Matrix Supreme

Jari Peippo 20.07.2018 20:23

Terve törmäsin sellaseen asiaan josta pitää kysyä viisaammilta..eli meillä on autona renault atria matrix supreme sl 687-2013 ja asia on se että kuulin tänään että nämä autot on myyty uutena niin että pakoputki jää keskelle autoa..voiko pitää paikkansa..meillä oli putki tuotu sivulle ja en siihen kiinnittänyt huomiota kun eilen kun kattelin auton alle ja juuri se viiminen putki on ruostunut jo puhki..ja tänään kun soittelin uudesta putkesta niin ei sellaista oikein saakaan mistään..ainakaan helpolla..ja rinta-joupilta sanottiin että nämä auton on myyty uutena ilman sivu putkea..eli enpä taida siihen enempään takertua vaan matkat jatkuu ilman sivuhaaraa..onko joku törmännyt tähän asiaan..ja eipä luulisi vaikuttavan katsatuksessa mitään kun on maahantuojaltakin tullut ilman sivu haaraa..

Toivo Koistinen 20.07.2018 21:02

Alle se putken pää jää, ja suunta loppu kulmalla alas tiehen. Puhun nyt alkuperäis, eli pakettiauto versiosta, ja alustahan on sama, vain koppi on jälkeen rakennettu noihin perinteisiin autoihin lisänä.
Ei vaikuta katsastukseen.
TP

Jari Peippo 20.07.2018 21:18

Ok, mulla on pöntön jälkeen n.50cm putkea ja loppuu ihan suorana..ja siitä sitten lähti mutkalla vasemmalle sivusta ulos..

Markku Hämäläinen 20.07.2018 23:05

Tuota pakoputkea saa autotarvikekaupoista erikokoisina ja erimittaisina pätkinä.
Tarvikeputkista voi rakentaa putken vaikka auton taakse.

Jari Peippo 20.07.2018 23:09

Juu kyllä tiedossa..mutta jos auto on näin myyty uutena niin mun puolesta saa jäädä ilman sivuputkea..eikä mitään turhia virityksiä auton alle..

Seppo Suomi 20.07.2018 23:16

Eipä siinä mitään kunhan käryt eivät vaan tule sisälle.

Urpo Virta 20.07.2018 23:42

Entisenä Adrian omistana kerfottakoon, että auto ottaa monesta kohtaa ilmaa alta sisälle. Jos haluat ne pakopadkat sisälle nokeen kaiken valkoisen niin jätä alle vaan. Mutta tehdas on muuttanut tuon putken sivuun jotta ne käryt ei kaikki siellä alla pyöri. Itse jopa vielä jatkoin putkea vaikka laitoin keittiön kaapin alle niihin 4 reikään päälle muistaakseni Starletin ilmansuodatyimen joka vuosi. Tuli niin nokeen. Tietty oli 2007 euro 4. Tuo taitaa olla jo euro 5 mutta ajaa sekin vielä. Nyt tää euro 6 pitää putken jo aika kirkkaana.

Jari Peippo 20.07.2018 23:53

Ei ole tehtaalta lähtiessä ollut näissä putkea sivulle..eli tätä mallia on myyty niin että putki jää alle..ja jos katsoo nettiauton samanlaisia niin ei kyllä yhessäkään näy putkea eli hyvin menee..

Toivo Koistinen 21.07.2018 06:29

Kohta tulee 7 vuotta tuon kanssa täyteen. Auton alle menee keskelle pakoputki, kuten kerrroin, ja kakasi pakoputkea lisää, eli moottorin, ja lämmitys laiteen vebastojen.
Auton konettahan paikallaan ei juurikaan käytetä, mutta noita toisia kyllä, varsinkin talvella jatkuvasti lämmitys laittetta
Sisällä ei olla huomatu koskaan mitään. Loppujen lopussa putki onko se alla, vai vieressä, on niiden ero vajaa metri,
TP

Timo Haapanen 21.07.2018 14:12

Kiireesti tukkoon lattiassa olevat reiät. Sellaisia ei tarvita pölyä tuomaan.@ timppa

Toivo Koistinen 21.07.2018 17:48

Eihän niitä reikiä lattiassa, ja jos jotain tulisi sisään, tulisi nootti päälliköltä heti.
ja korjaus kehotus.
TP

Raimo Hytönen 25.07.2018 23:50

Peltikuorinen on eri asia kuin "oikealla" matkailukorilla varustettu matkis. Sen pakoputki on juuri samanlainen kuin pakettiautossakin, jonka pohjassa ei ole reikiä. Sen sijaan matkailukoreilla varustetuissa ajoneuvoissa pohjassa voi olla reikiä joko lämmittimelle tai kaasupullokotelolle, joista viimeksi mainittu omassa tilassaan. Reikä pohjassa tietää hiekkapölyn ja joissakin tapauksissa myös pakokaasun tunkeutumista sisätiloihin sorateitä ajettaessa, mikä ei ole kovinkaan hyvä asia.

