Matkailuauton talvisäilytys
ANTTILA SEIJA
16.12.2006 20:34
Säilytämme matkailuautoamme ulkona läpi vuoden, siis ulkolämpötilassa. Mikä on viisain tapa pitää sisätilat kuivina kaikkien syksyn/talven/kevään lämpötilavaihteluiden aikana? Olen pitänyt autossa pientä (n.10-13 astetta) lämpöä päällä kaiken aikaa, onko järkevää? Minulla on käytössä vain kaasulämmitys, vaikuttaako asiaan jotenkin?
KOSKINEN OLLI J
17.12.2006 08:44
Lämmittäminen ja samanaikainen ilmanvaihto ovat varmaankin yksi varmimpia kuivatusmenetelmiä. Menetelmä tulee kuitenkin kalliiksi.
Aikaisempina vuosina olen kuivannut matkailuvaunua siten että kuivan säätilan valitessa olen kytkenyt lämmityksen päiväksi toimintaan ja tuulettanut samanaikaisesti tehokkaasti..
Syksystä lähtien olen käyttänyt suolatoimista kosteudenpoistajaa. Siinä on alinna vedenkeruuallas johon valuu ilman kosteudesta liuennut suolavesi. http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/Tiedot.asp?tunnus=16509
Parin kuukauden käytön aikana vedenkeruuastiaan on kertynyt noin kaksi ruokalusikallista vettä. Varmaankin itse suola-annos on imenyt itseensä kosteutta monin verroin tuota enemmän. Kyseisiä laitteita on myös matalampia rakenteita, ne pysyvät tukevammin pystyssä, mutta matalammat rakenteet vievät enemmän lattia- / kaappitilaa.
Lisäksi minulla on ollut n. 300g painoisia silikageeli pusseja 5 kappaletta komeroissa ja tavaratiloissa. Elikkä tämän näköisiä pusseja:
http://www.vapaa-aika.com/aspsivut/Tiedot.asp?tunnus=12847 Tosin valmistin pussit itse, ohjeita löysin täältä http://www.warthog.fi/askartelut/silikaakeli/kaksikuusi.html Jokaiseen pussiin merkitsin punnitustuloksen juuri ennen niiden käyttöönottoa. Uunituore punnitustulos kertoi että pussien paino on parissa kuukaudessa kasvanut viisi prosenttia. Painon lisääntyminen johtuu silikageelin imemästä ilman kosteudesta, eli vedestä.
Eli kyllähän nuo kosteutta jonkin verran imevät, täyttä varmuutta ei minulle vielä ole syntynyt. Kosteustiivistymiä ei kuitenkaan seinissä tai ikkunoissa ole näkynyt.
Lisätietoa silikageelistä kukkien ja merikonttien kuivauksesta löytyy kun avaa linkin: http://www.kwfilter.fi/adsorbents/silikageelipussit.html
Mielenkiintoisia tutkimustuloksia silikageelistä löytyy http://www.warthog.fi/vuosi2005/viikot/2005-11.html
NIITTYARO TAPANI
17.12.2006 11:07
Lämmöstä ei liene haittaa vaan ei varsinaista hyötyäkään, ellet pidä vesitankkeja täynnä. Muutama aste yli ympäristön lämpötilan riittää estämään kosteuden lauhtumisen koville pinnoille. Keskustelupalstojen historiassa on asian tiimoilta runsaasti materiaalia. Kosteuden poistoon voi käyttää esim. erilaisia suoloja ja muita kosteutta imeviä tuotteita joista tälläkin palstalla on mielipiteitä.
