- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Max 3500kg vs. +3500kg
Max 3500kg vs. +3500kg
Moro,
Tarkoitus olisi siirtyä vaunusta as.autoon ja itsellä on hieman hakusessa, että mitä hyötyä/haittaa tuollaisesta yli 3500kg autosta on verrattuna B-kortilliseen max 3500kg autoon. Kortti ei ole siis ongelmana ja matkailu pääasiassa suomessa, joten ulkomaiset säädökset ei niinkään valintaan vaikuta. Nuo C-kortilliset näyttävät roikkuvan muita pidempään myynnissä, mutta onko syynä vain tuo tarvittava ajokorttiluokka? C-kortillinen auto varmaan myös poikkeuksetta hieman isompi, mutta mitä muuta on hyvä ottaa huomioon (esim. verot/muut maksut)? Toki nopeus max. 100km/h (joka täysin riittävä) ja C-kortilla jos kärryä pitää vetää niin max 750kg, mutta nämä kaikki ihan ok. Kaikki huomiot puolesta tai vastaan näiden kahden luokan välisistä eroista tervetulleita.
Ajokortin tiuhempi uusimisväli ja tiukemmat vaatimukset terveydestä monella seniorilla vie mielenkiinnon raskaammista. Ja miksei yksi/kaksin 3.5tn kerhoon mahtuisi - ikää myöten harrastusvälineiden mukana raahaaminenkin vähenee omien rajoitteiden myötä..
+3.5tn huonoja puolia (vs max 3.5tn);
lisäksi asemalta/katsastajalta vaatii eri raskaan luvat, eli yli 3/4 asemista karsiutuu, mutta voihan paikkakuntasi ainoa omata ne :) Kysy!
talvirengastus; takav. takapyörissä oltava 5mm, edessä ja(/tai etuvetoisessa ympäriinsä) riittää 3mm minimi kuten keveämmissä.
kulutus on painavemmassa (vaikka etuleikkauspinta sama) isompi, ja kasvaa nopeuden neliöön. Se satku vauhdissa on "kipuraja".. kasikympin köröttelyllä säästää.
huonolla kelillä/tiellä/puskassa kiinnijääminen isompi savotta
vaikka raskas omamassa, jäykkä alusta ja rengastus tuo jämäkkyyttä, ei henkilöautomaisia ominaisuuksia tule yhtään lisää. Päinvastoin..
Vakuutusmaksuissa en huomannut eroa - aika kilpailtavia, ja hinnoittelu siksi aika kirjavaa (ja ehdotkin, pl. liikennevakuutus)
Ajoneuvoveron perusosa ei kasva 3401 kg jälkeen. Sen sijan käyttövoivero kasvaa joka 100. kilolla.
Mutta raskaammas yleensä parempi kantavuus, ja siten sallii paremman varustelun, mitä taas tarvitaan hyvään talviautoon perheelle/kun matkalaisia useita. Vettä voi huolettaa käyttää tuplapohjaisessa, ja talviurheiluvehkeitä mahtuu mukaan.
Max 3500kg auto on jees peltikuorisena, mutta jos mennään puoli-integroituun/integroituun, niin kantavuudet ovat niin surkeita, että retkivarustuksessa kaikki ovat laittomia. Jos nyt tällainen lakitekninen pikkuseikka kiinnostaa.
Kiitos kattavasta vastauksesta! Tuota katsastusasiaa en osannut edes ajatella, mutta koska pääkaupunkiseudulla viihdytään, niin täältä luulisi ko. palvelun löytyvän :)
Kantavuus on hyvä pointti, koska vaunun kanssa jo tavaraa on sen verran mukana että ei se vaa’alla käyntiä kestä :)
Max 3500kg auto on jees peltikuorisena, mutta jos mennään puoli-integroituun/integroituun, niin kantavuudet ovat niin surkeita, että retkivarustuksessa kaikki ovat laittomia. Jos nyt tällainen lakitekninen pikkuseikka kiinnostaa.
Ei pidä tämä paikkaansa. Meillä menossa jo toinen puoli-ingetroitu ja kyllä vaalla jää täydessä matkavarustuksessa alle 3500 kg:n helposti.
On totta, että katsastushinnoissa on suuret erot.
A-katsastus pyysi aina yli 100€, olisikohan viimeinen hinta ollut Haukiputaalla sen 122€
Sitten kuulin IIn-Katsastuksesta ja heidän hinta painavalle matkamökkiä 59€????
