MB alustaisen mauton moottorin keltainen merkkivalo?

Jukka Ruotsalainen 28.06.2020 13:44

Hei alan harrastajat.

Onko kokemusta, arvausta tai tietoa. MB 316 alustainen matkailuauto. Autolla ajettiin viikonlopun aikana noin 300 km ilman mitään ongelmia. Perille päästyä pesin auton ulkopuolelta puutarhaletkun vedellä (ei siis kova paine) kuten olen aikaisemminkin pessyt. Nyt liikkeelle lähtiessä kojetauluun syttyin heti keltainen moottorin varoitusvalo.

Ihmetystä aiheuttaa se, että autolla ei siis ajettu metriäkään reisullta palattuamme.

Onko pesulla jokin yhteys?

Onko arvauksia?

Yritän selvittää vikakoodilukijan avulla mitä vikaa herjaa - mutta se onnistuu vasta vähän myöhemmin.

Ville Säynäjäkangas 28.06.2020 14:42

Minkä ikäisestä autosta on kyse?
Onko hiukkasloukkua?

Jukka Ruotsalainen 28.06.2020 15:37

Hei,

kyseessä on 2016 vuosimallin alusta.

Jukka Ruotsalainen 28.06.2020 15:38

Hei,

vielä jatko vastaukseeni. En olen alan asiantuntija, joten reilu tunnustus: en tiedä mitä tarkoitat "hiukkasloukulla?"

Ville Säynäjäkangas 28.06.2020 19:32

Hiukkasloukku on DPF eli diesel particulate filter. Tuon ikäisestä autosta löytyy jo sellainen. Olen jonkin verran harrastuksena suorittanut vianhakua mersuihin. Sprintereissä tuo kyseinen DPF on ollut usein vikavalon sytyttäjä. Sille autolle pitäisi antaa kunnon kyytiä välillä, eli esimerkiksi kolmosvaihteella 100km/h ja ylikin useiden kilometrien ajan, että hiukkasloukku putsaantuu. Korkeista kierroksista ei mersun moottori tykkää huonoa, vaan päin vastoin, liian pienillä kierroksilla vedättämisestä on alakerran laakerointeja särkynyt.

Ville Säynäjäkangas 28.06.2020 19:56

Toki kannataa ensin selvittää mersun testerillä, onko jakoketjun venymä mennyt yli rajojen. Ne mersun jakoketjut ei ole enää ikuisia. Valitettavasti.

Jukka Ruotsalainen 28.06.2020 20:19

Hei,

kiitos tiedosta. Tuo voisi pitää paikkansa eritysesti sen takia, että autossa on automaattivaihteisto, joka tuntuu aika matalilla kierroksilla ajatuttavan. Manuaalilla tuli aikaanaan tehtyä pitikiä kiihdytyksiä: nyt automaatti heittää isompaa sisään suhteellisen alhaisilla kierroksilla - pitäisi vain välillä manuaaliohjauksella "poltella" karstoja pois.

Yritän vielä tänään saada testituloksen, josko siitä alkaisi selvitä.

Jukka Ruotsalainen 29.06.2020 20:09

Hei,

tätä sieltä löytyi:

P220364
P011628.

Sanooko raadille mitään?

Seppo Suomi 29.06.2020 22:18

Eipä kerro puutarhaletkulla pesusta mitään.
Jos olisi minun auto niin nollaisin muistin jonka jälkeen jatkaen ajeluja ja katsoisin syttyykö valo uudelleen.
@seppo

Ville Säynäjäkangas 29.06.2020 22:20

Johonkin nox sensoriin (eli liittyy hiukkasloukkuun) toinen viittaa ja toinen moottorin lämpötilaan. Se auto täytyy saada oikean Mercedes Star testerin nokkaan, niin arvuuttelu loppuu. Mersuista ei saa tarpeeksi tietoa ulos yleismallin testereillä.

Petteri Haverinen 30.06.2020 09:37

Mersun oma star-testeri on paras vaihtoehto.
Moottori on nyt ns safemode tilassa, rajoittaa kierrokset n max 3000. Vika saattaa myös poistua itsestään seuraavan kolmen puhtaan ajosyklin jälkeen. Eli ajelet vähän ja sammutat ja ajelet taas, kolme ajosykliä ei tarkoita kolmea kännistystä vaan tietokone päättää.

Jukka Ruotsalainen 01.07.2020 20:27

Hei,

kerrotaan lopputulos, jospa vaikka tiedosta apua jollekulle.

