Matkailuautot ulkomailta

Mikko Kemppainen 28.01.2022 15:59

Tervehdys,

Sorkin varmaan aihetta jota on perattu riittävän moneen kertaan, mutta koska maailma ja ajat muuttuvat niin ihan mielenkiinnosta kyselen tuoreita ajatuksia
Huomautettakoon samalla, että tässä ei ole tarkoitus kotimaisia toimijoita tehdä toimettomaksi vaan yleisellä tasolla saada kommentteja puolesta ja vastaan.

Taustoitetaan sen verran, että ikää 45 ja perhettä vaimon ja parin teini-iän molemmin puolin olevan lapsen verran. Itsellä oman perheen puolelta lapsuudesta asuntovaunuilukokemusta, joten ei tämä karavaanarius ihan tuulestatemmattua ole, toki ajalla on tapana kullata muistot.
Matkailuautokuume nostaa aina tasaisin väliajoin päätään, mutta pysäköintimahdollisuudet pääkaupunkiseudulla rivariasukkaana sekä pankkitilin vilkuilu pitävät kuumeen onneksi aisoissa.
Sen verran kuitenkin tuumaillut, että joku puoli-integroitu 6-7m pitkä, ehkä erillisillä takavuoteilla ja edessä joko laskettavalla tai istuinryhmästä muokattava sänky parille nuorelle toisi autolle riittävästi käyttömahdollisuutta.
Homma ehkä etenee niin, että jonain vuonna vuokrataan as.auto ja katsotaan sen kautta tullaanko vain entistä hullummiksi vai olisiko tästä lisäämään vapaa-ajalle mukavia hetkiä, kumminkin tykätään pyöräillä maastossakin (osa perheestä), lasketella jne.

Ja itse asiaan. Ovathan nuo toki arvokkaita kapineita, mutta niin on moni vapaa-ajanviettotapa ja harrastus muutenkin.
Onko porukat hakeneet esim. Saksasta viime vuosina matkailuautoja? Entisvanhaan vielä joitain vuosia sitten Saksasta saattoi saada hiukan edukkaammin ja ehkä etelämmästä suolakylvettämättömämpiä ajoneuvoja kuin mitä Suomesta, tosin Suomessakaan eivät taida kaikki ajella rospuuttoaikaan suojatuilla teillä. Mitä muita iloja voisi olla matkailuauton hankkimisesta vaikkapa Saksasta? Onko varusteluissa eroa, jonkin verran nettiä surffanneena ainakin näytti, että tuoreemmissa ajoneuvoissa oli jonkin verran aurinkopaneeleja ja ilmastointia asunto-osaan. Talvikelpoisuus on toki myös yksi aspekti, mutta varsinaisesti pohjolanmarkkinoille suunnattuja ei taida juurikaan Keski-Euroopassa olla? Entäpä Ruotsi, muutama vuosi sitten huvikseen kokeiltiin tätä autontuontia sellaisen perheen kakkosauton merkeissä, haettiin pieni pikkukinneri Saksasta ja ajettiin Suomeen. Muutamien tonnien autolla oli ajettu ikäänsä nähden n.50tkm ja alusta oli huippukunnossa, mitään järjellistä perustetta tuolle autonhaulle ei ollut, yhdistettiin vain lomailu ja autonhakukokeilu. Täytyy sanoa, että verotusta en tunne, aiemmin matkailuautot olivat kai vapautettuja autoverosta, mutta olikos tuo muuttunut tai muuttumassa?
Kotimaasta ostoa tottakai kalliissa hankinnassa puoltaa kotimaisen liikkeen asiantuntijapalvelu, asioinnin helppous ja talvivarusteet yms.

No, tällaista tuumailua, plussia, miinuksia, kokemuksia, mitä hyvänsä.
Korona-aika lienee tehnyt matkailuautoilusta aika suosittua kaikkialla eli sen myötä hinnatkin yleisesti luultavasti normaalia korkeammalla.

Kiitos etukäteen täyspäisistä kommenteista!

