- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mikä tekee joistan matkailuautoista parempia
Mikä tekee joistan matkailuautoista parempia
Tuossa joutessani pähkäilin.
Jos otetaan vaikka ihan samanlaista Fiatin alustaa ja näille kolme eri valmistajaa tekee samankokoisen puoli-integroidun matkailuauton korin, niin mikä tekee joistain autoista paljon "parempia" ja kymppitonneja kallimpia kun jostain toisesta.
Alustasta hintaero ei synny kun kaikissa esimerkki autoissa on sama alusta.
Jokikiseen autoon laitetaan käytännössä sama sisävarustus:
-jääkappi, liesitaso Dometic
-Lämmmitin Truma 6-sarjaa
-Thetfotd WC-laitteet
-Ikkunat, huoltoluukut ja kattioikkunat Truma, Fiamma tai tai Seinz
-akkulaturi EBL, akkuvarustus ama
-kaasulaitteet Trumatic
-polottipenkit Isri
Nämäkään tarvikkeet ei tuota eroa selitä.
Erottavaksi tekijäksi jää käytännsössä enää asunto-osan kori, sen viimeistely ja sisätilan kalusteet.
3/4 vuodenajan autolla korin lämpimyydellä ei ole juurikaan merkitystä, koska kaikissa tarkenee huhtikuusta marraskuuhun ihan hyvin.
Tästä voi vetää jopa sen johtopäätöksen, että erottavat ja hinta lisäävät tekijät autoissa on tekijöitä joilla ei ole vaikutusta itse auton käyttöön tai käytännöllisyyteen, näyttävyyteen kylläkin.
Maksetaanko hinnan ero mielikuvasta silloin kun alusta on sama.
Minua on aina kiehtonut ajatus, että ostasin uuden "karvalakkimallin" matkailuauton jossa ei ostettaessa saisi olla merkin merkkiä ja tuttavani graaffinen suunnittelija tekisi siitä tarroilla oikein näyttävän näköisen, oikean sportin.
Vaihtaisin siihen aina reisulla eri merkit ja kuntelisin mitä autosta ulkonäön ja merkkinen vuoksi sanotaan.
Sehän voisi olla yhtenä päivänä Hymer, toisena LMC, kolmantena Dethleffs, neljäntenä Sunlight jne.
Oletan, että täydestä menisi kun väärä raha.
Onhan tuosta kirjoiteltua tullut. Nykyään sisustus, ja sen luoma mielikuva erimoisineen lasivitriinein, ja kiilloitettuine pintoineen antaa aiheen nostaa auton hinta pilviin.
Käytännöllisyyttä ei juurikaan ajatella, koska niin monta takuuriitaa käydän jopa kosteus ongelmista uusien kalliden autojen valmistus virheistä, elikkä kalliit lasi, ja mahonkki sisustat pärekorissa.
Mihinkä siten himnnoittelussa päädytään, ennekun se potkasee myyntiä päin näköä, jää nähtäväksi.
Kalliit on laulujen lunnaat, kun menet muutaman vuoden päästä vaihtamaan tätäkin, ja myyjä kertoo välirahan määrän.
https://www.nettikaravaani.com/burstner/elegance/1481586
Minä olen oikeen tyytyväinen nykyiseen, joka on niin huomaamaton, että sitä ei aina edes mielletä matkailuautoksi. Siinä ei ole mitään turhaa krumeluuria.
Jos olisi rahnaa, ja ajatus uusia, niin ostaisin pakun isomalla korilla, ja veisin Haaramolle, tai jollekkin muulle korin täyttäjälle, oman mallin mukaan sisustetavaksi
Kun puhutaan autojen paremuudesta niin joku viisas on sanonut että on helppoa tehdä hyvä auto,mutta sen vähävikaisten autojen teko onkin sitten eri asia.
Kun lukee tilastoja autojen paremuudesta niin niissä on suuria eroja as,autojen osalta tilastoja ei ole,mutta taitaa olla niin että halpaa ja hyvää ei ole olemassa.
Vaikka as,auton kasataan samoista kompoteista niin oleellinen ero siinä kuinka
tehdas laatuluokkitee ne osat ,oletan että niissäkin on eroja.
Matti esitti kysymyksen as,autojen eroista,suurin ero on varmaan auton korilla
kuinka se on tehty ja millaisella eristeellä,eriste ei ole ainostaan lämmön takia vaan
se on päivän as,autoissa kantava rakenne ja samoin voidaan muistuttaa tekniikasta
kuinka saumat ja liitokset tehdään,niissä se hyvän ja huonon korin ero on.
