Miksi jotkut kehuu omaa autoa aina
Hannu Mankisenmaa
28.04.2018 14:24
Sen ymmärrän jos vasta alkaja karavaanari kehuu omaa kalustoa, että se on paras vaihtoehto.
Minulla on eräs tuttava, joka on tehnyt karavaanari harrastusta 90-luvulta asti.
Hänellä on pätemisen tarve, kun alla on "vanahko Ruotsalaismerkki", jossa on vanhanaikainen Alde, jossa ei ole digitaalista lämmönsäätöä, hän usein kehuu treffeillä, on se lämmin auto kun ei ollut "kuin siinä ja siinä vain ja aamulla oli hiki.
Itsellä on Saksalainen merkki, jossa myös on Foam-eristys ja Alde, jota voi säätää sopivaksi digidaalisella säätimellä ja silloin ei tule hiki ja siitä en tee numeroa, vaikka autossa tarkenee myös Rukalla talvella.
Onkohan se näin, kuin henkilöauto puolella moni ei laita ikinä Volvoa kun se on Ruotsalais/Kiinalainen nykyään vaan alla pitää olla Saksalainen "Premiummerkki".
Tälle "kokeneelle" karavaanarille sattui kiusallinen "moka" aikanaan. Hän on aina sanonut, että hänen auto on 7-metriä pitkä, niin saman merkkinen ja näköinen auto tuli alueelle, totta kai hän meni heti juttelemaan ja kehui mitoilla autoaan ja tulija sanoi, minun auto on 7-metriä pitkä ja tuo sinun auto näyttää lyhyemmältä, aikansa inttivät autojen mitoista ja sitten niitä mitattiin, niin tämä tuttavani jäi kiinni valheesta, kun noin 40-cm jäi vajaaksi 7-metristä.
Kysyn vaan muuttuuko se oma auto paremmaksi jos valehtelee auton hinnan ja mitat, vaikka muuten se olisi, kuinka naarmuinen ja huono. Merkkiuskollisuusko tälläistä teettäää.
Onko sinulla kokemuksia, kun "oma kehu haisee"?
Veli-Pekka Merikallio
28.04.2018 14:43
On kokemusta omakehusta, kun katsoo vain peiliin.
Kyllähän omia valintoja ja aikaisempia autojaan voi verrata nykyiseen kalustoon, ainakin niistä on omakohtaisia kokemuksia.
Yhden Ducaton (vm 2007) kokemuksella voin sanoa, etten ikipäivänä sorru enää Fiat-pohjaiseen autoon.
Parhaat kokemukset ovat nykyisestä MB-Hymeristä, myös VW-alustaiset ovat ollet toimivia, liian pieniä vain.
Vaikea kuvitella, että tuosta nykyisestä auto paranisi, siltä tuntuu just nyt, huomenna voi olla jo toiset aatokset.
Markku Hämäläinen
28.04.2018 14:56
Meillä on ollut matkailuauto n. 35 vuotta ja menossa on kolmas auto.
Autot on hommattu omaan tarpeeseen, ei kehumista varten, siksi niitä ei niin usein ole vaihdettukaan.
Ikinä ei ole ollut tarve kehua omaa, mutta 80-luvulla kun kaikki matkailuautot olivat omatekoisia trffeillä käytiin katsomassa toisten ratkaisuja.
Teemu Eerola
28.04.2018 15:23
Eipä tule mieleen p i t k ä aikaista tuttavaa karavaanaripiireistä, jonka oma kehu olisi jäänyt pitemmäksi aikaa haisemaan ja vaivaamaan. Vaihtaisin kaveripiiriä tai tekisin tiettäväksi kehujalle, että "vaihda aihetta, nää jutut on jo kuultu".
Minullakin on "vanhanaikainen Alde 3000 vm. 2000", missä on analoginen lämmönsäätö (ehkä kehujalla on se vielä aikaisempi "legendaarinen Alden pystypannu"), mutta kyllä tuolla analogisella säädölläkin kaikki erilaiset lämpötilat löytyy. Knausin Travel-Liner on hiton lämmin ja kaikin puolin erinomainen 2- hengen integroitu. Parempaa en ole kohdannut, enkä pois vaihtaisi nykyajan muovi- rimpuloihin . Toki omavalmisteinen Sitikan Camionette oli vielä parempi, kun siinä oli vääntösauvajousitus.
