Melu
Martti Bragge
12.06.2021 23:08
Naapuripalstalle laitoin saman viestin,
Uusissa autoissa on paljon pintakiiltoa,valoja, lasitelineitä ym. Sopii paikalla oloon. Ei paha.
Alustan kohdalla ei ole paljon tehty äänieristyksen suhteen! Koneen äänet ja rengasmelu on erittäin kova. Ruosteeneston mukana "lokarit" ovat sinällään hyvät, mutta ei näitä yhdessäkään voi kokemuksestani mainostaa todelliseen äänenvaimentamiseen.
Tehtaille antaisin viestin että panostakaa ohjaamon äänimailmaan!! Nämä laitteet ovat tehty liikkumiseen, päivät ovat joskus pitkiäkin tunteina.
Ville Säynäjäkangas
12.06.2021 23:49
Olen myös itse moittinut valtamerkin ominaisuuksia, mutta täällä sitä ei oikein suvaita. Minulle on kerrottu, että pohjapiirros on ainoa asia mikä ratkaisee, muut ominaisuudet ovat sitten mitä sattuu mukana tulemaan.
Itselleni muutkin ominaisuudet kuin pohjapiirros ovat merkittävässä roolissa ja näin valtamerkin alusta ei ihan helpolla ole oma valintani.
Toivo Koistinen
13.06.2021 06:33
On tuo totta, mutta ei ainoastan näiden pakualustojen. Kyllä se rengasmelu kuuluu henkilöautoissakin. Siihen vaikuttaa minusta tien pinta, eniten, joka vaihtelee paljon.
Sileällä talvipolanteella, mennä suhistellaan, mutta nykytien carunahoidollahan ei sileää polannetta löydä enää
Oma kokemus kahdesta automallista, perinteisestä, ja nyt pakumallista, niin tässä nykysessä on se pienempi, mutta ei meluton.
Vaikuttaako nykyisen sisäeristys, ja pinta, mutta ehkä se, että perinteinen kumisi koriltaan vainoistaan puhumattakaan, mikä ei korien koon kasvaisa ainakaan pienene
Näyttää renkaan valinnallakin olevan oma osuutensa. Aikanaan henkilöautolla ajelin pari kesää kitkoilla, kun ne heitti talvitoiminan, mutta pintaa oli vielä runsaasti.
Ne olivat kesärenkaita hilajsemmat minusta. Toinen siten rengas materiaali, ja runko.
Nehän ennen 80 sarjan miseliinit olivat semmoset pehmoset lötköt, että ne keinu kun mummon kiikkustuoli, ja kuleksivat noin suurinpiirtein, mutta hyvät ajaa, ei kopsahelleet, ja hiljaset.
Nyt on renkaat leveät mataalprofiiliset, ja kovat kun junan pyörät, kun suuntavakautta pitää olla, niin kylläkuulee tien katkoset.
No näistä Suomen teistä voisikin sitten kovastikkon kirjuutella, mutta ne ovat mitä ovat.
Massaus auttaa, kuten meilä henkilöautossa, mutta eise kopsetta poista.
Tp
Eero Kateisto
13.06.2021 09:28
Kyllä ruostesuojaus ja lokarit vähentävät selvästi renkaiden ääntä.
Petri Ahonen
13.06.2021 12:17
Tuo jälkikäteen lisättävä ruostesuojaus on vähän kaksipiippuinen juttu. Se pitäisi tehdä heti kohta uuteen autoon, mutta kun uusien autojen takuuehdoissa sanotaan, ettei koritakuu ole voimassa, jos sinne jotain"ylimääräistä" pohjaan laitellaan. Lisälokari myös vähän vaimentaa ääntä, mutta entä jos muoviseen lisälokariin laittaisi (sisäpuolelle) vielä ohuen äänieristematon?
Pekka Vatanen
13.06.2021 21:15
Liekö painotekninenkin kysymys koska tehokas äänenvaimennus tahtoo yleensä myös painaa. Omassa valinnassa alustan ominaisuudet (ajo-ominaisuudet, melu, mukavuus jne) olivat aika korkealla arvostuksessa. Ja pienen lisätyön jälkeen olen oikein tyytyväinen. Lisätyö tarkoittaa asunto-osan ja alustan sauman tiivistämistä ja hiljentämistä sekä ovien ja ohjaamon lattiatilan pientä lisä eristämistä.
Vallankin matkailuautoa valitessa luulisi ostamassa olevia kiinnostavan senkin mimmoinen värkki on tienpäällä jne. Mutta taitaa olla että "porukat katsovat ja ihastelevat" lähinnä noita paikallaan olemisessa kiiltäviä ja välkkyviä ominaisuuksia.
Itse en voisi kuvitellakaan joutuvani ajamaan autolla jossa ei radiota voisi kuunnella matkanopeuksissa tai jossa pitäisi pitää selkää kyyryssä että näkee tuulilasista muutakin kuin yläreunan.
Eero Kateisto
14.06.2021 10:10
Edellisen peltikuorisen ruostesuojautin ja lokariasennuksin teetin heti uutena Vaihdossa kymmenenvuotiaan pohja oli kuin uusi, kiitos ruostesuojauksen. Uuden vaihdossa se näkyi selvästi pienempänä välirahana. Saman teetin tähän nyt parin vuoden ikäiseen Pösseliin. Ja rengasmelu on selvästi alempi kuin ilman noita toimenpiteitä.
Ville Säynäjäkangas
14.06.2021 12:43
Tämä meluhomma ei kuitenkaan ole ratkaisematon ongelma. Kiitos kuuluu autohifiporukoille, jotka joutuvat vaimentamaan koreja muista syistä, kuin ulkoa sisälle kantautuvasta melusta. Tekniikka on kuitenkin sama ja olemassa. Googlesta kun etsii ”auto vaimennus” tai ”auto äänieristys” niin tekijöitä löytyy, eikä hinnoittelukaan ole ihan mahdotonta.