Olen jo aikisemmin viitannut as,autojen huolimattomasti tehtyihin sähkö asennuksiin siis vika on suunnittelijoista ja auton rakentamissa .
Kun olen ollut autotehtaalla korjaamassa sähkövikaisia autoja ja tehnyt muutos töitä kaapeli mattoihin niin huomaa as,autojen ja normaali autojen eron kaapelien
asenuksessa ja valitettavasti as,autoissa johdot ovat harakan pesää muistuttavissa
kasoissa ja kaapeleilla ei ole tehty erillisiä kaapelikanavia vaan ne on sullottu rakenteiden sekaan.
Tällaisista asioista se auton laatu muodostuu,mutta vielä kerran halpaa ja hyvää ei ole vielä?.
Aivan oikeen Koirissa teon huolellisuus, kokamisvaiheessa, Nehän kootaan siten, että kaapisto, johdotus, ja kaikki sisärakenteet ovat valmina, kun seinät ja katto asennetaan.
Siinä kai se ero, miten se tehdään, kun se liukuhihnatyötä on.
Nykyään tahtoo vain ola teollisessa työssä, että paljon, ja äkkiä, eikä niinkään kontrollin kanssa.
Noudattelee julkista rakentamista Komeaa kiiltoa, ja marmoria, mutta rakenteet valmistuessaan vaativat takuu korjausta, ja loppuikäistä parantelua, kosteus, ja home remonttia
Se kaapistojen loppusilaus, krumeliuurien kiilto, siihen kyllä löytyy kontrolli, ja paneudutaan, koska se näkyy, ja on myynin valtti.
Harmittaahan se 100 000 öörin autoa juoksuttaa korjaamoilla, ja riidellä maahantuojan kanssa, kuka maksaa
Halpaa, ja hyvää ei ole, ei pidä aivan paikkansa, vaan halpa voi olla hyvä, kun tekoon kiinnitetään huomiota, Koska huolellinen työ ei ole kalliimpaa, kun hutilointi, koska ne takuu, ja maine asiatkin maksavat jotain aina
Siihen vielä lisänä, jätetään kristallit pois, koska niitä ei retkellä kukaan tarvi, jvaan yksinkertaista toimivaa sisustusta
Se auto, joka maksoi muutama vuosi sitten 50 000, maksaa nyt 70 000, enkä keksi syytä siihen.
Toivopoika
En tietoa matkailuautojen ja vaunujen hyvyydestä muuta kuin että kitisee ja natisee ajaessa.
Kokemusta seitsemästä erimerkistä,hiljaisin tähän menessä Knaus.
Moro
Meillä kitisi ja natisi jälkiasennettu talouspyyhe teline kun se heilui, korjaantui vaseliinilla. Niin siinä hiljeni halpisauto, olisi natissu 100000€ autokin jos teline olisi ollut siinä.
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen "Mikä tekee joistan matkailuautoista parempia"
Ainakin meillä sen tekee kalusteiden asettelu.
Yksi ratkaisu sopii yhdelle, toinen toiselle. Meillä on käytössä entiten meille sopiva "hyllytavara", kuten omavalmisteidentekijät noita nimittää.
Hämäläinen, tuo oli hyvä pointti. Nimenomaan ostajalle, jos onnistuu saamaan juuri oman tarpeeseen sopivan, on se paras.
Mutta siinäpä se onkin. Sisustus tyylit ovat merkistä riippumatta lähes identtiset, joten valinnan laajuus ei ole nin suuri, kun toivoisi, ja yksilölistä ei saa, kun joko jollain valmistajalla teetämällä, tai tekemällä itse.
Henkilöautopuolella on mahdollisuus ollut ainakin tilata eri lisävarusteita lähes auton rakentamiseeen asti, mutta matkailuautoissa ei.
No markiisia, ja semmoista, mutta sisustukseen ei ole. Myjät tilaavat satsin niitä, ja siinä on ostajan valinta.
Toivopoika
Jostain syystä matkaluautojen sisutuksen käytännöllisyydestä puhumattakaan autojen muunneltavuudesta eri käyttäjäryhmien tarpeisiin käydään keskustelua aika vähän.
Tai käydäänhän sitä, mutta lähinnä jupina-asteella ilman, että se vaikuttaa valmistajiin saakka.
Esimerkiksi takapäässä oleva poikittainen vuode, ketä se miellyttää, mutta niitä vaan tehdään ja ostetaan.