Noh sen jälkeen en ole autonamme muualle vieneet, vaikkei enää 4.7t olekaan.
Hyvä ystävällinen palvelu ja tutkivat kyllä huolella ja kertovat onko näkyvissä mahdollisia asioita joihin kiinnittää huomiota, esim niveliin.
Suosittelen.
Paikka siinä kun käännytään Iin Kärkkäiselle,mutta ei vas tankkaamaan, vaan noin 300m suoraanja oik.
Katsastus viimeiset 9 vuotta Jyväskylässä Meidän katsastus. Listahinta 59 € ja 10 €:n alennus Sfc-kortilla.
Auto 4500 kiloinen 3-akselia, ei ongelmia katsastettaessa.
Vapaaehtoiset vakuutukset, oli ainakin jokunen vuosi sitten, aivan tähtitieteellisen hintaisia. Hinnoittelu oli jotenkin perustuva uushankitahintaan. Ainakin tuolloin 2015 jäi kasko ottamatta, kun oli sikamaisen hinnakas integroituun Detskuun. Nykykäytännöstä ei tietoa, mutta ainakin vaunujen vakuutuksissa melkoisia eroa, hinnoissa, sekä korvattavuuksissa.
-Mika
Vakuutusten autopalvelu / hinaus avussa tulee ulkomaille ehtoja auton painon ja iän mukana. Meillä Lähitapiolan vak. ei ikä eikä painorajoja.
Auton painosta 1/3 etu akselilla ja 2/3 taka akselilla, noin yleensä. Kokemusta molemmista veto tavoista 4-5 tonnin painoluokasta. Neuvoni on "pysy erossa etuveto/teliperä autosta" varsinkin jos liikut talvella ja vedät peräkärryä, lisäksi takaveto on yleensä pari pyörä auto, kantaa pehmeällä nurmikolla paremmin, tukeva takapää. Pää osan painosta kuuluisi olla vetävillä pyörillä, vetipä edestä tai takaa. Kahta en vaihda, "taka vetoa ja paripyörillä" yli 350 000 kilometrin kokemuksella. H
Moi
Itselläni on etuveto/teliperä Flair. Eipä minulla ole sen kanssa ollut ikinä mitään ongelmia talviajossa. En kylläkään vedä peräkärryä.
Jos on viiden tonnin auto, niin kolmasosa on yli puoltoista tonnia, plus kuski, ja sillä telillä loput. Kärrry painaa 750 kiloa, jos hinaa, ja sen aisapaino on mitätön lisä.
Ylensä teliautossa on takaylitys kaksakselista lyhempi jopa
Kyllä sitä pärjää talvella moisella. Onhan takaveto, mutta sitten tahtoo olla nin, että iso takatalli, pitkä peräylitys, ja siellä kuormaa, niin mitenkäs ohjaus.
Molemmatt hyvä, kun muistaa miten lastaa.
Tp
Joo etuveto on ihan hyvä matkamökkiin, jos ja kun pysyy kuivalla asfaltilla.
Mutta jo on takakontissa tavaraa tai vaikka venekärry perässä niin silloin jää jumiin jo märälle nurmikolle. Näin 6v kokemuksella omasta etuvedosta ja 37v kokemus kaverin etuvetoisesta Fiiusta.
No nii ,,, Ko auto on liukkaalla nurmella tönkyrän alla kiinni. (Käsketkö mammaa vetämään vai työntämään). Kyllä se vetävä taka akselin 3200 kg paino auttaa etenemisessä, vs vejä ny 1800kg etu akseli painolla sitä 3,2t riippaa perässä. Edelleen kahta en ,,,,. H
Liitetiedostot
img_20210426_191632.jpgHyvää keskustelua! Takavetoinen olisi varmasti oikein passeli ja miksei sellaista voisi ostaakin. Ainoa ongelma lienee tuo tarjonta tällä hetkellä, se on niukkaa ja jos takavedon laittaisi pakolliseksi kriteeriksi niin ensi kensänä saisi nukkua teltassa (vaikka sekään ei huono olisi) :) käytännössä kuitenkin vaikuttaa siltä, että +3500kg saattaa olla hallinnollisilta kuluiltaan hintavampi, mutta siinä on myös vastapainoksi omat etunsa. Ehkä sitä uskaltaa laajentaa katsontaa myös siis isompaan kokoluokkaan!
Omassa integroidussa pituutta n7.5m omapaino 3095 kg aika äkkiä tulee 3500 kg vastaan. 3095kg:aan oli laskettu mukaan jo kuskin paino ja vettä puoli säiliötä eli 75 kg, kuskin painosta ei tietoa mitä laskelmissa käytetty.
