- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Miten toimia kiinteiden vesisäiliöiden kanssa
Miten toimia kiinteiden vesisäiliöiden kanssa
Ensi kesänä olisi tarkoitus suunnata matkailuauton nokka kohti etelä-eurooppaa. Miten kannattaa toimia kun oma vesi loppuu, kannattaako vettä lisätä matkalla säiliöön ja ostaa juomaksi tarkoitettu vesi pulloissa? Miten säiliön saa taas juomavedelle kelpaavaksi kun reissu on tehty ja ollaan koto-suomessa?
Mistä maista kannattaa ylipäätänsä tankata vettä säiliöihin ja mitkä maat kannattaa suosiolla jättää pullotetun veden varaan.
meillä on aina tapana kantaa juoma vesi pullovetenä ,myös kotomaassa. alppien ylitys täydellä vesisäiliöllä oli kokemus jota fiiatti ei halua toista kertaa kokea.alueilta saa vettä oli maa mikä tahansa.
http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=4102&osCsid=2ccaddd6864471bb3ae3f1a3a2b80dfa
Yksilinkki (Googleta niin saat tietoo) niistä sadoista joista saa tuota kyseistä vedenpuhdistusainetta,itse käytän kyseistä ainetta koska noitten as-vaunujen ja as-autojen vesijärjestelmät on tehty niin että niitä on sulamahdottomuus pestä mekaanisesti, on pidettävä järjestelmässä oleva vesi vain "sellaisessa kunnossa" että se ei pääse saastuun ja aiheuttaan sairauksia.
Aina kun mahdollista juoma/ruuanvalmistukseen käytettävä vesi otetaan "raikkaana" kraanasta tai pullosta, ei kiinteästä vesisäiliöstä.
Jari
Olen käyttänyt kiinteässä vesisäiliössä olevaa vettä vuodesta 1980, sitä ennen oli veneissäni kanisteriperiaatteella toimiva vesihuolto.
Kiinteä säiliö ei ole ongelma kun on hieman tarkka siitä mitä vettä sinne laittaa. Viimeisessä veneessäni (Finsailor 34) oli 2 erillistä vesitankkia, yhtenä kesänä päätin kokeilla veden todellista säilyvyyttä ja niinpä käytin vain toista joten pikkutankin (n. 100 l) vesi seisoi tankissa toukokuun puolivälistä syyskuun loppuun. Tälle vedelle tein juontitestin veneen noston yhteydessä, veden maku oli aivan kunnossa eikä vatsatautia ole vieläkään tullut (tapahtui noin vuonna 1996 ja vesi oli Naantalin putkivettä, suosittelen).
Autossani on noin 100 l tankki, keväisin putsaan sen huuhteluperiaatteella käyttäen apuna klooripesuainetta tai etikkaa. Täytän tankkia kohtuullisesti n. 1/3 täyteen, lasken kaikista kraanoista vettä kunnes totean huuhteluaineen tulevan läpi, ajelen sen jälkeen ympäriinsä jarrutellen ja kurvaillen sekä lopuksi tunkeudun tankkiin pesuharjan kanssa ja roiskin vettä ympäriinsä. Valitettavasti tankin muoto ja paikka estää harjapesun kauttaaltaan. Tämän jälkeen tyhjään tankin ja suoritan pari huuhtelu kertaa puhtaalla vedellä. Eikä minulla ole ollut ongelmia veden laadun kanssa.
Vettä olen tankannut kotomaan lisäksi, Ruotsissa, Norjassa, Saksassa, Italiassa, Ranskassa, Espanjassa sekä Unkarissa noin äkkipäätään muistellen. Ainoa ongelma oli Unkarissa jossa veden kalkkipitoisuus oli niin korkea, että kahvipannun sisäpuoli oli valkoinen parin keittokerran jälkeen (vain vettä keitetty). Kalkin poistoon etikka on vallan mainio ja edullinen tuote.
