Matkailuautoon yhden lisäpaikan muutoskatsastus ( 4stä -> 5:lle)

Teemu Rahkola 14.01.2024 15:44

Melkein selvää, muttei kuitenkaan. Onko joku tehnyt tätä viime aikoina?

Itsellä on tarkoitus muutoskatsastaa 4-paikkainen matkailuauto 5-paikkaiseksi. Kiinnitykset ja penkit ok, mutta kantavuuden laskenta ei vielä. Olen kysynyt tätä myös katsastuskonttorilta, mutta 100% vahvistusta en ole vielä saanut.

Traficomin ohjeesta kantavuuden laskentaan: 1.1.2003 alkaen henkilön massa 75kg + 10kg jokaista henkilöä kohti. Lisäksi 10kg auton kokonaispituuden metriä kohti.

Yleensähän kuljettaja on huomioitu jo auton omamassaan eli kaiken järjen mukaan tätä ei tarvitse enää kantavuudenlaskennassa huomioida ollenkaan? Mutta onko asia varmuudella näin, koska Traficomin ohje puhuu istumapaikoista kantavuuden laskennassa sekä henkilön massassa = jokaista henkilöä kohti...

Eli jos olisi 4 matkustajaa kuljettajan lisäksi autossa 6m matkailuautossa. Kokonaismassan ja omamassan erotuksen pitäisi olla vähintään olla: 4 x (75+10kg) + 60kg = 400kg

Tällöin 3500kg kokonaismassaltaan olevan auton omamassa voisi olla max 3100kg.

Mikäli kuljettaja pitäisi olla kantavuuden laskennassa mukana, niin auton omamassa voisi olla max 3100 - 75kg -10kg = 3015 kg

Toki nyt osui nettikaravaanissa 5:lle rekisteröity matkailuauto silmään (Hobby SYY-835), jossa omamassa on 3080kg ja kokonaismassa 3500kg. Eli tuo mennyt ainakin uutena läpi (kuljettaja omamassassa).

Kiitokset!

Vesa Hakala 14.01.2024 16:39

En tietenkään tiedä minkälaista autoa olet muutos katsastamassa mutta kannattaa varautua että auto punnitaan.
Silloin ei rekisteriotteen omapaino paljon merkitse se kun on monesti alakanttiin.

Teemu Rahkola 14.01.2024 22:05
Vesa Hakala

En tietenkään tiedä minkälaista autoa olet muutos katsastamassa mutta kannattaa varautua että auto punnitaan.
Silloin ei rekisteriotteen omapaino paljon merkitse se kun on monesti alakanttiin.

Hyvä huomio. Puntarilla käyttö ilmeisesti aika selvää. Tämä selkeyttää myös Traficomin kantavuuden laskentaohjeistusta... Ihme etteivät ole katsastuskonttorilla tuota puntaria maininneet. Toki ovat voineet luulla, että tiedän sen jo varmuudella.

Eli auto puntarille (omamassaan sisältyvillä nesteillä). Ilman kuljettajaa paino ja ottaa sen laskennassa mukaan.

Saadun painon päälle sitten lisätään istumapaikkojen (myös kuljettaja) lukumäärä x (75kg+10kg) + pituus x 10kg ja tämä tulos ei saa ylittää autolle ilmoitettua kokonaismassaa (3500kg).

Nyt tuntuu asia selvemmältä.


Seppo Suomi 16.01.2024 16:59

Koska alkutiedot ovat mielestäni puutteellisia ja töissä oloni on jo hiukan vanhentunut niin voi olla että käytäntö on muuttunut.
Oletan että auto on tullut käytettynä Suomeen.
Olisiko olemassa COC-todistus tai edes saksalainen rekisteriote ?
Mikä on oma massa siellä ?
Montako istumapaikkaa ajon aikana ?
Käsittääkseni istuin ja vyöt ym. ovat jo tehdasasennuksia.
Jos siellä on esim. se 5 paikkaa niin mielestäni ainoa harkinnassa oleva tapa olisi :
Nykyinen omamassa +75kg+10kg (auton pituushan ei muutu miksikään).kirjataan suoraan otteelle.
Vaakahommat kannattaa unohtaa kokonaan koska sen mukaan voisi jopa henkilöluku vähentyä.
Muista että poliisi ei ole kiinnostunut paljonko on kantavuutta autolla otteella vaan siitä mitä vaaka näyttää.
Käväse sellaisella konttorilla jonne aikoisit viedä autosi kysymässä toimintatapaa. Sehän ei velvoita mihinkään.

Vesa Hakala 17.01.2024 03:04

Jos auto ei vielä Suomen kilvissä niin lähes varmasti punnitaan konttorilla.
Muutenkin epäilen että punnitaan jos ollaan painoa koskevia muutoksia tekemässä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.