MOOTTORIÖLJYN VAIHTO TALVISEISOKIN JÄLKEEN ?

Paavo Holster 08.02.2021 16:47

Onko tarpeellista vaihtaa moottoriöljyt talviseisokin (n.5 kk) jälkeen ?
Autolla (Hymer Mersun alustalla -vm.18) ajettu ennen seisokkia n.7000 km.
Normaaliajossa vaihtoväli 30 000 km.
Aikaisempina vuosina kyllä öljyt aina seisokin jälkeen vaihdettiin.

Toivo Koistinen 08.02.2021 17:35

Ei. useisa on vaihtoväli vuosi, tai kilometrimäärä, ja tuosa ei kumpikaan täyty. varsinkaan jos on välissä käyttänny konetta.
Tp

Paavo Holster 08.02.2021 18:53

Kiitos kommentista!

Ari Kuusisto 08.02.2021 19:49

Meikäläinen vaihdattanut 10 -14t km välein ja ajoneuvo , eli MB216CDI (vanha vitonen).
Auto säilössä talvet ja muut väliajat lämmin autohalli.Joinakin talvina ei liikahtanut mihinkään.
Välillä samat öljyt ollut 2 talven yli.

Timo Haapanen 08.02.2021 20:27

Meikäläinen vaihtaa n. 10 000 välein. Ekassa ja toisessa vaihdossa öljy aivan kirkasta, kolmannessa alkoi jo tummua. Siitä sitten hiljalleen joka vaihdossa mustenpaa, viimeinen 60 000 - 70 000 välin öljy todella mustaa. Jos sitä mörjää tarjoaisi jollekkin vielä 35 000 km:n ajoon niin ei kelpaisi kenellekkään.

Täysin käsittämättömiä vaihtovälejä on autoissa, mullakin olisi vasta toinen vaihto tulossa kaukana edessä ja nyt olen vaihtanut seitseman kertaa.

@timppa

Markku Hämäläinen 08.02.2021 23:14

Miettikää kenen etua on pitkät öljyn vaihtovälit.
Tiheällä öljynvaihdolla koneet on ikuisia, joka ei ole autotehtaiden etu, niiden pitää saada myytyä uusia autoja v
Tietysti öljyjen valmistajat koettaa parantaa laatua, etteivät jäisi kiinni öljyn aiheuttaman vian takia.

Toivo Koistinen 09.02.2021 06:21

Kymppitonni se meillä. Onhan se jos aattele mejän vanhusta niin siinä on 20 000 väli, elikkä 200 000 ajalla on siihen "liikavaihtoja tullutko 10 kertaa" se on 40 litraa, ja 10 suodinta vajaan 20 vuuen aikana. Mutta on puhtaammat öljyt, ja jos silä saa siiretyä moottoriremontin romuttamon asisaksi, nin mikäettei.
lata sillä tyylilä juoksi aikanaan 380 000 kilomtriä, ja vieläpä ajamalla läksi alkukotimaahansa ostajan kehujen kera
Hjuva on tekniikka dässä audossa, mutta ruma julkoa, ei kugaan varasda. Kävi jopa kyljellään mettätien sivu kanavassa, että muistuti omistajansa kasvokuvaa pitkälti
Samalla kehotan vaihdelaatikon öljyn vaihtamaan. Kondessivedestä puhutaan seisokeisa koneöljyssä. No se samahan laatikoonkin kertyy.
Muta kun vaihtaa on aina hyvä öljy, sekä sitä on myös. Sielläpä akseli hammaspyörineen kellii hyvän öljyn sisässä tyytyväisenä.
Entäpä laaakeri. haulien ja koolien välissä mukavasti kutitellen öljy lepää, ja kun liikkeelle lähdetään soljuu se siellä koolien, ja kuulien välissä hellästi niitä sivellen.
Noh kysyypä laakeri stefalta. Kuinka on laitasi. Hyvimpä minulla kas kun annat öljyn minun luokseni tulla, nin hämpä suloisesti liukasta huuleni akselin ympärillä, ja näin hellästi sitä suutelen.
En anna öljyn karata, vaan hyvimpä hän viihtyy luonamme, kunnes taas livahtaa pois jonnekkin, tehdäkseen uudelle öljylle tilaa. Hyvä on meilä näin palvella isäntäämme.
Tp

