MISSÄ LEA ?

KNAAPI JUHA 12.01.2008 11:43

Onko todella niin, että Fiat/Sharky on toiminut jo kaksi viikkoa putkeen vai onko Lea hermoparantolassa tahi jo peräti narun jatkona.

En kirjoittele vahingoniloisena enkä pilkkavasti vaan myötätuntoni on kokonaan Lean puolella. Miten voikaan yksi ihminen joutua moisen maksimaalisen uutuurin piikkikengällä potkimaksi.

Ihmettelenpä kyllä, ettei maahantuoja/myyjäliike ole jo ehtinyt ostaa Leaa hiljaiseksi tarjoamalla vähin äänin tilalle jotain "sopivalla hinnalla".

Ei luulisi olevan varaa maahantuojallakaan seurata sivusta kun tuhannet ihmiset saavat oikeata kuvaa tavaran laadusta ja ennenkaikkea huolto- ja korjaustoiminnan välinpitämättömyydestä ja osaamattomuudesta.

Pakostakin muistuu mieleen ne v.2005 käydyt keskustelut Delta-auton vaihdelaatikkokorjauksista, joissa samaan Fiattiin vaihdettiin kolmet - neljät vaihdelaatikot ja parhaimmillaan korjattu laatikko hajosi jo korjaamon pihalla työnjohtajan tekemällä koeajolla. Yksi vaihteisto taisi kestää peräti 300 kilometriä jne.

Haluan kuitenkin kehua Lean kestävyyttä ja kykyä esittää huumorin säestämänä kaikkea tätä kurjuutta. Jos Sharky oli uutena ostettu kuten kuvittelen, voisi olla paikallaan ryhtyä pohtimaan kaupan purkua.

Toivotan parempaa uutta vuotta...

LINNAMÄKI LEA 12.01.2008 20:07

Kyllähän mä tallella oon. Lähdin toki reissuun jo keskiviikkoaamuna. Kierros Pori - Vammalla - Turku ja joo, kävin mie Messukeskuksessakin perjantaina.

Sharky pelasi, vaan ei ajaja pelannut. Perjantai-aamuna ku heräsin Auranjokilaakson ABC asemalla, voi elämän kevät, mistä semmonen juuttaan kivuliaisuus oli paukannu päälle, kun juuri olin iloinnut, et nyt ne kivut taittaa niskansa ja ovat vaienneet, ja muutama viikko oli tosi nautinnollisen hyvää oloa.

Ja nyt jalkapohjan jänteetkin ettei jalkojen päälle kärsi astuu. Nilkat niin kipeet, että silmissä sumenee. Kädet oli turvonneet ko ilmapallot. Vaikkon autossa paksu ratti, silti sormet ei koukistunnu et ratista sais kunnon otteen. Peukalo-etusormihankaotteella, ja välillä räkäsy kämmeneen, pysyi jonkinmoisessa otteessa. Ei näillä käpälillä ees messuilla arpapileettejä kynällä kärsinny täytetellä. Eihän se kynä ees käpälässä pysynny.

Puolille öille siinä muutaman tuttavan kans palaveerattiin perjantai-iltana, ja lähdin ajeleen pois. Nousiaisten Nesteellä aattelin, et tohon auto parkkiin, ja aamulla heräsin klo 8 ko invertteri huuti kuin palosiireeni. Yöretonkisillanin hyppäsin rattiin ja ajaa tärskäytin Mynämäen P-levähdyspaikalle, ja taas pehkuihin.

Klo 10 alko invertteri taas kiljumaan, ja taas yöpaitasillani rattiin, ja lähelle Laitilaa levähdyspaikalle, ja taas unta nuppiin. Klo 14 invertteri taas hermostu, et virtaskaa pitäs tehä jostain. Siittä sitten ajelinkin jo kotio saakka.

On se tuo matkanteko mukavaa, ko ei tartte uupuneena yrittää sinnitellä. Iskee ittesä vaan vällyjen alle, ja unta pollaan. Mitä tässä valamiissa mualimassa nyt pinkomaan. Töitä oli tarkotus Mynämäellä ja Laitilassa tehä, mut totesin, etten pysty näin kipeillä luilla ja nivelillä ees autosta poistumaan, joten käyhän se näinkin. Huilataan sitten ja suosiolla.

Rattoisaahan tämä on, vuoronperään renataan, välillä Sharkky ja välillä minä.

Kattelin mie muutamia pienempiä "yksiöitä" siel messuilla, mut ei ne ratkasut niissä ollu mun selviimistä aatellen ollenkaan semmosia, et mä niillä selviisin. Loppujen lopuksi, jos nää tekniset ongelmat täs Sharkyssä asettusi, niin tilojen toimintaratkasut on mun selviimistä aatellen kuitenkin parhaita mahdollisia, verraten useimpiin muihin asuntoautojen sisätilaratkaisuihin.