Sivulle vievä pakoputken takaosa on helppo korjata esim. Biltemasta tai muusta autotarvikeliikkeistä saatavilla putkilla ja äänenvaimentimilla. Irrotat rikkinäiset osat ja asiantunteva korjaaja hitsaa uuden niiden mukaisesti ja asentaa paikalleen. Helppoa kuin heinänteko, eikä maksakaan maltaita.


Täsmennys: hiekkapölyä kertyy vain kuivalla sotateillä ajettaessa (eli juuri nyt), pakokaasua aina sitä tuottavia laitteita käytettäessä. Ja tulee niistä rei´istä ötököitäkin.
muokattu: 25.7.2018 23:58
Toivo Koistinen 26.07.2018 07:04

Oikeastaan kun muistia kaivelin, on peltikuori jopa hieman huonompi kun perinteinen.
Perinteisesssä kaasupullo kotelo on kokonaan asuintilan ulkopuolinen erillinen kotelo eikä yhteydessä mitenkään sisätilaan, jos oikeen muistan,
Mutta peltikuoressa se on sivuoven kohdalla kokonaan sisätilassa tiskikaapin sisässä, ja sinne kaappiinhan on se lattiassa oleva aukko.
Siinä myös lämmitin vebasto ottaa alta ilman
Sevain näkyy olevan senverta tiivis, ettei sen kautta hyttyset, eikä vebastojen, ja koneen pakokaasut tule autoon, ja hyvä niin.
Tosin konettahan ei paikallaan seisoessa käytetä koskaan, no kovalla pakkaksella aamusella kun se herää, niin että akkunat sulaa, jos ei ole kehannu ulkopuolen peittoa laittaa.
Mutta tosiaan jos haluaa pakoputken pois johtaa, niin minä johtaisin sen sillon kokonaan taakse.
TP
PS

Laitoin muuten roiskeläppä kumista kaasupullo kotelon pohjalle maton pullon alle.

Timo Haapanen 26.07.2018 08:46

Kaasupullokotelon pitää pykälien mukaan olla täydellisti eristetty auton sisätiloista ja kotelon pohjassa pakollinen tuuletusreikä. Tälläisestä ei pölyä tule sisäään.

@timppa

Toivo Koistinen 26.07.2018 11:04

Nin se pitää olla, että kaasu ei pääse sisälle koppiin. Lattialla makoileva lemmiki on äkkiä vainaa muuten.
Vaikka tuossa kaapi, missä se on, on se tiivistetty massalla kaasuputken läpiviennissä.
Näin ollen ei pöly juurikaan sinne tule, koska ilma ei poistu sieltä muuta kautta.
Peltkuorisa aina on kaasupullo sisätilassa, niin kauan kun saadaan markkinoille toimiva täysin kaasuton auto.
Tai saadaan, mutta hellaa toimivaa ei ole, että virta riittää akusissa keittelyyn, vaikka parin pullon tilalle, mahtuu akkua.
TP

Raimo Hytönen 26.07.2018 16:56

Kyllähän dieselillä toimivia keittimiä on olemassa.

Timo Haapanen 26.07.2018 17:13
Toivo Koistinen

Nin se pitää olla, että kaasu ei pääse sisälle koppiin. Lattialla makoileva lemmiki on äkkiä vainaa muuten.
Vaikka tuossa kaapi, missä se on, on se tiivistetty massalla kaasuputken läpiviennissä.
Näin ollen ei pöly juurikaan sinne tule, koska ilma ei poistu sieltä muuta kautta.
Peltkuorisa aina on kaasupullo sisätilassa, niin kauan kun saadaan markkinoille toimiva täysin kaasuton auto.
Tai saadaan, mutta hellaa toimivaa ei ole, että virta riittää akusissa keittelyyn, vaikka parin pullon tilalle, mahtuu akkua.
TP

Joka autossa kaasupullot ovat korin sisäpuolella.

@timppa

Toivo Koistinen 26.07.2018 17:38

Kyllä, olet oikeassa. Ainoa ero on peltikuoren, ja perinteisen on, kaapin oven sijainti.
Printeisesä ulkoseinässä, ja peltikuoressa korin sisällä
TP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.