Testattu MB huollossa ja löytö oli: NOX pitoisuus päästöraja-arvon yli. Nollattu muisti ja samalla ohjelmoitiin SCR uusimmalla ohjelmistolla. SCR ei minulle kerro mitään.

Lyhyt oppimäärä taisi olla se, että välillä pitää konetta kierrättää matalammilla vaihteilla, jotta "röörit" puhdistuva.

Ari Kuusisto 01.07.2020 22:23

Lainaus Uusi Suomi lehden jutusta, jo 2014 vuonna eli on jo kauan kärsitty noista ongelmista.

"Dieselautojen osalta vaatimus tarkoittaa AdBluen käytön yleistymistä uusissa dieselkäyttöisissä henkilö- ja pakettiautoissa, jotka on varustettu SCR-järjestelmällä (Selective Catalytic Reduction).

AdBlue-liuoksen avulla SCR-järjestelmässä oleva katalysaattori vähentää auton typenoksidipäästöjä muuntamalla pakokaasujen typenoksidit typeksi ja vedeksi.

Ilman liuosta SCR-järjestelmä ei toimi, mikä rajoittaa myös auton moottorin toimintaa"

Ville Säynäjäkangas 02.07.2020 13:15

Joo, kierroksia koneelle. Siitä se tykkää. Moottoreista tehdään alaväännökkäitä, jotta testisyklin kulutus ja pakokaasupäästöt saadaan pieniksi.
Tämä johtaa siihen, että liian matalilla kierroksilla vedätetään, se taas tukkii paikat ja on nuita sprinterin koneita särkynyt jakeluautokäytössä. Olisi hyvä käydä teettämässä siihen räätälöity lastutus, jossa pienennetään alakierrosten vääntöä. Niin hullulta kuin se kuulostaa, mutta moottorin elinikä pitenee tuolla lailla.

Ari Kuusisto 02.07.2020 15:19

Ei kuulosta ollenkaan hullulta, kierroksilla meno kevenee ja pitää olla pienempi vaihde jos nopeus sama, sen voi jokainen testata vaihdepyörällä mäessä.Jos alavääntöä ei ole niin rutkasti silloin vaihde tulee manuaalilla valittua pienempi, mutta onko sitten niin että optimointi pitäisi tehdä myös mersun laatikolle että se pitää isompaa vaihdetta päällä vai onko uudemmissa automaateissa valittavissa joku ns. "sport" asetus.

Ville Säynäjäkangas 02.07.2020 19:08

Osaava lastuttaja voi muuttaa myös laatikon ohjelmaa.
Cdituikku Oy on tuon alan parhaita jos ei paras, tekee pyydettäessä räätälöityjä ohjelmia.
Itselläni oli Tuikun lastuttamassa mersussa pienemmät päästöt katsastuksessa kuin tehtaan original-ohjelmalla, potkua löytyi alkuperäistä enemmän, eikä mitään ongelmia 200tkm aikana.

Ari Kuusisto 02.07.2020 21:08

Pystyykö testerillä toteamaan jakoketjun venymä vanhasta CDI koneesta.

Ville Säynäjäkangas 02.07.2020 21:48

Vanhasta CDI mersun 4, 5 ja 6 sylinterisissä rivimoottoreissa ei käytännössä tarvi huolestua ketjusta ikinä, jos ei miljoonia kilometrejä ajeta. Se on luja tuplaketju ja jakopää on etupäässä.
Mutta uudemmissa 2008--> nelipyttyisissä OM651 dieseleissä on jakopää koneen takapäässä ja itse ketju on luokkaa polkupyörän ketju, siitä saa huolestua.
2005--> V6 OM642 koneissa pitää ketju myös joskus vaihtaa.

Ari Kuusisto 02.07.2020 22:33

Ok, kiitos tiedosta on 185tkm takana ja 5 pyttyinen.
Mitens turbot ja niiden kesto ja mikä kertoo koska vaihtoaika.

Ville Säynäjäkangas 03.07.2020 15:34
Ari Kuusisto

Ok, kiitos tiedosta on 185tkm takana ja 5 pyttyinen.
Mitens turbot ja niiden kesto ja mikä kertoo koska vaihtoaika.

No Oululainen taksimies ajoi tuollaisella 5-pyttyisellä 270 CDI:llä 800tkm. Mitään muuta ei tehty kuin normaali huollot.

Ari Kuusisto 03.07.2020 16:41

Voi helevetti joutuuko sillä niin paljon ajamaan,kyllä ottaa koville : )

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.