Kyllä oman kaluston kehuminen on meillä verissä. Koeta rentoutua!
Matti Janhonen
28.04.2018 18:24
Se on hyvä keino sanoa kiertoilmaisuna - minulla on sellainen ja sellainen ja toivoa, että kuulija ymmärtää.
-Minulta meni Hymeristä meni lämmittimen säätönuppi sekaisin.
-Minun Fentistä reistailee jääkapin oven lukitus.
-Minun Carthagon vessan vesiventtiili vuotaa.
Minun Kaben oven saranoissa on jotain häikkää.
Onhan näitä, ja henkilöaitomiehillä niitä vasta onkin.
Ja jos on sen verta tuntoa jäljellä ettei kehtaa puhua suurista tuloista, niin ainahan sitä voi puhua suurista veroista ja toivoa, että tulee ymmärretyksi.
Juhani Backman
28.04.2018 18:59
Totta kaikki kehuu omaansa kuka sitä nyt kehtaa kertoa että on PASKAA ostanut ja sijoittanut puoli omaisuuttaan ja vähän ylikin kun kaverilla on niin täytyy mulla olla ´parempi´ taiji ainaki kalliimpi eikö näin ole asian laita muuten ei saa asian juurta.
Sakari Lepola
28.04.2018 21:14
Minä en koskaan kehu omaa autoani. Kehun vain toisten autoja kunhan ne ovat samanlaisia kuin minulla on.
Toivo Koistinen
28.04.2018 21:25
Miten tuon kanssa on. Tietysti harmittaa, kun se ei ollutkan niin hyvä, kun ostaissa luuli, tai ajatteli.
Toisaalta eipä taida sitä täydellistä olla kellään, mutta jos se itselle on hyvä, niin onko se sitten kehumista kun sanoo, että tämä on meille hyvä
Sitäkin ajattelen, että jos huomaa vikaa, ja kertoo muille, nin siinähän auttaa jotakin kokemattomampa valinnassa, että ei hän tee samaa virhetttä
Nykyään autot ovat niin samanlaisia sisältä, että kehuppa niitä bulkkituotteita.
Maksat sata tuhata melekeen, ja alat vahtimaan koska joku paikka kastuu, talvella jäätyy, tai muuten tilttaa
Pitää kuitenkin omaa kehua, koska sen on tehnyt pikku paja, eli mahottoman hyvä, paitsi pirusti vikoja, ja itte on pitäny puoliksi rakentaa uusiksi, ja vielä lisää pittää rakentaa, että oikeen hyvän saisi,
Mutta siten se onkin paras tämän maan kamaralla.
Aikanaan melekeen kolomekymmentä vuotta sitte pari isäntää melekeen rinnuksiin toisiaan, kun alkovat molemmat kehumaan rattoreitaan, kun olivat sattuneet uudet ostamaan yhtä aikaa
No se riita sammu, kun toimitin. Parempi ehkä, jos aletaan tuota minun vehettä moittiin, ja jos että keksi siittä vikoja, nin kysykää multa, minä tiijän niitä, ja paljon, ja minä olen siitä vielä paljon rahaa maksannu
Rauta on rautaa, eikä näy juurikaan korvaansa lotkauttavan kehu sitä tai kirvasi sille, minä tiijän, ja sen noitumis puolen osaan että teistä moni on siinä hommassa vastaantulija.
Mutta jos omaa kehuu, eikä toisten vehkeitä moiti, niin onko se niin iso synti, sillonhan se on hyvä.
Kuka sitä tyhjää kehuu, ainakaan vaimon kuullen.
TP
Mauri Laukkanen
29.04.2018 08:19
Kyllä se Hymeri on hyvä,ellei paras!!!.
Juhani Backman
29.04.2018 08:39
Sakari LepolaMinä en koskaan kehu omaa autoani. Kehun vain toisten autoja kunhan ne ovat samanlaisia kuin minulla on.
Hyvähän se minunkin on omiksi tarpeiksi mutta vähän vanha vaan päivittää pitäis mut ku nappulaa tarttis josta saaha ylimääräist nii o pare pyssyy tutus ja toimivas ku ei niist tekniikan ihmeist tiiä vanhan pääl ko jotta ymmärtääki vähä jotta.
