- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mitä eroa on autoilla...?
Mitä eroa on autoilla...?
Tervehdys,olen hankkimassa asuntoautoa ja on jäänyt nämä kaksi autoa mieleen mutta mitä näillä autoilla on eroa Dethleffs 6970 ja Dethleffs 6971, eikös esperit ole paremmin varusteltu kuin advantage ja mitä niillä on eroa ? autot ovat Fiatin alustalla ja vuosimallia 2003.Autot ovat saksassa siksi en ole päässyt niihin vielä tutustumaan,onko valintamme oikea ja pärjääkö näillä yhtään talvella?Toinen vaihtoehto on LMC680 2002 tuplapohjalla.Ajattelin kysyä teiltä jolla on kokemusta asuntoautoista, itselläni on ollut vaunu 15 vuotta ja ajattelimme kokeilla asuntoautoilua. KIITOKSIA ETUKÄTEEN MICKI.
No tuohon en osaa sanoa mitään mitä kysyt D- autoista. Senverran kuitenkin olen kavereilta kuullut, että niissä ei ole kovin kunnianhimoisesti tehdyt eristykset ja lämmityslaitteetkin lienee ilmalämmitystä, usein hyvin heikkotehoisia varsinkin K- eurooppaan tehdyt. Siis ei talvikäyttöön sopivia.
Suomessa myytävät talvi-matkailuvaunut on yleensä vesikeskuslämmityksellä varustettuja jolloin 6ooo sarjan ilmalämmöilläkin kerrotaan pärjäiltävän, mutta eihän vesikeskuslämmitystä mikään voita jos puhutaan vaikka lämmön tasaisuudesta tai ikkunavedon estämisestä. Kovilla pakkasilla voi pattereita tukea lisäpuhaltimella, jos tarve vaatii.
Jos käyttää autoa paljon talvella, niin varsinkin euosan lämmitys on tärkeää. Itse en koskisikaan ilmalämmitteiseen autoon, mutta eihän mulla ole niistä kokemustakaan 30 vuotta.
"No tuohon en osaa sanoa mitään mitä kysyt D- autoista. Senverran kuitenkin olen kavereilta kuullut, että niissä ei ole kovin kunnianhimoisesti tehdyt eristykset"
Aiheesta kirjoiteltu useaan otteeseen, mutta taas kerran: Kunnianhimosta tuskin yhdenkään matkailukulkimen tehtaalla rakenneta erikseen pohjolan oloihin paremmin eristettyjä menopelejä, markkinat täällä marginaaliset.
Hei! Toivottavasti saat asiallisia ja asiaa tuntevia vastauksia, mikä edellyttäisi, että vastaamaan aktivoituisivat nimenomaan sellaiset jäsenet,joilla on kokemusta kysymyksessä mainituista automalleista (minulla ei valitettavasti ole). Itse kyllä kuvittelisin, että tuplapohja on jonkin verran parempi talvikäytössä kuin muut ratkaisut, saadaanhan mm. vesisäiliöt yleensä tuplapohjan sisään pakkaselta suojaan. Ilman tuplapohjaa harmaavesisäiliö on yleensä auton alla, usein jonkin verran eristettynä, mutta vaatii yleensä jonkin lisälämmityssysteemin pysyäkseen sulana kovemmilla pakkasilla (ja varsinkin se tyhjennyshana!). Tuosta ja ilma- ja vesikiertolämmityksen paremmuudesta/huonommuudesta on varmaan väitelty niin kauan kuin tässä maassa on ylipäänsä talvimatkailua vaunuilla ja autoilla harrastettu. Itsellä on jonkin verran kokemusta molemmista enkä menisi moittimaan kumpaakaan, jos tietyt perusasiat (riittävät patteripituudet ja vastaavasti oikein sijoitetut ilmasuuttimet ja kaiken kaikkiaan lämmitetyn ilman (lämmintä ilmaa se vesipatterilämmityskin loppujen lopuksi kierrättää, tosin patterin läpi virrannutta ja siinä lämminnyttä...) esteetön kierto pitkin lämmitettäviä pintoja ja sisäilmassa. Onnea auton valintaan, uskon, että kaikki mainitsemasi ovat sinänsä asiallisia pelejä. T: Pertti
Kokeilin haulla ihan Googlella ”Dethleffs 6970/6971” niin löytyi kuvia ja infoa mutta ilmeisesti niissä on vain sisustuksellisia eroja, mutta silti kannattaa tutustua autoihin hyvin .Itsellä on nyt vesikiertoinen lämmitysmuoto ja edellisessä oli ilmalämmitys. Molemmissa on hyvää ja heikkoudet, kunhan vain on riittävän tehokas lämmitys niin kyllä niillä tarkenee. On oltu vanhalla autolla jossa oli ilma ja uudemmalla jossa vesikierto lämmitys talvella lapissa ja onpa mittari saattanut aamulla näyttää -30.C eikä ole varpaat jäätynyt. Kaksoispohjallinen auto on tietysti lämpöisempi ja niissä on vesilaitteet lämpöisessä tilassa niin ei ole välitöntä jäätymisvaaraa niin kauan kun on lämpö päällä ja pysyy myös ajon aikana paremmin vesiputket sulana. Vaunut ja autot on hiukan eri vertailussa koska rakenteeltaan ovat erilaisia, autossa on hyvä olla ikkunoissa lämpöpeitto koska lasi on kylmempi kuin muoviset vaununikkunat.