Timo Haapanen 09.02.2021 08:37

Kuinkahan luokitukset pysyvät kymmeniä tuhansia. Suuresti epäilen ASEA luokitusten säilymista, onko ACEA C2 paljon ajettuna vielä C2. Ero C3-öljyyn on todella pieni. Lähinnä kuuman pään viskositeettissa on uutena eroa.

@timppa

Veli-Pekka Merikallio 09.02.2021 10:57

Öljynvaihto on halvinta auton moottorin huoltoa, siitä lienee turha tinkiä.

Itse vaihdan joka kevät uudet laatuöljyt talven jäljiltä, oli kilometrejä tullut vaikka kuinka vähän.

Jos on ollut pitkä Euroopan reissu, vaihdan öljyt kotiuduttuani.

Itsellä käytössä imutyhjennys, helppo ja nopea homma, eikä edes hanskat likaannu (pillin saa todellakin öljypohjan perimmäiseen nurkkaankin).

Noista suodattimien vaihdoista (öljy, ilma, polttoaine) on enempi spekulointia, varsinkin silloin, kun ovat ainakin puhtaan näköisiä, vaikka kirjan mukaan olisi vaihdon aika.

Toivo Koistinen 09.02.2021 11:32

Pa suotimet talvea vasten kun tule talvilaadut. Kun vaihdan öljyt, en kylä jätä suodinta vaihtamatta, koska se on siinä nin pieni kustannus, ja se on aina sitten uusi, ja ehjä.
Ilman suodin, ja sisäilmasuodin kerran vuoteen. Pohtinnu sitäm, että syksyllä, vai kevällä kumpi siinä parempi.
Tp

Allan Haarakangas 09.02.2021 16:05

Vaihtaa voi vaikka vaihtoväliä.

Silloin kun moottori jää pitkäksi käyttämättömäksi niin sinne laitetaan puhtaat öljyt.
Ai miksikö?
Eivöt ole käytettyyn tummuneeseen öljyyn sitoutuneet vesi, epäpuhtaudet ja erilaiset syövyttävät rikkiyhdisteet pilaamassa laakeripintoja kuukausien ajan.

Esimerkiksi talviteloille jäävän veneen moottorin öljy ja suodatin vaihdetaan telakoinnin yhteydessä.
Moottoria käynnistetään sen verran, että kaikille voitelupinnoille jää uusi öljy suojaamaan syöpymisiltä.
Polttoainesuodatin sen sijaan vaihdetaan keväällä kauden alkaessa niin vältytään suodatin tukoksilta.
Toki nuokin vaihdot ovat vapaaehtoisia niinkuin maksalaatikon valinta rusinoilla tai ilman...

Paavo Holster 10.02.2021 22:06

Kiitos hyvvistä kommenteista !
Viestit vahvistavat sitä käsitystä öljyn vaihdosta, miten olen itsekin ajatellut tehdä.

Mukavaa kevään odotusta !

Toivo Koistinen 11.02.2021 06:32

Tuosta ajankohdasta on keskustelua ollut myös. Olen saanu aikanaan kommenttia, että öljyt seisokin jälkeen.
Ensinnäkin kun auto seisoo, niin öljy ei yllä laakereihin, jos kerää kondessia itseensä, jotenka kun sen laskee pois keväällä enne käynnistystä niin sillon puhtaat öljyt joilla ajellaan sitten.
Kelkassahan oli ohje, että se tietyn ohjelman kautta sammutettiin, jolloin se voiteli itsensä, ja sitä ei saanut käynnistää enne seuraavaa kautta, ja sillon piti olla enne käynnistystä vaihtaa puhtaat öljyt.
Ajoakudellahan öljy lämpiäää tiheään, ei kondessia tule.
Kuinka paljon sitä kondessia sitten tulee, kun vaihdelaatikoiden vaihtovälit ovat vuosia, ja siinä on vain pari-kolme litraa öljyä, ja siinä ei puhuta kondessista.
Toinen mielipide on siten se minkä esitti Allu edellä.
Tuosta seisokin ajan käyttelystä, mitä itse kannantan, että kuukausitain vähintään käytellään kone lämpöseksi, juuri kondessin takia, ja sen että sylinteriputket saavat tuoretta voitelua, samoin laakerit,
Vaikka kelkka sen kielsi, ja monellako tulee ruohon leikkuria käynnisteltyä.
Monmutkasta se on.
Tp