Hyvää keskustelua! Takavetoinen olisi varmasti oikein passeli ja miksei sellaista voisi ostaakin. Ainoa ongelma lienee tuo tarjonta tällä hetkellä, se on niukkaa ja jos takavedon laittaisi pakolliseksi kriteeriksi niin ensi kensänä saisi nukkua teltassa (vaikka sekään ei huono olisi) :) käytännössä kuitenkin vaikuttaa siltä, että +3500kg saattaa olla hallinnollisilta kuluiltaan hintavampi, mutta siinä on myös vastapainoksi omat etunsa. Ehkä sitä uskaltaa laajentaa katsontaa myös siis isompaan kokoluokkaan!
Jos kuitenkin alat kiertelemään pitkin eurooppaa on edessä jonkinmoinen poksien yms. hankinta aika monessa maassa.
@timppa
Jos kuitenkin alat kiertelemään pitkin eurooppaa on edessä jonkinmoinen poksien yms. hankinta aika monessa maassa.
@timppa
Oma toissa kesäinen tutustuminen noihin oli 2019 Itävallan poikki ajaminen. Liechstensteinista Slovakiaan; 125€ kilometreistä + 30€ goBox. Vuosi takaperin tuli vielä noista 2x 240€ arvoista rangaistusmaksua - valitin molemmista aiheettomina, niin peruivat virheellisistä toiminnoista..
Sunlight t67 ja kantavuutta 700kg, joka täyttyy helposti.
Mulla kokonaispaino 4430kg omapaino n.3230kg. Siinähä jää sen 1200kg lastausvaraa, voi ottaa mukaan mitä haluaa ja loppuja ei sit vaa tarvii. Sinänsä pelkät nesteet voi tehdä jo 450kg, vaikka niistä kai osa lasketaan kai omapainoon.
Lumihanki, märkä nurmikko, järven törmä. Kyllä ne on haastellisia, ja mikäli harrastaa ekstremeä tosimielessä, niin jokanurkasta raapiva.
Mutta kuten aiemmin sanoi Mika Niemi. Mikä on tarjonta. Kun kahtelee kulkijoita, niin 90 prosenttia taitaa olla etuvetoa, telilä, tai ilman, ja vielä kärri perässä.. Ajelevat talvella, ja jopa lumisateessa ihan lapissakin.
Olen nettikaravaanista kahtellu, nin siellä on julmaa 5 t autoa 2,3 litran kone keulassa. En osaa sanoa onko Euroopasa mäkiä, mutta johonkin niitäkin myydään, mutta miten ne pikkukoneeella, semmosella takaylityksellä kuvittelee pärjäävän kansan, kun semmosia tehhään, ja tääläkin myydään.
Tarkotan, että mikäli ollaaan painorajojen sisällä, niin niiillä pärjätään. Mutta jos on tellinkiä perässä, isoa boksia, ja takapää tupaten täynnä, on siinä haasteensa.
Sillon on se takaveto paikallaan, ja on hyvä että on tarjontaa.
Tp
Meillä on vissiin se kaikkein lyhyin, pienin ja ns kevyin intergroitu Hymeri, karvan alta 6m.
Noh omapaino siinä on aikaisella tasan 3000kg ja rekisteröity neljälle.
Kaverilla on vastaava korimalli, mutta 1.5m pitempi hulppealla takatallilla,ym,ym.
Mutta vitsi on siinä, että meidän molempien autoja saa ajaa B-kortilla.
Mitähän tapahtuu sinä päivänä kun aletaan maanteillä näitä matkamökkejä todella punnitsemaan?
Luulemma, että monesta 3500kg rekistereistä löytyy tienpäällä sen 4.500kg???
Ylikuorman laitto ei ole matkamökin valmistajan vastuulla, vaan sen omistajan. Mikäli tarvii isoa kantavuutta, niin hankkii siihen tarkoituksen sopivan.
Näistä kortti, ja painorajoista on puhuttu, miten autojen pituudet, ja koot kasvaa, että omapainot lähentelee jo sitä 3500 kiloa
Tuossa olin akkuna ostoksilla, ja siellä oli tällainenkin hirmu, Kahden litran koneella, painoa 5,5 tonnia, ja etuveto.