LINNAMÄKI LEA 12.01.2008 20:22

Joo, ja sitä automaattivaihteistoa ei tuntunut olevan missään, ja kyllähän sitä ns. vaihtojuttuakin siel vähän pyöriteltiin, mut tuntui, et ne, mitkä mulle on ehdottomia, niiden ratkaisu ei sit ookkaan mitenkään helppo juttu.

Automaattivaihteisto on ehdoton numero yksi. Ilman sitä en esim. eilen ja tänään olis pystynny ajamaankaan. Ja se harmaaveden säiliön jonkinmoinen kylmän kestävyys. Kaikissa niissä, missä satuin katteleen ja jututtaneen myyjiä, puuttuivat nää molemmat.

Yleisin peruste myyjillä oli, ettei asuntoautoa ole tarkoitus käyttää pakkasilla. Ja että pakkasilla mennään ns. hiihtokeskuksiin tms. jossa käydään suihkussa. Näin ollen autossa ei ole tarkoitus käyttää suihkua kylmillä ilmoilla (pakkasilla).

Ja kylhän miä kaipaan sekä sähkö- että kaasulämmitystä. Useimmat olivat vain kaasulämmitteisiä. Siinä kun mallattiin joitain autoja, et niihin asennettasi lisäksi nää mun tarvitsemat jutut: automaattivaihteisto, vakionopeuden säädin, harmaaveden lämmitin, sähkö-kaasulämmitys, niin jopa hinta rupesikin rassaamaan ja useimmat myyjät totesi, ettei sen laskeminen messupaikalla edes onnistu.

KUNNAS TAPANI 12.01.2008 22:23

Pyyäppä tarjous retkeilyautosta joltain kotimaiselta valamistajalta nii nää saat just sellasen ku haluat. Ne tekkee kuitenki tillaustöinä ne kaikki. Ululomaan vehkeet niinku Pösilöt ja muut ei kelepaa ne tekkee suurisa sarijoisa net. Pohojaksi tommaattilaatikko nii kyllä lähtee!

Ostikko nää muuten uutena tuon Haikalan vai käytettynä?

LINNAMÄKI LEA 12.01.2008 23:21

Kylhän miä istuskelin siinä jututtamassa yhtä retkeilyatovalamistajjaakin. Ei se auto kaposemmaksi tästä nykysestä voi mennä.

No ajan kanssa sitä voisi ite vaikka suunnitella sisustuksen (on tullu pirreltyy taloja ja sisutuksia aikonaan et eiköhän tuo vielläin luonnista). Kattellaan tää toinen takuuvuosi, miten sujjuu tään vempulan kanssa.

LINNAMÄKI LEA 24.01.2008 22:07

Mistä hiivatista nuo vempeleet tietää, et kun ne on mulle tulossa, ne alkaa kenkkuileen, ennenko niitä on ees mulle luovutettukaan.

Nyt se 1,6 kiloisen läppärin kans on sit ollu ongelmia. Sen ko piti tulla autoon. Sen luovutus piti olla tiistaiaamupäivästä. Mutta kun ohjelmat ei suostunnu toimimaan vaan aina joku oli solmussa ja nyttyrällä. Sit liikkeessä jo vaihtovat toiseen läppäriin, ja aloittivat homman alusta. Eilen illalla sen piti sitten olla jo luovutuskunnossa. Ja kittiä kanssa, eihän se mitään toiminut. Loppusilaus piti olla tänäaamuna, niin vasta klo 18 se saatiin pelaamaan.

Tiedä sitten, kun vähän aikaa käyttää, miten solmuun se tääkin väkkärä oikein vääntyy??

Eivät ainakaan leiville päässy. Tosin älysin tehä jo het huoltosopimuksen, joten siihen kuuluu laitteiden toimintaan laittaminen. Ja jos kone häiriköittee, niin eikö vaan vie aina liikkeeseen, ei tartte joka kerran maksaa erikseen ko se kuuluu sopimuksen piiriin.

Mikä ihmeen mööfin laki tää oikein on, et oli laite kuin laite, se viallinen, huonosti toimiva osuu takuuvarmalla mulle.

NIEMINEN RAIMO 24.01.2008 22:41

Testaa huono onnesi ja hommaa metrin pätkä ratakiskoa ja jos se sinulla muuttaa muotoaan niin silloin voidaan jo puhua huonosta onnesta.Muuten jotenkin on sellainen tunne että onnesi kääntyy ja kaikki alkaa pelaamaan hienosti,näin olisi syytä tapahtua.

