- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauton suurin ajonopeus Ruåtsissa
Matkailuauton suurin ajonopeus Ruåtsissa
Olen ihan vasta antanut itselleni kertoa, että ruåtsalaiset matkailuautot ovat 3500 kg kokonaismassaan saakka kevytkuorma-autoja. Niden suurin sallittu ajonopeus on 80 km/h! Suomessa vastaavat piirokiautot rekisteröidään henkilöautoiksi, joten niillä siis pitäisi saada Ruåtsissa ajaa tiekohtaisia rajoituksia noudattaen, eli enimmillään 110 km/h. Vai onko näin? Mitä muutoksia aiheuttaa valtakunnan rajan ylittäminen. Poistuuko Suomessa asetettu ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus siirryttäessä kuningaskunnan puolelle, eli siis astuvatko Ruåtsin lait voimaan? Eikös silloin pitäisi myös piirongin muutuua samalla kevytkuorma-autoksi ja 80 km/h rajoituksen astua voimaan? Näin vaatimattomalla kaupunkilaisjärjellä ajatellen asia menisi näin, että Ruåtsissa noudatetaan Ruåtsin lakeja ja Suomessa Suomen. Käsitykseni on, että esim. saksalainen piironkiauto, jolla ei kotimaassaan ole minkäänlaista ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta, joutuu Suomessa noudattamaan Suomen lakeja riippumatta siitä, onko se katsastettu kotimaassaan henkilö- tai kuorma-autoksi tai joksikin erikoisajoneuvoksi. Kertokaapa nyt viisaammat ja asiasta enemmän tietävät miet asia oikein on.
Enpä ole kuullutkaan. Luulisi, että esim satamissa olisi asiasta kyltti. Ajoin viimeksi kesäkuun alkupuolella eestaas läpi Ruotsin. Ei kukaan kiinnittänyt mitään huomiota, kun ajelin satasta E4 pitkin. Rekisteriotetta(henkilöauto M1/ 100 km)olisin tarjonnut vaan ei kukaan kysynyt. Eli ajelin tiekohtaisia nopeuksia satasen puitteissa.
Terv TeeHoo
Asian pitäisi olla kaikille päivänselvä: Suomen lait koskevat vain Suomen aluetta, ulkomaan liikenteessä pätevät kulloisenkin kohdemaan liikennesäännöt. Henkilöautolla liikkuva selviää liikennemerkkejä noudattamalla, mutta erikoisajoneuvojen tai ajoneuvoyhdistelmien kuljettajien tulee olla selvillä omaa ajoneuvoaan koskevista erityismääräyksistä. Ikävä kyllä niiden selvittäminen ei ole kaikkien maiden osalta kovinkaan helppoa.
Maassa ajetaan maan säännösten mukaisesti kuten edellinen jo huomautti.
Motor Home of Sweden kotisivulla luin että jos matkailuauto on Ruotsissa rekisteröity kevytkuorma-autolsi niin nopeusrajoitus on 90 km/h ja ajokorttivaatimus C. Ruotsissa on mahdollista rekisteröidä alle 4500 kg matkailuauto henkilöautoksi (sis matkailuautoksi) tällöin sillä saa ajaa 110 km/h ja B-kortti riittää. Vastapainona korkeampi tievero (vägskatt).
No mites sitte ku Suomessa on matkailuauto verovappaa, ni koskeeko sitä sitte Ruåttisa kans net verottoman tai matalampiverosen kevytkuorma-auton määräykset? Vai pittääkö maksaa joku erillisvero, että sais aijjaa tienoppeuksien mukkaan? Eli se, mitä mie nyt täsä ajan takkaa on se, että ku raja ylitettään, ni muuttuvat tiekohtaset rajotukset iliman muuta, mutta miten on ajoneuvokohtasten rajotuksien laita? Mie vaan kysyn!
Ruotsissa ajetaan Ruotsin lakien myötä, senkun ajaa Suomalaisella matkailuautolla tiekohtaista nopeutta niin hyvin menee, samoin muissa maissa. T:Leif
Matti Riipuu siittä että lukeeko sinun rekisterotteessa Ajoneuvotyyppi kodassa Henkilöauto vai Kuorma-auto. Vaikka minun ajopelini kokonaispaino on 16 tonnia lukee rekisteritteessa henkilöauto. Ajopelini ei mahdu Ruotsin painorajoihin. Suomessa ei tiettävästi rekisteröidä autoja "kevytkuorma-autoksi" vaan asia hoidetaan ajokorttivaatimuksella.
Irvokkaalta tuntuu tämä. Luulis ruåttalaisia pännivän, ku net ite köröttelevät 80 - 90 km/h noppeuela niilä heän kevytkuorma-autolinsa ja met ulukomaalaiset pyyhkäsemä samallaisila vehkeilä ohitte 110 km/h vauhila. Sammaan sääntöön perustuen pitäs sitte esim. saksalaisten, joilla ei omasa maassaan ole ajoneuvokohtaista noppeusrajotusta, saaha aijjaa Suomesaki ihan vaan tiekohtasten rajotusten mukkaan. Vai saako net?
