Moottorin öljy uudessa FIAT 2,3 150 Ducatossa

Hannu Leinonen 15.11.2018 22:06

Tuli ostettua otsikon mukainen pienellä kopperolla varustettu alusta menneenä kesänä Jyväs Caravanista. Kaupankäynti sujui alusta loppuun saakka luottamuksen merkeissä. Tuli tehtyä hyvät kaupat! Yksi pieni asia jäi kaivertamaan uuden auton onnellista omistajaa. Ihan loppumetreillä, lähtökahveja juodessa myyjä muistutti siitä, että tähän ei sitten Mobilin öljyt käy. Kertoi, että ainoastaan Fiatin omat öljyt ja Shellin vastaavat. Auton ohje kirjasta löytyy öljyn vaatimukset, jotka ovat : SAE 0W-30 ACEA C2. Tuli vaan mieleen alhainen ajatus: TULE AINA MEILLE !

Timo Haapanen 15.11.2018 22:16

Tällä öljyllä olen -15 hiukkasuodatintukaatilla ajanut koko ajan ( 50 000 ) Vaihto 10 000 välein.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GM-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

@timppa

Juhani Halmeenmäki 16.11.2018 06:31

GM-öljy on C3 eikä C2, ei käy ainakaan aloittajan autoon! Mielestäni ei kyllä edes 15-malliseenkaan, ei vaikka kuinka usein vaihtaisi, koska väärät speksit.

Eikä ole suoraan sanottuna ihan helppo yhdistelmä tuo 0W-30 ja ACEA-C2. Peugeotin puolella moista on tosin käytetty paljon, on siellä ihan yleinen öljy muutaman vuoden vanhoissa autoissa. Mutta ei varmasti löydy marketeista, eikä pienemmistä varaosakaupoistakaan.
Eli myyjän varoittelu oli perusteltu, koska moottoreihin kaadetaan mitä sattuu. Monelle öljyssä pätee vain hinta, vaikka sen kokonaiskulu autoilussa on todella pieni. Sitten itketään kun jotain hajoaa, vaikka vika näkyisi peilissä.
Mutta ei tuota öljyä sentään ole pakko yhdestä paikasta hakea, ei se kenenkään yksinoikeus ole, ja henkilömallin Pösöjä & Citikoita on teillämme tarpeeksi, ja niitä varten se on ihan tavallinen.

Eikö muuten ohjekirjassa ole mitään "Fiat 9.55535-S1" kaltaista valmistajaluokitusvaatimusta?

Jyrki Salo 16.11.2018 09:13

Selenia 5w-40 tilannut Saksasta.10L/ 77.45e sisältää rahdin.
Tulee kotiin paketti. Itellä Ducato 3.ol /-08



Liitetiedostot

s-l1600_1.jpg
Christian Rethmann 16.11.2018 10:21

Kiinnosti ihan työn puolesta joten tutkin asiaa.

Mobil ja Neste ei. Kotimaisista varaosaliikkeistä ja korjaamoista saa ainakin Castrol Edge Prof H C2, Liqui Moly Top Tec 4310 (Autofit, Osaset, Fixus), Total Quartz Ineo First 0W-30 ja TotalQuartz Ineo FDE 0W-30 (Autoasi) jotka täyttävät vaaditut speksit (0-30 C2).

Toivo Koistinen 16.11.2018 11:37

Se on tuo öljyhomma nykyään semmonen sekasotku, että Erkkikään kohta ei ota selvää, kun mielipiteitäkin on yhtämonta kun valmistajaa.
Mutta auton ohjekirja, jos on oikeen Suomennettu on se paras tietäjä kai.
Minä olen huvikseni laatikkoöljystä aina kysellyt, mihin perustuu Koivusen king 75 w90 öljy, joka luokat GL 3-4-5, eli kaiken kattava öljy.
Toiset tuomitsevat mahdottomana, että se ei voi toimia, eli täyttä huuhaata.
Toiset taas, että jos valmistaja lupaa nuo, niin kyllähän sen on toimittava, sillä jos laatikoita alkaa moisen takia hajoileen niin vaikuttaahan se jo myyntiinkin, ja sitten reklamointiin, ja keräjä juttuihin, koska Koivunen toimittaa aikapaljon kaikenlaista auto asiaa
Monia valmistajan öljyjä kyllä myydään koneen merkkinimellä, kuten mobilin öljyjä vatran nimellä punasessa purkissa
Tp

Hannu Leinonen 16.11.2018 14:02

Kiitokset kommenteista. Vahvistui usko siitä että myyjä oli oikeassa öljyn suhteen. Tarkkana pitää olla myös polttoaineen kanssa. Ohjekirjan mukaan ainoastaan B7 EN590 kelpaa. Ei saa ajella munkkirasvoilla.

