Mikä vaivaa ducaton ohjaustehostinta

KOKKONEN KEIJO O 03.11.2007 14:19

tehostin teki ns. tiltin ja ohjaus on tosi jäykkä. Mistään ei kuulu ylimääräisiä ääniä.

LIIMATAINEN HANNU 03.11.2007 15:01

No tarkista nyt ensiksi että siellä tehostimessa on sitä öljyä, siis siinä säiliössä!

TUOVINEN ILMARI 03.11.2007 15:54

Katsoppa onko hihna poikki,elikkä pyöriikö pumppu.Sitten voisit kokeilla onko painetta pumpussa.Se tapahtuu kenttä olosuhteissa niin että käännät moottorin käydessä ohjauspyörää ääriasentoon ja samalla kuuntelet toimiiko varoventtiili.Sieltä nimittäin pitäisi kuulua jonkunmoista suhinaa Tietenkin yhteydenotto korjaamoon tulee mieleen kaikkien näiden toimenpiteiden jälkeen.

KOKKONEN KEIJO O 03.11.2007 17:54

tutkailin moottori tilaan ja öljyä on. Hihnapyörässä näkyy 1 hihna ja 1 vapaa ura. Onkohan siitä katkennut hihna? Auto on -00 mallinen 2.8 itd.

PALIN MATTI 03.11.2007 19:01

Koitappa kattua vilauttaa näkkyykö siinä tehostajan pumpun hihnapyöräsä yhtään hihnaa. Oireet viittaa kyllä siihen remelin palvelusta irtisannoutumisseen.

KOKKONEN KEIJO O 03.11.2007 19:34

jos hihna täytyisi mennä siihen aparaattin mihin öljyletku menee niin eipä hihnaa näy. yksi näkyvä hihna on n.2m leveä ja nousee moottorin suuntaisesti ylöspäin, mahtaako se olla ns. nokkahihna?

KORPPI HANNU 04.11.2007 09:09

Meillä on samanlainen -00 2.8idtd ja ei siinä ole kuin 1kpl 2 cm leveä hihna.

JANHONEN MATTI 04.11.2007 11:13

Hihnoja on 1-3 moottorin rakenteesta tai lisävarusteista johtuen. Autossasi niitä on ainakin kaksi (nokkahihna ja laturin hihna) ja jos ilmastointi niin jopa kolme. Tee nyt ensin niin kuin tuo Tuovisen Ilmari neuvoi. Vasta sen jälkeen muihin toimenpiteisiin. Kun käännät moottorin käydessä pyörät ääriasentoon niin tehostajan venttiilistä pitäisi kuulua selvästi suhiseva-kuriseva ääni. Ja kun vapautat ohjauspyörän äänen pitää hävitä. Jos ääntä ei kuulu vika voi olla siinä, että pumppu ei pyöri tai on rikki tai tehoistajan paineventiili on rikki. Ko. hydraulipumpun rakenne on sellainen, että jos se vaurioituu niin yleensä siitä tällöin kuuluu voimakas kierroslukusidonnainen "ullitus".

Vika toki voi olla myös varsinaisessa tehostajassa mutta ensin pitää sulkea pois tehostajan ulkopuoliset viat, ennen kun sitä mennään ropeloimaan.

IMPOLA EINO 04.12.2007 21:02

Iskunvaimentimen yläpään laakerit jumitaa

MYLLYHARJU ALPO I 04.12.2007 22:32

Yksi syy jäykkään ohjaukseen oli omassa autossa iskunvaimentajien yläpään laakerit ja pienen tarkistuksen jälkeen korjattava vika oli selvillä, jäykkyys hävis laakerivaihdolla. Laakerien jumiintumisen voi todeta yksinkertaisella testillä. Nyt kun on talvi niin katso että etupyörien alla on jäätä ja mahdollisimman liukasta (tai laita kummankin etupyörän alle kaksi filmivaneerin palaa päällekkäin ja vaikka fairia väliin korvaa jään tässä tapauksessa), pyydä joku apuun ja hän kääntää ohjauspyörää keskiasennosta ääriasentoon kumpaankin suuntaan ja itse otat kädellä kiinni jouseen ja jos jousi kääntyy asteittain nykäyksin on laakerit vaihtokunnossa. Jos laakerit on kunnossa jouset kääntyy tasaisesti pyörien käännön mukana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.