Moottori-lehden kitkarengastesti

Petri Ahonen 17.07.2023 12:41

Uusimmassa Moottori-lehdessä vertailtiin kitkarengasta kesäkäytössä kesärenkaaseen. Testitulos oli aikas järkyttävä, sillä kitkat hävisivät jokaisella osa-alueella kesärenkaille. Kitkat lähtivät vesiliirtoonkin jo 50km/h nopeudessa. Miksikö haluan keskustelua aiheesta täällä. Mm. minä vietin viime talven etelässä ja jouduin lähtemään kotosuomesta talvirenkain, eli kitkat alla. Lisäksi palasimme maaliskuussa takaisin, jolloin täällä vielä oli talvi. Etelä Euroopassa oli useana päivänä sateista, mutta onneksi en testituloksista tuolloin tiennyt. Mikä nyt olisi hyvä ratkaisu vastaisuuden varalta? Nastoilla kun ei saa ajaa esim. ainakaan joka puolella Saksaa ja toisille renkaille ei ole autossa tilaa.

Esa Ojala 17.07.2023 13:30

Hankin viime syksynä Bridgestone Duravis All-Season renkaat. Kokemusta on nyt kaikilta keleiltä ja omasta mielestäni hyvät renkaat. Lumellakin kohtalaisen hyvä pito. Jäällä ja tiiviiksi/liukkaaksi tamppantuneella lumella eivät luonnollisestikkaan pidä, ketjut on syytä olla.
Mitään ongelmia sateella ja märällä en ole havainnut, tosin yllättäviä tilanteita ei ole onneksi sattunut kohdalle.
Lisäksi vielä hiljaiset renkaat..

https://www.rengas-online.com/rshop/Renkaat/Bridgestone/Duravis-All-Season/225-75-R16C-121-120R-10PR/R-430650

Aija Nenonen 17.07.2023 13:37

Luin tuon testin enkä paljon anna arvoa jos muistaakseni 5 vuotta vanhoja käytettyjä kitkoja verrataan uusiin käyttämättömiin kesärenkaisiin.
Vielä huhti-toukokuussa näkee aika paljon kitkoja paikallisten autoissa keski-euroopassa.

Markku Hämäläinen 17.07.2023 14:06

Jos halutaan verrata kitka- ja kesärenkaita keskenään, pitää molempia olla useita merkkejä
Ei kaikki renkaat ole samanlaisia uutena eikä vanhoina

Timo Haapanen 17.07.2023 14:54

Testissä verrattiin lähes loppuun ajettuja ( pintaa 4 mm. ) kitkoja uusiin ( pintaa 8 mm. ) kesärenkaisiin.

Mun mielestani vertailutestinä täysin arvoton. Vertaisivat myös toisinpäin, kulunut kesärengas vastaan uusi kitka.

Itseltä meni vaihtoon neljän millin eturenkaat, ei sellaisia lehtien tarvitse testailla. Nyt parin viime vuoden aikana on matkavehkeisiin tullut tarjolle aika laaja valikoima ympärivuotisia renkaita. Sellaiset ovat paras vaihtoehto euroopan kulkijalle.

Itsellä nyt eturenkaina kohtalaisesti testeissä pärjännyt Falken. Pärjäsi nimenomaan märkäpidossa.
https://www.autodoc.fi/renkaat/falken-4250427418087-330670

Tuosta jos valitsee märkäpito A tai B niin luultavasti saa oikein toimivat renkaat.
https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto-225-75-16-120/?s=G&m%5B36%5D=on&m%5B9%5D=on&m%5B18%5D=on&m%5B4%5D=on&m%5B5%5D=on&m%5B19%5D=on&m%5B2%5D=on&m%5B26%5D=on&m%5B20%5D=on&m%5B10%5D=on&m%5B7%5D=on&m%5B8%5D=on&m%5B82%5D=on&m%5B46%5D=on&m%5B55%5D=on&m%5B56%5D=on&m%5B75%5D=on&m%5B15%5D=on&m%5B11%5D=on&m%5B76%5D=on&m%5B42%5D=on&m%5B48%5D=on&m%5B579%5D=on&m%5B44%5D=on&t=U&orderby=prix

@timppa

Toivo Koistinen 17.07.2023 15:59

20 vuotta sitten tuli meille sitikkavanhus uutena intoa puhkuen. Kesärenkaat oli, ja talvisena muistaakseni briggestonen kitkat.
Ne kitkat oli hyvät lumessa, polanteella, mutta peilijäällä huonot, kuten nykyset nastatkin tahtoo, elikkä opetti kun työssä ajelin pitkiäkin matkoja elämään kelin mukaan.
Oliskohan neljäs talvi, niin alkoi pito huononemaan, vaikka pintaa oli, ja kertoi kumiliikkeen mies, että kumiseos kovenee, ja siinä syy.
No ostin nastat, ja kun kesäiset oli kuluneet pistin ne kesäpyöriksi. Ajelin niillä sitten pari kesää, ja se kokemus oli hyvä.
Olivat hiljaset pelasivat minun ajolla hyvin kaikisa olosuhteissa. No tosin tuo kulkeminen oli opettannu, että kovalla sateella en aja kovaa lammikkoon olipa alla mitä on, vaikka kun ne meni pois olen kesärenkailla ajellut, ja talvet nastoilla.
Kai siinäkin, että minulla autoilu alkoi takatuupapri skodalla, ja ristikudos renkailla, ja sillä nousi keula äkkiä vene asentoon isossa rapakossa, ja raskailla liikkuissa oppia tuli lisää, kun ei apseja, niin oli opittava, elämään sen kaksi akseli peräkärryn kanssa.
Toisinsanoen se on kuskin jalasta kiinni kuiten aina se ajo. Tulee se mieleen kun nykyään ajoavustimia autoissa paljon, mikä on hyvä, mutta sitten kun mennään niiden hillintäkyvyn yli, niin ollaan matkustajia, ja taatusti rytisee..
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.