Vesa Hakala 28.01.2022 16:54

Kun ensin selvittää itselleen mitä haluaa niin sittenhän se on helppo verrata mistä halavemmalla saa.
Käytetyt tuloo edelleen Saksasta vero vapaasti.

Kari M Niemelä 28.01.2022 17:08

Tarjonta esim. Mobile. de on valtava mutta hinnat ei enää mitenkään halpoja versus Fin /Swe varsinkaan hyvissä käytetyissä

Mauri Laukkanen 28.01.2022 17:59

Kun nyt ei saa edes uusia as,autoja ,tai sa mutta toimitus ajat voi olla pitkä ja se hintakaan
ei vältämättä ole tiedossa,kun se uusi auto tulee.
Siis nyt alkaa käytettyjen markkina,olen hakenut kolma as,autoa Saksasta ja kaikkiin olin erittäin tyytyväinen.
Nyt on Hymer SL524 jokon olen erittäin tyytyväinen,ongelmia ei ole ollut,joitan kulutustavaraksi lukiteluja osia on särkynyt,mutta taitaa olla niin että määrätyt osat tulevat samoilta alihankkijoilta useampaan as,autoon.
Eli jos ostat ,osta laatu auto,jolla on mainetta ja kokemusta as,autojen rakentamisesta.
Oletan että Euroopassa on as,autojen,siis käytettyjen hinnat nouseet,kun uusissa on pitkät toimitus ajat.

Petteri Haverinen 28.01.2022 18:21

Viimeiset 3 matkailuautoja olen itse hakenut Saksasta. Viimeisimmän 12/2021.

Olen selannut Suomen tarjontaa vs Saksan tarjontaa ja valinta on ollut valmis helppo. Myös vanhan myynti on ollut Suomessa helppoa, ehkä siksi, että autot on varusteltu omaa käyttöä varten.
Kyllä Saksassa on myynnissä myös ns vintermalleja.

Lauri Niittynen 28.01.2022 19:14

Suomessa matkailuautot ovat olleet autoverosta vapautettuja, mutta ainakin vaadittu sisäkorkeus on ollut enemmän kuin joillain matkailuautomalleilla on ollut tarjota. Luulisi, että tuo pätee vielä käytettynäkin eli liian matalasta autosta joutuu maksamaan autoveroa. Onkohan noin?

Petteri Haverinen 28.01.2022 19:15

Katselin mobile.de tarjontaa ennen Joulua, hintaluokassa 30-35k€, puoli-integroitua yhdelle kaverille ja laitoin sopivia suosikkeihin. Kaveri ei ole osannut tehdä päätöstä ja juuri katsoin, niin kaikki suosikit on jo myyty…

Erkki Pellikka 29.01.2022 11:41

Muutama vuosi sitten olin hankkimassa käytettyä matkailuautoa (niesmann bischoff). En löytänyt ulkomailta edullisemmin. Ostin Suomesta. Flair 7100i.

Ari Kuusisto 29.01.2022 12:47

Riippuu varmastikin kohteesta se kannattavuus,tässä Suomi ja Saksa halvimmat vertailussa, mutta taitaa olla ihan uudessa se parempi hyöty.

https://www.nettikaravaani.com/hymer/s/1583439

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=338313409&damageUnrepaired=ALSO_DAMAGE_UNREPAIRED&grossPrice=true&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=11300&minPrice=60000&pageNumber=1&ref=dsp&scopeId=MH&sfmr=false&action=eyeCatcher&searchId=0729248b-eb35-ff5a-19b8-bf14cdbcde6f

Veli-Pekka Merikallio 29.01.2022 13:42

Noista Arin vaihtoehdoista, hakisin Saksasta, koska 50t km vähemmän ajettu, paremmin varusteltu ja tykkään kaasulämmityksestä (omassa Sprinterissä on polttoainelämmitin mikä vaatii jatkuvaa huoltoa, edellisen auton Trumaticiin en koskenut kertaakaan kymmeneen vuoteen).

