Miten pidätte wc:n lämpimänä ajon aikana?
KUNNAS TAPANI
28.09.2007 08:59
Ohjaamon ja asuintilan saa kyllä hyvin lämpimäksi ajon aikana, mutta entäs vessa. Yksinkertaisin keino on tietysti pitää vessan ovi auki, jolloin se lämpenee, mutta ehkä joku on viritellyt jonkinlaisen lämmityssysteeminkin? Vai kannattaisiko pitää Trumaa päällä ajettaessa talvella?
LIIMATAINEN HANNU
28.09.2007 09:01
Miksi sen WC:n pitäisi olla lämmin ajon aikana, Tapani? Onko joku siellä paaaskalla ajon aikana?
JOUKAINEN MIKA
28.09.2007 10:09
Tasaisen lämmön saamiseksi taitaa "keskuslämmitys" olla ainut vaihtoehto..
MUSTONEN MATTI O
28.09.2007 11:53
minullä on ainakin lämmitys päällä ajon aikana,kuivaapahan mökki samalla.
SIRKIÄ MATTI
28.09.2007 12:24
Parempi pitää Truma päällä aina ajossa ollessakin. Ainakin jos vesisäiliössä ja putkistossa on vedet sisällä. Vedet eivät pääse jäätymään koska lämmitysputkien kyljessä olevat vesi- ja viemäriputket pysyvät samalla sulana. Truman termostaatti huoletii kyllä tarvittaessa lämmittimen sammuttamisesta, jos sisätilan lämpö on tarpeeksi korkealla.
Minä olen aina autoa käyttäessäni laittanut Truman lämmitysasentossa toimimaan kesälläkin. Vaikka kesällä lämmitintä tarvitaan yleensä vain veden lämmittämiseen. Onpa kuitenkin lämmitin päällä valmiina lämmittämään, jos sattuu kohdalle tarpeeksi viileä kesäyö, että lämmitin hetken puhaltaa lämmintä.
EEROLA TEEMU J
28.09.2007 12:29
Meillä WC lämpiää ajon aikana moottorin hukkalämmöillä lämmönvaihtimen kautta. Pistetään vaan Alden kiertopumppu päälle, niin koko piironki pysyy termostaattiin asetellussa lämmössä. (Paukkupakkasilla kyllä pitää käynnistää Aldekin avuksi). Kun veskissä on iso seinäpatteri, niin se on aina erityisen lämmin.
Eikös siinä Trumassa ole mahdollisuutta sulkea muita ulostuloja ja lämmittää vain vessaa? Jos ei, niin termostaaattihan sitäkin vissiin ohjaa, jolloin moottorista tuleva lämpö tulee osaltaan hyödyksy, vaikkei tietysti samalla teholla kuin vesikeskuslämmityksen lämmönvaihtimella.
Mitenkä olisi johdottaa Truman lämminvesiboilerin vedet kiertämään veskiin sijoitetun vesipatterin kautta? Vaatisi letkut, kiertovesipumpun, sulkuventtiilin ja tietysti mahdollisuuden, että vesiä voi lämmittää ilman varsinaisen ilmalämmityksen päälle kytkemistä. Kaikkiin muihin kuluihin verrattuna on aika marginaalista vaikka pitää lämpöjä päällä kaiken aikaa.
LAINE RAIMO
28.09.2007 12:36
Kylmänä aikana minullakin on kaasulämmitys (Alde) aina päällä. Eihän vedetkään pysy muuten sulana. Silloin WC:kin on miellyttävän lämmin. Niin meidän WC on rakennettu autoon käyttöä varten.
KOTILAINEN ISMO A
28.09.2007 14:04
Jos veskissä on kattoluukku, pistä sinne vaikka telttapatjaa aukon peitteeksi, niin saattaapi auttaa. Ja tietysti asuintilan lämmöt on päällä ajettaessa. Miksi ei olisi?
SIRKIÄ MATTI
28.09.2007 15:27
C-mallin Trumassa saa lämmitettyä vain pelkästään veden, joko 40 tai 60 asteiseksi. Mikäli lämmitys on päällä, lämpiää vesi aina 60 asteiseksi. Veden lämmitystä säätelee oma termostaatti. Vaikka lämmitys olisi päällä, ei pelkän veden lämmittäminen kytke sisätilan lämmitystä (puhallinta) samanaikaisesti toimintaan.
KUNNAS TAPANI
28.09.2007 16:22
Juu vessan kattoluukkua olen vähän tukkinutkin. En kokonaan, ettei ihan umpioksi mene. Varmaan ne lämmöt kannattaa laittaa päälle, kaasua olen muka säästellyt. Mutta eipä sitä yölläkään kulu, kun sähköllä lämmitetään silloin. Pitää laittaa muita asuinpuolen lämpöräppänöitä pienemmälle, niin riittää enempi kaasulämpöä sinne veskin puolelle.
KOTILAINEN ISMO A
28.09.2007 16:29
Ajon aikana voit laittaa vessan kattoluukun ihan umpeen. Autossa kyllä riittää happea yllin kyllin.
KAASINEN MARTTI R
29.09.2007 23:47
Miten olisi järkevää sulkea kattoluukku(t). "Kesä"autossani Burstner t 600 on kattoluukkuja kaksi ja todella - syksyllä liikkuessa kattoluukuista oikein tuulee sisään, ja paikalla ollessa ilmeisesti lämpö häviää nopeasti vaikka lämmitys on päällä. Eli Miten olisi toimittava, että olisi helppo sulkea ja taas avata kattoluukut?
KUNNAS TAPANI
30.09.2007 08:14
Jos kattoluukussa on pimennysverho, mahtunee sen ja varsinaisen luukun väliin retkipatjasta leikattu palanen. Pysyy ainakin hyvin paikallaan eikä tuki pakollisia ilmanvaihtoreikiä. Ihan umpeenhan sitä luukkua ei saa laittaa. Jostain luin, että jos lämpö ei riitä, pitää lämmitystä lisätä - ei ilmanvaihtoa vähentää. Joku järkevä kompromissi kai tässäkin asiassa kuitenkin on olemassa.
Minulla autossa noita luukkuja on yhteensä neljä; yksi on wc:ssä ja sen laitoin ilmastointiteipillä lähes umpeen. Sen verran jätin auki, että siellä kuitenkin ilma vaihtuu, jos haluaa vaikka märkiä ulkoiluvaatteita kuivattaa.
VARIS VESA
30.09.2007 14:59
Meillä on 5 luukkua katossa, eikä ole tarkoitus niitä peittää edes kovemmalla pakkasella. Antaa vaan ilman kiertää ja lisätään lämpöjä aina tarpeen mukaan.