KINNUNEN PERTTI J
22.12.2006 09:01
Oma ratkaisuni on pieni 200 W:n sähkölämmitin ja tämä ns. pakkasvahti: http://www.euroka.fi/pakkasvahti.htm . Pakkasvahti kytkee virtaa päälle ja pois tietyin välein, pakkasen kiristyessä useammin ja lauhtuessa harvemmin. Olen tarkkaillut tilannetta ja lämpötila auton sisällä on 2 - 3 astetta ulkoilmaa lämpimämpi, minkä uskoisin pitävän kosteuden kurissa. Pahimmillaankin tuo 200 W:n lämmitin vie sen verran vähän sähköä (ja euroja), että olen katsonut kustannukset siedettäviksi kosteus- ja homevaurioiden korjaamiseen tai niiden kanssa elämiseen verrattuna.
T: Pertti
RUOSTELA RAUNO
06.01.2007 20:25
Onkohan jotain mitä pitäisi huomioida jos auto on koko ajan (talvikausi) kytkettynä johdon päähän ja sähköliitäntä lämmittimelle (muutama sata wattia) otetaan siis auton omasta pistorasiasta auton sisällä? Vai olisiko parempi (turvallisempi?) vaihtoehto ujuttaa jatkojohto jostain auton sisälle ja ottaa virta siitä?
LAHTI ANTTI
06.01.2007 21:04
Kyllä voit mielestäni ottaa sähkön auton omista pistorasioista, jos ne ovat sitä varten tehty. Itselläni on vaunu, jossa pidän talvella (silloin kun ei liikuta) pientä peruslämpöä +7 - +9 astetta vaunun omalla sähköpatruunalla. 2000W max. teho.
Ei ainakaan vielä ole ollut mitään murheita turvallisuuden johdosta. Toki se tulee maksamaan jonkin verran talven aikana, mutta pysyy vaunu ainakin kuivana ja ei tarvitse myöhemminkään asua homevaunussa. Ja meneehän sitä rahaa paljon turhempaankin käyttöön kuin vaunun lämmittämiseen.
Ja jos vaimo lähettää "ulkoruokintaan" niin on paikka mihin mennä.:-)
Vaunussa on vesikiertoinen lämmitys ilman lattialämmitystä.
SARANPÄÄ MATTI L
06.01.2007 21:21
Mutta eikö tuollainen +7 - +9 ole liikaakin? Eihän siitä tietysti muuta haittaa ole kuin suurempi sähkölasku, mutta kun sähkö on niin riivatun kallista. Eikö kosteuden tiivistymisen takia riittäisi kunhan pysytään pari astetta ulkolämpötilan yläpuolella?
Jaaaa...niin tietysti se ulkoruokinta kyllä puoltaa korkeampaa lämpötilaa!
LAHTI ANTTI
06.01.2007 21:46
Näihän se vanha viisaus sanoo, ettei "vara venettä kaada" ! Voi olla, että pienempikin lämpö riittäisi, varsinkin kun vedet on poissa niin WC:stä kuin käyttöpuoleltakin, mutta onko se sitten vain tottumus pitää sen verran lämpöä päällä. Tiedä häntä. Siinä mielessä on hyvä asia, kun meillä on käytössä ns. yösähkö joka on kohtuuhintaista verrattuna päivätaksaan. Kuin myöskin on mukavampi lähteä näin talviaikaan reissulle, kun kaikki paikat on lämpöisenä. Seinät, lattia, toppaukset, kaapit ym. Elämä on kallista, DNA vielä kalliimpi!
Terveisin Antti.
TOIVONEN MARTTI
07.01.2007 11:22
Eiköhän turvallisempi vaihtoehto ole käyttää autoon kiinteästi asennettuja systeemejä niin on vikavirtasuoja ja muut pelit kunnossa. Roikkajohdot ymmärtääkseni aiheuttavat suuren osan vuosittain tapahtuvista sähkötapaturmista.
Eli kunnollinen liitäntäjohto joka ottaa virran vikavirtasuojan takana olevasta pistorasiasta, johto hyvin suojattuna mieluummin ylös maasta niin ettei jäädy maahan kiinni, lämmitin joko autokäyttöön hyväksytty puhallin tai öljytäytteinen patteri.
Siinä mun mieleentulevat. Muut täydentäkööt.
mot