Matkamökkiin paremmat valot
KUITTINEN HEIKKI J
23.09.2006 23:05
Kysyisin matkailuauton tai h-auton ajovaloista.
Onko kenenkään autossa ns.projektorivalot jossa on H7 polttimot, siis linssillä varustettu ajovalo lähi ja kauko erikseen linssin halkaisija n.60mm tai 90mm ilmeiseti Hellan valmistetta.
Jos on kertoisitko mielipiteesi valotehokkuudesta verrattuna
normaaleihin merkkikohtaisiin valoihin, parempi /huonompi.
Tiedän että ksenon polttimoiset ovat hyviä , mutta vaativat valitettavasti automaattisäädöt ja pesurit.
PIHLAJASAARI ARI
24.09.2006 09:11
Ainakin Nissan Primeran linssivalot näyttävät kirkkailta, mutta todellisuudessa valoteho on aivan surkea.
MOISANDER JOUKO
25.09.2006 09:36
Ensimmäinen askel kohti parempia valoja on, että ostaa pari relettä ja 6mm2 johtoa ja ottaa sähvön suoraan akulta. Yxikin voltti lisää lampun kannalle tekee ihmeitä! Ja myös maadoitus suoraan akulle.
HAAPAKOSKI OSSI
25.09.2006 13:00
Sorry Jouko, olen mm. tuosta maadoituksesta kovasti erimieltä - mietippä sitä tapausta kun akun maajohto löystyy koriliitoksesta ja ainoa maata antava johdin on sen jälkeen kytkemäsi valojen maajohto (mitä vakuutusyhtiö sanoo, jos autosi palo on alkanut itse kytkemäsi maajohdon sulamisesta).
Syötön olen omissa asennuksissa ottanut suoraan laturilta, jolloin taas minimoidaan mahdolliset jännitettä pudottavat liitokset.
SAARNIO MAURI
25.09.2006 22:33
Ja omat sulakkeet joka langalle (4kpl) tai vähintään 2kpl pitkät/lyhyet, ei ole häävi tunne kun se yksi ainoa palaa yöllä mutkatiellä 90km/t taulussa.
MOISANDER JOUKO
26.09.2006 10:59
Hmm.. ajattelin että sulakkeiden asentaminen on NIIN itsestään selvää, ettei sitä tarvitse erikseen mainita. :=)> Kurkistakaapa muuten, onko kaikissa autoissa eri lampuille eri sulakkeet? (Viiatissa on)
Ossin kommenttia en oikein ymmärtänyt. Jos akun miinusjohto irtoaa rungosta, kaikki pysähtyy ja valotkin sammuvat, kun releet eivät enää saa ohjausta. Jos releiden maa on myös johdotettu suoraan akulle, silloin pelkät valot toimivat. Palamaan autoa ei saa millään.
HAAPAKOSKI OSSI
26.09.2006 12:17
Onhan se tuossa valojen maadottamisessa pienimpi riski, mutta periaatteena suosittelen maadoittamaan kaikki laitteet runkoon ja pitämään akun maakaapelin kunnossa - siinä ei oikeasti tule mitään jännitehäviötä ja riskit sekä johdinten yhteispituus on minimoitu.
Isompi riski on muilla releettömillä kytkennöillä akkuun maadoitettaessa.
KUITTINEN HEIKKI J
26.09.2006 19:09
Sorry melkein kaikille. ensimmäinen vastaaja kertoi vastauksen pääkysymykseen. Muut voisivat lukea kysymyksen uudelleen. Jotta ei menisi herne nenään valotan vähän taustaa.
Muotoilen intekroidun HYMERIN nokan uudelleen jotta moottorin huolto olisi helpompaa. Koko maski nouseva ja jäähdytin kääntyvä. Valot ovat ducaton alkuperäiset suorakulmiot ja en pidä niiden ulkonäöstä sekä niiden alkuperäinen paikka on huono. Siksi olisin kiinnostunut pienistä projektorivaloista josko niillä näkisi suomen pimeässä kesäyössä.
Matkailu toisarvoista rakenteluun verrattuna.
Jos joku uudemman hymerin omistaja jolla on autossaan noin 100mm lähi ja kaukovalo erikseen kertoisi mielipiteensä näkemisen suhteen. paras vaihtoehto sellainen mielipide joka perustuu vanhalamppuisen ja uudemman kokemukseen.
Mielenkiintoista seurata mihin tämä nyt rönsyilee jos ehdin autotallista nettiä joskus avaamaan.
terveisin vanha tallitonttu
MOISANDER JOUKO
03.10.2006 11:58
Kahlaa läpi tärkeimmät autolehdet parilta vuodelta, niissä lienee valotestejä ja tulokset ovat pelkkää mitattua faktaa ilman henkiökohtaista fiktiota. Sitten vaan kauppaan ostamaan soopivat valot.
HALMEENMÄKI JUHANI
03.10.2006 19:51
Mielestäni hommaa kannattaa ensin ratkoa ihan siitä toimiiko ne vanhat täysillä.
Eli mitataan ensin jännite polttimon kannalta ja akusta, jos polttimon kannalle tulee esim 10V joka ei olisi ollenkaan epätavallista niin haetaan Biltemasta ns valonvahvistinsarja, joka on oikeasti helppoasenteinen releistys jolla saadaan jännitehäviö minimoitua.
Sitten otetaan hiomavahaa ja kirkastetaan umpioitten lasit, ja vaihdetaan Philips/Osram/Bosch tms merkkipolttimot, ja sellaiset plus60% versiot. Polttimoissa on kaamea ero, ja polttimo vanhenee menettäen valotehoa.
