Miten pehmennetään lian kova moottorin kumitassu?

NYYSSÖNEN KAJ 04.12.2007 10:36

Uusin Volvoon moottorin takakumitassut syyskuussa 2006 ja siitä asti on moottori täristänyt sisustusta voimakaammin kuin ennen. Miksi näin? Oma päätelmä saa/pitää korjata! Volvolta eikä suurista varaosaliikkeistä saannut uusia tassuja. Löysin Jyväskylästä kaksi viimeistä kappaletta, mutta nämä ovat saattaneet seistä pitkään hyllyssä eikä kumi ole liikkunut. Tulos? Kumi on vulkanoitunut likkimattomuudessaan ja kovettanut sen. Miten toimii kylmässä (jo 0 asteessa). Auto täristää johtuen tassun kovuudesta esim. ajan usein 35km pätkän jos jään siihen 3--6 tunniksi ja lähden takaisin on auto niin pehmeä ja äänetön! Mutta jos palaan miltei heti ei muutosta. Johtunee? siittä että kumitassu saa moottorin lämmöstä osan vain kun auto seisoo lämpimänä.

Mitä voisi asialle tehdä, osa näistä voi tuhota tassun

valella tassua bensiinillä - liottaa kumia voidella vaseliinilla jolloin pysyisi siinä. ostaa suoraan liikenteestä purettavasta autosta kumitassut (siis ei ennen sitä seisseestä autosta) muita hyviä korjausehdotuksia ymmälläänkaj
JANHONEN MATTI 04.12.2007 11:21

Se pehmentäminen ei taida onnistua. Vrt. Ducaton täristävät kumit pakkasella. "Liotushoito" kyllä pehmentää kumin mutta vaimennusominaisuudet ja kestävyys menee siinä mukana. Ja ne vanhat kumit on aina vanhat.

Yksi konsti on teettää uudet vaimennuskumit tuoreesta kumista kumialan liikkeessä. Tällöin uudet vaimennuskumit fulkanoidaan vanhoihin kiinnikkeisiin. Kun pistät Googleen hauksi tekninen kumi niin johan alkaa firmoja löytymään. Ainakin Lappeenrannassa toimii tällainen firma.

Toinen konsti on mennä esim. Kumicenteriin ja katsella, josko niiden luetteloissa olisi korvaavaa tuotetta. www.kumicenter.fi tai tekninen Etola

Ja kolmas konsti on muokata (Volvo, Scania jai Sisu) moottorin vaimennuskumeista uudet kumit, jotka sopii paikalleen ja vastaa ominaisuuksiltaa alkuperäistä osaa. Nuo vanhat varaosamiehet on joskus ihmetyyppejä löytämään noita vastaavia tai lähes vastaavia osia, joista voi sitten muokata käypäsen.

NYYSSÖNEN KAJ 04.12.2007 17:42

Etsin kuitenkin edelleen pehmentämismenetelmää koska jos se epäonnistuu niin tilaan Paimelan romuttamolta semmoisen linja-auton tassut jotka ovat OK! He ajavat bussit romuttamolle ja kyllä he sen huomaavat ovatko kunnossa vai ei. Tämä lienee halvin korjaus jos ja kun pehmennyskokeilu epäonnistuu. Nyt helpottavana tekijänä on että tassut ovat ollet irti äskettäin.

JANHONEN MATTI 04.12.2007 17:56

Se on tosiaan suuresta merkityksestä, että tassut on hiljan vaihdettu jolloin tietää, että kaikki pultit aukeaa. Tuosta vaimennintyynyjen vaihdosta voi joskun "löytää" tosi hankalan työmaan. Olen joskus henkilömersun (W124) tyynyjä vaihtaessa joutunut poraamaaan sen alapultin kannan pois, mikä pihassa ilman nosturia tehtynä, ei ole niitä mukavampia hommia.

NYYSSÖNEN KAJ 04.12.2007 18:05

Raskoneelta meni 8 tuntia työtä saadakseen ne auki. Sinnehän ei sovi rälläkkä tai muutkaan raskaat koneet. Koko laatikko jossa tyyny on on irroitettava rungosta jotta sen tyynyn voi vaihtaa. Kumitassu painaa siinä 3--5 kg kappale.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.