Kahdestaan liikutaan, mutta täyden kontraringin varustus täytyy autossa kun autossa olla, vaikka se vaatimus sotkee koko etupään systemit.
Nyt ollaan jo niin pitkällä kehityksessä, että vaatekaappi ei enää sovi autoon kun pitää saada autoon iso suihkutila - jota monet käyttää tavaravarastona.
Ja mistähän syystä auton liesitasolla pitää olla aina kolme poltinta vaikka yhdelläkin pärjää ja etenkin jos vieressä olisi pieni 230 V sähkölevy tai induktiolevy. Levyjä pitää olla mutta laskutilaa kattiloille ja pannuille ei.
Ja missä se on sanottu, että auton ulko-oven aukko pitää olla 55 senttiä.
Seiniin on laitettu "ampuma-aukot" joita sanotaan ikkunoiksi samalla kun kirkkaat kattoluukut sen kun kasvaa.
Mitähän katsomista siellä taivaalla on?
Puhut asiaa. Mutta valitetavasti meidän markkinat ovat senverta pienet, että jupina täältä ei kantaudu valmistajien korviin, ja kotimaista valmistustahan ei ole, muutakun muutama peltikopan sisustaja.
Muut ovat, kuten huipputekijä teve kadonneet.
Meillä on kai suomen suurin kattoikkuna, sen 190 cm sisäkorkeus lain takia, onneksi sävytetty, että aurinko kesälläkään ei keitä meitä sisällä. Lisänä omatekoinen vekkiverho kiskoilla
Mutta ei siittä kyllä pilviä vahtailla
Nuo kattoikkunat, varsinkin se ohjaamon päällä oleva, on varsinainen myyntikonsti kömmähdys parhaasta päästä. Joku valmistajista sen hoksasi, ja laittoi.
Sitten jokainen itseään kunnioitava valmistaja tietysti perässä, vaikka nyt jo tahtoo tuulilasit katkeilla, kun ohjaamon jäykkyys huononi, sen katon avauksen myötä.
Toivopoika
Esimerkiksi nämä asiat:
Matkailuajoneuvo on aina osiensa summa ja vanhaa sanontaa lainatakseni täsmälleen niin hyvä kuin sen heikoin lenkki.
Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä hyvä alusta ei riitä, jos matkailupuolen osalta on hutiloitu. Ja päinvastoin - hyväkään matkailuosa ei riitä jos alusta on hempuli. Toisin sanoen kysymys on kokonaisuudesta, jossa hyvä lopputulos edellyttää hyvää laatua ja toteutusta sen kaikissa osatekijöissä.
Toisaalta matkailuajoneuvoille aiheutuu lisävaatimuksia niiden jaksottaisesta käytöstä. Pitkät seisonta ajat aiheuttavat tavanomaista enemmän ongelmia sähkölaitteisiin ja johtoliitoksiin ja säilytyspaikasta ja -tavasta riippuen myös kosteusongelmia. Kumpaankin voidaan vaikuttaa oikealla säilytyspaikalla ja -tavalla.
Matkailuajoneuvoon vaikuttaa myös käyttötapa. Jos pienempien vikojen korjausta viivytellään tai se tehdään itse puutteellisella (ammatti)taidolla, niin pienestäkin viasta tulee helposti suuri. Toisaalta määräaikaishuoltojen ja -tarkastusten laiminlyönti voi johtaa ongelmiin käytössä. Jotkut taas huudattavat moottoria pienillä vaihteilla ja toiset vastavuoroisesti junnaavat alikierroksilla suurilla vaihteilla, niin ongelmiahan siitä seuraa - ennemmin tai myöhemmin. Kun tähän lisätään vielä kytkimen luistattaminen ja yleensä taitamaton vaihteiston käsittely, niin itse aiheutetuilta murheilta on vaikea välttyä.
Vieläköhän joku teollinen valmistaja tekee matkailuauton korit puukepeistä ja styrox levyistä? Tuolta voisi sitä Janhosen peräänkuuluttamaa hintaeroa löytyä.
Mitä ilmeisemmin tekee kun kerran eristeet kastuu.
Noista PUAL eristeitä on omakohtaista kokemusta.
Pinta voi tummua mutta eriste ei vety.
Mun mielestäni katolla pitää olla isot luukut, valon ja hyvän tuuletuksen aikaansaamisksi. Uusissa autoissa alkaa olla perinteistä levämmät ulko-ovet mikä sekin on hyvä asia.
Meillä on 735 pituinen auto mutta ehdottomasti kahdelle tehty. Leveät hyvät sängyt pitkittäin ja iso suihku, vaatekaappikin on normallilla korkeudella ja riittävän kokoinen.