Toivo Koistinen
29.04.2018 09:20
Niin ja kaikista autoista tulee lopussa ooppeli. Mutta kun sitikkapösöfiatti osti ooppelin, niin käykö kuten lorussa.
Ympäri käydään, ja yhteen tullaan, eli kaikki on vaan fiiattia.
Mersuhan nyt aikansa, mutta Kiinalaiset senkin lopussa ostaa. Vanha kunnon hiasekin muuttui pösöksi.
Mikään ei ole enää pyhää, sanoo poromiehet.
TP
Teemu Eerola
29.04.2018 11:46
Aikanaan, kun m- autoja ei niin vaan saanut kaupasta tai verot olivat moninkertaiset nykyisiin verrattuna , piti autot rakentaa itse. Camping- alueilla saattoi syntyä pitkiäkin juttutuokioita alan harrastajien kesken. Vaihdettiin mielipiteitä mm. saatavilla olevista alustoista. Niiden piti olla ensirekisteröityjä ennen 15.11. 1967 tai muuten joutui maksamaan henkilöauton hirmuiset verot.
Noissa kuvissa - jos nyt tulevat edes läpi - löysin 1977 "kanta- autoksi" vm. -66 olevan Sitikan Camionetten, minkä omistaja oli Aasiaa ja Venäjää kiertänyt lähetyssaarnaaja. Siitä tuli n. 2m käyttöön. Loppuosalle löytyi pianonkuljetusliikkeestä yli jäänyt, pidennetty takaosa. Kattoa piti korottaa 12 cm, että tuli riittävä kävelykorkeus. Eristyksenä oli ympäri auton 60 mm paksuista polyuretaanilevyä, ulkopinnat stucco- levystä ja kaksinkertaiset ikkunat.
Primus- pannu riitti pitämään lämmöt yli 20 C:ssa - 35 asteen pakkasilla. Lämmönvaihdin oli, että sai moottorin lämpimäksi ilman sähköjä. 2 kpl 11kg kaasupulloja. Suihku, 2-poltinliesi, jääkaappi, ulkoiset raikas- ja jätevesisäiliöt. Etumarkiisi, polkupyörien kuljetusteline. Kemiallinen WC. Takana U- sohvaryhmä, vuodeleveys siellä 180 cm, edessä 2x 170 cm vuodetta. "Täydellinen AV- laitteisto JVC- nauhurilla, vahvistimilla ja TV:llä" Rakentamisen aikana kului 1200 m sähköjohtoa. Moottori 2 litrainen, sama mikä D-malleissa. 3 lovinen vaihteisto, huippunopeus 115 km/h (poliisin todistus, sakkolappu, kun 100 alueella ajettu 117 km/h). Oli siihen aikaan "todellinen henkilöauto".
Rakensin sen yhden vuoden aikana n. 1500 h, rahaa kului n. 12 000 MARKKAA. Neitsytmatka Turkin kautta Mustalle merelle ja sieltä Moskovan kautta kotiin tehtiin keväällä 1978. 7800km. Kaikki pelasi hienosti. Vain venäläinen bensiininjakelija oli polttaa auton tupakoinnillaan. Kaikkiaan autolla käytiin 22 vuoden aikana n. 50 Euroopan maassa, osassa useita kertoja Mittariin tuli n. 300 tkm. Liikkuu edelleen jossain Porin seudulla. Ikävä tuli, mutta Life must go on".
Toivo Koistinen
29.04.2018 14:37
Tuon auton tekijä, jos kehasee autoansa, niin paras kuunnela hiljaa, koska hän saatta sanoa.
Teeppäs parempi.
Hieno kuvasarja siittä mistä on lähdetty, ja mikä on tulos. Kertakaikkiaan jotkut osaa.
TP
Markku Hämäläinen
30.04.2018 15:28
Olisiko kyseessä kuski itse?
Markku Tervasmäki
30.04.2018 18:48
Voe elläin, mulla on ihan paska auto! Niin se menee, että jos alat sitä kehumaan se ylpistyy ja kohta s....na on on joku vika. Joku roti se on oltava!
Matti Janhonen
30.04.2018 20:03
Mutta eikös se ole kaverin vika jos omaansa tarvitsee kehua.
Toivo Koistinen
30.04.2018 21:22
Toisaalta jos on paljon maksamu autosta, niin pittäähän sille rahalle jottain vastinetta saaha, nin miksei kehua edes.
