- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Melko kallista - no elämä on !
Melko kallista - no elämä on !
Päätin reivat ton kaappiauton tommottee vuasihualtoo. Pääryi paikallisel adhualtamol ja teetäti kaik samat tyät ko Delttaski, paitti jarrunesteitte vaihro ko se tehtii juur huljakkoi. Toi hualto makso 177€ kaikkinastas. Mää uteliaisuurest pirauti Delttal ja he sanos et he tekke mul henkilökohtasest erikoistarjoukse täst huallost ja se maksaa vaa 500€
Melko reilua - elämä on ! -)))
Melko kallista, no elämä Delta-Autossa näyttää olevan! Mutta on siinä se hyvä puoli, ettei ole helppoa, kuten Eliisassa on!
On se,kallista,kun Putinille asti pitää pikkasen palkkarahoja tienata.Kuitenkin tuntuu että ennenpitkää korjaamopuoli hinnoittelee itsensä aika hiljaseksi,ympäri Suomen.
Tossa Matin esimerkissä vaan tulee taas esille se että kannattaa huudattaa noi hommat. Helkutinmoinen säästä tuossakin syntyi ja vaivanpalkka. Tiedä millä se Delta-auto oikeen pysyy pystyssä kun noin saatanallisesti ilmaa hinnoittelussa mukan. Mutta hulluhan eiole se joka pyytää ;)
Mistä huollossa maksetaan ? Öljyt ja suodatin moottoriin ( sekin nykyisin usein 20tkm-30tkm. Ilmansuodatin 2v tai 30-50tkm välein. jarrunesteet suositellaan pari vuotta , mutta varmasti riittä 4 v jos ei alppiteitä jatkuvasti sahaa. Jarrupalat 50tkm-150tkm. Raitisilmasuodin tarpeen mukaan. Ja kaiken osaava TI-mies pystyy hoitaan itse halutessaan. Nykydieselit ei tarvii kuin ajoa. Poikkeuksiakin on ( eli mitä enemmän tuota muuta teknistä kamaa sitä enemmän sen korjaamistarvetta joka kyllä sit maksaa !! Tietenkin tahrii siinä joskus kätensä. 9 vuoden aikana 2 kertaa autonsa merkkihuollossa huoltanut, muut kaikki itse jopa takuu aikana. ( 3:s jo menossa ja km:kin kohtuu määrät ajanut niillä).
Olen Urpon kanssa asiasta prikulleen samaa mieltä. Mitä normaalissa huollossa on sellaista, että se pitää tehdä kalliissa merkkihuollossa? Mielestäni ei mitään. Normaalit huollot, tarkastukset ja kulutusosien vaihdot voi TI-mies tehdä ihan hyvin, ilman kalliita erikoistyökaluja ja korjaamotiloja. Netin kautta voi tilata Fiatin huolto- ja korjausoppaan osoiteesta www.alfamer.fi Oppas sisältää vuosimallit 1982-2002.
Auton voi huollattaa myös yleishuollossa jossa ammattinsa taitava huoltomies tekee määräaikaishuollon, tarkastukset ja kulutusosien vaihdon siinä kun merkkiliikekin ja paljon halvemmalla. Huollossa tarvittavat osat ja tarvikkeet kannattaa myös hankkia muualta kun merkkiliikkestä, jossa ne on hinnoiteltu pilviin. Jonkun varaosapuolta paremmin tuntevan pitäisikin selvittää, mitkä osat Fiat, Citroen ja Peugeot alustaisissa matkailuautoissa on suoraan vaihtokelpoisia, jotta Fiatin korjauksessa tarvittavat osat voisi hankkia muualta kun Delta-autosta.
Niinhän sitä maksetaan kuin valtio maksoi Saksasta ostetusta ilmatilasta 4 miljardia euroa. Mulla oli kaikki "hallussa" liki 40 vuotta, ts. voi ylpeillä auton myynnissä "ettei tämä pirssi koskaan saanut valohoitoa muilta kuin omistajalta". No, pitihän koneistuksia toki teettää ulkoa, mutta eipä juuri muuta. Kun teki m- autotkin itse, niin eihän niitä olisi kukaan muu osannut edes korjata.
Sitten kun tuli hankittua tehdastekoinenmatkailu- diesel, niin "leimoja" piti saada huoltokirjaan, että "sitten joskus edes jotain saisi myydessä tai vaihdossa". Ihmisethän luotaa "merkkiliikkeiden leimoihin", vaikka testit osoittaa miten "huolellisia" siellä ollaan. Niinpä olen jo käynyt korjaamolla ja "saanut leimoja" mikä lieventää kuluja ja turhautumista.
Nyt kun on liki 70 tkm lasissa, niin vajaan 7 vuoden aikana olen käynyt 3 kertaa merkkihuollossa. Tiedän, etteivät ne tykkää, kun teen oman listan työkohteista ja vien suodattimet, pakkasnesteet ym. mukana. M- öljyt ja suodattimen vaihdan aina enintän 10 tkm välein, tarkistan akkujen nesteet ym kohteet.