Pienistä asioista syntyy auto joka on meidän makuun. Ei rappua, vaan laskettu ovi. Ovessa ikkuna. Ikkuna myös sivupenkin kohdalla. Takavessa mahdollistaa valtavat yäläkaappitilat. Penkin alla tila myös toiselle akulle. Aivan akkujen vieressä tila invertterille. Kaasupullokotelo eristetty ja suurimmaksi osaksi lämpimien seinien takana, tämä butaanin vuoksi. Takavalot siten että pyörälaatikon asentaminen on mahdollista.
Tälläisistä olemattoman tuntuisista asioista juontui meidän autovalintamme.
@timppa
Pikkuisen vielä lisää mukavuuksia, joita vaadimme, kun katselimme pettyneinä uusia autoja: iso (leveä) takaikkuna, josta takaa lähestyvä poliisiauto näkyy hyvin ja jota voi käyttää panoraamaikkunana hyvään maisemansuuntaan, paino sellainen (automatiikalla), että tavallisella kortilla kaikki tarpeellinen mahtuu mukaan ja anoppikin, termostaatin säätönappi vaimon sängyn lähellä, jotta voi yölläkin helposti säädellä, jos kuuma pukkaa päälle, kahden pullon kaasutila pullot vierekkäin ja ilman konttailuja vaihdettavissa. Nämä meillä on ja uudelta vaatisimme nämä ja lisää muutakin ajanmukaisuutta...
Tässäpä mietteitä...
Eli auton pitäisi ehdottomasti olla alle 6m monenkin asian vuoksi.
Ei saisi olla palkkirunkoinen, koska siitä tulee liian korkea > 290cm = ruma ja säilytysongelmainenkin...tyyliin Sunlight/Carado.
Pitkittäisparisänky pitäisi olla. Säilytystilat eivät ole merkittävä asia.
Todella vähän malleja löytyy. Muutama vuosi sitten tilanne oli aivan eri. Olen jo monta kuukautta kytännyt tiettyjä malleja, mutta ei vain liiku...
Retkeilyautoissa en pysty käsittämään tuota louskuoven olemassaoloa...aivan käsittämätöntä etteikö muka tehtaalta pysty tilaamaan raakakoria, josta tuo puuttuu.
Tuossa ihmetellyt asiaa, koska esim Rapidon mallia V56 on mitä ilmeisemmin myyty Suomessa aika paljon, kun sitä on käytettynä useita koko ajan tarjolla. Siinä on ratkaisut kohdillaan, mutta tuo ovi...ja sitäkään ei enää taida uutena saada.
Voisihan sen oven ratkaista noinkin
http://www.reportage.redactionsbureau.de/de/bueromobil/bildergalerien-tuer-in-tuer/tuer-in-tuer-entstehungsprozess-bureaumobil/
Olen nähnyt netissä myös valmista versiota kaupan joka tulee tuon louskuoven tilalle, mutta en löytänyt sitä enää.
PS. meillä on alle 6 m auto (599 cm) ja kun pidempi ei sovi pihalle, niin ei voi oiken vaihtaakaan. (2006 Hymer Tramp 574)
Tuo ovi on totta, että siinä on se louskun huonous, tosin niihin saa sen joko loppusulkijan, ettei tarvi vauhdilla lyödä, tai sitten kokonaan sähköllä sulkeutuvan..
Mutta paras olisi tuo saranoitu
Ilman karkaamisen estää kylä jos laittaa ylä, ja alakaapin väliin pleksi levyn, joka läpinäkyvänä antaa valon tulla. Helteellähän louskua parempaa ei ole, koska silloin iso aukko on poikaa, ja tuuli ei koskaan lyö ovea kiinni
Kotimaisissa on kuitenkin Haaramolla, ja auto instotilla se, että ne sisustavat ostajan mallin mukaan, ainakin ollut.
Oikeastaan jos rahaa on, niin kyllä uskon tuo ovijuttukin kotimaisen peltisepän toimesta onnistuisi.
Umpisivuovi vaan varaosaliikkeestä, ja sepälle.
Toivopoika
Itsellä on integroitu pituutta 2 senttiä alle 6 m, korkeutta 2,90, takakeittö, takavessa jonka vieressä vaatekaappi (alla Truma) ja sähkötakarappu.
Sähkörappu tekee sen, että koko lattiatila lieden edessä on käytössä.
Autossa on molemmin puoli isot ikkunat ja integroidun tuulilasista tulee kyllä valoa ihan tarpeeksi.
