- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Mielestäni ei oikein pro toimintaa
Mielestäni ei oikein pro toimintaa
Tarina asiakkaan kokemuksesta jonka opetuksesta ei nyt vielä ole oikein selvyyttä (paitsi että kyseistä liikettä en ikinä enää käytä):
Ostimme (lue Santtu osti) uuden 100 tonnin Knaus asuntoauton Lahdesta elokuun lopussa jotta ei olisi mitään huolia ja voisi lähteä reissuun pienelläkin varoitusajalla töiden välissä.
Itse kauppa nyt meni suht ok vaikkakin kaupanpäälle oli ainoastaan hampurilaisateria ja itse ehkä olisin olettanut tuon hintaluokan autoon jotakin muutakin Best Caravanin toimintaan tottuneena mutta ei joka liikkeessä samanlailla.
Tämän kaupan jälkeen ei ole mitään muuta ollutkaan kuin huolia.
Ensin oli jotain pienempiä mm. ruuvit porattu vaatekaapin seinästä läpi naarmuttaen wc:n rulo-ovea ja jotain muuta pientä.
Seuraavaksi hajosi asunto-osan kahva käteen normaalisti avatessa.
Oli juuri syysloma- ja lastenlasten kanssa sovittu reissua. Ovi ei auennut siis myöskään avaimella ulkoa joten piti mennä hytistä ja jonkun avata ovi.
Kahvaa ei ehditty laittamaan ennen kuin tuli seuraava suuri ongelma.
Sfc-tarroja laittaessa tikkailla seisoen huomasimme että uuden automme lasikuitukatosta on kaksi ruuvia porattu läpi ja kunnon reiäthän siellä oli.
Olen aika monen vanhan vaunun ja auton katolla könynnyt ostotilanteessa mutta eipä tullut mieleen uutta kattoa tarkastaa. Autoon asennettiin myös paneelit Nummelassa ennen luovutusta joten mielestäni olisi pitänyt se siinäkin vaiheessa huomata mikäli autoa ei muka muuten oltu tarkastettu tehtaan jäljiltä.
Ei ne nyt lisävarusteasennuksetkaan nyt ihan täydellisesti menneet mutta se on pientä tähän muuhun verrattuna.
Meillä on laskuvuode jonka yläpuolella on sellainen joku sisustuslevy ja sen kaksi ulommaista ruuvia oli porattu katosta läpi.
Ei kun jälleen ilmoitusta sähköpostilla takuuta hoitavalle ihmiselle Ylivieskaan.
Huomasimme ongelman torstaina ja perjantaina oli ensimmäinen ja ainoa kerta kun joku puhui kanssani puhelimessa eli Nummelan huoltopäällikkö soitti, sen jälkeen kukaan ei ole halunnut keskustella kanssani. Laitoin sähköpostia toimitusjohtajallekin, vastasi jotakin ympäripyöreätä homma on hoidossa neljän päivän kuluttua. Sähköpostiketjuihin kuuluu kyllä myyjä, toimitusjohtaja sekä huollon päällikkö.
Ongelmaa mielestäni vähäteltiin kun vaadin heti kaupan purkua syystä että auto on mielestäni väkisinkin kostunut ja olen todella herkkä astmaatikko.
Kerrottiin vaan että he korjaavat auton josta tulee parempi kuin uusi ja kukaan ei huomaa mitään ja hyvitys hintaan ei oo mitään merkitystä, tiiveystakut säilyy yms.
Auto oli sitten reilut pari viikkoa korjausreissulla koska ei ollut muuta vaihtoehtoa. Saadessani auton kotiin keskiviikkona haistoin heti että en pysty autossa olemaan.
Menin sisälle, pystyin olemaan ehkä minuutin ääni hävisi, yskitti ja henkeä ahdisti oli pakko tulla ulos.
Ajattelin ensin että no nyt ne on ne homeitiöt ja mittautin puolueettomalla taholla. Lukemat olivat hieman isompia kuin minulle huollon kuvissa väitettiin mutta eivät hälyyttäviä. Mittausta tosin haittaa se, että hommat on tehty sen levyn taakse jota nyt ei voi takuukiistan ollessa voimassa irroittaa itse.
Ottaessani yhteyden huoltoon niin heidän mielestä ei ollut haissut mikään. Ilmeisesti auton siirtäjäkin oli sairastanut pahemmanlaatuisen koronan tai vain muuten ilman hajuaistia.
Ehdottivat että jos piipahtaisin Nummelan huollossa jonne siis meiltä 90 km, kun en pystynyt minuuttiakaan olemaan autossa.