Mistä sen muuten uusi piironkiauton omistaja saa tietää, että sillä on se 80 km/h noppeusrajotus aina päälä? Mie ku ostin ensimmäisen piironkiauton, ni ainakkaan myyjä ei semmosesta puhunu mittään. Auton omisa pepereisa ei siitä mittään mainita. Rekisteröintitoistuksessakkaan ei ole mittään mainintaa ajoneuvokohtaisesta noppeusrajotuksesta! Siinä ilimotettaan mm: Ajoneuvolaji - HA, ajoneuvoluokka - M1. Sitten on osassa "Huomautuksia ja erikoisehtoja" mainittu: Ajoneuvoryhmä - Matkailuauto. Verovapaus - Autoverovapaa matkailuautona. Sitten on pitkä litania erilaisia peravaunupainoja ym sällää, mutta mistään niin tärkeästä erikoisehosta kuin "ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus" ei ole minkkäänlaista mainintaa.
Olen myös ymmärtänyt, että katsastettaessa auto 100 km/h noppeuelle, tehhään rekisteröintitoistukseen siitä merkintä: "Suurin sallittu ajonopeus 100 km/h"
Elikkä ku näitä papereita tarkastellaan puhtaasti kaupunkilaisjärjen kansa, ni senhän pitäs tarkottaa, että ku kirjasa on kerta merkintä maksiminoppeuesta, niin sitä on nouatettava ja jos taas ei ole mittään merkintää, ni saapi huristella vappaasti tienoppeuksien mukkaan. Vai häh? Onko sitten viranommainen ja lainlaatija laskenu homman pelekästään sen pääle, että poliisisetä kyllä sitten aikannaan sen sulle tienpäälä kertoo ja antaa asiasta oikeen kirjallisen toistuksenki, elikkä rikesakkomääräyksen?
Se pittää vaan tietää jostain. Että täällä Suomessa ajellaan tiekohtasta nopeutta ja asuntoautolla max 80 tai, jos on katsastettu sataseen niin sitte sitä jos tie sallii. Kyllä poliisisetä pittää huolen tarvittaessa, että kruunu saa omansa. Koskee kaikkia tuli sitte vaikka Hottentottiasta. Ite koetan ottaa netistä etukätteen selvää kun lähen reissuun tuonne länteen tai etelään. Ikänä ei ole kukkaan pysäyttänyt saatikka kysynyt mittään. Ajokorttia en ole näyttänyt ulkomailla millonkaan. Ajettu 1971 lähtien ympäri ämpäri. Mulla on magneettitarralla se satasen lätkä. Otan pois kun lähen"ulos". Voipi ajella Saksassa moottoriteillä mukavaa himpun yli satasen vauhtia cruiserilla.Yleensä ajan siinä 110-115.
TeeHoo
Kussakin maassa maan tavalla. Saksan baanoilla saa meikä ajella niin lujaa kun uskaltaa, mutta saksalainen ei saa Suomessa ajaa m- autollaan laillisesti kuin 80 km/h. Tuskin niitä 100 km/h lupia ulkolaisille myönnetään vaikka olisi absit ja tyyny.
Lainkäyttö perustuu velvollisuuteen ottaa itse selvää mitä saa tehdä ja miten jne.. Kukaan viranomainen ei tule kertomaan paitsi rahastusmielessä. Jos vaikka erehtyy jossain Sveitsissä moottoritielle ilman maksullista tarraa, niin itseään saa sakoista syyttää. Kotimaassa kyllä jo autokouluissa opetetaan, että mm. m- autojen suurin sallittu nopeus on 80 km/h, mutta ei sellaista ajomuvoryhmää edes tunnettu silloin kun meikä kortin hankki. Siihen ei vaan voi vedota.
Säännöt voi myös muuttua yllättäen ja tiedon saa poliisilta maksua vastaan. Alla oli omatekoinen m- auto- joka oli tehty ennen marraskuuta 1967 valmistetun pakettiauton alustalle. Siitä oli näillä ehdoilla tullut 70- luvulla veroton henkilöauto ilman mitään lisämerkintöjä ja rajoituksia nopeudesta eikä esim. katsastuksissa oltu kiinnostuneita kaasu ym. asioista koskaan. Sillä myös ajettiin kuin henkilöautolla, kunnes lentävät antoivat Siilinjärven paikkeilla jokunen vuosi ennen vuosituhannen vaihdetta tiketin liki 100 km/h nopeudesta. Laillisesta henkilöautosta oli jossain kohtaa tullut M1 luokan matkailuauto ja tieto tästä meni näin perille, vaikkei asiaa oltu kirjattu edes rekisteriotteeseen.
Oikeastaan oli hyväkin, etten tiennyt rajoituksesta, koska 200 tkm ja mm. moni Lapin matka tuli tehtyä ilman pelkoa sakkolapusta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.