Pituutta kun linja-autossa.
https://www.nettikaravaani.com/hymer/bml-i-880/1559471
Mutta jos halua takapotkua, niin tässä on, ja kärrikin kulkee. https://www.nettikaravaani.com/bravia/swan-699/1540740
Sitten löytyy laatumerkistä jokanurkan raapiva. https://www.nettikaravaani.com/hymer/ml-t-580-4x4-tulossa/1553808
Valintaa on, ja se on meillä Suomesa hyvä. Pitää muistaa, että minun valinta ei ole muiden valinta, jokainen itse teke sen itselleen.
Tp
Ei pidä tämä paikkaansa. Meillä menossa jo toinen puoli-ingetroitu ja kyllä vaalla jää täydessä matkavarustuksessa alle 3500 kg:n helposti.
Valaises vähän kilojen kera :
-Mitä lukee autonne rekisteriotteessa omapaino ja kokonaispaino (siis massat)
-mitä tarkoittaa "täysi matkavarustus"
-miten olet todennut ettei kokonaispaino mene yli 3500 kg ?
(Kiinnostaa kovasti mikä auto jää täydessä matkavarustuksessa alle 3500 kg . Mulla ei ole jäänyt yksikään)
Jollen kovin väärin muista niin meidän pienessä intergroidussa Hamer B-klas 504 on omapaino 3095kg.pituutta sillä on 598cm. Kun siihen laitetaan tyypillinen pyöräteline ja markiisi, toinen kaasupullo, nousee paino jo 3200kg. Ei siinä enää tarvitse paljon vesiä ruokia laittaa, puhumattakaan jos jotain juomia puutarhakalysteita, grillejä muuta rekvisiittaa takatalliin kun ei enää tarvitse ajatella matkustajia ja varmasti se 3500kg ylittyy.
Entäs nämä 7.5m intergroidut tai vaikka alkovit.
Nyt ei muuta kuin painoratsiat koko kesäksi maanteille niin johan löytyy täytettä sinne Molokin kitaan, siis valtion verkkaiseen kassaan.
Sekin vielä, meillä lhait alusta ja näissä pitemmissä on yleensä se hevydutu joka on jo itsessään painavampi, ilman sitä pituuttakin.
Ei muuta kuin painoratsiat pystyyn!
Olen mejän karavaani uran aikana käsittäny, että kokemus opastaa noisa matkavarustus asioissa.
Alussa lähettiin, kun oltasiin muutettu asumaan autoon, mutta vuosien myötä on mennyt, että eipä sitä ihmeesti tarvi.
Kamppeet päälle, ja vaihtokamppeet kaappin. Jääkaappiin muutaman päivän eväs siltä varalta, ettei osu huoltamo sopivalle, tai kauppa mistä ostaa noita valmisteita, minkä lämmittää.
Siinäpä ne suunnilleen.
Tp
Valaises vähän kilojen kera :
-Mitä lukee autonne rekisteriotteessa omapaino ja kokonaispaino (siis massat)
-mitä tarkoittaa "täysi matkavarustus"
-miten olet todennut ettei kokonaispaino mene yli 3500 kg ?
(Kiinnostaa kovasti mikä auto jää täydessä matkavarustuksessa alle 3500 kg . Mulla ei ole jäänyt yksikään)
Kyllä pääsee alle jopa 735 cm:n autolla. Tuttavat ovat käyneet vaa'alla kuten minäkin. Mulla menee täydellä nafta ja vesitankeilla yli rapiat 100 kg.
Lastatessa on ajateltava aivan jokaisen yksittäisen tavaran paino ja vaihdettava se kevyempään jos mahdollista. Ja jos joku tavara on ettei ole edellisellä reissulla tarvittu niin se jätetään pois.
@timppa
Monesti näissä yli 3500 kg kantavuuden omaavissa autoissa on samat tehot kun keveimissäkin,kiihdytykset on raskaita samoin kuin ylämäet ja tietysti polttoaineen kulutus nousee.
Kyllä pääsee alle jopa 735 cm:n autolla. Tuttavat ovat käyneet vaa'alla kuten minäkin. Mulla menee täydellä nafta ja vesitankeilla yli rapiat 100 kg.
Lastatessa on ajateltava aivan jokaisen yksittäisen tavaran paino ja vaihdettava se kevyempään jos mahdollista. Ja jos joku tavara on ettei ole edellisellä reissulla tarvittu niin se jätetään pois.