Timo Haapanen 16.11.2018 15:43

C3 ja C2 ero on ainoastaan taloudellisuudessa. C3 täyttää kaikki muut vaatimukset mitä on C2 öljyssä. Tästä päättelen että C3 on kuumassa jäykempää kuin C2. Naftaa kuluu enemmän mutta voitelee paremmin. @timppa

Timo Haapanen 16.11.2018 15:43

C3 ja C2 ero on ainoastaan taloudellisuudessa. C3 täyttää kaikki muut vaatimukset mitä on C2 öljyssä. Tästä päättelen että C3 on kuumassa jäykempää kuin C2. Naftaa kuluu enemmän mutta voitelee paremmin. @timppa

Timo Haapanen 16.11.2018 16:35

Ei taida olla mitään teknistä syytä näihin 0- öljyihin. Ainoa syy vesiöljyn käyttöön on se että saataisiin auto kuluttamaan vähemmän ja näin keinoin pienempiin päästöihin.

Juhani Halmeenmäki 16.11.2018 17:14

No kun moottori suunnitellaan matalakitkaiseksi, niin on siellä sisukalutkin eri, ja siksi se C2 ei tarkoita vain sitä, että öljy olisi ohuempaa.
Lisäksi Stop/Start asettaa öljylle uusia vaatimuksia, kun öljy ei pääse yhtä lämpimäksi kuin ennen.
Plus tulee ottaa huomioon, että viskositeettiasteikko on turhankin harva, moni samoilla numeroilla oleva öljy on kuitenkin erilaista.

"B7" tankkaaminen on nyt helpompaa, kun se lukee pumpussakin :)

Castrolia saa nykyisin myös Magnatecina, halvempaa kuin Prof, j lisätään 0W30-C2 listalle Shell sekä Comma.

Toivo Koistinen 16.11.2018 17:40

Tuumailin asiaa, kun nykyautoissa ei enää ole öljynpaine mittaria. Kun nuo sisuskalut vaativat 0w ´jotain öljyjä, ja autoon kertyy kilometrejä pari sataa tuhatta, niin miten esimerkiksi kampiakselin liuskat, venttiili koneisto, ja männän tapit saavat voiteun kun esimerksi pidemmään matkan ajon jälkeen risteyksessä auto start stop sydeemillä sammuu, ja sitten taas lähtee kierroksile heti.
Tai kun sitä kulumista on jo niin riittääkö voitelu. Autoahan ei saisi esimerkiksi kuumana heti edes sammuttaa jo turbonkin voitelun ja jäähtymisen takia, vaan antaa käydä tyhjäkäynillä.
Onko muten mikä ero B jotain, ja C jotain öljyillä?.
TP

Juhani Halmeenmäki 17.11.2018 09:21

https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Tuolta ACEAt ja APIt sun muut selväksi.

Sitähän tuo ohut öljy juuri on: nopeasti kierrossa, moottorissa pienet välykset, ja yhdistelmä toimii.
Se on kyllä totta, että enää jatkossa ei voi ajaa moottoria yhtä loppuun kuin ennen, mutta siinä vaiheessa alkaa katalysaattorit ja lambdatkin tukkeutua niin nopeaan tahtiin, ettei tuo ole enää se ainoa rajoite ja murhe.

Matti Leppänen 17.11.2018 12:01

Olen käyttänyt 08/305000km:n ajan Teboil Diamond dieseliä,hyvin on pelannut eikä vielä ole vaihtojen(10000km)välissä tarvinnut lisätä!

Juhani Halmeenmäki 17.11.2018 15:51

Matin autossa ei liene hiukkasloukkua?