Joka päivä kävin koittamassa olisiko haju hälvennyt ja sunnuntaina (4.pv) pystyin olemaan siellä jo useamman minuutin. Laitoin lämmöt yli 20 ja seuraavana yönä pystyin jo nukkumaan siellä cpap-laitteen kanssa.
Edelleen 1,5 viikkoa myöhemmin mikäli lämmöt lasketaan alle 20 haju yltyy. Saan yövyttyä autossa nyt jos lämpöä on tarpeeksi koska sänky on takapäässä mutta tunteja en voi etupäässä oleilla ja 100 km ajettua päätä särkee ja silmiä kirveltää edelleen.
Soitin silloin heti korjauksen ja maalauksen tehneeseen firmaan mutta väittävät että ei voi haistaa heidän jäljiltään enää. On vähän sellainen epoksi haju eli itse mitään tietämättömänä ajattelisin että ei ole kuivunut riittävästi lasikuidutuksen jälkeen.
Auto myös palautettiin minulle järkyttävän kuntoisena. Asunto-osan matot oli mytyssä toinen vaalealla sohvalla ja toinen wc:n rulo-oven välissä vaikka ovi pitäisi olla kiinni ajonajan.
Takasängyn pohja oli edelleen nostettuna puoliksi ylös. Sängyn ja wc:n välisessä seinässä kolhu. Puupalikoita ja lastuja siellä täällä. Kuskin puolen jalkotila aivan kurassa yms. mukavaa eli autoa ei ollut siivottu.
Moottoritila täynnä jotakin hiontapölyä, ei todella näytä uudelta autolta.
Viimeksi eilen kun avasin tämän surullisen kuuluisan vaatekaapin, oli ylimmäinen hylly rämähtänyt alas ja hyllykannakkeet ties missä en jaksanut edes etsiä, hyllyllä ei ollut kuin kaksi kevyttä kassia.
Kaikkiin reklamaatioihin vastaus on vain pahoittelemme mutta mitään konkreettista ei ole tapahtunut eli korvauksia ei heru.
Aina vaan pitäisi toimittaa auto uudestaan näytille tai varmasti hakisivatkin mutta kun olisi kiva lomalla hieman edes yrittää liikkua jossakin, kun sitä varten auto hommattiin.
Sijaisauton ehkä olisin saanut, eivät vaan ymmärrä että ei ole ihan yhtä helppoa kuin henkilöauton lainaaminen.
Tavaroiden lemppaamiseen edestakaisin menee kohtuuttomasti aikaa ja myös vieraan auton käytön opetteluun, ei nauti paljon lomista, viikonloppureissuista puhumattakaan.
Tein reklamaatio-apurilla heille vaatimuksen johon oli kaksi viikkoa aikaa vastata mutta ketään ei kiinnostanut sekään joten nyt tämäkin on kuluttajariidassa ja siis kestää.
Ei voi vetää kuin johtopäätöksen, että kyllä kauppiaalla hyvin menee koska maineella ei ole mitään väliä, asiakkaasta puhumattakaan. Tällaista asiakaspalvelua ei opetettu silloin kun minä kävin kouluja mutta maailma muuttuu eikä välttämättä aina parempaan.
Viimeinen takaisku joka tietysti kyllä on aivan oma vikani, myönnän, että olisi pitänyt tarkistaa aiemmin, olivat renkaat. Myyjän kanssa sovittiin että jätän vanhasta autosta talvirenkaat itselle koska ovat ihan uudenveroset, niin säästän siinä reilun tonnin. Myyjä (kuten en minäkään) ei vaan ilmeisesti tiennyt tai sitten ei välittänyt siinä kohtaa, että automaatti Fiatiin eivät mene manuaali Fiatin vanteet vaikka ihan samalta näyttävät.
Sfc 64489
Kuulostaa järkyttävältä jutulta. Oletteko lainopillista apua asiaan hakeneet?
https://www.minilex.fi/a/kaupan-purku-ostajan-toimesta
Harmi juttu. Reklamaation hoidossa firma punnitaan.
Tuskin nykyaikainen auto on kuitenkaan kostunut tässä ajassa. Ei liene Knaussin katossa olevan enää puuta rakenteessa.
Varmaankin olisi hyvä aloittaa asian hoito ottamalla yhteyttä tavarantarkastajaan ja hänen lausuntonsa kanssa täydentää reklamaatiota. Laki apu maksaa ja lopputulos on aina epävarma, pitää olla varmaa todistusaineistoa vaatimuksille ja tuskin kaupan purku on mahdollista. Mielipaha ei riitä.