@timppa
Auton pituushan ei ratkaisa näissä ylipainoasioissa . Mua kiinnosti mikä auto/ omamassa /kokonaismassa. Montako sataa kiloa kantavuus? Osa alle 3500 kg autoista on sellaisia joilla voi kuljettaa suurinpiirtein vain terveisiä. (Kaikkien matkailuautojen kokonaismassa ei sitäpaitsi ole tuota 3500 kg vaan osassa autoja rek .otteessa lukee esim.3400kg)
Vaakalla käydessä pitäisi olla säiliöissä nesteet , se täysi matkavarustus , sekä muija ja mukulat.
Mulla myös yli 7 m auto enkä pääse tuohon vain"rapiat100 kg " ylipainoa vaikka mulla vain yksi matkustaja.
En edelleenkään usko pelkkään väittämään että "kyllä pääsee"
Asia alkoi kiinnostamaan niin paljon että käyn konttorilla punnitsemassa ton oman kuljettimet lähiaikoina, kun vaan ehdin. Viikonloppu tavarat mukana konttorille.
Auton pituushan ei ratkaisa näissä ylipainoasioissa . Mua kiinnosti mikä auto/ omamassa /kokonaismassa. Montako sataa kiloa kantavuus? Osa alle 3500 kg autoista on sellaisia joilla voi kuljettaa suurinpiirtein vain terveisiä. (Kaikkien matkailuautojen kokonaismassa ei sitäpaitsi ole tuota 3500 kg vaan osassa autoja rek .otteessa lukee esim.3400kg)
Vaakalla käydessä pitäisi olla säiliöissä nesteet , se täysi matkavarustus , sekä muija ja mukulat.
Mulla myös yli 7 m auto enkä pääse tuohon vain"rapiat100 kg " ylipainoa vaikka mulla vain yksi matkustaja.
En edelleenkään usko pelkkään väittämään että "kyllä pääsee"
Mun mielestäni ei ole mitään merkitystä omamassalla, todellinen kokonaismassa ratkaisee.
Tietysti vaa'alla täysi reissuvarustus koska juuri siitä halutaan tieto. Kyllä on pituudella merkitystä, lyhyempi on aina kevyempi ja voi olla lyhyellä akselivälillä jolloin ero on jo iso.
@timppa
Akselivälillä on merkitys pidemmän auton kuormaus ominaisuudessa, nimenomaan takaylityksen suhten akselipainoissa.
Mitä pidempi akseliväli, se helpompa, ja jopa ajo-ominaisuuksiin tiellä on vaikutus.
Todellinen Kokonaispaino, ja akselipaino sitten kun laki käskee ajamaan lätkille sanoo maksaako vai ei,
Tp
Mun mielestäni ei ole mitään merkitystä omamassalla, todellinen kokonaismassa ratkaisee.
Tietysti vaa'alla täysi reissuvarustus koska juuri siitä halutaan tieto. Kyllä on pituudella merkitystä, lyhyempi on aina kevyempi ja voi olla lyhyellä akselivälillä jolloin ero on jo iso.
@timppa
Minua kiinnosti kyllä omapaino siksi, että reissupaino vaihtelee reissujen mukaan. Kesällä mm. fillarit, grillit, kalusteet jne. Talvella laskettelu, hiihto ja lumikenkäily varusteet. Laskettavat tuo kuorma, kuten se että 4 henkilöä ja 3 koiraa ei ole katsastusreissulla mukana.
Vinkkinä punnistuksesta - mykkä/vanha loisteputki mukaan, ja kaatopaikalle. Niissä nyk. otetaan aina tullessa taara (ja poistuttaessa uusiksi, josta maksetaan erotus..). Kun kyselee kopilla "minne maksuton ongelmajäte?", samalla kattelee (kyselee) painonäyttöä.. Itse käyn paikallisella kierrätyspaikan autovaa'alla johon mahtuu yhdistelmätkin.
Vesiasiassa kun muistaa, että tienpäälle lähtiessä "tyhjentää ja täyttää samalla" (jos mahdollisuus/tarve) - eikä kastelukannulla ylitankata, niin ei ylipainoa siitä tule. Vesimäärä pysyy samana, mutta se vain käytössä vaihtaa tankkia..
Vinkkinä punnituksesta-mykkä....
Tässä juuri sitä samaa Karavaanari henkeä, tyyliin sieltä ja sieltä saa varastettua sähköä, kun eivät ole pistokkeet lukossa?????
Vinkkinä punnituksesta-mykkä....
Tässä juuri sitä samaa Karavaanari henkeä, tyyliin sieltä ja sieltä saa varastettua sähköä, kun eivät ole pistokkeet lukossa?????
