Matkailuautu haussa
Esko Tanska
15.05.2017 12:05
Tarkoituksena on vaihtaa vaunu matkailuautoon. En vain ole löytänyt sopivan hintaista autoa, hinta max. 35 t€. Osaisko joku antaa vinkkejä? Seuraavat vaatimukset meillä on autosta: Puoli-integroitu. Etupäässä istuinryhmä, jossa myös sivupenkki 1-2 henkilölle ja kääntyvät ohjaamon istuimet. Keskiosassa autoa keittiö ja wc/suihku. Takaosassa erillisvuoteet pitkittäin MATALALLA. Vuoteiden päällä auton sivuilla ja takaseinässä yläkaapit. Hengarivaatekaappi on plussaa. Linkissä on yksi sopiva malli, on vain liian kallis:
http://caravanlandia.fi/ajoneuvot/1850/hobby-t-650-esc-le-2-4-tdci
Otsikko po. siis: Matkailuauto haussa
muokattu: 8.6.2017 10:30
Toivo Koistinen
15.05.2017 14:18
Nettikaravaania kattelin mielen kiinnosta. Tuo pitkittäisvuode juttu on aika tuore ilmiö, ja niiden hinnat tahtovat olla yli se neljän kympin.
Varmaan itse olet selannut sivustoa
Tuo peräsivussa pesuhuoneen kanssa parivuode malli oli ennen yleisin malli, ja sitä löytyy.
https://www.nettikaravaani.com/kabe/travelmaster-mf/1476154
Toivopoika
https://www.nettikaravaani.com/hymer/t562cl/1476055
muokattu: 15.5.2017 14:29
Matti Janhonen
15.05.2017 14:31
Tässä www.mobile.de sivuilta yksi esimerkki.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=242377175&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&maxPrice=35000&minPrice=30000&pageNumber=1&scopeId=MH&transmissions=MANUAL_GEAR&usage=USED&vehicleLength=FROM_6001_TILL_7000_MM&fnai=prev
Rellun alustalla, hyvät varusteet ja ajokilometrimäärä todella pieni.
Jos vähänkään olen oikeassa niin auto on ns. "pakasta revästy".
1000 euroa tuohon hintaan päälle ja siihen sisältyy hakukulut, katsastus + rekisteröinti ja huolto omille jäljille.
Esko Tanska
15.05.2017 19:04
Kiitos mielenkiinnosta. Tuossa Saksan Knaussissa ei ole istuinryhmässä sivusohvaa ja keittiö on asuinosan etupäässä, muuten kyllä täyttää toiveet ja on mieluisalla Renun alustalla. Nuitahan on Suomessakin liikkeissä, enempi vain ajokilometrejä.
Tuo Hyymeri on vähän kallis ja vuoteiden sijainti heti sivuikkunoiden alareunan tasalla epäilyttää talvikäyttöä ajatellen. Onko mielipiteitä linkissä olevasta Hobbystä, menee kyllä vähän yli budjetin. Käyttöaika autolle meillä on kevättalvesta ruska-aikaan.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=243937061&categories=PartlyIntegrated&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=10800&minFirstRegistrationDate=2008-01-01&pageNumber=1&scopeId=MH
Matti Janhonen
15.05.2017 19:44
Sen alustan keulassa on väärä nimi.
Jarmo Leinonen
15.05.2017 21:03
Meillä kaikilla ei ole varaa sadan tonnin hyymerimersuun. Täytyy tyytyä Renuun ja halpiskoppiin;))
Matti Janhonen
15.05.2017 21:29
Jarmon kommentti on asiaton.
Lähinnä koetin kertoa siitä, että kun on Hobbyn alusta ja keulassa lukee Ford niin kannattaa harkita.
Rellun alustalla oleva Knaus on ihan hyvä yhdistelmä.
Toivo Koistinen
16.05.2017 06:43
Keulamerkeistä voi puhua vaikka viikon, mutta semoisesta merkistä, missä ei koskaan korjaamisen tarvetta ei ole ollut koskaan, jää keskustelu aika lyhyeksi.
Keulapuolella huoltohistoria, varsinkin likkeiden leimoilla kertoo asiaa.
Paras konsti käydä katsomassa paikalla eri vaihtoehtoja, mitä myynnissä sattuu olemaan. Noissa on monta asiaa sen sisustuksen osalla, että mieluinen löytyy.