Lämmöt kunnolla päälle autoon, niin eiköhän sieltä kosteus poistu. Renkaat saa helposti myytyä eteenpäin ja rengasliikkeestä saa uudet.
100t€ auton hinnalla pitää saada sitä mitä ostaa, että miten niin ei ole kaupan purku oikeutettu? miten Petteri perustelet asian?
Politiikka puolella on kovin paljon mielipiteitä koko ajan, mutta tämän asia osalta voisitte ottaa kantaa, eikä sitä samaa jankkaamista siitä vero hommasta koko ajan.
Olen mielipiteeni asiasta kertonut.
Lohduttavaa kuulla ettei mene kaikilla muillakaan (merkeillä) ihan putkeen.
Meillä on ja uusi (No, 5/24 ostettu) "sadan tonnin" Hymeri, ja onhan sekin ollut melkoinen vehje. Taisi olla kuudes viikonloppureissu kun ei enää ilmennyt uusia vikakohtia. Suihkun letku takertelee (suunnittelu- tai asennusvika), vessanpönttö ei käänny ilman voimaa, keittiön laatikko aukesi ekassa liikenneympyrässä (lukituksen kiinnitysruuvit joko löysällä tai kierteet puusta vedetty soiroksi), ruuvit irtoilevat (laitoin liimaa reikään niin alkoi pysymään), yläkaappien luukut takertelevat, turvavyöt sohvapenkin takana (eikä ole mitkään tarroilla kiinni olevat penkit), keittiön alalaatikko takertelee Trumaputkien kiinnitysruuviin, liukuoven verhoilun ja oven rungon välissä sentin rako ja vaikka mitä kaikkea. Kerran käytin noiden tiimoilta takuuremontissa kun vitutti aika kovasti kun löytyi taas yksi epäkohta, mutta vähintään puolet olen nikkaroinut itse kuntoon. En missään nimessä odottanut täydellistä suoritusta kun onhan noissa nyt monta kohtaa missä kyllästynyt duunari pääsee koheltamaan, mutta lista on silti mielestäni aika pitkä.
Kaiken huippu on tehdasvarusteena otettu litiumakusto, se huomattiin sököksi jo luovutushuollossa ja otettiin pois ja uusi laitetaan takuuna kun on tullut. No nyt on menny 6 kuukautta eikä sitä ole vieläkään kun niitä ei ole. Olen ollut yhteydessä akkutehtaaseenkin (poikkeuksellisesti heihin saa yhteyden) ja niitä vaan ei ole. Akuston vajavuudesta johtuen myöskään tehdasasenteisena otettu invertteri ei ole ollut käytettävissä koko aikana.
Kyllähän tässä aika yksin on näiden vehkeiden kanssa.
100t€ auton hinnalla pitää saada sitä mitä ostaa, että miten niin ei ole kaupan purku oikeutettu? miten Petteri perustelet asian?
Myyjällä on ensisijaisesti oikeus korjata viat.
Elokuussa ostettu ja kyllähän tiedetään, ettei tehtaalta saa osia viikossa, kuten h-autoissa.
Ei tuo 100k€ ole edes kovin paljoa nykyaikana.
Lohduttavaa kuulla ettei mene kaikilla muillakaan (merkeillä) ihan putkeen.
Meillä on ja uusi (No, 5/24 ostettu) "sadan tonnin" Hymeri, ja onhan sekin ollut melkoinen vehje. Taisi olla kuudes viikonloppureissu kun ei enää ilmennyt uusia vikakohtia. Suihkun letku takertelee (suunnittelu- tai asennusvika), vessanpönttö ei käänny ilman voimaa, keittiön laatikko aukesi ekassa liikenneympyrässä (lukituksen kiinnitysruuvit joko löysällä tai kierteet puusta vedetty soiroksi), ruuvit irtoilevat (laitoin liimaa reikään niin alkoi pysymään), yläkaappien luukut takertelevat, turvavyöt sohvapenkin takana (eikä ole mitkään tarroilla kiinni olevat penkit), keittiön alalaatikko takertelee Trumaputkien kiinnitysruuviin, liukuoven verhoilun ja oven rungon välissä sentin rako ja vaikka mitä kaikkea. Kerran käytin noiden tiimoilta takuuremontissa kun vitutti aika kovasti kun löytyi taas yksi epäkohta, mutta vähintään puolet olen nikkaroinut itse kuntoon. En missään nimessä odottanut täydellistä suoritusta kun onhan noissa nyt monta kohtaa missä kyllästynyt duunari pääsee koheltamaan, mutta lista on silti mielestäni aika pitkä.