LINNAMÄKI LEA 08.03.2008 23:36

No joo, Sharky taitaa uupua mun kanssa taisteluun. Se on jopa ihan häiriöttä jonkin aikaa pelannu. Heh... tietty ens yönä sippaa lämmitys, nytko kehun.

Mut muut härvelit, erityisesti kännykät. Nyt se mööfin laki siirty niihin kupeksimaan. Elokuussa ostin Nokia 6110 Navigaattorin, ja hansfreen. Hansfeen jo jouvuin elokuun lopulla viemään huoltoon, ja se kesti siellä kuukauden. Oli varaosat maasta loppu, ko oli sisuksistaan rikki.

Kun sitä autoläppärii laitettiin nyt täs tammi-helmikuun taitteessa, eikä saatu nettiyhteyttä pysymään, niin päätettiinpä laitettaa se kaapelilla (oli jo 2 viikkoo laitettu nettiyhteyttä, eikä kestänny). Juuttaan Vista.

Kaapelilla kun saatiin pelaamaan, ja kävelin liikkeestä ulos kone ja puhelin kainalossa, se elokuussa ostettu puehelin hajos jo sillä välin, ko pääsin kaupasta autoon. Kun autossa rupesin laittaan navigaattoria päälle, kaatukin koko ohjelmarevohka. Muutaman kerran yritin toimintoja, ja ne kaatu saman tein. Olin vielä liikkeen oven edessä. Palasin liikkeeseen takasin, ja kaverit totes, ettei tää voi olla tott, et yhen kohalle voi sattuu tää kaikki. Huoltoonhan se piti jättää lähetettäväksi.

Sit laitettiin Nokia N 73:nen kaapelilla netti pelaamaan. Se toimi tasan päivän, ja seuraavana aamuna hajos (takuuaikanen väkkärä sekin). Seuraavana päivänä vein sen Nokian valtuuttamalle kaverille, et eihän tää voi olla totta et kaikki puhelimet hajoo sitä mukaa, mikä mulle vaan joutuu (oli jo kahdesti ollu takuuhuollossa aiemmin). Kaveri korjas sen saman tein, ja sano, et kyl se vaan oli rikki.

Nyt sain 1,5 viikkoo sitten sen Nokia 6110 Navigaattorin takuuhuollosta. Kesti kokonaisen 4 päivää, ja puhelin pimeni totaalisesti. Eikö vie taas takasin se huoltoon. Kauankohan se nyt viipyy? Tuleeko koskaan kestämään?

Mullon aina 3 puhelinta mukana. Yks ko sippaa, on varalla kummiskin joku tomiva, etten jää ihan paitsioon vaikka nähtyhän tämä on, et kaks sippaa joka tapauksessa yhtä aikaa.

KOSKINEN JANI 09.03.2008 08:54

Mikä on ihan tarkkaan ollut tilanne kun noi puhelimet hajoilee?

Puhelin kaapelilla läppärissä kiinni ja molemmat latauksessa? Eli puhelin tupakansytkälaturilla ja läppärin laturi invertterissä kiinni?

KORHONEN KARI 09.03.2008 09:09

Em mää usko et Lean käsissä se mutkalle taipuu...mut insinööri,se on ihan eri juttu,nääs älykkäämpi joustaa.....

KORHONEN KARI 09.03.2008 09:11

Tuohon Niemisen Raimon jutun perrään yritin osua vaan eihän tuo männynäkkään.

ARO PERTTI 09.03.2008 09:36

Älä sure Lea ! Olihan niitä kovanonnen lapsia jo Aleksis Kiven aikoina .Taidat olla niin "kuuma" nainen että kaikki tavarat palaa alla.Toisaalta sateen jälkeen tulee aina ennemmin tai myöhemmin auringon paiste . ;-))

LINNAMÄKI LEA 09.03.2008 10:18

Joo, sopis sen auringonpaisteen jo alakaakkin.

LINNAMÄKI LEA 09.03.2008 10:26

Sillon ko kaapeliyhteys laitettiin siihen Nokia 6110 Navigaattoriin, puhelin täynnä virtaskaa, ja liikkeessä se laitettiin, eikä puhelimella lataustarvetta. Ja ko siitä tiskiltä ulos kävelin, puhelin ei pelaakkaan.

No sitten se toinen puhelin Nokia N73:nen, myös täynnä virtaskaa, mutta päivän aikana tietty loppu, ja siinä tämän puhelimen kaapelissa on lataushaara kans, ja sen kautta ihan sähköverkkovirtaa latasin. Tämä hajos siitä istukastaan, mihin se kaapeli kytketään. Voi hyvät hyssyrät, ko sitä istukkaa ei aiemmin oo ees vielä käytettykään, kuin nyt, kun se yhteys laitettiin, ja se meni rikki jo yhen päivän kiinni olollaan.