Timo Haapanen 17.11.2018 19:35
Juhani Halmeenmäki

No kun moottori suunnitellaan matalakitkaiseksi, niin on siellä sisukalutkin eri, ja siksi se C2 ei tarkoita vain sitä, että öljy olisi ohuempaa.
Lisäksi Stop/Start asettaa öljylle uusia vaatimuksia, kun öljy ei pääse yhtä lämpimäksi kuin ennen.
Plus tulee ottaa huomioon, että viskositeettiasteikko on turhankin harva, moni samoilla numeroilla oleva öljy on kuitenkin erilaista.

"B7" tankkaaminen on nyt helpompaa, kun se lukee pumpussakin :)

Castrolia saa nykyisin myös Magnatecina, halvempaa kuin Prof, j lisätään 0W30-C2 listalle Shell sekä Comma.

Eikös rauta ole sama vuodesta -07 Lisäaineistuksia ei vieläkään pyydetä, tilpehööriä vain on kertynyt ympärille.

@timppa

Sakari Lepola 17.11.2018 21:18

Teboil Diamond Diesel on hyvä öljy jos autossa ei ole hiukkassuodatinta. Sillä on meillä ajettu kahdella 3,0 Fiatilla ja neljällä PSA-henkilöautodieseleillä yhteensä yli miljoona kilometriä parinkymmenen vuoden aikana. EURO 5 ja siitä eteenpäin vaatii jo toisia öljyjä joita myös Teboililta löytyy.

Toivo Koistinen 18.11.2018 09:13

Minä tumailin tuota välys juttua. Missä ne välykset ovat nykyautoissa pienemmät.
Laakeriliuskat taitavat olla samat kun näissä vanhemmissa, eihän niitä voi ihan pintaan, koska ei mikään öljy pääse väliin, ja öljyhän se on joka sen välyksen täyttää. Männän tapit, sama juttu, kuten myös venttiilikoneistossa.
Mäntien välys sylinterin seinämiin. Miksi koska siihenkin väliin on voitelu päästävä, ja männän renkaathan sen välyksen tiivistävät.
Toisaalta kun koneiden kierrosnopeudet ovat kasvaneet, niistä nokivasaroista lähtiin, niin tuntuu, että tiukemmat välykkset aiheuttavat jopa kulumista, ja pintojen kuumenemista esimerkiksi männissä, ja nekin ovat nykykoneissa lyhyemmät, eli pintaa on vähemän sylintereitä vasten hankaamassa.
Onko se kuitenkin kuten Timo sanoi rauta on sama mutta oheistilpehöörit sitten vaativat, koska pakokaasutkinhan kiertävät koneessa kun se kuuluisa pieru nahkahousuissa.
Paljonko öljymarkkinamiesten kauhupuhetta tässäkin on.
Olen katelu eri öljymerkkien sanomaa mikä kenenkin öljymaleista mejänkin autoihin sopii, niin ompa kirjavaa sanoma
Sehän on totta, että autoja ei ole tarkoitus tehdä puolen miljoonan kilometrin ajon, vaan sata tuhatta, ja paaliin, niin kuitenkin noiden öljyjen ihmeelisyys tuntuu olevan tieteenä tähtitieteen luokka sen
100-200 000 kilometrin taipaleelle
TP

Esa Ojala 18.11.2018 14:32

Tuossa öljy uuteen ducatoon, ainakin ohjekirjan vaatimusten mukainen.


https://m.motonet.fi/fi/tuote/590110/Shell-Helix-Ultra-ECT-C2C3-0W-30-4l-VAG

Juhani Halmeenmäki 18.11.2018 17:45

Sitä, onko moottorin sisälle tehty mitä, on hyvin vaikea todeta muuta kuin tehtaan varaosaluetteloista. Eräs klassinen ja helppo esimerkki oli kun Volvo päivitti B19-moottorin taloudellisemmaksi matalakitkaiseksi B200-moottoriksi. Laakerit uusiksi, hengitys uusiksi, männät uusiksi ja jopa vesipumppu. Ja siitä on jo aikaakin, eli ei tämä edes mitään uutta ole.
Sylintereille ohut öljy on itse asiassa yleensä parempaa, se kun ei osallistu palotapahtumaan, pitää renkaat/urat puhtaampana eikä karstoita.
Ja sitten se öljynkierto, ohut öljy pumppautuu nopeammin kylmänäkin, jota se yhä enemmän aikaa on.