Kaiken huippu on tehdasvarusteena otettu litiumakusto, se huomattiin sököksi jo luovutushuollossa ja otettiin pois ja uusi laitetaan takuuna kun on tullut. No nyt on menny 6 kuukautta eikä sitä ole vieläkään kun niitä ei ole. Olen ollut yhteydessä akkutehtaaseenkin (poikkeuksellisesti heihin saa yhteyden) ja niitä vaan ei ole. Akuston vajavuudesta johtuen myöskään tehdasasenteisena otettu invertteri ei ole ollut käytettävissä koko aikana.
Kyllähän tässä aika yksin on näiden vehkeiden kanssa.
Meille Hymericenterin myyjä ei suositellut ruksimaan lisävarustelistalta lifepo4-akkuja, kertoi että, niiden kanssa on ollut paljon ongelmia. Vähän ihmettelin asiaa, mut jätin ruksimatta ja lisäsin toisen tavallisen 95 ah agm lyijyakun.
Liontron lifepo4- artic mallin maksaa vähintään 3 kertaa enemmän kuin halvemmat lifepo4-akut, mut maksaako siinä vain takuu? Nettiä selaamalla näyttää siinäkin olevan ongelmia ollut. Ei taida ihan vielä tuo uusi akkuteknologia olla ihan luotettavuutensa huipulla.
Kieltämättä luovutushuolto ei ollut tarkastanut autoa kunnolla tai sitten sitä luovutushuoltoa ei ole ollutkaan.
Onneksi nyt ollaan jo lähes maalissa (auto luovutettu kesäkuussa 2024), sillä viimeiset takuukorjaukset on toivon mukaan tehty valmiiksi joulukuun eka viikon jälkeen.
Sitten kun auto on "valmis", niin on korjattu remisverhon räminä, keittiöikkunan pidike, lisäilmajouset asennettu, mahtuu 5 kg kaasupullo, kattoluukun veivi, yläkaiutin, Dieseltruma puhaltaa myös apparin puolelle, yms muuta pientä.
Olen aina todennut, että myyjä/myyjäliike punnitaan vasta siinä, miten reklamaatiot hoidetaan.
Ketjun aloittajalle; saattaa hetken hetken kestää myyjäliikkeeltä saada vastauksia tai varaosia tehtaalta, mutta toivotaan, että asiat hoituvat kuntoon.
Lehdestä luettua "Knaus-Tabbertin tuotanto on pysähdyksissä 18.11.2024 alkaen, kuten hallitus ilmoitti tällä viikolla. Vaikutuksen kohteena olevat tehtaat sijaitsevat yrityksen pääkonttorissa Jandelsbrunnissa, jossa työskentelee 1 700 työntekijää, ja Nagyoroszissa / Unkarissa, jossa on 1 300 työntekijää. Molemmissa tehtaissa valmistetaan Knaus-, Weinsberg- ja T@b-merkkisten matkailuautoja ja asuntovaunuja. Yhteensä AG työllistää noin 4 200 henkilöä. Tämä ei vaikuta Mottgersin (Tabbert-vaunu) ja Schlüsselfeldin (Morelo-matkailuautot) -paikkoihin.
Korkea varasto, hintojen romahdus osakemarkkinoilla
Tämän toimenpiteen tarkoituksena on vähentää jälleenmyyjien varastoja. Knaus-Tabbert oli julkaissut ensimmäisen tulosvaroituksensa jo tämän vuoden heinäkuussa. Taustalla oli laaja-alainen apu jälleenmyyjille, jotka auttoivat heitä rahoittamaan suuren ajoneuvovalikoimansa. Tässä vaiheessa yritys oli pidentänyt tehdaslomia kolmesta viiteen.
Työvoima Jandelsbrunnissa ja Mottgersin toimipisteessä on ollut lyhytaikatyössä syyskuusta 2024 lähtien. BR24 lainaa yritysneuvoston puheenjohtajaa Anton Autengruberia: "Yrityksen eduksi parhaat ratkaisut on yksinkertaisesti löydettävä nyt." Hän on kuitenkin vakuuttunut siitä, että tuotanto jatkuu vuonna 2025.
FAZ:n raportin mukaan osakemarkkinat ovat "järkyttyneet". Keskiviikkona 13.11.2024 hinta oli laskenut kolmanneksen. Vaikka se nousi jälleen hieman seuraavana päivänä, osakekurssi on laskenut 70 prosenttia kesäkuusta lähtien. Toivoa kuitenkin on, sillä Knaus-Tabbert on investoinut tuotantokapasiteettiin ja siten sen tehokkuuteen."
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.