MB608 ratti tärisee?
HAANPÄÄ JARI
18.11.2006 10:04
Mulla on mersun 608d ja eräänä päivänä huomasin, että ratti alkaa täristä 85 km/h paikkeilla. Missä vika voisi olla?
Kävin tasapainoittamassa renkaat, ei apua.
Säädin etujarrunauhat kauemmas -eivät varmasti laahaa rumpuun, ei apua.
Otin vasemmanpuolen etulaakerin auki, rasvasin sen ja laitoin takaisin kiinni. Vika poistui, mutta ajattelin, että laakeri on huono ja vaihdoin sen ja taas ratti tärisee??? Kuinka laakerit pitää kiristää? (tiukkuus?) Mistä tärinä voi johtua?
RAPO MARKKU T
18.11.2006 11:35
Korjausoppaissa tms sanotaan kyllä miten ja kuinka tiukalle. Tapauksissa joissa ei mistään em tietoa löydy, olen itse tehnyt seuraavasti.
Aina kun joudun avaamaan laakerin, niin puhdistan siitä pois mustunutta rasvaa ja lisään sopivasti uutta. Erityisesti kannattaa tarkastaa stefan ja sen vastapinnan kunto.
Esikiristän laakerin, kiinnitän pyörän siten, että mutterit kiristävät sitä jonkinverran. Jatkan laakerin kiristämistä
pyörittäen välillä pyörää ja kiristän sen niin tiukalle, että vastus tuntuu pyöritettäessä. Tämän jälkeen löysään laakeria välillä pyörittäen ja heilutellen ylä- ja alareunasta, kunnes tuntuu pieni välys. Tarkastan välyksen kiristämällä uudelleen ja heiluttelemalla pyörää, kunnes välys katoaa. Löysään laakeria puolet siitä mitä olen viimevaiheessa kiristänyt ja lukitsen mutterin siihen. Lopuksi rasvakuppiin uutta rasvaa ja kuppi kiinni ja pyörälle loppukiristys.
Pyörä kannattaa kiinnittää, koska sen avulla saa helpommin tuntuman välykseen kuin pelkästä rummusta/levystä heiluttelemalla. Vanne pitää kuitenkin puhdistaa hyvin ettei siitä tipu likaa avonaiseen laakeripesään.
Näin olen huoltanut vapaasti pyörivien pyörien laakereita erilaisissa autoissa ja vaunuissa ja peräkärryissä, eikä toistaiseksi kertaakaan pyörä ole irronnut, laakeri hajonnut tai kuumentunut liikaa.
KORHONEN PENTTI
19.11.2006 19:01
Tervehdys!
Toinen keino laakerin säätöön on kiristää ensin niin tiukalle, että pyöriminen nihkeytyy (kuten edellisessäkin vastauksessa) ja sitten löysätä sen verran, että kiristysmutterin alla oleva iso prikka liikkuu tahmeasti sivu suunnassa esim. meisselillä kammettaessa.
Eihän raidetangon pää ole väljä?
PENTTINEN HEIKKI
03.12.2006 21:46
Luulisinpa että tärinä ei tule ratista vaan kardaanin nivelestä. Itselläni imaantui viime kesänä samantyyppinen vika; Kiihdyttäessä vatkaus oli ihan järkyttävää mutta vauhdin noustua tärinä katosi. Matkan varrella oulun veholla uusittiin molemmat nivelet kardaaniin, tosin hintaa tuli 350e, mutta tärinät hävisivät.
JANHONEN MATTI
04.12.2006 11:16
Mersun etupään tavallisimpia tärinänaiheuttajia ovat renkaan epätasapaino, renkaan vyövika, vannevika, väljät pallonivelet, väljä simpukka ja apusimpukka, huono ohjauksen iskunvaimentaja (jos on), laakeriviat, huonot iskunvaimentajat, kuoleentuneet tai vialliset jouset sekä kahden tai useammaan em. vian yhteisvaikutus. Esim. vyövika tai renkaan huono tasapainoitus ja lopussa olevat iskarit on hyvin huono yhdistelmä tärinää ajatellen. Olet jo poissulkenyt renkaiden tasapainotusongelmasta ja jarruista johtuvat tärinät. Entäs se toinen laakeri? Kun tärinä on nopeussidonnainen (n. 85 km/h)niin veikkaampa, että sen jäljet kuitenkin johtaa pyörän laakereihin tai itse renkaasen. Ei nämä muut em. viat yleensä tärinää aiheuta, huonoa ajettavuutta ja kolahtelua kylläkin.
LAMPI REIJO
09.12.2006 20:31
TUTTU VIKA ,olen joskus etsinyt/tutkinut samanlaista vikaa mb508 .Vanne ei keskity napaan , mutterit eivät keskitä (raskas vanne/rengas) ja keskitys olaketta ei ole . keskityksen voi mitata heittokellolla. Laita vika tänne kun saat korjatua.
PITKÄAHO JUKKA H
09.12.2006 20:34
tosi mitä Reijo sanoo,pyörä on huolella laitettava paikalleen, on muistissa omalta kohalta.