Mutta ennenkaikkea on tärkeää korin kunto. Moni myynnissä oleva on seissyt ulkosalla mikä minkäkin aikaa.
Katon kunto, onko kolhuja, jopa paikattuja reikiä, luukujen tiivisteet, ja moni muu asia, tosin vaunumiehenä sinä nämä tiedät.
Keulaosan, ja korin liitoskohta, ja sen kunto, ja kosteus tilanne, ja ne poski muovit, jotka tahtovat joissain olla poikki
Toivopoika
https://www.nettikaravaani.com/challenger/genesis-44-m12-sunroof/1474063 Aikaa kun äijälä on, niin joutessa kattelin. Tuossa on ehkä sisustuksen osalta. Tosin hinta karkaa pikusen, mutta suoralla kaupalla lienee voi asiasta keskustella
muokattu: 16.5.2017 07:12
Jarmo Leinonen
16.05.2017 14:25
Sorry Matti, se oli tarkoitettu vitsiksi. Niinkuin (kai?) se kommenttisi viidenkymmenen tuhannen moottoripyöristä, joiden verollepanosta talvella täällä kirjoittelit.
Matti Janhonen
16.05.2017 14:48
Koin saaneeni sinulta ansiotonta arvonnousua kun itse ajelen mersun automaatilla jonka päällä on integroidun Hymerin S-koppa mutta hintaa 76 000 km ajetulla autolla oli v. 2009 vain 27 700 euroa.
Ei hyvä auto aina maltaita maksa.
Ja sekin vielä, että autoni on saksalaisen Herr Doktor Professorin entinen auto. Mutta toisaalta kenelles se paremmin sopisi kun minulle.
Jarmo Leinonen
16.05.2017 15:40
Sopii kyllä hyvin.
Paljon olet mielenkiintoista ja hyödyllistä tietoa täällä jakanut.
Että Kiitos siitä.
Ja kun nyt kehumaan rupesin, niin kiitokset ansaitsee myös Haapasen Timo noista rakenteluvinkeistä.
Paljolti niihin perustuen laittelin omaan mökkiautoon aurinkopanelit ja hienosti pelittää.
Matti Janhonen
16.05.2017 16:10
Aivan, Timo on rakennellut ihan toimivat systeemit ja tämä sopii hyvin hänen tolppasähköä "vieroksuvaan" kiertomatkatyyliinsä oikein hyvin. Mutta sopii toki muillekin ja mahdollistaa infrasta irti olevan matkustamisen pitkäksi aikaa. Tämä uusi teknikka sekä mahdollistaa että muuttaa matkustuskuvioita.
Tarpeen mukaan mitoitettu akkukapasiteetti ja aurinkokennot katolla tekee autosta maasähköstä riippumattoman tuolta huhtikuulta syyskuulle ja etelämmässä vielä pidempäänkin.
Vaikka omassa autossa on jo yli 10 vuotta vanhat aurinkokennot niin kyllä ajon aikainen lataus (akut 2 x 90 Ah) ja panelit mahdollistaa kompurajääkaapinkin käytön ilman maasähköä ihan hyvin. Tämä taas vuorostaan minimoi kaasun käytön 3/4 vuodenajan matkustuksessa hyvin pieneen.
Toivo Koistinen
16.05.2017 17:35
Sähköstä kun puhe, niin juolahti mulla mieleen. Jos laittaa aurinkopaneleita riittävän määrän, mitä se sitten onkaan, että todella pärjää ympäri vuoden lähes pohjoisessakin.
Mitä kaikkiaan tulisi maksamaan semmmoinen syteeemi. Minä kun joskus kattellu noita vetypolttokennoja, joita veneilijät käyttävät, niillähän hinta useita tonneja, mutta taattu sähkö aina kelistä riippumatta.
Toivopoika
Timo Haapanen
16.05.2017 19:51
Miksi se vessa pitäisi olla siinä keskellä ahtautta luomassa. Aika monella valmistajalla on malli missä vessa, suihku ja vaatekaappi on takimmaisena.
Tässä yksi malli:
https://www.youtube.com/watch?v=eeW2U0HanI8
@timppa
Kiitos Jarmo!
muokattu: 16.5.2017 19:52
Esko Tanska
16.05.2017 20:36
Tuo Toivopojan ehdottama Challenger on tosiaan juuri ajatuksen mukainen. Suihku ei ehkä ole tuoss kovin käyttökelpoinen.
