Mikä nopeuksissa mättää Eurooppaa osa 2

MATTILA JARI J 05.05.2007 07:49

Heippa !

Nyt tuli vastaus ja kehoittivat tekemään ehdotuksen EU-parlamentille asian edistämiseksi ja se tuli tehtyä eilen. Ottaisiko SFS-Caravan järjestönä yhteyksiä esim. Suomen EU parlamentin jäseniin tässä nopeusasiassa ?

Vastaus :

Kysely lähetetty 30/04/2007

Kysely 40060: MOI !

Kun Ruotsissa saa ajaa matkailuautolla 110km/h oli se matkailuajoneuvo mikä vaan, Saksassa saa ajaa miin kovaa kun vain haluaa, paitsi jos on tuo 100km/h lätkä takana, niin Saksassa ajaa vain korkeintaan 100km/h. Sitten Suomessa sellaisilla matkailuajoneuvolla jossa ei ole ABS-jarruja ja kuljettajan Airbäkkiä körötellään 80 km/h ja niissä jossa on ko.laitteet niin 100km/h. Mikäköhän on tää EU maanosa, kun pitäisi kaikille kansalaisille olla samat oikeudet ? Kuka ajaisi asiaa että sais körötellä samoilla lakiasioilla ympäri EUROOPPAA, ei tervis miettiä millä nopeudella körötellään ympäri Eurooppaa ?

Vastaus Hyvä Jari Mattila,

Kiitos, että otitte yhteyttä Kansalaisen Neuvontapalveluun!

Vaikka liikennesääntöjen yhtenäistämisestä on EU tasolla keskusteltu, nopeusrajoituksia ei ole vielä harmonisoitu jäsenmaiden välillä. Mikäli haluatte kohdaltanne edesauttaa asiaa koskevan lainsäädännön etenemistä, teillä on mahdollisuus tehdä vetoomus Euroopan Parlamentille.

Vetoomus voidaan tehdä millä tahansa unionin virallisella kielellä, ja siihen on sisällytettävä seuraavat tiedot: nimi, kansallisuus, osoite ja ammatti, selkeä kuvaus tosiseikoista, viittaus EU:n toiminta-alaan, johon asia liittyy, vetoomuksen perusteet, asiaan liittyvät asiakirjat ja allekirjoitus.

Vetoomuksen voi toimittaa Euroopan parlamentille • kirjoittamalla seuraavaan osoitteeseen: European Parliament, Members’ Activities, L-2929 LUXEMBOURG tai • lähettämällä sähköpostitse seuraavasta Internet-osoitteesta saatavan vetoomuslomakkeen: http://www.europarl.europa.eu/parliament/public/petition/submit.do.

Lisätietoja saa seuraavasta osoitteesta: European Parliament, Correspondence with Citizens unit, GOL03A012, L-2929 LUXEMBOURG faksi: (352) 43 00 27 072, sähköposti: http://www.europarl.europa.eu/registre/portail/CourrierCitoyen.cfm?langue=EN.

Voitte esittää asianne myös jollekin Euroopan parlamentin jäsenelle, joka taas voi tehdä komissiolle sitä koskevan kirjallisen tai suullisen kysymyksen. Suomalaisten Euroopan Parlamentin jäsenten yhteystiedot löydätte seuraavalta verkkosivulta: http://www.europarl.fi/page.php?page_id=7

Toivomme, että vastauksemme on teille hyödyksi.

Neuvontapalvelun oikeudellisten asiantuntijoiden antama neuvo on riippumaton neuvo, eikä sitä voi pitää Euroopan komission mielipiteenä. Näin ollen se ei millään muotoa sido komissiota.

Huom.: Uuden kyselyn lähettämiseksi käykää Kansalaisten neuvontapalvelu -verkkosivustolla tai ottakaa yhteyttä EUROPE DIRECT -palveluun.

MATTILA JARI J 05.05.2007 08:32

MOI !

Nyt on informoitu kaikkia Suomen EU-parlamentin jäseniä sähköpostitse asiassa, kuten vastauksessa kehoitettiin.

RAJALA HANNU S 05.05.2007 09:08

...ja ainahan on mahdollista, että onnistumme harmonisoimaan systeemin Euroopan laajuisesti siten, että kohta saksalaisetkaan eivät saa ajella autoillaan kuin 100 km/h ;-)

NIEMINEN RAIMO 05.05.2007 09:32

Eiköhän se harmonisointi olisi helpoin tehdä täällä Suomessa,jossa lainlaatijat koko sopan on saanut aikaan.Tuskin esim. saksalaiset ihan heti on toteuttamassa näin typerää kahtiajakoa nopeusrajoitusten osalta.Mielenkiintoinen tilanne on näissä caravanliikkeissä jotka ominpäin on rekisteröineet näitä uusia autoja rajoittaen nopeuden 100km/h.No jos uutta autoa on ostamassa ja siinä 70,000 € nipun kanssa pyörii,niin eiköhän ne rekisteröintiasiat tule muutettua.Vai onko SUOMESSA pakko rekisteröidä uudet autot 100km/h,? Tuskin.