Jukka Ruotsalainen 29.01.2022 14:55

Hain 2018 auton Saksasta. Auto on verovapaa, jos ajettu yli 6000 km ja ollut puolivuotta käytössä. Hain sen takia, että Suomessa ei ollut tarjontaa (löytynyt kriteerit täyttävää) silloin, mutta Saksassa oli yllin kyllin. En tiedä mikä on tilanne nyt. Oma arvioini on, että nyt tarjonta on niukkaa.

Määrittelin ensin omat kriteerit haettavalle autolle (ilman, että olin edes vilkaissut mitä on tarjolla). Sen jälkeen vain lista autoista, jotka täyttävät kriteerit ja niiden vertailu. Vertailun pohjalta tulee short list, jonka pohjalta yhteydenotto myyjiin. Ei se kummempaa tiedettä vaadi.

Oma arvioni on, että nyt myydän niukkuutta myös Saksassa. Taannoin tilanne oli toinen - oli mistä valita.

Lauri Niittynen 29.01.2022 17:38
Veli-Pekka Merikallio

Noista Arin vaihtoehdoista, hakisin Saksasta, koska 50t km vähemmän ajettu, paremmin varusteltu ja tykkään kaasulämmityksestä (omassa Sprinterissä on polttoainelämmitin mikä vaatii jatkuvaa huoltoa, edellisen auton Trumaticiin en koskenut kertaakaan kymmeneen vuoteen).

Truman 6d:n ohjeessa ei kerrota muita huoltotoimenpiteitä kuin laitteen käyttö. Onko siihen jotain (jatkuvan) huollon tarvetta? Oma on ollut käytössä 2½ vuotta ilman mitään ongelmia kesällä ja talvella, ja kai se on vuodesta -13 toiminut aikaisemmilla omistajilla.

Diesellämmitin on paljon kivempi käytössä, kun polttoaine ei lopu sateella ja pimeässä, kuten kaasu. Omassa autossa on 11kg kaasupullo jääkaappia ja hellaa varten ja silti se on loppunut aina muulloin kuin sopivaan vaihtoaikaan ja -kelillä. 120 l dieseltankki mittarilla on helpompi seurata ja täyttää tarpeen mukaan.

Ari Kuusisto 29.01.2022 17:51

Vähän yllätyin, mun diesel eberi ilmalämmitin (Sprinter EMC) toiminut 2005-2021 välin huoltamatta moitteetta, vesieberi moottorille on kerran korjattu ja sittemmin uusittu kokonaan,
Wallas liesi on käynyt kyllä tehtaalla Kaarinassa korjauksessa ja huollossa kerran se on tarkka akkujännitteen riittävyydestä, Truma6D nykyään autoissa yleensä.
Trumaticistä kaasulla ei vielä juurikaan kokemusta, varmaan ihan toimiva.
Diesel Truman olisin ottanut mieluusti, juuri edellä Laurin kertomasta syystä.

Petteri Haverinen 29.01.2022 18:54

Kyllä löytyy edelleenkin myös 30-40 k€ luokassa varsin järkeviä ostoksia, kun vertaa Suomen hintoihin, toki etenevä kevät hieman nostaa hintoja, mut lähinnä se vaikuttaa enemmän siihen, että kun sopiva tulee myyntiin, on siihen heti tarttuva tai se menee toiselle.
Yksittäisiin varusteisiin, jotka voi jälkiasentaa ei kannata laittaa liikaa painoarvoa hakukriteereissä, sillä taas muuten menee toiselle.

Veli-Pekka Merikallio 30.01.2022 13:48

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?lang=en&vc=Motorhome

Jukka, tuo yli 38 000 matkista tuolla on ollut myynnissä aika tasaisesti vuosikaudet.

Tuohon oman webastoni huollontarpeeseen, liekö sitten maanantaikappale, mutta yhtenäkään keväänä talviseisokin jälkeen se ei suosiolla käynnisty ja toisaalta vaatii akulta täyden latingin.