Pitäisikö silmät ummistaa, tai katsoa poispäin?
"Vahinko" voi sattua vaikka katsastuksen yhteydessä kun osa jarrudynoista näyttää akselimassoja. Minulle katsuri jopa vinkkas, että "ota kännykuva näytöstä, niin muistat" - mahtoikohan yllyttää varkauteen :)))
Itse koitin googlailla autovaakoja, mutta ei löytynyt eikä paikalliselta KTK:lta kun kuormat punnitaan heilläkin kauhavaa'alla. Lopuksi jäteasemalle kahvepullat mukana, niin kertoivat painon.
Pitäisikö silmät ummistaa, tai katsoa poispäin?
"Vahinko" voi sattua vaikka katsastuksen yhteydessä kun osa jarrudynoista näyttää akselimassoja. Minulle katsuri jopa vinkkas, että "ota kännykuva näytöstä, niin muistat" - mahtoikohan yllyttää varkauteen :)))
Onko kenties elämän vaikka perusasiat hukassa?
Katsastukseen mennessä maksaa palvelusta ja saa myös vastinetta sille rahalleen.
Mutta nämä välistävetäjät, polttopuiden " lainaajat " tai suoranaiset varkaat jotka ottavat luvatta vaikka sitä sähköä jonkun toisen lukitsemattomasta pistokkeesta ovat jotain mitä en tässä kehtaa kirjoittaa.
Noh onneksi on näitä heikompia niin saa tuntea itsensä hieman vahvemmaksi.
Näin sen nään.
No se vaakahan ei juurikaan kulu punnituksessa. Meillä yhdellä romukauppiaalla sai käydä ilmaiseksi kunhan ei pyytänyt paperilla tulostettua painoa.
@timppa
Tykkään palveluista, olen myös palvellut ja pidän myös mielelläni palvelut lähelläni.
En siis tilaa nettikaupasta tai aja halvemman hinnan perässä oman kylän palveluita hevontuuttiin.
Onko aina ihan pakko sahata juuri sitä oksaa millä istuu?
Pokkisella taas mopo keulii , ole nyt varovainen,tee ihan niin kun haluat mutta yritä silti olla asiallinen, noloo jos menee taas niin pitkälle että pitää jonkun opettaa käyttäytymään saitilla, vanhaa ihmistä.
Jaa olikos tämä Ari Kuusisto tossa noin 4v sitten Oulunjärvellä karavaanareiden pikkujouluissa.
Kas kun siellä piti tuoda pieni lahja yhteiseen lahjakortin, jos halusi itsekkin saada vastalahjan.
Noh minä olin Joulupukin käydessä ulkona tupruttelemassa sikaria ja sisään tullessa rouvani kehoitti hakemaan oman pikkujoululahjan.
Eipä ollut minulle, eikä toisellekaan enää lahjaa jäljellä, kas pari ystävällistä vaanaria oli käynyt noutamassa lahjat, mutta " unohtanut " tuoda omansa.
Se piirtää kellä on liitu, ja muut yrittää " löytää " omansa.
Liitu on kyllä nyt kastunut ei sillä osu , kannattaa nyt vain kerätä itsensä ja lusikka kauniiseen käteen.
Yhdessäkään karavaanaripikkujoulussa ei ole tullut käytyä lahjojen kerjuulla,mieltä pahoittamassa
ei se katkeruus ole hyvästä.
Yritetään silti asiassa pysyä asiallisesti.
Auton painosta 1/3 etu akselilla ja 2/3 taka akselilla, noin yleensä. Kokemusta molemmista veto tavoista 4-5 tonnin painoluokasta. Neuvoni on "pysy erossa etuveto/teliperä autosta" varsinkin jos liikut talvella ja vedät peräkärryä, lisäksi takaveto on yleensä pari pyörä auto, kantaa pehmeällä nurmikolla paremmin, tukeva takapää. Pää osan painosta kuuluisi olla vetävillä pyörillä, vetipä edestä tai takaa. Kahta en vaihda, "taka vetoa ja paripyörillä" yli 350 000 kilometrin kokemuksella. H
Paripyörä autoissa varmaan onkin painojakauma tuollainen, mutta jos takana on sinkkupyörät niin painojakauma on aika tasan 50/50. Omassa täysintegroidussa Eurabiilissä esimerkiksi etuakseli 2000 kg ja taka-akseli 2120 kg, ja katsastuskonttorilla punnituksessa täydessä taisteluvarustuksessa painojakauma oli juurikin tuon mukainen.
