MITEN VOISI PARANTAA LÄHIVALOJA

KNAAPI JUHA 11.01.2008 22:15

En ole tyytyväinen Mercedes Sprinterin vm. -97 lähivaloihin. Kaukovaloja on helppo parantaa ja niin olenkin tehnyt. Nyt vaan lähivaloille vaihtaessa tulee pimeys.

En ajatellut vaihtaa 100 w:n polttimoita ja mielestäni lamppujen kannasta löytyy ihan kohtuullinen jännite.

Varaosamiehet ehkä tietäisivät, olisiko esim. ksenonvaloja saatavissa lisävalojen kuoriin. Silloin omat lähivalot voisi kytkeä pois. Onko totta, että säännökset edellyttävät ksenonvalojen suuntaamista sisältä. Ovatko ajovalojen pesimet pakolliset a) matkailuautoissa b) pakettiautoissa.

LEHTOJUURI MIKA 11.01.2008 22:18

Ksenonvalot edellyttää automaattista korkeuden säätöä... Ajovalojen pesurit ei ole pakolliset.....

AHONEN AULIS 11.01.2008 23:16

Xenonvalojen yhteydessä on pesuri pakollinen. Nythän on niitä parempia/kalliinpia polttimoita myynnissä. Johdotus olisi syytä vaihtaa paksumpiin. Transitissa on ainakin alkuperäiset korkeintaan 0,5 neliötä. Muuta konstia ei nyt tule mieleen.Terv:AA.

PUTTO TUULA 12.01.2008 21:03

Vaihdoin meidän Volvoon Philips H7 X-treme Power-polttimot, sekä kauko- ja lähivaloihin, niin mielestäni valoteho nousi. Koppiautoon teen samoin. Kestoikä yli vuosi, aiemmin tälläiset valotehoa enemmän kuin perinteisissä polttimoissa ovat simahtaneet 2 viikossa. Terv:Timppa

TERVO JARI 12.01.2008 21:25

että otat ne lisäptkät pois, niimpä ei sitte tuu sitä pimeyttä, silmäs kun on tottunut siihen "hämärään", yllättävää kyllä näet niillä "vanhoilla valoilla paremmin "kokonaisuudessaan ( lue turvallisemmin ) kuin lisäpitkä/norm. lyhytvalo yhdistelmällä . . . . . Liikkuvapoliisikin on tuon tosiasian todeksi todennut (tutkittu juttu ) . . . . .

Mutta tuo uusi rele / uudet huomattavasti vahvemmat kaapelit / uudet "uudemmanaikaiset" polttimot tuovat himpanverran apua "pimeyteesi" . . . .

Jari

SAARNIO MAURI 12.01.2008 22:52

Kaikki +jotain% polttimot ovat lyhytikäisempiä kuin "normaali" merkkipolttimot. Jos ne kestävät kauan on se merkki alhaisesta kantajännitteestä. Saabissani kesti kyseiset Philipsit viitisen tuhatta kilometriä, ja Saabissa ajovalojen jännite on pulssimuotoista ja hakkurivirtalähteestä johtuen jännitevaihteluita ei juuri esiinny.Ajoin alkuperäisillä polttimoilla n.10000km ja noiden +%-polttimoiden jälkeen laitoin ne takaisin ja pari tonnia on tullut lisää sen jälkeen. Autoissa joissa on alhainen valojännite, johtuen esim. pitkistä johdoista (kierrätetään sisätiloissa valonvaihtimella esim. useat japsit) voi %-polttimot olla hyvä ratkaisu jos ei viitsi/osaa tehdä perusteellisempaa parannusta (releet+sulakkeet+pätkät johtoa.)

TERNI KIMMO 13.01.2008 15:12

Kokeileppa GEn +60 polttimoita,olen parin vuoden ajan käyttänyt hyvallä menestyksellä,valoteho käytännössä sama kun satavattisilla,kestoikä on muutamansadan kilometrin tarkkuudella 15000km.Itse olen kaikkiin autoihin tota nykyistä saabia lukuunottamatta(ei tasvitse ku on tehtaalla kunnolla tehty)myös tehnyt johdotukset uusiks kahenpuolenneliön piuhoilla ja tukevilla releillä,alkuperäiset jättäny herätysvirralle.

MOISANDER JOUKO 13.01.2008 19:00

Kun saatas tapettua se direktiivi, joka kieltää lähivalojen kahdentamisen, niin olis asiat hyvin! Ja lisäpitkiäkin tarvitaan siellä, missä matkat ovat pitkiä ja vastaantulijoita harvassa. Ja poroja.

HAAPANEN TIMO S 13.01.2008 19:43

Sumuvaloja polttelen pimeällä,pikkuisen alas suunnatut,ei häikäise ketään. Eikä mua haittaa vaikka vastaantulijallakin olisi sumarit päällä.

AHOLA JARI 13.01.2008 20:21

Laillisesti tehtynä; 1) yli 10 vuotta vanhassa autossa umpion lasit on kait aika hiekkapuhalletut.. sameutta saattaa olla lasin sisällä ja heijastimessakin. Muoviumpioita voi yritää kirkastaa esim. Novus2 hionta-aineella. Itsellä hyviä kokemuksia tuosta, ja viimeistely ns. caravanvahalla (kirkas neste), koska tavan autovaha jää valkoiseksi kiveniskemiin/kuoppiin.