Valoverho suojaa töllistelijöiltä, mutta ei estä omaa töllistelyä.
Tilaratkaisu tekee autosta avaran tuntuisen kun mitään näkö- tai liikuntaesteitä perältä tuulilasiin ei ole.
Toiselle tulee leveä peti sohvasta ja toinen nukkuu ingroidun alaslaskettavalla vuoteella. Näin ei pieni kuorsaaminenkaan haittaa, eikä tarvitse koluta toisen yli vaikka vessaan.
Ruokaluryhmä on ns. baarimallia, jossa istuimina Isrin pilot-penkit.
Autossa on integroitu pyöräteline kolmelle pyörälle, ja sekin voidaan kääntää takaseinä sisään kun sitä ei tarvita.
Varapyörälle ja tuoleille on kuiva tila aiton alla. Kaasupullot rinnakkain sivuluukun takana ja kahdelle suuelle akulle tila akkukotelossa.
Ikävä kyllä näitä malleja ei enää valmisteta.
Louskuovessa on hyviäkin puolia,parkkiruudussa parempi kuin tavallinen ovi ,
ja kyllä se tavallinen ovikin pitää avata ja sulkea.
Jokaisella melkein on paras kuljin omasta mielestä,ja hyvä se omakuljin on niin kauan kun ei paremmasta tiedä.
Tuota Markun mainitsemaa tur-in-tur -systeemiä en enää löytänyt vähän aikaa sitten valmistajan sivuilta...
Yliniemen kanssa samaa mieltä, että oma valinta. Mutta tarjonta ei kata läheskän sitä.
Ollaan tavallaan, bulkkituote vaiheessa, että pienillä mutoksilla koristeltuna kaikki tarjonta luokittain on kuin samalta hihnalta tullutta.
Muotia on janhosen jossain mainitsema istuin järjestys, jossa mahtuu tuppirinki istumaan kihojen kanssa, vaikka jokainen tietää, että 6-7 metrin autossa ei voi kuvitella asuvansa semmoisen porukan kera
Pitäisi olla yhdelle, ja kahdelle myös tarjottavia malleja, ja siinä juuri on peltikuori paras, ja helpoin tehdä, eikä jääräpäisesti niitä sisustaa aina vähintyään neljälle.
Alle kuusmetrinen rekisteröitynä kahdelle, helppo tehdä, ja siinä olisi kaupunkilais pariskunnan auto vaikka jokapäivä ajoon.
Toivopoika
Ihmettelen tätä puolidinette kulmasohva ratkaisua vai mikä se sitten onkaan nimeltään. Käytännössä ratkaisu estää neljännen henklön matkustamiseen jos ei jätä ylimääräisiä sohvan osia pois. Miksi ihmeessä kolmen henhilön autossa pitää olla kuudelle henkilölle istumapaikat. Kuka sinne pöydänpäähän oikeasi sopii istumaan?
Toisaalta näiden takapenkkimatkustajien mukavuuteen ei ole kiinnitetty mitään huomiota. Kaikissa sama penkki ratkaisu, ilmen minkäänlaisia säätömahdollisuuksia. Ei luulisi olevan vaikeaa toteuttaa edes pientä selkänojan kallistuskulmasäätöä.
PS. Timmpalle. Ollaan jo Bourgesissa, huomenna Bordeauxsiin.
T. Jukka Rajamäki
Autoja myydään mielikuvilla, koska mielikuvat ohjaa ostajien käytöstä, vaikka ostajat muuta väittävätkin.
Yksi mielikuva on nykyisin jopa 6 hengen istuinryhmä jossa tunnelmavalossa istutaan ystävien kansaa iltaa lipitetään viiniä ja syödään pikkusuolaista. Näitä kuviahan niitä retostellaan laajakulmalla otetuissa ja retusoiduissa kuvissa automainoksissa.
Toki tätäkin tehdään, mutta ainakin näillä etälänmatkoilla ulkopöydän ääressä.
Ei vahingossakaan kuvia jossa viitattaan matkan arkeen, keittiötason olemattomuuteen, pyykinsäilytystilojen puutteeseen, istuinten epämukavuuteen, tarpeettomien istuinten poistamismahdollisuuteen kun ollaan kahdestaan liikkeellä, kahvinkeittimen paikan puutteeseen, niiden ruokaravaroiden säilytystulojen puutteeseen joita ei tarvitse säilyttää jääkaapissa jne.
