Matkailuauton säilyvyys talvella

Tuula Heinonen 01.12.2020 16:09

Hei, olisin kysynyt teiltä viisaammilta, että kumpi on talvella
matkailuautolle parempi vaihtoehto, kosteudenpoistajat sisällä vai
n. 10 asteen lämpö?

Toivo Koistinen 01.12.2020 16:59

Ehottomasti lämpö. rakennus joka on kylmilään, ei siittä tykkää, eli niinse autokin ei tykkää. Väliin käyttää konetta, ja liikuttelee, niin jop.
Katolta lumet pois, ja alapohjassa myös, että ilma kiertää.
Tp

Timo Haapanen 02.12.2020 09:33

Koateudenpoistajat toimivat veneissä. Matka-autossa ilma vaihtuu ja uutta kosteaa tulee aina sisälle sitä mukaa kun vettä purkkiin kertyy.

Kymmene asteen plussa maksaa varmaankin satasen kuussa kovilla pakkasilla ja silloin on ilma muutenkin kuivaa.

@timppa

Toivo Koistinen 02.12.2020 10:01

Tästä on puhuttu paljon, miten kosteaa tule, kun ilma kuivuu. Ei ihan niin, koska ei siellä autossa myrsky käy.
Ilma vaihtuu hiljalleen, mutta samalla kun se vaihtuu se kuivuu kosteuden poistajan avulla.
ei sillä väliä ole, vaikka se kuivunut ilma poistuu, sitähän riittää
Sisäpinnat pysyvät kuivina, ja ilma raikkana. Maksaa se, mutta maksaa lämmön pitokin, ja jos on loppuun sadantonnin auto, ja ylikin, niin eipä kannata säästellä sen hoidossa.
Eikä halvemmassakaan koska sehän on tarviskalu. Meillä on vanha, eikä ostajien mielestä arvokas, mutta meille hyvä, enkä säästele sen hoidossa
Meillä kellarissa on näin syksysateiden aikaan kosteutta maasta, ja tuloilmasta, kun sataset putket tuo, ja katolle vie, eli liikettä on.
Mutta tuo kosteuskone pitää ilman niin kuivana, kun haluaa, . Se kuivattaa sitä ilmaa, ja kun mieluisensa sa pysähtyy. Nykyään ei juurikaan enää käy.
Nykyäänhän talojen tuuletuvien rossipohjienkin sisällä on koneellista kosteuden poistajaa jopa. Hyvät sellaiset toimivat pakaksellakin, jos tarviii, eli eivät mene pilalle vaikka ovat ympäri vuuen työpaikallaan.
Tp

Hannu Sankala 02.12.2020 14:02

Ei kait lämpötilaa +10 asteessa tarvitse pitää. Eiköhän se riitä, kun lattialämmitys (noin 200W) on päällä ja lisäksi ne kosteudenpoiston suolapatruunat. Kun LT on hieman yli ulkolämpötilan, suhteellinen kosteus pysyy alle 100%, vaikka se ulkona tahtoo varsinkin näin syksyllä olla pitkiä aikoja 100%, ja pieni LT-ero tehostaa ilmanvaihtoa. Pitääpä guuklettaa noita kosteudenpoistolaitteita, josko ne pakkasessakin pelaisivat...

Alf Lindblom 02.12.2020 20:42

Yli 20 vuotta kuljin säilytetty taivasalla ilman lämmitystä. Mitään kosteutta ei ole syntynyt. Viime talvena, joka oli todella sateinen ja kostea käytin kosteudenpoistajia vaunussa. Koko talvena ei syntynyt yhtään nestettä purkkiin. Kunhan ilmanvaihto toimii ei tarvita mitään muuta.

Timo Haapanen 02.12.2020 21:07

Silloin kun pakkanen putoaa paristakympistä nollaan nopeasti tahtoo autoon sisälle muodostua kosteutta. Siinä tilanteessa olisi hyvä saada ovea ja luukkuja auki.

Samoilla kuin Alf olen pärjännyt ilman vahinkoja 30 vuotta.

@timppa

Teemu Eerola 03.12.2020 00:14

Matkailuautot on tehty ulkoilmakäyttöön , niin kuumaan kuin pakkaseenkin. Jos auton ilmanvaihto on kunnossa, niin ei pakkasilla tarvita jäätymisen, vesien, riittävän pakkasneste-vesi ym. huoltojen, lumien poistamisen katolta silloin tällöin ym. tavanomaisen" välittämisen" lisäksi välttämättä mitään, esim. lämmittämistä, ennekuin aikomus lähteä matkaan ilmoista riippuva ennakkolämmitys. Meillä m- autot seisseet yli 40 vuoden aikana aina pihalla säiden armoilla, jopa akut on pidetty autossa. Ladattu verkkovirralla toki parin kk välein, jos auto on seisonnassa.

On toki jokaisen oma asia, miten paljon pistää rahaa esim. talviaikaiseen lämmittämiseen tai muuhun "raudan hellimiseen". Huolenpito tarvittavista toimista, tai jos on jatkuvaa tai yllättäviä käyttötarpeita on sitten eri asia.