Olen ennen työn tilaamista pyytänyt korjaamolta laskelman, missä on huomioitu tilaamani työt ja viemäni tarvikkeet. Huoltovälinä olen pitänyt n. 25 tkm -mikä on uusien autojen normaali huoltoväli- ja ensimmäinen "leima" maksoi n. 100 e Deltalla. 50 tkm huolto oli liki 250 e , kun tarkistettiin jakohihnan kunto ja etsivät testerillä ABS- vikaa sitä kuitenkaan löytämättä (75 e ihan turhasta). Kolmas kokemus oli tarjoushuolto, missä vaihdettiin jarru- ja vaihteisto-nesteet ja se maksoi n. 100 e nesteineen.
Onhan siellä jotain pumpun ja ajoituksen säätöjä, joissa omat konstit ei riitä, mutta ehkä noilla leimoilla on joskus arvoa -tiedä häntä. Valmistajahan neuvoo viemään huoltoon 25 tkm TAI 1 vuoden välein. En neuvo ketään rikkomaan valmistajan ohjeita, mutta minusta ne ovat vain rahastusta. Jakohihnan aion vaihdattaa jossain 75 tkm kohdalla, mutta paikka on vielä hakusessa. Täällä oli hyviä neuvoja aiheesta. Miksei Deltakin käy, jos niillä on hyvä kevättarjous tarvikkeineen. Deltan leima on arvokkaampi kuin Möttösen konehuollon "leima".
Melkein kaikki alustan osat on keskenään vaihtokelpoisia (fiat,peugeot ja citroen) Oma kohtaista kokemusta on iskareista+yläpään laakereista,etujarrut,pyörän laakerit,vetonivelet. Peugeot ja citroen osat huomattavasti halvempia kuin fiatin. Moottoreissa ja vaihteistoissa on enemmän eroja,mutta niistäkin löytyy samoja.
hinta esimerki edelisen ostin auton sinä ei ollut talvi pyöriä, kesärenkaat aluminivanteilla. Pelti vanteen pulti hinta/kpl fiat 10,50 citren 9,50 pössö 5 euroa. eikä saa tarvikena. varoitus tarkistaka jos ostate auto missä on aluminivantet että pultit tule mukaan talvi pyörin. Saksan toijat ostaka pultit saksasta jos meinatte talvi puöriä laita peltivantesin.
Kiitos luottamuksesta. Ennen pakuja tein myöskin noita henk.autojen huoltoja itse ja joskus olin pakoitettu viemään ns. merkkihuoltoon omilla oljyillä, koska vaihdoin hieman tiheämmin kuin kirjat sanoi ja en halunnut heidän eri merkkisiä vaihtaa. Aina tuli nutinoita. Silloin oli öljyissä hirveät katteet m-liikkeellä aivan samoista joita sai muualtakin. Eipä ole koskaan tarkistaneet huoltokirjaa, kuin,että onko huollettu johon vastannut, että öljyt vaihdettu joskus jopalähes tuplat nopeammalla tahdilla, riippuen ajosta ja vuodenajasta. Talvi ja lyhyet pätkät ovat aikas kova surma öljylle verraten kesän keleihin tai jatkuviin pitkiin taipaleihin. Takuut ei katkea vaikka itse huoltaisi, jos on näyttää kuitit ja on käyttänyt oikeita valm.hyväksymien luokkien öljyjä, eikä osta sitä halvinta suodatinta. Hyviä merkkejä ovat Mann ja Motocraf. Mann tekee kaikille sekä Mersulle, Fordille ,VW yms. käsittääkseni ne "alkuperäiset". Nykyisen Transit pohjaisenkin a-autonkin aion huoltaa aivan itse ( eka vir. huolto olisi 25tkm kohdalla ) , mutta kyllä nuo öljyt suodattimineen vaihtuu puolivälissä sitä viimeistään. Ja itse leimaan huoltokirjan omalla puumerkillä, ja kuitilla tarvikkeista.
2005 syksyllä kohtasin saman dilemman, kun piti laittaa peltivanteiset nappularattaat piirongin alle. Etsin niitä pultteja kaikista tarvike- ja rengasliikkeistä, mutta tuloksetta. Ei auttanut sitten muu, kuin kääntyä merkkiliikkeen puoleen. Onneksi paikkakunnallani ei ole Fiatin liikettä, joten menin kysymään Citroenin liikkeestä. Siellä hinnaksi mainittiin 8,50€ / kpl! Pidin hintaa kovana ja kävin sitten Peugeotin liikkeessä. Siellä oli sama pultti samalla varaosanumerolla 2,50€ hintainen. 15 kpl tarvitsin ja kaupat tuli. Eihän se tietenkään ketään konkurssiin aja vaikka pultit maksas enempiki, mutta vituttaa tuollainen "hihastavedetty" varaosahinnoittelu itseä kutakin!
Pakettiautoja vaihtelen muutaman vuoden välein.Ei siinä paljon leimoja tarvita,useimmiten autokauppias katsoo hallin ikkunasta millaista vehjettä vaihdossa tarjotaan,siinä kaikki.Tietokoneen äärestä hinta sitten löytyy.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.