Missä vaiheessa vaihdatte käynnistysakun uuteen?
Timo Ahjos
19.01.2020 18:18
Odotatteko niin kauan, että akku menee yhtäkkiä oikosulkuun vai vaihdatteko jo hyvissä ajoin sitä ennen jollakin perusteella?
Aiemmassa Saab-henkilöautossani akku ei antanut minkäänlaista heikkouden merkkiä etukäteen, mutta sitten ihan yhtäkkiä eräänä sunnuntai-iltana se lakkasi toimimasta kesämökillä Hollolassa ja tarvittiin Autoliiton tiepalvelumies Heinolasta käynnistämään hänen autonsa akulla. Hän neuvoi: "Älä päästä sitä nyt sammumaan vaan aja suoraan Pukinmäen Essoon ja osta uusi akku!" Niin teinkin heti samana sunnunta-iltana. Tuo neuvo ei ole enää pätevä, sillä Pukinmäen Essoa ei ole ollut enää pitkään aikaan ja nyt sille tontille rakennetaan kuulemma S-Marketia.
Timo Haapanen
19.01.2020 19:10
Voihan tuon käydä testissä. Akkukauppaan ei kannata mennä mittauttamaan. Tuossa Transporterissa on nyt 6-7 vuotias, testaan esilämmittämättä starttaamalla jos tulee pakkasia.
Näin eläkeellä ei ole niin väliä, jos olisi pakko joka aamu lähteä saattaisin jo uusiakkin.
@timppa
Toivo Koistinen
19.01.2020 20:02
Se onkin oma asiansa, miten. Jos on näitä nykytietämiskone autoja, niin kannatta lukea ohjettakin, miten se kapistus reagoi.
Vanhuksessa oli, että kun käytää virrat pois, pitää ootella hyvä tovi, että se saa puheltua päätietämiskone apulaistensa kanssa asiat kuntoon.
Myös, että ei liian vanhaksi akkua, joten vaihoin sen kun sillä akulla oli 15 ajastaikaa täynnänsä, vaikka pelasi, mutta varalta.
Miten lie sitten akkujen kesto, onko markkinavoima niihinkin jo, ettei liian kauaa kestä, kuten tahtoo muussa tavarassa olla.
Mene ja tiijä
Tp
Teemu Eerola
19.01.2020 20:05
Kun tähän ikään on joutunut erilaisille autoille vaihtamaan kymmenittäin käynnistysakkuja, niin useimmiten tämä on tapahtunut KESÄLLÄ -jostain syystä. Ehkä ilmastoinnilla ja kaupunkiajolla on ollut osuutensa. Nykyisen Ducato maxin alkuperäinen käynnistysakku meni vaihtoon 14 vuoden käytön jälkeen. Italialainen akku, jota ei talviseisokeillakaan koskaan oltu otettu pois paikaltaan pihalla seisovasta autosta.
Akun toimivuuden voi tarkistaa volttimittarilla. Lataa sen ensin m- auton omalla laturilla täyteen ja seuraavana päivänä mittaa, paljonko on akkujännitettä jäljellä. Jos liikutaan lähempänä 12,5 V niin vielä pelaa. M- autossahan on aina hätävaralla akkuvirtaa saatavissa jos pitää mukana apukäynnistyskaapeleita. Akkumyyjillä on paha tapa löytää "uusimista" akusta kuin akusta -ellet ole kanta- asiakas liikkeessä.
Ville Säynäjäkangas
19.01.2020 20:15
Kyllä se akku viitteitä antaa, vaikka lähtisi käyntiin, niin kuulee sen kun startti ei enää niin iloisesti pyöri kuin kunnossa olevalla akulla.
Toistakymmentä vuotta sitten, sanoin syksyn koittaessa vaimolle: "Autosi akku pitäisi vaihtaa, kun hieman laiska on starttaus." Vastaus oli: "Höpöhöpö, hyvin se lähtee käyntiin." Annoin asian olla, turhaanpa sitä ehjää korjaa...
Sitten helmikuussa koitti aamu, jolloin oli -38 pakkasta ja vaimo oli lähdössä aamuvuoroon. Hän tuli huutaen sisälle: "Auto ei lähde käyntiin!" Käänsin kylkeä ja totesin peiton alta: "Aivan, sanoin siitä syksyllä." Ei auttanut kuin lähteä pyörällä töihin.