Monissa autoissa on iso takatalli mutta yhteyttää sinne ei sisäkautta ole. Siellä käydään ulkokautta kun kellarilla ennen vanhaan.
Käytännöllisyys on uhrattu prameudelle ja autojen muunneltavuus oman tarpeen mukaiseksi on lähes nolla.
Huvitti kun oli liikkeesssä myynnissä olevasta autosta sisäkuvia, ja siinä sivusoffalla, joka oli kuvassa lähes pari metriä pitkä, oli auton avaimet, niin nekin näyttivät olevan parikymmentä senttiä pitkät.
Dikimaailmaa ovat nuo
Onko euroopassa matkailu siten enempi leirillä oloa, jotta sinne sitten kertyy illanistujia, eikä sillä tilan käytössä ole väliä, jos ei muuten mahdu normaalikokoinen kunnolla pujottelemaan niiden huonekalujen välisssä, kunhan illanistuminen jotenkin onnistuu.
Toivopoika
Toivo
Ei täällä tarvitse eikä kukaan ainakaan soomipojista halua mennä toisen autoon iltaa istumaan.
Etelän matkustamisen yksi hyvä puolia keväästä pitkälle syksyyn on istua ulkona markiisin alla tai etuteltassa, kun ulkona on vieläkin iltapimeällä +20 C.
Nimpä. Mietiskelin joutessa, mistä syystä tuohon sisustus tyyliin on menty. Onko se vain myynnin ajatus, vai onko kuluttajila ollut toive, nimenomaan päämarkkinoilla suuressa maailmassa.
Toivopoika
Itse olen pähkäilyt niin, että kun autoihin haluttiin mahdollisimman suuri takatalli se samalla sulki pois mahdollisuuden pitää vessa ja kettiötila takaseinällä.
Kun molemmat siirrettiin takatallin tieltä keskelle autoa oli myös sivuovi pakko siirtää auton keskiosaan ja kun samalla jääkaappi nostettiin silmien korkeudelle (mikä on hyvä asia) niin sisätilan avaruus käveli ovesta ulos.
Kun 6-7 metrin tila josta vielä osaa jää ohjaamoon, niin käytettävissä oleva tila jakautuio kolmeen osaan, etuosan 4-hengen pöytäryhmään, keskiaosan "sosialisiin tiloihin" ja "makuukamariin".
Sokkeloin pimeä auto oli valmis.
Kuukkelita LMC 712 Cruiser niin näet avoimen auton. Seitsemän yläkaappia peräkkäin vasemmalla ja viiden metrin tasainen käytävä.@timppa
https://www.nettikaravaani.com/lmc/t712-60-vuotis-juhlamalli/1482679 Tätäkö tarkoitit.
Kyllä käytävää on kuin meilläkin päästä pähän, ja tuskimpa paria kymmentä sentiä leveämpää,
Mutta sama juttu. Miksi ne sivu istuimet, joihin varsinkin kuskipuoleiseen ei mahdu istumaan, jos toisella puolen pöytää on kaveri, että tupiringin saa kasaan.
Tuosta saa hyvän, kun ne sivusohvat nakkaa mäkeen, ja pöydän rakentaa, että sen saa joko pois kokonaan tieltä kuten meillä kun sitä ei tarvi, tai siirettyä seinään kiinni, että kulku etupenkeiltä helpottuu, ja tilaa tulee.
Toivopoika
LMC on lainannut autoon tuota Hobbyn vaunussa soveltamaa ideaa jossa vessa ja pesutila on takana.
Samalla autoissa turha takaikkuna on saatu hävitettyä pois.
Sitä olen pähkäillyt, että laivoissa on aina osattu kääntää vuode seinälle jos sitä ei tarvita, tai tehdä yhdellä vetäisyllä sohvasta vuode, mutta matkailukulkimissa se ei onnistu.
Tuossa muuten hienossa LMC:ssä kun laittaa ruokaa niin sängyllekö kattilat ja pannut lasketaan, tai missä tehdään vaikka salattia kun keittiötason hienot savulasikannet on pystyssä.
Sängynpääty suoraan liesitasossa kiinni - hieno homma.
Se on kai vähä hankala kääntää sänkyt seinälle, kun tavaratilaa, ja muuta systeemiä on siellä niiden alla.
Mutta mietiskelin, jotta minkämoisenhan sisutuksen sitä itte suunnittelisi, jos saisi sen sunnitella.
https://www.youtube.com/watch?v=f1igpRoIrFI
Tuossa voisi ottaa jotain sisustus vinkkejä.
