Matkailuautoon isompi kone??

PIETILÄ JUKKA S 27.03.2008 19:40

Moi Onkos kukaan vaihtanut Ducaton 1,9 td:n tilalle isompaa konetta. Jos vaihdoit, niin mitä toimenpiteitä.Passasko vanhaan vaihelaatikkoon. Katsastus yms. Kustannukset ?

Kysyy Jukka

KOSKINEN JANI 27.03.2008 21:00

Mun tietojen mukaan 1.9 koneisissa on eri kytkinkoppaa kuin muissa koneissa. Tai ainakin noissa vanhmemissa on näin, eli ainakin riippuu vuosimallista. Ja sekin tietty vielä vaikuttaa että onko pösän vai fiattin koneella, 1.9td konetta kun on ollut molempia riippumatta siitä mitä keulassa lukee. Jos on pösön kone niin sen tiedän että ainakin pösön 2.1td menee samaan lootaan kiinni kun moottori on vain eri kehitysversio ja se onkin ihan asiallinen tehoiltaan tuohon pieneen verrattuna.

Mutta helpoimmalla pääsee kun hommaa jonkun vastaavan ikäisen kolaripakun mistä siirtää kaiken tarvittavan. Noissa muuten saattaa jarruissakin olla eroja ja nekin vaaditaan jos päivittää pienestä isoimpaan.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.03.2008 22:00

Ja ylipäätään mitä uudempaan mennään niin sitä hankalampaa on saada katsastettua moottorin vaihto erilaiseen.

KOSKINEN JANI 28.03.2008 08:39

Joo ja ei, koska kaiken ikäisissä vaihdettavan koneen pitää täyttää auton rekisteröintiajan mukaiset päästövaatimukset. Uudemmat on tietty hiukan hankalampia koska ei voi laittaa ihan mitä konetta tahansa koska pitää olla moottorinvalmistajalta todistus että se kone täyttää päästövaatimukset myös uudessa korissa mihin asennetaan. Ja voi olla vaikea saada vaikka volkkarilta todistus että kone täyttää päästövaatimukset fiatin korissa. :D Mutta se muuten on mulla huonosti tiedossa että mitkä on matkailautojen vaatimukset päästöjen suhteen, vastaako henkilöautoja?

Kun vaihdetaan konetta näissä sevelin vehkeissä keskenään niin katsoo että uusi kone on samalta "päästöaikakaudelta" tai uudempi niin aina menee läpi. Vaatii tietysti todistuslappuja mistä kone on, eli kun koneen vaihtaa niin uuden koneen mukana pitää olla rekisteriote siitä autosta missä se on ollut kiinni tmv. todistus moottorin tyypistä. Ja ostokuittejakin vaativat nykyään että saavat mukamas karsittua varastettujen osien käyttöä.

Jos taas olisi ennestään vapari ja siihen turbokonetta haluaisi laittaa, niin helpommalla pääsee kun lisäisi koneeseen turbon ja hakee teholapun. Näin teho saa nousta sen 25% (muistinkohan oikein) eikä tarvii tehdä mitään jarruille jne. Pelkkä muutoskatsastus riittää. Ja tuossa vaiheessahan on voinut vaihdella myös turbon kannen ja männät jne. mutta kone on jokatapauksessa "oma valmiste" eli sen takia tehomittaus riittää ja tehomittauksestahan saa aina sopivan pienen lapun ;) Tämä siis ainakin vanhemmissa vehkeissä.

HALMEENMÄKI JUHANI 28.03.2008 19:57

Lisäksi muut alustamuutokset, joilla auto saadaan vastaamaan vaihtokoneellista, sekä todistus aiheesta. Tai ainakin todistus siitä että alustassa ei ole eroja. Yksi hankaluus taitaa tulla jos vaihtokone on Maxista ja auto ei ole Maxi, niissä kun on melko isot erot. Silloin joutuu kaivamaan jostain todistuksen että ko moottoria on ollut kevyemmässäkin alustassa...

NYYSSÖNEN KAJ 28.03.2008 21:43

Vastaako saavutettava hyöty saavutettavaa etua?

Oisko tässä tapauksessa viisampi vaihtaa koko auto?

kysynkaj

MÄKELÄ ARI 01.04.2008 15:22

eipä taida 1.9 konetta olla kun 10 alustalla.onko siinä yleensä isompaa ollutkaan? 2.5 on sitte muita alustoja?

KORHONEN ERKKI 17.08.2008 23:07

Kun on senverran iäkkäästä autosta kysymys, niin varmaankaan järkevää sijoittaa kovin suuria summia tehon lisäämiseksi, niin kaikkein edullisimmin saa lisätehoa "lastuttamalla".

Tässä osoitteita: http://www.teholastu.com/index.php?main_page=index&cPath=43_71_171

http://www.ldhtuning.fi/

http://www.racimax.com/index.php?option=com_content&task=view&id=60&Itemid=150

ehkä myös täältä: http://www.finnautomobile.net/index.php?aux_page=aux1

MOISANDER JOUKO 06.09.2008 21:35

Kysymyksestähän ei selvinnyt, onko kyseessä oikea moottori, vai 'nykyaikainen' elektroniikkahökötys...
Mutta, miksi se 1.9 pitäisi vaihtaa isompaan?? Kyllä sillä pienelläkin ehtii, sekä kotona, että Alpeilla.

KERÄNEN OSMO 07.09.2008 12:47

Kovin iäkkäissä (mikä on jo iäkäs?) ei ole elektroniikkaa ruiskutuksen ohjauksessa eli oikea paikka on dieselkorjaamo jossa voi pyytää lisää soppaa jos siitä on puute ja huolattaa samalla suuttimet.

KORHONEN ERKKI 07.09.2008 21:12

Vast. Osmolle: "Kovin iäkkäissä (mikä on jo iäkäs?)" ei varmaankaan onnistu jos on "kovin iäkäs", se pitää paikkansa, mutta nyt oli kysymys Pietilän Jukan autosta joka on varustettu 1,9 td:n koneella, joka kielii siitä että se ei ole enää kovin tuore mutta kuitenkin senkin koneen voi lastuttaa ja näinollen saada mukavasti lisätehoja suht' edulliseen hintaan!

HAAPANEN TIMO S 08.09.2008 18:44

Mekaaninen pumppu tuossa 1,9 td:ssä on, pikkuisen voi syöttöä ruuvata, siinä kaikki. @timo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.