Timpan esittämä ajatus takaosassa olevasta wc/suihkutilasta on kyllä hyvä ratkaisu. Meillä nykyisessä vaunussa, Hobby 540 WLU, onkin juuri tuo erinomainen ratkaisu. Ei taida vain löytyä sopivan hintaisia m-autoina tuolla mallilla.
Eero Leinonen
16.05.2017 23:35
Huhtikuussa?
Rovaniemellä mökillämme jo helmikuussa paneelit tuottaa sen verran että akut on täynnä kun käydään mökillä.
jos muistan oikei niin 80+90 tai satku Watteja.
T.Eero roista.
Toivo Koistinen
17.05.2017 06:13
https://www.nettikaravaani.com/elnagh/duke-530-l/1476634 Tuossa nyt on yksi, tosin vuode hieman korkea, mutta hyvät portaat. Kohtuullisilla kilometreillä.
Kompromissejä noissa tahtoo joutumaan tekemään.
Toivopoika
Erkki Krekilä
17.05.2017 14:00
Miksihän täällä "vierastetaan" Fordin alustaa, itsellä Fordin alustalle rakennettu Rimor Katamarano-3 joka ollut uudesta saakka ja on vuosimallia 2008, nyt mittarissa n. 160 000km eikä ole tarvinnut jakopäiden eikä muidenkaan moottorin/alustan osien kaa tapella, ainakin Fiateissa (miten Rellut?) jakopään hihnarumba edessä joka 4:s vuosi tai max. 100 000km, mulle sanottiin että Fordin ketju kantsee käydä "tarkistuttaan" sitten kun alkaa olla mittarissa n. 300 000km eli no hätä :)
Veli-Pekka Merikallio
17.05.2017 15:30
Tässäkään ei näy viimeisen kirjoittajan nimeä, mahtaneeko johtua siitä, että olemme reissussa?
Esko Tanska
07.06.2017 09:50
Tähän sitten päädyttiin: Dethfleffs Esprit RT 7014 Renault 3,0 dci, vm 2005. Kiitos vinkeistä keskusteluun osallistuneille. Budjetti alittui roimasti. WC/suihku ovat takaosassa. Pöytäryhmän sivusohvavaatimuksesta jouduttiin luopumaan, mutta Alde lämmitys ja lämmönvaihdin tulivat, vaikkeivät olleet vaatimuslistalla.
Timo Haapanen
07.06.2017 11:10
Komee auto! Kuvistakin näkee että priima on. En tiennyt että perävessaautoja on ollut noinkin pitkään ja
juuri pohjaratkaisun vuoksi ostimme 'liian' uuden auton kun ei vanhempaa löytynyt. On kyllä ainakin meille ollut nyt vuoden kokemusten jälkeen loistava pohja. Suunnilleen sata yötä on kokeiltu.
Hyviä reissuja!
@timppa
Jarmo Välimäki
07.06.2017 18:08
Ja vielä oikea merkki Dethfleffs, oho. . JV
Toivo Koistinen
07.06.2017 20:29
Ketjukone tuo kolomilitranen, ja riski verrattuna näihin mopoihin. Asentaja kertoili, että tetlesissä on vähiten kosteusvaurioita.
Ehkä on tuossa alde kunnolinen, ja lämmitysputkisto auton sisäpuolella kokonaan, eikä ulko-oven alla oli meilä ulkokautta.
Ei ilmeisesti teillä koko iän lusikkalaatikko tulitikuilla korjattu, kuten minä tein väliaikaisratkaisun, kun laatikon etulevy jäi kouraan Muoniossa uutena. Unehtu jotenkin se pysyväis korjaus.
( Ei ainoa kerta, päällikön huom. )
Hyvä auto, että turvallisia kilometrejä vaan
Toivopoika
Esko Tanska
08.06.2017 10:30
Toivolle. Lämmitysputkisto kiertää tosiaan ulkokautta kynnyksen molemmin puolin. Edellinen omistaja on kuitenkin eristänyt ko. kohdat hyvin. Muutenkin on edellinen käyttäjä huoltanut ja parannellut autoa esimerkillisen hyvin, harvoin tämmöistä enään kohtaa.