Tuon muutaman kympin uhrauksen jälkeen vasta harkitaan jatkotoimenpiteitä jos vielä tarvii...
EK HARRI
03.10.2006 19:53
Olen ajellut vuoden verran 2005 Ducaton ns. Luxus-versiolla, jossa on vakiona peräänkuuluttamasi projektorivalaisimet H7-polttimoilla. Samassa sarjassa kolmantena vielä sumuvalot. Mielestäni näkyvyys on erinomainen. Kun en ole ajellut matkailuautoa muilla valoilla, on hieman vaikeata sanoa mitään erosta halogeeneihin, mutta verrattuna henkilöautoni Subaru Outbackin H7-valoihin Ducaton ko. valot ovat ylivoimaiset.
TOIVONEN MARTTI
03.10.2006 20:11
Jos kirjoittaja sanoo että rakentaminen on matkailua tärkeämpää niin kai kyse on siitä että tahtoo motiivin rakentaa uusi hieno systeemi. Vanhan paranteleminen ei taida tyydyttää vaikka valoteho olisikin ihan riittävä.
mot?
HALMEENMÄKI JUHANI
04.10.2006 07:48
Ja jatkuu:
Kysyisin matkailuauton tai h-auton ajovaloista...
Jolloin päättelin että ongelma on huono valoteho, ja haetaan laajempia reseptejä parantaa valoja. Etenkin kun koko ajovalojen vaihto saattaa olla jopa turhaa muistutin vanhojen saattamisesta toimiviksi.
Heikki tosiaan täsmentää tuossa 8. viestissä rakennetta muuttavan rakentelun olevan syynä, mutta ei laveasti asetellussa kysymyksessään. Ja kun se sai jo laveaa käsittelyä ei liene syytä taas kerran aloittaa 10 uutta topikkia aiheesta valojen parantelu joissa 50% vastauksista on kuitenkin samaa.
TOIVONEN MARTTI
04.10.2006 08:56
ja ihan oikeita ja hyödyllistä monen kannalta.
Minä vaan vähän huvittuneena mietiskelen erilaisia tapoja lähestyä automatkailua. Jollain on integroitu kallis matkamökki ja vaan tekee mieli vielä asennella siihen parempia systeemejä niin että siitä tulisi vielä enempi teknisesti viimeisen päälle.
Sinullakin on, jos olen oikein ymmärtänyt vähän vanhempaa kantaa olevia harrastusvälineitä. Meikä on juuri palannut yli 7000 km reissulta vuosikertaa 1981 olevalla peltikuoriautolla. Matkailu kun on pääasia ja rakentelu vain mielenkiintoinen lisä. Minulle tuollaiset neuvot valojen parantamisesta ovat tosi hyödyllisiä mutta taitavat mennä hukkaan tuon alkuperäisen kysyjän kohdalla.
mot
HALMEENMÄKI JUHANI
04.10.2006 23:34
Jep, tästä sopii mielestäni tehdä yleinen valojenparantelutopikki kun kerran heti alussa lähti sinne.
Ja tuossa juuri laskeskelin, että jos vaihtaisin saman kokoluokan autoon nykydieselinä säästäisin noin 500e/v polttoaineessa. Mutta kun ostohinta olisi 15.000e niin kestäisi 20v maksaa se väliraha... Taidan vaan tankata bensaa tuohon 92seen Camryyn, on niin perhanan luotettava ja edulliset pääomakulut! Ajettukin vähemmän kuin tuollainen 15.000e riisseli. Eikä tarvi pelätä että voro vie ekana ulkomailla.
KALLELA PENTTI
05.10.2006 20:02
Joo..... kyllä mulle on matkailun lisäksi auton rakentaminen myös harrastus...... jota tosin naisenpuoleni ei oikein aina ymmärrä...... mikshän?....:-) Valoasiat on myös pyörinyt mielessä hautumassa tovin..... xenonit on vaan turhan kalliit vielä...... joten täytynee jotain muuta kehitellä..... ;-)
KÄNSÄLÄ JUHA
05.10.2006 22:22
Miksei laittaisi tällaisia laadukkaat ,jos jostakin Suomesta saisi :
http://www.autolamps-online.com/home.htm
Diamond vision 5000 kelviiniä
Toinen vaihtoehto olisi 4000:n kelvinin Bluevisionit , joita saa melko helposti.
HALMEENMÄKI JUHANI
06.10.2006 07:43
Itse asiassa noissa on vain hieman erilaisia nimiä, samoja on Suomessa. Diamond sinertävä, Plus se +50% ja GT150 on ihan sama täällä. Tuosta puuttuuu yksi parhaista Hilipippuloista eli Night Guide.
VAPPULA TEEMU
07.10.2006 23:26
Eli siis Diamond Vision ollee näistä se paras ennen Night Guidea?
KALLELA PENTTI
08.10.2006 01:09
Ostin Letukkaan jotkut H4 lamput jotka piti olla moninverroin paremmat kuin tavalliset... höpö juttuja......
HALMEENMÄKI JUHANI
08.10.2006 18:04
Eli tossa, vielä ei ole parempaa löytynyt. Ja on kyllä paljon testattu uutuuksia. Hilipippulalta on tulossa "+80%" uutuus lähiviikkoina, mutta en usko että hakkaa nuo yöoppaat joissa juju on kuviossa.
EKLUND BENGT
11.11.2006 15:59
Mielenkiinto heräsi, mikäli maadoitus ajoneuvon korista löystyy niin eiköhän ajoneuvon muutkin piirit rupea kierrättämään "maattoa" sen sijaan että lisävalojen maatto aiheuttaisi sen enempää palovaaraa kuin esim. radion ym. lisävarusteiden kytkennät! Vp.jos olen hakoteillä.