http://www.mechanexpert.com/category/comma/page/2/
Tuossa olisi muuten hyvä sivu jos lontoonmurre taipuu.
Ainakin kannattaa katsoa nuo mutterikaaviot, esimerkiksi tässä kerrotaan, miten kolme ACEA-C3 / 5W-30 öljyä ovat ihan erilaisia.

Toivo Koistinen 18.11.2018 19:02

Kyllä ohut öljy, mutta se vaatii, että se ohut öljy toimii kuumana myös, ja kun öljypumppu vanhanee, niin jaksaako se nostaa paineen sille tasolle, että turbokin, jonka kierros nopeus on nykyään toista luokkaa, saa voitelun.
Nyt öljyltä kyllä vaaditaan paljon, varsinkin raskaassa liimenteessä, jossa konetehot ovat isoja, ja ennekaikkea öljyn vaihtovälit pitkiä.
Mutta henkilöautoissa tavallaan vaikka voimaa on enemän koneen kokoon nähden kuormitus osilla on tavallaan vanhoja isoja litrakoneita pienempi, koska vanhoissa kierrokset olivat hitaat, ja isku pitkä, niin sen iskun kuormitus oli minusta raskaampi, kun nykymootoreiden koska niissä on pyörivien osien massa pieni, ja voima on tasaisemmin kuormittavaa isompien kierrosten ansiosta.
henkilöautoisaskinhan öljynvaihtoväli on jossain 40 000 tietämissä kohta, ja kai kohta ei vaihdeta koko koneen iän aikana.
Minun nuoruudessa mineraaliöljyjen aikaan oli 5000 kilometriä vaihtoväli, ja 10 000.
Lada lähti lähes 400 000 ajettuna kotimaahansa varsin hyvässä kunnossa 10w30 sellin heliksillä ajeltuna.
No kehitys kehittyy
TP

Timo Haapanen 18.11.2018 20:36

Ducaton 45 000 km:n öljynvaihtoväli on täysin järjetön.

@timppa

Ari Knuutila 18.11.2018 23:43

Moi Timo
Olen kanssasi samaa mieltä , tuon verran tuli taivallettua kun mittaristoon tuli tieto. Pyysi vaihtamaan liemet moottoriin.

Liitetiedostot

20181103_184524.jpg
Toivo Koistinen 19.11.2018 06:57

Minä käsitän, lienekkö oikeen, että noissa eikö ole ohje, xxxxx kilometrin välein, tahi kerran vuodessa kumpi tulee ensin täyteen. Kai se sitten vaatii öljyiltä ominaisuutta, että ne kestää niin pitkään.
Mutta aikaväli sen takia, jos auto seisoo paikallaan, niin tulisi monta vuotta, kuten meilläki latoseisojalla yli neljä vuotta semoseen määrään
Tosin ennen puhuttiin, että öljyn suurin tehtävä on koneen vanhetessa poistaa epäpuhtauksia, kun tulee ohivuotoa pyttyihin, elikkä puhuttin pesevistä öljyistä.
Sen takiakin minä vaihdan liian tiheään, koska kyllä ne jo näyttää tummilta kun laskee pois kympinkin välein, kun alkaa olla 200 000 mittarissa
Raskaissahan ollaan missälie kilometreissä vaihtoväleisä, mutta ne yleensä ovat lähes kokoajan matkalla, joten vuoden ajoilla ei siinä ole merkitystä
Sitikassa, oli, kun siinä on 20 000 km välein. Tosin olen vaihtanu kympin väleissä.
Tähtitiedettä on öljyhuolto.
Tp

Ari Knuutila 19.11.2018 16:36

Mielekiintoinen huomio . "myyjä muistutti siitä, että tähän ei sitten Mobilin öljyt käy". Auto jolla nykyään matkailemme ,on 16.06.14 luovutettu Jyväs-Caravan . Öljyn vaatimukset samat SAE 0W-30 ACEA C2. ,kuin Hannu Leinosen uutukaisessa autossaan. Ensimmäinen öljyn vaihto tulevaan autoomme tehtiin 8438 km kohdalla J-Caravanissa öljynä käytetty Mobil 1 5w-30 ESP For.
Seuraava ö-vaihto samassa paikassa ,mittarilukeman ollessa 11192 km myös Mobil 1 :nen. Vuosihuollon yhteydessä. Että silee.