EEROLA TEEMU J 05.05.2007 11:20

Niinpä. Nopeustaistelussa Suomi vs muu Eurooppa ei meilä ole onneksi mitään saumaa päästä rajoittamaan muiden maiden maakohtaisia nopeuksia. Ellei rekisteriotteen huomautuksia osaan saada kansallisesti lisämerkintää esim. "suurin sallittu ajonopeus Suomessa 100 km/h" tai jotain vastaavaa, niin pidetään vaan mölyt mahassa. Ei se ole pelkästään viranomaisen vika, että "kovan taistelun jälkeen on saatu nostettua tietyin edellytyksin varustettujen m- autojen suurinta sallittua nopeutta". Kävi vaan taas vanhanaikainen myös asiaa ajaneille.

Pelko, että siitä satasen lätkästä aiheutuisi jotain vaikeuksia esim. Saksan moottoriteillä (jos ei uskalla sitä poiskaan riisua)tuntuu mielestäni huuhaalta verrattuna vaikka narkoosikaasun avulla ryöstettyihin m- autoihin. Jälkimmäisestä on sentään näyttöjäkin. Olemme virkamiehemme ansainneet!

HÄLVÄ TEUVO 05.05.2007 11:38

Mä olen aina ajanu esim Saksassa heidän käyttämiään nopeuksia. Tosin autopahnoilla ajan yleensä siinä 110-115 ja väistelen takaa tulevia Poscheja minkä ehdin. Silmä takapeilissä yhtenään. Kukaan ei ole kiinnittänyt koskaan mitään huomiota vaatimattomaan liikkumiseeni. Satasen lätkän otan takaa pois. Liekö rikos vai ei. Kenkään ei ole ollut kiinnostunut toistaiseksi. Taas kokeillaan 2.6 alkavalla reissulla.

TeeHoo

NYYSSÖNEN KAJ 06.05.2007 08:08

Saksassa on autoissa (osassa) 100km/h lätkät. ja siellä se tarkoittaa että auto saa hinata max 100km/h peräkärryä. Joten selittäkää että tämä koskee peräkärryn hinausta.

HÄLVÄ TEUVO 06.05.2007 08:53

Ei siellä tarvitse selittää mitään, koska kukaan ei kysy mitään!

TeeHoo

LAUKKANEN MAURI 06.05.2007 09:54

Kun tuolla edellä tuli ilmi,että minä ajan sitä omaa nopeutta autopaanalla ja väistelen niitä takaa tulijoita niin siinäpä sitä pitää olla tarkkana! Kun kävin itse paanalla niin mieleen jäivät PITKÄT MUSTAT JÄLJET siellä sisä kaistoilla,en heti tajunnut niiden sanomaa; NÄMÄ OVAT NIITÄ KAISTAN VAIHTAJIEN AIKAAN SAANOKSIA;kun mersu tai ferrari tulee sieltä 300km/h ja koukataan eteen! Ollaapa tarkkana autopaanalla! tv m laukkanen.

HÄLVÄ TEUVO 06.05.2007 11:05

Juu, Mauri on oikeessa. Kaistaa ei pidä vaihtaa siellä ihan huolimattomasti. Varsinkaan osuuksilla, joissa ei ole kuin kaksi kaistaa. Kolmikaistaisilla en yleensä mene lainkaan sisimmäiselle. Keskimmäistä on pakko käyttää rekkojen vuoksi aika paljon. Pääsääntö kuitenkin on, että katso taaksesi paljon enemmän kuin olet täällä tottunut. Kahta-kolmeasataa tuleva ajoneuvo saavuttaa sinut nopeammin kuin arvaatkaan. Muutoin siellä on ihan hyvä ajella. Kaverit ovat sopeutuneet tiheään liikenteeseen eikä törttöilijöitä yleensä näe. Nyt alkava reissu on vuoden 1971 jälkeen vaikka kuinka mones. Koskaan ei ole ollut vaikeuksia. Tämä siis rohkaisuksi niille lajitovereille, jotka nyt aloittelevat samaa urakkaa.

TeeHoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.