Toivopoika
Viime vuonna promobil -lehdessä oli juttu kun Hymer oli antanut kokeneelle saksalaislaiselle karavaanripariskunnalle vapaat kädet suunnitella 7 m Hymerin pohjalle mieleisensä m-auto ja Hymer toteutti tämän heidän suunnitelmansa.
En vaan nyt löydä sitä juttua tältä koneelta.
Saatapi olla näikin ,että as,auton ja vaunun tilat eroavat kuin yö ja päivä.
Eli as,autossa se koppi vie tilan,valitettavasti vaikka on kääntyvät penkit.
Siis jos ostetaan as,auto pituus noin 6.0 m joka taitaa olla se suosituin pituus.
Niin tilan puutehan sitä vaivaa,verattuna as,vaunuun,sitä ei voi kukaan kieltää.
On monta muutakin asiaa jotka as,vaunussa on paremmin;eristys on samanlainen
koko vaunussa,kylmäsiltoja ei ole.
Ja jos kun as,autoon laitetaan kaksi (2) punkkaa vierekkäin niin se syö melkein koko
oleskelutilan !
siis oletan että auto on noin 6m pitkä.
LMC on lainannut autoon tuota Hobbyn vaunussa soveltamaa ideaa jossa vessa ja pesutila on takana.
Samalla autoissa turha takaikkuna on saatu hävitettyä pois.
Sitä olen pähkäillyt, että laivoissa on aina osattu kääntää vuode seinälle jos sitä ei tarvita, tai tehdä yhdellä vetäisyllä sohvasta vuode, mutta matkailukulkimissa se ei onnistu.
Tuossa muuten hienossa LMC:ssä kun laittaa ruokaa niin sängyllekö kattilat ja pannut lasketaan, tai missä tehdään vaikka salattia kun keittiötason hienot savulasikannet on pystyssä.
Sängynpääty suoraan liesitasossa kiinni - hieno homma.
Siinä on pleksilevy sängyn puolella ja lieden lasit nousevat kahdessa osassa. Myös tiskialtaan päällä on lasilevy. Taso on metrin syvyinen ja metrin levyinen L. Kyllä siinä tilaa on.
@timppa
Tätäkö Matti tarkoiti?
https://www.hymer.com/fi/mallit/matkailuautot/integroidut-matkailuautot/hymer-duomobil/duomobil-konsepti.html
BB
Tuota juuri tarkoitin.
Mitenkä vaunun pituus mitataan. Onko kuus metriä sen kopin pituus, vai koko pituus aisoineen.
Tässä ei minusta ole eroa asuntoautoon.
Jos vaunun pituus on se kopin osa, niin käytännössä kokonais pituus on yli 7 metriä. Taas jos kokonais pituus sisältää aisan, on samat sisätilat kuin autossa, eli autossa kone osa, ja vaunussa aisa, kaasupullokopan kanssa, ja etuosan luiskan keulan.
Sitten eristys, käsittääkseni indekroidun auton eristys on samaa luokkaa.
Vaunun leveys siten, onko se paljon leveämpi kun auto. kabeltahan saa muistelen auton, joka on 2,5 metriä leveä.
Hinta joskus pohdiskelen. Vaunussahan ostohinta on halvempi, ja arvon alennus hitaampi, vai onko.
Vetoauto kyllä pitää olla sitten 40-50 000 öörin, etä koppi kulkee, mutta se voi olla ainoa auto.
kalliit on laulujen lunnaat.
Toivopoika
Jos taas aloitan,kehumalla Hymeriä;
Tuosta olen ylpeä;Johtojen läpivienti
Yläkaappien pohjiin tehty johtojen läpivienti tekee lopun häiritsevistä asennuksista tilavissa säilytystiloissa. Putket ja johdot on asennettu turvallisesti ja siististi niille erikseen varattuun asennuskanavaan.
Eli yksi asiana monta muutakin joilla ns,laatu autoa voidaan mainostaa/markkinoida.
Tuossa Hymerin duo mallissa on oivallettu se tosiasia, että jos integroidun auton etuosaa ei ota nukkumatilaksi, niin sillä ei ajoaikaa lukuun ottamatta ole käyttöä.
Omassa autossa tyhjä ohjaamon tila vie parkissa auton kuuden metrin pituudesta 170 cm.
Tuo että ohjaamon päälle on asennettu pitkittäiset parivuoteet joihin kulkeminen on järjestetty samalla tavalla kun takatallin päällä oleviin vuoteisiin on ihan järkevää.