Juhani Halmeenmäki 19.11.2018 17:53

Juu, yleensä öljynvaihdolle on km-määrän lisäksi aikamäärä. Eikä ainoastaan siksi, että käytetty öljy on hapanta, vaan myös auton käytön vuoksi. Jos kilsoja per vuosi tulee paljon, saa öljykin oikean käytön. Eli pääsee kuumaksi, jolloin siitä poistuu polttoainelaimentuma sekä kosteus.
Omassa autossani v-väli on 30 tkm joka tulee vuodessa. Enkä lyhennä väliä, koska se on tarpeetonta. Nykyaikainen Longlife-öljy kyllä kestää sen, oikein käytettynä. Mutta jos ajaisin pätkäajoa, vaihtaisin useammin.

Pesevyys: käytännössä menneisyyttä, että öljyillä oli eroa. Kaikki täyssynteettiset ovat jo hyvin peseviä. Jos nyt avaatte nuo liitekuvani, niin Soot thickening = noen hallinta, Sludge = liete ja Piston deposits = männän karstoittuminen liittyvät juuri tähän. Mitä enemmän ulkokehällä, sitä suurempi vaatimus. Ja mustuminen on hyvä merkki, etenkin dieselissä, ja kertoo, että nokihiukkaset eivät ole paakkuina jossain muualla. Jos öljy ei tummene, niin jossain on vikaa!

Turbon jäähdytys: se voi nykyisin olla sähköisellä pumpulla oleva vesijäähdytys, jota voidaan pitää käynnissä moottorin sammuttamisenkin jälkeen.

Jukka Mäki 20.11.2018 16:53

Tästä on ollut paljon keskustelua maailmalla, että ohjekirjassa on ollut Ducaton öljyn speksit väärin vielä vuonna 2017...

Raimo Hytönen 20.11.2018 22:50

Ei öljymerkillä kovin suurta väliä ole, kunhan luokitus on oikea. Ja ainahan hiivatin ohjekirjoissa on suositeltu (italialaisia) öljymerkkejä, joita ei edes saa Suomesta.

Hannu Leinonen 25.11.2018 19:45

Kiitos Esa
Olit niitä harvoja jotka ymmärsivät asian. Ei ihme että meille nauretaan!

Timo Haapanen 01.12.2018 11:33
Timo Haapanen

Tällä öljyllä olen -15 hiukkasuodatintukaatilla ajanut koko ajan ( 50 000 ) Vaihto 10 000 välein.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/590015/GM-LongLife-5W30-oljy-5l-dexos2

@timppa

Reissusta on tultu kotiin ja palaan vielä tähän öljyasiaan. Mun 2015 Ducato pyytää öljyä Fiat 9.55535-S1 ja se öljy on 5W-30 ASEA C2.

Kuitenkin käytän ASEA C 3 öljyä koska luokitukset menevät näin:
''C2: Ohuita ns polttoaineensäästö-öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat.''

''C3: Low SAPS -öljyjä, jotka alittavat tiukat Low SAPS -rajat. Sama Low SAPS -taso kuin C2:ssa, mutta pienempi polttonesteen säästövaatimus.''

Mielummin otan hyvän voitelun kuin naftatipan säästön.

https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/

Autoni on euro 5, näköjään euro 6 autoissa on menty 0-30 öljyyn.

@timppa

Matti Janhonen 01.12.2018 16:26

Kaikille öljyille löytyy vastaava tuote joka vastaa ominaisuuksiltaan valmistajan suosittelemaa öljyä ja laatuluokka. Merkki ei ole tärkeä, mutta öljyn laatuluokka on.