Ja mitä on tullut tuolla omalla matkamökillä ajeltua, niin jos pohja kantaa, se menee ihan samasta paikasta mistä normi etuvetoinen henkilöauto.
Kyllä se taitaa hyvin pitkälti olla tuo ajokortti, joka noita raskaampia autoja roikuttaa tuolla myynnissä pidempään. Jos sinulla ei ajokorttiluokka ole este, ja pääasiassa kotimaassa matkailet, niin minusta ei ole mitään syytä jättää raskaampia pois pontentiaalisten ehdokkaiden listalta. Ulkomailla sitten nuo yli 3,5 tn autot aiheuttaa jonkin verran päänvaivaa, kun joutuu touhuamaan erilaisten tietullilaitteiden kanssa joissakin maissa.
Ajokortin uusit lakien mukaan 5 tai 15 vuoden välein viimeistään 18.1.2033 jälkeen, riippumatta siitä mitä ajokortissasi lukee tai mikä auto sinulla on. Veroissa 3500 kg vs 4500 kg eroa on reilut 30 € vuodessa, joten sekään ei ole mikään peruste jättää raskaampia pois listalta. Vakuutusten hinta taas riippuu ihan siitä, millaiset sopimukset saat yhtiön kanssa sovittua.
Polttoaineen kulutukseen taas eniten vaikuttaa ilmanvastus, joka ei ole riippuvainen painosta, vaan ajoneuvon aerodynamiikasta. Meillä on 4 000 kg kokonaismassalla oleva täysintegroitu, jossa taloudellisen ajamisen oppien mukaan ajaen polttoaineen kulutus 83 - 85 km/h matkavauhdilla pyörii siinä 10,5 - 11,0 l/100 km. Talvirenkaat tarvitaan matkailuautossa painosta riippumatta, vaikka yli 3,5 tn etuvetoisessa ei talvirenkaita lain mukaan tarvitsekkaan käyttää, eikä rengaskustannus juurikaan nouse painon vuoksi.
Paripyörä autoissa varmaan onkin painojakauma tuollainen, mutta jos takana on sinkkupyörät niin painojakauma on aika tasan 50/50. Omassa täysintegroidussa Eurabiilissä esimerkiksi etuakseli 2000 kg ja taka-akseli 2120 kg, ja katsastuskonttorilla punnituksessa täydessä taisteluvarustuksessa painojakauma oli juurikin tuon mukainen.
Ja mitä on tullut tuolla omalla matkamökillä ajeltua, niin jos pohja kantaa, se menee ihan samasta paikasta mistä normi etuvetoinen henkilöauto.
Takaveto sinkkupyöränen MB+AlKo alusta; etuaks. 1850kg ja taka-aks. 2300kg. Edellinen oli paripyöränen, ja seuraavakin on..
Kyllä ykköspyöräsen kanssa kiinnijääminen on aika helpossa. Voi olla, että totutusti änkee paikkoihin mihin 12 v pidetty dually opetti..
Tuollanen 2.3tn massa 235/65R16 kahden lapun päällä alkaa oleen pintapaineeltaa sellainen, että kitkoilla hyvin pitää, mutta kun mennään tarpeeksi syvään, niin sitten herkästi kaivautuu.. yhtään ei auta huono maavara.
Norjassa viime kesänä 1½h sai tehdä liuskekivistä reilu auton mittaista polkua, että pääsi takaisin omia jälkiä - sellainen pohjaton hiekka missä ei ollut nolla-ainesta yhtään..
Ketjut on pelastanut talvella kun lumen alla on yleensä routaa.
Muuten on mersun bussimainen leiju-alusta mukava ja hiljainen maantiellä - eikä paukuta kuten jäykkätaka-akseli isolla jousittamattomalla massalla. Edellistä paripyörästä sanottiin takapäältään "paukkupyöräiseksi", olihan se kun vertaa nykyiseen erillisripustettuun kierrejouselliseen, jossa perämurikka on apurungossa, mikä ei hypi kuopissa..
Kompromisseja nämäkin, mutta talvi/puska-autona paripyöränen ehdottomasti parempi.
Joskus poristu tuosta paripyörä asiasta ajamisesa pehmeilä, ja kinoksessa. On mielipidettä, että jos on ykspyörä leveä, ja kantavuudeltaan kahden kapeamman kokoinen, niin miten pehmeässä se, ja varsinkin kun on sitten akksi akselia peräkkäin.