2) polttimoita on syytä vaihtaa riitävän usein - hyve ei ole se kuinka kauan ne kestävät. Aina valovirran määrässä uutena antavat parhaiten.

3a) Osramilta on tullut mielestäni hyvä "Night breaker"; http://www.osram.com/osram_com/Professionals/Automotive_Lighting/Products/Headlights/NIGHT_BREAKER/index.html

Selkeä ero emännän autossa. Vaihdoin ensiksi vain toisen, kun toinen H7 on vasta delta-auton vaihtama GE.

3b) tai vaihtoehtoisesti paksumpi johdotus ja releistys. Mutta tosiaan, jos kannalla alkaa olemaan yli 14 V jännite, niin nuo +jotain% polttimot saattavat jäädä lyhytikäisiksi.

Tuon ikäisessä lähivaloxenoneilta vaaditaan merkinnällä xenonhyväksyttyä umpiota (valokuvio symmetrinen, H1,4,7 ovat epäsymmetrisiä), autom. korkeuden säätöä (ei siis sisältä sääd.) ja ajovalojen pesulaitteita. Korvaavia lähivalojahan ei saa asentaa kuin (muutos)katsastuksessa hyväksytystä syystä, esim. auravarustus.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.01.2008 22:12

Siinähän ne tuli mitä minunkin piti sanoa...

Xenon-nuutospolttimoita ei osata ymmärtää laittomiksi, kun noista umpion hyväksynnistä ei mainita esim AKEn sivuilla. Eli ennemmin siellä pitäisi olla myös: jos autoon on ollut saatavana Xenon-umpiot niin niiden vaihtamisen jälkeen pitää olla nuo pesurit & korkeudensäädöt.

Night Breaker on luvattu muita plussapolttimoita kestävämmäksi, mutta syksyn uutuutena ei testituloksia vielä paljoa ole. Valo noilla on heijastinumpiossa pidemmälle kirkasta, eli enemmän linssiumpion tapaista, eikä laske samaan tapaan kuin ennen.

Hyvän näköinenkin umpio voi laskea valotehoa oleellisesti. Niin heijastin kuin lasi, ja eroa ei huomaa kun teho laskee jatkuvasti hieman. Eikä vertailukohtaa uuteen ole jollei laita uutta viereen.

Jännite lampunkannalta (sekä plus että minus kannalla!) pitäisi olla mahdollismman sama kuin akulla akun navoista mitaten. Mitä suurempi ero sitä enemmän releistys tai ns valonvahvistin auttaa.

Oliskohan tässä artikkelin paikka, vertailun kanssa?

TERNI KIMMO 14.01.2008 10:09

Sumuvalojen polttamisesta ei o ku haittaa,näyttämä on noin 30m,yhtä paljon hyötyä on sisävalosta!!Kirkas alue aivan keulan edessä saa aikaseksinaennäisen hyvinnäkemisen tunteen,silmä säätyy kirkkaaseen etualueeseen ja kaikki nmikä on kauempana jää näkemättä,se mitä on kaheksankympin vauhdissa kolmenkymmenenmetrin päässä ei enään o oleellista,mitään et kerkiä tehdä.

KNAAPI JUHA 14.01.2008 18:43

Kävin tuossa päivällä shoppailemassa Motonetissä ja Hong Kongissa valopolttimoita. General Electric +60% näytti löytyvän mutta vain H-4 -tyyppisenä. Osram Nightbreakeria +90%oli muitakin tyyppejä noin 20 euroa pari. Ostamatta jäi kun tuli oikosulku enkä muistanut Sprinterin polttimoita. Oli kai H-1 mutta jätin ostamatta. H-7 maksaakin melkoisesti enemmän.

Nyt tuli kysymys josko Halmeenmäki (tai joku muukin viisas) tietää, mitä edustavat H-4 polttimot, joissa lukee kopassa suurilla kirjaimilla Super Xenon tms ja laatikon sivussa kerrotaan jotain "aidosta vihreästä xenon -kaasusta".Valmistaja, maahantuoja tai edustaja ei ole ujona tohtinut tai välittänyt laittaa mihinkään omaa nimeään. Polttimon kannassa oli meistettynä 60W/55W ja sana Megalight tai jotain vastaavaa. Kertokaas nyt onko aivan täyttä huijausta.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.01.2008 21:09

No ennen 1999 on lähivalo H1 ja 2000 eteenpäin H7 tuossa vanhassa korimallissa. Sumari & kauko H1 molemmat.

Ja unohda ne muovirasiaan parina pakatut superhyper-kukertavat. Kyllä ne sen euron halppispolttimon voittaa, mutta siinä kaikki. Ennemmin se Osramin Night breaker.

TERNI KIMMO 16.01.2008 13:59

Itse ostin kans Osramin nightbreakerit kokeeks Saabiin,vielä jonkunverran tehokkaammat ku GEt,kestosta en vielä tiedä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.