tarkoittanet puhaltimen anturia ?
Timo Haapanen
05.02.2024 20:44
No niin tietenkin. Toki onhan sekin tavallaan termostaatti:))
Tuo paine-eroanturi on aika monelta hajonnut. Itsellä vikavalo paloi koko yhden etelänmatkan n. 9000 km. Syyn tiesin kun Saksassa kerran koodit luettiin ja valo sammutettiin mutta se syttyi aika pian uudelleen.
Kotona sen sitten vaihdoin. Nyt yhden vaihtokerran jälkeen lupaan vaihtaa sen alle puolen tunnin. Kuskin oven kohdalta alle, mukana 10 mm:n avain, pieni ruuvari liitintä varten ja isompi klemmareille, kaksi letkuklemmaria, ja uusi anturi.
https://www.autodoc.fi/bosch/7304565?utm_medium=cpc&utm_source=google&tb_prm=18661112151&gshp=1&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAq4KuBhA6EiwArMAw1FsFRNlXAwBDSWvANgyMopOb_736hnGIS6jr_1GRPpJizMfK37GpKRoCqqIQAvD_BwE
Jari Kortesalmi
05.02.2024 21:40
Jep syytä vaan mietin kosteudelle. Nyt auto ekaa talvea suojassa kun vihdoin sain paikan mistä voi lähteä ja tulla milloin lystää.Varmaan aika kaukaa haettu,kun betoni laatta on vaikka 10 astetta pakkasella kovien pakkasten jälkeen ja ilmat olleet jo suojan puolella,muodostuisiko kylmän lattian ja ilman lämpötilan rajapintaan kosteutta mikä nyt mennyt letkuista anturiin ja sikkonyt sen,tiedä häntä. Kyllä toi on ihan matkalla korjatavissa oleva vika kun uusi anturi vain on mukana,nyt ei tarttis uusia lemmareitakaan metsästää kun kerran vaihdettu.Toivottavasti olis nyt kunnossa,vika ainakin on ihan looginen. Taas tulee talvilomareissulla varmaan sen 4000 kilometriä.
Tai ei siis mennyt letkusta vaan kondensoitunut rauta putkeen/letkuun.
muokattu: 5.2.2024 22:08
Jari Kortesalmi
05.02.2024 22:34
Tossa on semmonen jos ajelee vaan auto ei osaa tehdä polttoa kun vika tilassa. Tulee pian uunin puhdistus aineelle käyttöä.
Timo Haapanen
06.02.2024 08:39
Jari KortesalmiJep syytä vaan mietin kosteudelle. Nyt auto ekaa talvea suojassa kun vihdoin sain paikan mistä voi lähteä ja tulla milloin lystää.Varmaan aika kaukaa haettu,kun betoni laatta on vaikka 10 astetta pakkasella kovien pakkasten jälkeen ja ilmat olleet jo suojan puolella,muodostuisiko kylmän lattian ja ilman lämpötilan rajapintaan kosteutta mikä nyt mennyt letkuista anturiin ja sikkonyt sen,tiedä häntä. Kyllä toi on ihan matkalla korjatavissa oleva vika kun uusi anturi vain on mukana,nyt ei tarttis uusia lemmareitakaan metsästää kun kerran vaihdettu.Toivottavasti olis nyt kunnossa,vika ainakin on ihan looginen. Taas tulee talvilomareissulla varmaan sen 4000 kilometriä.
Juuri näin. Alkuperäiset klemmarit ovat kertakäyttöisiä, rikkomalla irroitettavia. Letkut ovat hieman erikokoisia, mutta muistaisin että kahdella samaa kokoa olevilla normiklemmareilla pärjäsi. Kyllä tuon parinkympin osan voisi ottaa autoon mukaan.
Seppo Forssell
24.02.2024 13:42
Jos puhallin pyörii koko ajan ja vikavalo palaa, on yleensä syynä viallinen lämpöanturi tai johto siitä irti.
Vikakoodit pitäisi kyllä näkyä normi lukijalla. Itsellä Launch MOT jolla pääsee näkemään anturidataa jne.
Jari Kortesalmi
27.02.2024 09:34
Ennen oli näin. Flektit saa virheellistä tietoa paine ero anturilta ja luulee että poltto päällä.
Ari-Pekka Wiik
27.02.2024 17:07
Mulla oli syynä nk. kylmäkäynnistys ja siitä johtunut "nokipiikki". Exhaust fumes tms. Sammui Kiinasta tilaamallani palikalla ja Car Scanner ohjelmalla..
Ei ole syttynyt uudestaan.
Eero Bruun
01.03.2024 21:57
Minulla henkilöautossa Sitikka C5 vm 2010 paloi moottorinvikavalo kojetaulussa. Ei mennyt siksi katsastuksesta läpi. Vein korjaamoon. Odotin puhelua korjaamosta pelonsekaisin tuntein löytyykö tämä mystinen vika. Puhelu tuli aika pian ja helpotus. Olivat vaihtaneet ilmamassamittarin (?) ja valo hävisi. Ennen vanhaan autossa oli kaasutin, virranjakaja ja katkojan kärjet.
Erkki Vesterinen
03.03.2024 17:07
Eero Bruun
03.03.2024 21:11
Enpä malta olla laittamasta tähän millaista ennen oli auton huoltaminen. Minulla oli Kleinbus volkkari vm 1974. Eurooppaan oltiin lähdössä 1986. Tarkemmin Italian ja Ranskan Rivieralle. Katkojan kärjet virranjakajaan ostin Anttilasta siitä torin varrelta Kuopiosta.
https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/3038471