Kyllä moottorin valmistajalla on peruste sille miksi öljylle on asetettu tietty laatuluokka, ja se tulee joko moottorista itsestään tai pakokaasujen puhdistusjärjestelmästä tai molemmista.
Vanhoista "nokivasaroiden" ja nykyaikaisen 5 ja 6 -ryhmä dieselien öljyvaatimuksista ei voi puhua samana päivänäkään.
Öljyn pitää myös olla laadukasta myös sen vuoksi, että EU-direktiivi edellyttää yhä harvempia öljynvaihtovälejä ja selvästi tämä näkyy erityisesti raskaan kaluston osalta, jossa öljyn vaihtoväli on jo 60 000 km ja ylikin.

Niiden joilla on auto jossa takuu on voimassa kannattaa huomata, että tuskin on helpompaa tapaa valmistajalle sanoutua irti takuusta jos se huomaa, että moottorissa ei ole käytetty auton ohjekirjassa mainittua öljylaatua.

Toivo Koistinen 01.12.2018 19:23

Takuu asioissa on kuluttajallakin oikeutensa. Minusta joskus tuntuu, että öljyasioisakin on menty jo myynnin mukana.
Jos ajaa jotain kymmenkunta tuhatta vuuessa, ja öljyn vaihdosa on ohjeena joka vuosi vaihto, niin miten se on.
Tekisi mieli sanoa. 10 W 30 mineraali, ja eikun taipaleelle. Liuskat, tapit, ja laakerit voiteleituu öljyllä ihan entiseen malliin, samoin nokat.
Eihän se öljy pytyissä poltoainen mukana pala, jos se ei ei öljytilassa kymmenesssä tuhannessa vähene, siellä palaa öljypohjainen löpö.
Tp

Matti Janhonen 01.12.2018 20:46

Tietenkin autofirmat pyrkii tekemään kalliista öljyistään merkkikohtaisen "varaosan".
Tätä ei tarvitse uskoa kunhan pitää huolen siitä, että öljyn laatuluokka vastaa autoon suositeltua öljyä.
Vaihtoehdoissa löytyy kuten tuo yläpuolinen keskustelu osoittaa.Toki monet on tehneet öljystä uskonkappaleen itselleen ja vallankin vanhoissa autoissa käytetään " liian hyvään" ja kallista öljyä, jolla ei saavuteta mitään, eikä vallankaan jos öljy vaihdetaan 10000-12000 km välein tai varmuuden vuoksi kerran vuodessa vaikka ajokilometrit jää tuhansiin.
Öljy kun ei itsestään vanhene.

Juhani Halmeenmäki 02.12.2018 17:20

Kannattaa katsoa ketjuun 18.11.2018 17:45 postaamani kuva, jos meinaa, että ei sen niin tarkkaa ole. Siinä on kolmen ACEA-C3 öljyn ominaisuuksia vertailussa, mutta eri autovalmistajaluokituksilla.
Ja esim VW on todella tarkka siitä, että on käytetty heidän hyväksymäänsä öljyä jos jotain haveria tapahtuu, ja TSi-moottoreille myös tapahtuu.

Timo Haapanen 02.12.2018 18:35

Ducatolla ei ole mitään lisäainevaatimusta öljyssä.

Kuumassa 150 asteen lämpötilassa C2 sallitaan olevan ohuempaa, kuin C3, mun ajatuksissa se tarkoittaa että C3 on kuumassa parempaa kuin C2, naftaa kyllä kuluu joku tippa enemmän.

https://www.acea.be/uploads/publications/2012_ACEA_Oil_Sequences.pdf

@timppa


''Lisäksi moottoriöljyille on määritelty HTHS-viskositeetti (High Temperature High Shear), eli suuren lämpötilan ja korkean leikkautuvuuden viskositeetti. Tässä öljyyn kohdistetaan leikkaava voima 150 celsiusasteen lämpötilassa. Tätä viskositeettia ei ilmoiteta erikseen, vaan sen vaatimukset tulevat öljyn laatuluokitusten kautta. HTHS-testillä mitataan öljyn viskositeetin vakautta korkeassa lämpötilassa C2 Minimum HTHS viscosity of 2.9mPa.s. C3 Minimum HTHS viscosity of 3.5mPa.s.''
muokattu: 2.12.2018 18:45

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.