Alkovimallissa tämä asia on oivallettu aina, mutta nykyisin ei ole muodikasta ajaa alkovimallin autolla.
Palattiin alkuun, eli laatuun.
Nykyään valmistajilla on halu tehdä näytävää höpökoppia. On isoa kattoikkunaa, kaarevia kaappien luukkuja, soft sulkeutuvina, lasi kaappeja, sun muuta komeaa. Kiiltää, ettei jätkäpoika sisälle tohi, kun kattoa
Sillä perustellaan 70- yli 100 000 öörin hintaa.
Jo louskutkin alkavat hinnalta kuutosella muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, ja samaa bulkkia kaikki, kun köyhän talon porsaat
Kuitenkin kun se krumeluus on sinne pohjalevyle pistetty, johdot, ja putket rosikastu piiloon, niin seinät, katto onkin sitten se tärkein osa nakataan paikalleen suunnilleen, ja sen hutilointi maksaa ostajalle paljon.
Autot tehdään sillä perusteella, että niillä ajellaan mutama kymenen tuhata, ja pidetään puolenkymmentä vuotta korkeintaan, ja vaihdetaan pois, ja takuu onkin sitten, kun veneen laitaan veistetty katiskan paikka järvellä.
Sitten ne ostajat, jotka ovat niitä sen auton toisia, ja kolmansia ostajia saavat se kostean, nitisevän, ja sähkövikaisen kopan haltuunsa, ja alkaa se taistelu miten sen kanssa selvitään.
Olen hokenut, että moni ostaja haluaa semmoisen tavallisen, monimahdolisesti sisustetun koriltaan huolellisesti tehdyn yksinkertaisen kohtuuhintaisen kestävän kulkimen ilman mitään liikaa.
Pitää vielä kehua omaa, koska se on yksinkertainen pelkistetty, kylläkin silloin turhan kallis, mutta pääosin toimiva, tosin olen sitä kyllä paljon muokannut, enkä vieläkään ihan tyytyväinen, koska neljälle rekisteröitynä se on ahdas. Pitäisi se turha keskisoffa saada pois, ja keksiä siihen tilalle jotain kapeaa
Jääkaapin ulkoluukut väärissä paikoissa, ja harmaaveden säiliön tyhjennys pakkasella jäätyy, että miten sen ratkaisen, on vielä vaiheessa
Perhana eihän se hyvä ollutkaan, mutta no peltikuori ei ainakaan taipuile, ja hyvä ajaa.
Ei taida kannattaa pistää myynti-ilmoitusta
Toivopoika
Toivopoika,jos on itse tyytyväinen omaan autoon,sehän on muiden mielipiteelle aivan hailee.
Tarpeita on monenlaisia ,toiset tykkää suuresta ja näytävästä toiset ei.
Louskuovi on hyvä kulku ja nukkuma auto kahdelle hengelle ,ja hyvää
ajaa isokoriseen verattuna.
Kyllä pitkillä matkoilla keskeisiksi asioiksi muodostuu kaksi asiaa.
Auton käytännöllisyys siihen hommaan jota ollaan tekemässä ja auton luotettavuus.
Muu on muuta.
Niinpä. Eikä sitä louskuovea tarvitse aina kokonaan avata, riittää kun avaa sen verran, että pääsee sisälle ja ulos. Ja jos vakiomallistot eivät riitä, tilauksesta voi teettää sellaisen kuin haluaa - jopa Suomessa (Casa Car, Haaramo, Mammut jne,,,)
Eli rahalla saa ja koppiautolla pääsee (niitähän saa jopa nelivetoisina) .
Louskun ovessa on toppari jonka voi siirtää haluamaansa kohtaan ,niin ovi aukea just niin paljon kun on tarve.
Niinhän se on. Käytännöliisyys, ja yhteinen halu sopeutua. Jos mekin paljon oltaisiin siinä, eli viikkoja, kuukausia, niin isomman hankinta olisi silloin, ja harkinta olisi onnikan kokoinen.
Mutta tuo on hyvä nyt meille. liokuovesta sen verta, että kesällähän ei se isosti aukeaminen mikään ongelma paremmin ilma pääsee liikkumaan, ja talvella taas ei apua pienestä avautumisesta, koska ovi liikkuu ensin ulospäin parikymmentä senttiä, ja sitten lähtee liukumaan auki, eli kylmä kyllä pääsee sisään.
Jos haluaa sitä vähentää, niin se aiemmin kertomani pleksi ylä, ja alakaapin väliin pienentää aukon.
Sähkösulkija olisi siihen hyvä.
Toivopoika
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.