No sitten kun se Nokia 6110 Navigaattori tuli huollosta, sitä ei edes nettiyhteyteen käytettykään. Nimittäin ostaa tärskäytin uhmapäissäni uuden navigaattorin. Siitäkään ei tullu mitään, että haeskelin Tampereella paikkoja kaiken yötä, ja asuntoauton kanssa kääntele ahtaissa paikoissa suuntaa. Siinä palo pinna, et seuraavana päivänä ostin uuden Nokia 6110 Navigaattorin, ja kun isäntä ihastu tähän, niin aattelin, et siittähän isäntä puhelimen saa, ko se tulee huollosta.

Ja sai puhelimen ko se tuli huollosta. Sanoin sille vielä, et piä vanaha kaiken varalta mukana. Ei pitäny, ja olikin reissussa, ja Nokia 6110 Navigaattori hiljeni yön aikana. Aamulla ko heräsi, puhelin oli sammunu, vaik illalla oli täydessä virrassa.

MAUNO PEKKA 09.03.2008 12:08

Tässä välissä läppäriä autoon suunnittelevana kysyn oitis autoläppäristä: onko se ohjaamossa vai vain läppäri autossa? Käytätkö sitä ajossa karttalaitteena? Kiinnitys ohjaamoon tuntuu tuotavan ongelmia.

Pekka M.

LINNAMÄKI LEA 09.03.2008 12:30

Mullon semmonen pienen pieni A4:sen kokoinen, 1,6 kg painava tää uusin, jonka ostin tähän autoon, kun ne normaalin kokooiset läppärit on mun käsille niin painavia. Sattuu niin mielettömästi käsiin sen tavallisen läppärin käsittely.

Olen mä laittanut siihen "pelkääjän" penkin ja kojelaudan väliin pöydän, missä on tää läppäri ns. liukuestematon päällä. Hyvin on pysynyt. Mutta en mä sitä ajon aikana lukulaitteena käytä. Mulle riittää tää Nokia 6110 Navigaattori toistaiseksi.

Toki mä pääsen kännyllä nettiinkin, mut hidastahan se on. Läppärillä käväisen välillä sähköpostit kattomassa vaikka katon mä kännylläkin, mut tilaukset otan läppärillä auki.

No sitten kun rupeen töihin, siis "läppäritöihin" sillon se on asuntopuolen pöydällä ja kytketty verkkoon, siis sähköverkkoon. Ellei oo sähköö, niin invertteriin.

KOSKINEN JANI 09.03.2008 19:07

Ok.

Kuvittelin että olisi ollut sähköinen hajoaminen eikä mekaaninen.

Noiden lataileminen samanaikaisesti ja vielä kaapelin kanssa yhteen kytkeminen saattaa aiheuttaa melkoisia hallitsemattomia virtasilmukoita jotka hajoittaa latauksen suojakomponentit.

Tuo 6110 navi on kyllä mekaanisesti melko lapsellinen viritelmä, esim se takakansi...

LINNAMÄKI LEA 10.03.2008 00:38

No mullon ollu kännyn kautta nettiyhteydet (läppäriin) niin kauan, kuin niitä on ollut saatavana. Ekayhteys oli DNA:lta ja siihen aikaan ne yrityksille ei maksanu mitään. Siitä on mielettömän monta vuotta aikaa. Taitaa vetää ihan tuonne 10 vuoden taakse, en ihan tarkkaan muista. Hitaitahan ne silloin oli.

Kyllä mä olen samanaikaiseti niitä aina joutunut latamaan, mutta kännyä aina omalla laturilla. Mutta nyt on ekakertaa semmonen datakaapeli siinä Nokia N73:sessa, johon se lataus on myös liitetty. Aiemmin siinä ei edes kaapelia oo käytettykään, se on vanhemmassa koneessa pelannu bluetootin kautta, mutta tässä hemmetin Vistassa ei saaha pysymään niitä yhteyksiä gluetootin kanssa. Mut kaapelilla näkyy toimivan ihan hyvin.

Joo, kummassakin puhelimessa oli mekaaninen hajoaminen.

LINNAMÄKI LEA 24.09.2009 01:36

Joo, Sharkky on pelannu pitkään iliman mittään nikotteluja. Vain tuo tuulilasissa jumalaton kieleke, pittää vaihtoo ennen katsastusta.

Suapipa nähä, kun lämmityskausi alakaa, ja pittää lämmittee, lähtöökö röörit puhaltammaan vai ovatko jumissa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.