Mielestäni on tärkeää, että aina kun tankkiin laitetaan vettä sen täytyy olla "prosessoitua" eli vesilaitoksen puhdistamaa, myös ulkomailla. Tämän selvittäminen esim. Ranskassa on ollut joskus hieman vaikeaa (kielitaito?) ja siksi en koskaan päästäkään tankkia läheskään tyhjäksi ennen täytön yritystä.
Kaivovettä, mainostetaan sitä kuinka hyväväksi ja kirkkaaksi hyvänsä, en suostu tankkiin laittamaan. Pidän aina mukana 5 l kanisteria johon tankkaan moiset veden paikallista käyttöä varten jos näyttää olevan tarpeen.
Joku sanoi alppien ylityksen täydellä tankilla olleen ongelman, itse olen sen tehnyt ainakin 7 kertaa kohtaamatta mitään ongelmaa. Jos auton massa on 3500 kg on 100 kg vettä kovin vaatimaton lisä massaan (<3%).
Juotavaksi on hapotettu pullovesi mielestäni parasta koska sen voi säilyttää jääkaapissa ja viileä vesi on poikaa helteellä.
Itse olen ennen Euroopan reissuja pessyt puhtaan veden säiliön ja huuhdellut putkiston hyvin ennen tankin täyttöä. Likainen tankki, huono kraanavesi ja + 30 mittarissa on huono yhdistelmä juomaveden säilytyksessä. Säiliön vettä olemme käyttäneet vain pesuvetenä ja wc:n huuhteluvetenä. Ruoanlaitto- ja kahvinkeittoveden olemme kuljettaneet 6 x 1,5 ltr pulloissa pullokorissa. Pulloja on helppo käyttää ja matkan varrella täyttää sitä mukaa ne tyhjenee. Kokeilimme myös hanallista 10 ltr:n kanisteria mutta kanisteri osoittautui juomapulloja hankalammaksi käyttää. Varsinaisen juomaveden olemme aina ostaneet kaupasta.
Mahtaisiko täältä löytyä ketään Marokossa matkailu- autolla reissannutta, kun olisi kiva kuulla miten olette siellä toimineet ko.vesijutun suhteen? Itse olemme vuodenvaihteessa lähdössä sinne lasten kanssa 2kk reissulle ja veden käyttö sakarruttaa kovasti. t.Kaarina
http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=5643&cPath=1_20_44&osCsid=2ccaddd6864471bb3ae3f1a3a2b80dfa
http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=4103&cPath=1_20_44&osCsid=2ccaddd6864471bb3ae3f1a3a2b80dfa
olis jonninmoisia "filttereitä" puhtaanveden "tekemiseen", eikä paha hinta jos yhdenkin vatsataudin sillä voi torjuttua . . .
Jari
vastaukset ovat nyt vähän eri kun mitä minä hain kysymyksessä. eli jos vettä etelästä tai selaisesta paikasta että ei luota veden latun. miten toimia säiliön kanssa kun tulet kotin ja haluat taas joda säiliö vettä. pidän selvänä että kaupasta ostetan juoma vesi siellä.
Minä olen desifioinut säilön ja putkiston kemistiystäväni neuvon mukaisesti niin, että olen apteekista ostanut noin 33 % (vahvinta mahdollista) vetyperoksidia litran pullon ja kaatanut sen puolillaan olevaan vesisäiliöön. sitten olen laskenut säiliön tyhjäksi kaikki hanat aukaisten. Olen sitten vielä ainakin toisen kerran täyttänyt tankin ja samalla tavalla juoksuttanut veden pois. Veteen laimetessaan vetyperoksidi hieman kuplii ja se on sitä samaa tavaraa kuin suuhygieniassa käytetään, ei ihmisille vaarallista, mutta tappaa tehokkaasti epäpuhtaudet, siis desifiointiaine. Apteekkari saattaa hieman kysellä käyttötarkoitusta, mutta ymmärtää yskän kun kerrot käyttötarkoituksen. Laimentamattomana kannattaa olla varovainen on nimittäin ihoa syövyttävää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.