Paripyörä kerää väliin rapaa kiveä, sun muuta, ja pyörät kahlaa rinnakkain, mikä nostaa vastustusta, kun taas yksipyörä leveä kantaa, ja on siivompi, menee sutjakamin kinoksessa.
Teliperä taas kantaa paremmin, mutta pyörät kulkevat peräkkäin, ja takimmainen painuu edemmäisen uraan.
Matkailu autoilussa on ehkä äärimallia..
Tp
Mun mielestäni ei ole mitään merkitystä omamassalla, todellinen kokonaismassa ratkaisee.
Tietysti vaa'alla täysi reissuvarustus koska juuri siitä halutaan tieto. Kyllä on pituudella merkitystä, lyhyempi on aina kevyempi ja voi olla lyhyellä akselivälillä jolloin ero on jo iso.
@timppa
Karavaanarille joka kuormaa autoansa omamassalla on kyllä merkitystä. Jotenkin on yritettävä laskea mitä voi ottaa matkalle mukaan. Kaikilla ei ole mahdollisuutta käydä vaalla. Jos rek. otteessa lukee omamassa 3000 kg voi ottaa tavaraa ( emännänkin pitää laskea "tavaraksi") 500 kg (jos sallittu kok. massa on 3500 kg)
Jos rek.otteen mukaan omamassa on 3300 kg voi autoa kuormata vain 200 kilolla. Eli jos tuo mainitsemasi "retkivarustus" painaa esim. 200 kg + nesteet 150 kg + matkustajat 75 kg/kpl on tuo jälkim. vaihtoehto jo yhdelläkin matkustajalla 225 kg ylipainoinen. Tämä on vain laskennallinen esimerkki.
Todellisuudessa noilla laskennallisilla esimerkkikiloilla tuo ensimmäinenkin vaihtoehto olisi tod.näk ylipainoinen koska matkailuautoja "tyhjänä" punnittaessa auto yritetään tehdä niin kevyeksi kuin mahdollista jotta saataisiin edes vähän kantavuutta. Autot "puristetaan" väkisin alle 3500 kilon autoiksi.
Meidän kaikkien autoissa on kymmeniä pikku tavaroita jotka painavat jotakin. Kun käy ns. "tyhjällä autolla" punnituksessa niin auto painaakin enemmän kuin rek.otteeseen on merkitty omamassaksi.
Pituus ja paino ei korreloi noin suoraviivaisesti.( "lyhyempi on aina kevyempi")
Tuo kaikki on lain kiemuran, ja autojen kokovaatimusten yhteen sovittamista tosiaan.
Autojen koko on vaatimusten mukaan kasvanut, koska onhan se asumismukavuus, jos auto on junou kakshuonetta, ja keittiö, ja tietysti paino myös suhteesa nousee.
Vielä alustojen akseliväli, joka ei kasva mukana, ellei ole sitten alko, tai vastaava jossa on mahollista sitä kasvattaa.
Isot takatallit, pitkä peräylitys, nin siinäpä onkin sitten.
Kun B kortin raja on se 3,5 tonnia, niin tässä ollaan sitten.
Tp
Joskus poristu tuosta paripyörä asiasta ajamisesa pehmeilä, ja kinoksessa. On mielipidettä, että jos on ykspyörä leveä, ja kantavuudeltaan kahden kapeamman kokoinen, niin miten pehmeässä se, ja varsinkin kun on sitten akksi akselia peräkkäin.
Paripyörä kerää väliin rapaa kiveä, sun muuta, ja pyörät kahlaa rinnakkain, mikä nostaa vastustusta, kun taas yksipyörä leveä kantaa, ja on siivompi, menee sutjakamin kinoksessa.
Teliperä taas kantaa paremmin, mutta pyörät kulkevat peräkkäin, ja takimmainen painuu edemmäisen uraan.
Matkailu autoilussa on ehkä äärimallia..
Tp
LIekö ollut raskaankaluston puolella, mutta jos näissä "styroxiboxeissa" roikutaan, niin mahtaako jollakin olla allaan liiemmin tuota 235 leveämpää?
Ja jos jätetään R22,5 pois vannekoosta ja pidetää R16 kattona, niin profiilia muklaamalla "jalkaterä" ei sanottavasti pitene.
Eli dually 195-215 x2 (390-430), on hirmusti enempi kuin sinkku 235.
On totta, että vastusta kahdella rinnakkaisella on eniten, mutta vähiten painuu koskemattolla - sinkut telillä tamppaa samaa uraa syvemmäksi.. etuvedon kaveriksi.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.