meillä oli eka auto ykspohjarakenne kyllä oli kylmä lattiasta toinen auto tuplapohja lämmitin 3400 truma hyvin tarjettiin kovillakin pakkasilla,nyt tämä auto on 6000 truma,myöskin tuplapohjalla,tuulilasipeitto joka eristää myöskin ovet as osassa 7 suutinta joista 2 ohjaamoon.
Aikas jyrkän kannan otit Teemu asiaan ihan vaan kavereilta kuullun perusteella tuohon asuntokoppien rakentamiseen ja eristämiseen. Kuten Ahonen jo aiemmin totesi, ei eteläeuroopassa valmisteta erikseen pohjoismaihin mitään auto- tai vaunuyksilöitä, joissa olisi paksummat eristeet. Itselläni oli eka auto Saksasta käytettynä tuotu ilmalämmitteinen Pefletti. Hyvin toimi se talvellakin ja ihan saman vahvuiset eristykset oli siinä, ku vieressä seisovassa suomesta uutena ostetussakin. Mitäpä mieltä olet matkailuajoneuvoihin kohdistuneista ns, "kaasuryöstöistä", kun näyttävät nuo kuulopuheet kovasti sinua ja mielipiteitäsi ohjailevan?
Suomeen mainitsemiasi Dethleffs malleja tuotiin v. 2003 seuraavilla tyyppimerkeillä:
Advantage A 6971 DB Perusmallin hinta 49.500,- Mitat 706/225/303 Alusta Duc 18 2,8 JTD Makuupaikkoja 6 Peräpää tyyppi C1 = poikittainen parivuode jonka alla ns. takatalli Lämmitin C6002 Kokonaispaino 3500 kg
Advantage A 6971 SG Perusmallin hinta 49.950,- Muuten sama kun edellä mutta takana sohvaryhmä jonka alla tavaratilaa.
Esprit A 6970 DB Perusmallin hinta 55.900,- Mitat samat kun edellä Alustan paino 3.170 kg = vahvistettu jolloin kokonaispainoa voitu korottaa 3.850 kiloon. (Ajokortti) Varustelu parempi kun Advantage-mallissa Peräpää C1 = poikittainen parivuode jonka alla takatalli
Esprit A 6970 SG Perusmallin hinta 56.350,- Takana sohvaryhmä Muuten sama kun edellä.
Näitä Saksan ja Suomen erilaiset eristepaksuusjuttuja tulee ja menee kun kaasutarinoita. Tunnetumpien saksalaisten merkkien osalta ei tiedossani ole tyyppimerkintää joka olisi annettu nimenomaan Suomeen vietäville matkailuautolle. Jos se on olemassa niin miksi sitä ei käytetä uusien autojen markkinoinnissa - miksiköhän? Kokonaan eri asia on lisämaksusta hankittavat talvivaruste-paketit joita autoihin ja vaunuihin saa joko tehdas- tai jälkiasennuksena. Vuonna 2003 Dethleffs-autoihin sai mm. seuraavat talvipaketit:
Talvipaketti "TRUMA" hinta 970,- Talvipaketti "Alde" hinta 2.270,- Talvipaketti "Luksus" hinta 1.510,- joka oli saatava ainoastaa jommankumman em. talvipakettien yhteydessä. Luksus-paketti sisälsi mm. Webaston.Sitten oli vielä kolme I-mallia 6970 DB, 6970 DB-L ja 6970 SG Toivottavasti näistä tiedoista on jotain apua auton hankinnassa.
Juuri näin on asia.Oli talvipaketti mikä hyvänsä eristepaksuudet ovat samat.Sehän vaatisi tehtaalle eri linjatkin prässeineen jos nitä muuteltaisiin.
Kiitoksia vastanneille,kyllä asiat ovat nyt selkiintyneet.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.