Tuon tapauksen jälkeen akun on saanut vaihtaa heti kun starttaus on kuulostanut hiemankin hiipuvan.
Jukka Virta
20.01.2020 08:26
Minulla teki matka-auto huhtikuussa ranskan moottoritien huoltoasemalla sen että ei startannut ruokatauon jälkeen. Eihän nykyisiltä huoltoasemilta mitään akkuja saa ostaa. Onneksi matka-autossa on asuintilan akku, sillä auto käyntiin ja matka jatkui. En sammuttanut autoa ennenkuin löytyi paikka josta sain ostettua akun elekielellä. Ei osannut paikan omistaja muuta kuin ranskaa jota minä taas en puhu. Pyysin kaverin viittomalla katsomaan millainen akku autossa on, hän valitsi hyllystä sopivan, eivät ehtineet vaihtaa niin otin mukaan ja vaihdoin seuraavalla leirintäalueella. Ei ollut akku siellä hinnankiroissa, 95ah Sprintterin akku maksoi 130€ kahden vuoden takuulla. En tiedä miten tuo takuu pelittäisi täällä kotosuomessa.
Matti Leppänen
20.01.2020 11:55
Akkukellari, Östersundomissa ei tyrkytä vaan mittaa ja palvelee, kokemusta on, suosittelen!
Timo Lindqvist
21.02.2020 02:02
Mittailimme kerran firman autojen akkukapasiteetteja "ihan piruuttan". Seassa oli sellainenkin jonka kapasiteetti arvioitiin 6Ah ilman että auto oireili. Moderni auto lähtee yllättävän pienellä käyntiin mutta akun tulisi kestää myös mm polttoaineen ilmauksesta johtuva lisäpyöritys. Starttiakut ei ole hirmukalliita, ja jos on monta ajopeliä niin joku kannettava lisävirtapaketti auttaa pakkasilla. Hätätilassa pelkkä akun vieminen lämpimään auttaa jo paljon.
Toivo Koistinen
21.02.2020 06:12
Taanoin oli mahoton myynti touhu töllöä myöden niille pikkusile ihme starttiapureille, jotka oli lähes taskulampun kokosia.
Niillä piti pyöriä mylly tyhjän akun apuna.
Naapureista yksi osti, ja kun kokeiltiin, nin se hajosi. Sai takuuseen uuden. Mutta ei ole tohtinu kai kun ruohon leikkuria pistää käyntiin.
Mitenkähän lie ne nykyään, onko kehittyneet. Myynti-ilmoituksia ei näy missään.
Tp
Timo Haapanen
21.02.2020 11:49
Niin nämä:
https://www.ikh.fi/fi/apukaynnistin---varavirtalahde-18000mah-700a-crx1222?gclid=Cj0KCQiAnL7yBRD3ARIsAJp_oLYmIOVisJOq9fCNWUxz6YnkHhAT9thCaJyzpUTPf5q9jGnivrQz4QEaAmj-EALw_wcB
Tuon näkee yhdellä silmäyksellä ettei se toimi. Se mikä lasketaan avuksi on sitten toinen juttu, voihan akkua 'auttaa' vaikka kädellä lämmittämällä.
@timppa
Martti Bragge
21.02.2020 19:45
Timo
Olen kiinnostunut mistä näkee että esim. tuo laite ei toimi?
M.B
Timo Haapanen
21.02.2020 23:23
Ensinnäkin johtojen paksuudesta, tuollaisilla pilleillä ei isoja virtoja siirrellä. Toiseksi laitteen koosta, fysiikan lait menisivät uusiksi jos tupakkiaskin kokoisesta lootasta tulisi virtaa auton käynnistämiseen.
Mutta apua varmasti tulee. Onko avusta oikeaa apua on toinen juttu. Kännykän varavoimalaksi toimii kyllä oikein hyvin.
@timppa
Toivo Koistinen
22.02.2020 06:56
Mitä me kokeiltiin sitä naapurin laitetta, se oli tuomonen Timon linkittämän sorttinen. Niin ei siinä kaapelit lämminny, vaikka ei niisä vahvuutta liikaa.
Mutta sillä ei vain se voima riitänny. Tosin meillä oli pikkusen ylitystä ehkä, että käynnistettävä oli 165 verku, ja akku aivan tyhjä.