Kotosalla ei oikeen auta, kun kuulijakunta saattaa olla eri mieltä sen hyvyydestä.
TP
Teemu Eerola
01.05.2018 13:02
Sinulla Markku on ollut jo tuohon aikaan terävää jälkeä tekevä kamera ja tietysti myös silmää asialliselle matkailukalustolle niin kuin Toivopojallakin. Kiitoksia. Sitä vaan ihmettelen, miksi puikoissa näyttää olevan alakerran Pena. Olisit ottanut kuvan edestäpäin, niin vaimo olisi ollut jo pitkään eronnut nainen. Tai no ei nyt sentään. Enhän lainaa m- autoa kenellekään, edes Penalle. Ei vaan aavistusta missä päin Suomea kuvan olet ottanut.
Markku Hämäläinen
01.05.2018 13:44
En muista missä tuon olen kuvannut.
Minulla on parisataa kuvaa omatekoisista matkailuautoista, siltä ajalta kun matkailuautot olivat Autoja, nyt ne ovat vain hyllytavaraa.
Markku Hämäläinen
01.05.2018 18:38
Teemu EerolaSinulla Markku on ollut jo tuohon aikaan terävää jälkeä tekevä kamera ja tietysti myös silmää asialliselle matkailukalustolle niin kuin Toivopojallakin. Kiitoksia. Sitä vaan ihmettelen, miksi puikoissa näyttää olevan alakerran Pena. Olisit ottanut kuvan edestäpäin, niin vaimo olisi ollut jo pitkään eronnut nainen. Tai no ei nyt sentään. Enhän lainaa m- autoa kenellekään, edes Penalle. Ei vaan aavistusta missä päin Suomea kuvan olet ottanut.
Kyllä sitä kuvaa piti käsitellä, että siitä sai tuollaisenkin.
Kuva on otettu matkailuautokerhon Heinolan kokoontumsen jälkeen täällä:
https://www.google.com/maps/@61.2083857,26.0439288,3a,75y,267.81h,83.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2b0baX_St8kzt-DO0sWCOQ!2e0!7i13312!8i6656
Vuotta en muista toden näköisesti 80-luvun lopulla
Toivo Koistinen
02.05.2018 16:41
Onhan noita pikkusen modernimmankin näkösiä.
Minulta meni maine.
Tilasin puhelimessa sitikkaan jarrunesteen vaihdon, ja ilmastointi huollon paikallisen korjaamoon.
Oli ilmastoinnin syyläri rikki. Hyttystä syyläreiden välissä, ja sitä epäili remonttimies syksi.
No tilasi uuden ja tännään asensi, mutta oli joko minun väärin sanoma, tai kuulovirhe, oli vaihtanu jäähdyttäjän nesteen.
Mutta koska siittäkin oli meleken 3 vuota, niin tuumailin, että ei siittä vahinkoa, mutta vaihtakaa ne jarrunesteet samalla kun sen ilmastoinnin korjaatta.
Mutta nyt se huono. Korjaamon mies tuumasi, että jospa ei laskuteta uudesta nesteestä, ja minä onneton menin sanomaan, että perihän se nestekkin, ei se hukkaan menny.
Mutta ei ei periny, kerta kerkisi päättää.
Eli minä ensikerran eläissä tinkasin hintaa ylemmäs. Jäläkeenpäin hoksasin, ja nyt hävettää. Maine tinkaajana meni.
TP
Toivo Koistinen
04.05.2018 06:13
https://www.nettikaravaani.com/ci/elliot-86xt/1496629 Mitenkähän tuon pöydän ympäri kuletaan
Jaa ei tuosta tullukkaan lisäys TP
muokattu: 4.5.2018 06:14
Pauli Korhonen
04.05.2018 23:21
Kaverilla oli aikoinaan Ladoja. Sitten hän päätti, että lopettaa itäautolla ajon ja osti Mitsun
Mauri Laukkanen
05.05.2018 18:05
Hymeri on ollut luottamuksen arvoinen rakenelma ja on minusta hintansa väärti,eli
se on as,autojen malli ,kuinka ne as,autot pitää tehdä.
Jarmo Välimäki
05.05.2018 20:31
Kun vaan pajalla jaksaa käydä. . JV