Allan Haarakangas 11.02.2021 07:24

On se niin. Monimuotoista on.
Kondenssi on se yksi seikka mutta ei ole pelkästään siitä kysymys.

Polttoaineet sisältävät rikkiä joka on haitallinen ja syövyttävä aine. Öljyn yksi tehtävä on vähentää rikin haitallista vaikutusta sitomalla sitä itseensä.
Poistettaessa vanhat öljyt poistuu siinä samassa ne haitalliset ja syövyttävät aineet.
"Uudessa öljyssä rikkiä ei vielä ole ja siinä on se karvaturrin ydin", sanoi ystäväni puosu kun lämpövoimakoneista poristiin.

Timo Haapanen 11.02.2021 07:38

Onkohan mahdollisesta kondenssivedestä mitään haittaa kun se kuitenkin poistuu heti kun paikat ajossa lämpenevät. Muutaman kuukauden aikana puhutaan määrässä varmaankin desin osista.

@timppa

Toivo Koistinen 11.02.2021 09:11

Sepäse. Laatikossa, ja perisähän se olisi kondessi ongelma seisokissa. öljyhän muuttuu kun vettä laittaa siihen harmaaksi, kuten ennen tehtiin poramaitoa, ja kai nykyäänkin. Mutta ei se kyllä ole, kun öljyn väristä, kun pois laskee
Tuo riki on kyllä, mutta mikä on sen määrä siinä öljyssä, ja eikös öljyt ole juurikin kehitetty suojaamaan konetta siltä.
Jos kerran vuuesa, tai jopa kahdesa on öljyn vaihto, niin siellähän se rikki on vaikuttamassa aina, kun puhutaan raskaisa jo 40 000 ja ylikin vaihtovälistä vaikka öljytilavuudet ovat isoja, mutta iso on konekkin.
Tp

Timo Haapanen 02.03.2021 12:27

Lidlissä on tai ainakin oli erittäin edullista moottoriöljyä. Myivät halvalla pois kun ihmiset ei osanut ruokakaupasta öljyä hankkia.

Litran pullo maksoi 1€ Hain joka pullon mitä jäljellä oli pois kuleksimasta. Öljyssä on mun volkkarin lisäaine ja juuri tuolla samaa olen käyttänyt matka-autossa. Tulee 15 euron öljyvaihto suodattimen kanssa.


https://www.pli-petronas.com/en-in/motoring/car-engine-oil/products/petronas-syntium-5000-av-5w-30 Formuloista tuttu merkki https://www.pli-petronas.com/en-in/motorsport/formula-one
muokattu: 2.3.2021 12:44
Jaakko Ryhänen 22.03.2021 09:03

Mikä Öljymerkki ja laatu käy 2.3 2007 mallin Fiatin mootorilla olevaan asuntoautoon

Timo Haapanen 22.03.2021 09:39

Ohjekirjassa lukee SAE 5W -30 ACEA C2 jos autossa on hiukkasloukku, taitaa lukea vaikka ei olisikaan. Onko auto euro 4 vai euro 5.
Mikä tahansa merkki käy eikä mitään lisäainesuosituksia ole.

Itse käytän euro 5 autossa ASEA C3 koska se on kuumassa päässä kankeampaa. ASEA C2 suositus tulee päästövaatimuksista.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.