Mutta kun hällä meni akku ruohon purijasta, nin sillä takuusen saadulla kyllä pyöri kun kahvimylly. Elikä henkilöautto, jos on vähän akussa jotain, ehkä siinä.
Mutta kuten kaveri joka kävi kotona kerran kauppaamassa vastaavia, sanoi. Kyllä voimaa löytyy, mutta varaudu muutaman satasen investointiin, ja esitti laitteen. Oli iso, ja tukevan olonen, vankat oli narut.
https://www.ikh.fi/fi/apukaynnistin---multiasema-otto-ge6701 Tässä ehkä jo apua, ja kun voi ajon aikana lataila, ynnä kompura renkaan täyttöön, niin ehkä.
Ellei ole aggregaattia, johan esitti karavaani lehti kaasulla käyvää semmosta hajutonta, ja hiljasta. Tieten sitten kaasun kulutus, mutta se käy pensallakin, tosin pittää olla penssiiniä mukana.
Ekstreemeähän karaavaanailu joskus on.
Tp
Ari Kuusisto
22.02.2020 09:08
Lukekaapas varavirtalähde artikkeli,ei ne nyt kaikki leluja ole kokoonsa ja hintaansa nähden.
Li-po ja Li-ioni akuilla ja joissakin myös kondensaattoreilla toteutetuista laitteista saa jopa 400-1000 amppeeria hetkellisesti.
Testissä apustartattu auto jossa kennoviallinen akku joka ei suostunut käynnistymään.
Esim TELWIN Drive 13000 Motonetistä 149,- , sillä saa tehtyä 5 pitkää starttia ja on USB liitäntä ja
19V:n tietokoneliitäntäkin läppärille.
Kannatettavia laitteita siitä syystä että voit antaa apuvirtaa tarvittaessa kaverillekkin ,ja estät sen ettei omaan autoon tule vaurioita apukaapeleilla tehdystä startista tai vikailmoituksia josta syystä pitää käydä korjaamolla .
Juttu on kyllä kokonaan auki vain tilaajille.
https://tekniikanmaailma.fi/tm-vertailu-100-160-e-varavirtalahteet-100-160-e-nailla-heraa-henkiin-hyytynyt-auto/
Niillä vekottimilla joissa on kondensaattorit (IKH/ Telwin Tel700 / 350€) starttiavussa luovuttavat sähköä kondensaattoreista ja uuteen starttiin lataavat rikkinäisestä akusta sähköä ja elektroniikka nostaa jännitteen riittäväksi(14V) että startti voi pyöriä. Kuulemma lisäsähköä voi siirtää toisesta akusta tai verkkolaturilla jos akku on aivan tyhjä.
muokattu: 22.2.2020 09:28
Timo Haapanen
23.02.2020 11:39
Kuinka paksun johdon vaatii 400 A:n virta vaikka johto olisi vain n.30 cm. pitkä.
@timppa
Siis 12 voltin vehkeistä puhutaan.
muokattu: 23.2.2020 11:39
Toivo Koistinen
23.02.2020 14:03
Muistelen henkilöauton akkukaapelien paksuuden jossa in 15-20 neliön luokkaa.
Tp
Ilkka Ronkainen
23.02.2020 18:40
Minulla on Telwin Drive 13000 apukäynnistin,oli mennyt Ursus traktoristani akku tyhjäksi,siinä on 4 litran diesel moottori eikä oma akku jaksanut pyörittää moottoria.Kytkin telvinin kiinni ja starttasin,startti pyöri kovalla vauhdilla ja kone lähti käyntiin.Pari kertaa on mennyt asuntoautostani yön aikana akut liian tyhjäksi eikä auto ole lähtenyt käyntiin,telwinillä startti pyörinyt hyvin ja auto käynnistynyt hyvin.Itse epäilin kun ostin laitteen mutta nyt on pakko uskoa sen tehoon.Johdot eivät ole lämmenneet startin aikana koska starttausaika on lyhyt.
Markku Hämäläinen
24.02.2020 13:31
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen
Kun auto sanoo ensimmäisen kerran, ennen latausta: keväämällä, keväämällä, akku menee vaihtoon, ei ennen.
Nyt voi jättää akun vaihdon viime hetkeen, kun ei ole enää pakollisia äkkilähtöjä.