Kertokaapa viisaat, joilla on pelittänyt kymmeniä vuosia ilman murheita, mistä alan etsiä vikaa. Olisin tiedosta ylen onnellinen ja säästyisin paljolta turhalta vaivalta.

Vesa Varis 30.01.2022 14:28

Eikö se mene vähän niin, että webaston käyttäminen on samalla niiden huoltoa, ne ei vaan tykkää pitkistä seisokeista.

Toivo Koistinen 30.01.2022 15:31

Tuosa on meillä kymenvuotiaat vebastot sekä koneelle, että sisälä, ja ne on pelanneet aina. Kyselin huoltoo, nin vastattin, että sitten jos alka oireileen, mutta käyttele niitä kuukauden parin välein lämpimäksi.
Ehkä se on saam kun öljypolttimella, että se polttaa tonnikaupalla öljyä vuosittain, mutta suositellaan nuohous vuosittain suunnilleen.
Siihen verrattuna oma käyttö niihin öljymärien polttoihin taitaa jäädä kesken.
Tp

Lauri Niittynen 30.01.2022 16:32
Veli-Pekka Merikallio

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?lang=en&vc=Motorhome

Jukka, tuo yli 38 000 matkista tuolla on ollut myynnissä aika tasaisesti vuosikaudet.

Tuohon oman webastoni huollontarpeeseen, liekö sitten maanantaikappale, mutta yhtenäkään keväänä talviseisokin jälkeen se ei suosiolla käynnisty ja toisaalta vaatii akulta täyden latingin.

Kertokaapa viisaat, joilla on pelittänyt kymmeniä vuosia ilman murheita, mistä alan etsiä vikaa. Olisin tiedosta ylen onnellinen ja säästyisin paljolta turhalta vaivalta.

Joku viisaampi kirjoitti jossain toisessa keskustelussa, että dieselin hehkusytytys vaatii kunnon jännitteen toimiakseen. Akun pitäisi siis olla kunnossa ja johdotusten ehjät ja vahvat. Jos auto olisi käynnissä kun webastoa starttailet, jännite nousisi vielä pari volttia ja virranantokyky laturin verran.


Omassa autossa Truma 6D:n kanssa juuri tuo sytytys taitaa näkyä valojen vilkkumisena, sisävalohalogeenien valoteho vaihtelee selkeästi. Sama on lämmittimen sammuessa, taidetaan varmistaa kaiken polttoaineen palaminen liekin sammuessa loppuhehkulla.
muokattu: 30.1.2022 16:36
Ari Kuusisto 30.01.2022 16:36

IlmaEberi joka V-P sun autossa melko varmasti on, korjaa jos olen väärässä, siihen vikaantumiseen vaikea ottaa kantaa kun oma tosiaan toiminut hyvin, mutta jos seisonnan jälkeen vaatii useamman startin voisko sykkivä siirtopumppu olla hengetön tai jumitteleva, vai oletko ottanut analyysiä korjaamosta mitä siellä meinataan.
Eberissä se on erillään lämmittimestä ,
https://www.janilehto.com/product/1082/eber-polttoainepumppu-5kw-12v-dslbensa

Moottorin vesilämppärin vika kahdesti ollut siirtopumppu joka ei siirrä vettä tarpeeksi ripeästi ja lämmitin ylikuumenee ja sammuu.


Mulla molemmat tehdasasenteiset jotka on MB:ssä Ebereitä. Onko V-P asuinosan lämmitin sinulla Webasto??
muokattu: 31.1.2022 11:47
Veli-Pekka Merikallio 31.01.2022 11:12

Kiitos pojat avuliaisuudesta, näkyy olevan useampiakin mahdollisuuksia, Ari kyllä ohjaamossa ainakin on Webaston ohjainyksikkö.

Harvoinpa tuota tosiaan on tullut käytettyä, varuilta kuin nunnan nännit, jos tänä keväänä reistailee, vien ammattilaiselle tutkailtavaksi.


https://www.wakpal.fi/ Tuolla joskus käynyt, nuo pojat kyllä tietää kaiken Webastosta.
muokattu: 31.1.2022 11:20

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.