Toivo Koistinen 03.12.2020 06:31

Hyviä mielipiteitä kosteuden poiston, ja antaa olla mallilla, mitkä niiden puolet on. Kosteuden poisto, tai varsinkin lämpö, eivät misssään nimessä asiaa pahenna, muttta kuten näytää ilman mitään pärjää.
Nuo kapineeet ovat varsin kalliita, jos ei vanhana hinnaltaan, nin käytöarvoltaan. Tai no hintakin. menet vaihtamaan vanhaa uuteen, niin tuuli käy ylitse rahapussin
Syyskuu- helmikuuhan ne talviset, oikeastaan vuen veihteeseen on ne huonoimmat kuukaudet, jolloin ilman lämpövaihtelut, ja kosteudet ovat ne pahimmat.
Keväällä aurinko, ja ahava auttavat tuulettumisesa, sitä konstia käytän
Helpoimmalla pääsee, jos antaa olla pienet lämmöt. Ei se nin mahotomia kustanna, Sähkön siirtohan se kalleinta.
Toinen on jos ei lämpöä, niin pakkasessa toimiva sähköinen kosteuden poistaja, joka käy vain kun kosteus ylittää määrätyn rajan..
Tp

Timo Haapanen 03.12.2020 08:45

Mitä jos ostaisi mittarin tai oikeastaan kaksi, yksi sisälle autoon ja toinen auton viereen.
https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/lampomittarit/sisalampomittarit/lampomittarikosteusmittari-2000043373
tai
https://www.tokmanni.fi/kosteusmittari-6411570007155

@timppa

Hannu Sankala 03.12.2020 23:09

Se kosteus ei aina näy heti. Makuuvaatteet ja vaaleat pinnat ilmaisevat kosteusvaurionsa pieninä mustina pilkkuina, jotka pikkuhiljaa kasvavat ja tulevat paljaalla silmällä nähtäviksi. Koneellinen kuivaus vaatiikin lämmityksen niin, ettei laite pääse jäätymään. En kyllä osaa kuvitella sille käyttöä kausisäilytyksessä.

Juhani Backman 04.12.2020 09:20
Timo Haapanen

Mitä jos ostaisi mittarin tai oikeastaan kaksi, yksi sisälle autoon ja toinen auton viereen.
https://www.biltema.fi/toimisto---tekniikka/lampomittarit/sisalampomittarit/lampomittarikosteusmittari-2000043373
tai
https://www.tokmanni.fi/kosteusmittari-6411570007155

@timppa

Eihän ne mittarit sitä kosteutta sieltä poista!

Vesa Varis 04.12.2020 09:32

No eihä ne poista, mut ku näkee numeroita tai viisarin joka näyttää muuta mitä pitäs, ni kyl se ainakin herättää!

Timo Haapanen 04.12.2020 09:35

Vein kaksi mittaria autoon. Taitaa olla niin etteivät ne toimi pakkasella, mutta nyt ei siellä sisällä ole miinuksella. Ulkona nyt Forecan mukaan 84 %

@timppa

Eero Kateisto 04.12.2020 09:50

Minulla oli retkeilyautoni vuosia sitten talvella seisonnassa kolmisen kuukautta. Viime vuosina olen katsonut, että autolla on hyvää ajella talvellakin. Joten olen ottanut sen parin-kolmeen otteeseen pois liikenteestä kolmeksi viikoksi. Välillä sään salliessa olen pitänyt autoni liikenteessä, käynyt esim.mökillä, jonne matkaa edestakaisin 60 km. Silloin auto pääsee taas "vetreytymään" ja akut latautumaan. Tuntuu siltä, että auto pysyy parmmassa kunnossa, kun sillä välillä ajetaan kuin, että se seisosi koko talven.

Toivo Koistinen 04.12.2020 11:08

Eeron konsti on paras konsti. Niin mekin tehhään aina nykysin. Ruska-ajo, kaamosajo, vuuenvaihe ajo.
Tosin meillä on optimi, kun auto on isosa tuulettuvassa tilassa sisällä, ja näin ei tarvi kummempaa.
Nytkin oli akkunat huurteesa, mutta sisällä pinnat kuivat, kun pistin sen lataukseen. Tässä kohta ajelemma vähän taas.
Tuosta kosteudesta vielä, elikkä kun on lämmitys, niin eisitä tarvi kosteudesta huolehtia, koska auto on lämmin.
paljon kesämökkejä on joisa on 5-10 raaatin peruslämpö, ja se on siinä.
Eise sen monimutkasempaa ole.
Navetta kun tyhjeni, alako latiat halkeileen, kun routa. Mutta lääke löyty. 9kw lämpöpuhallin pakkasella 1-3 tiimaa puhaltamassa, riippuen pakksesta päivässä, ja lämpö on aina plussalla.
Kosteuden poistajat ne silikaatit taas toimivaat omineen, ja niitä voi pistää sinne ninmonta kun haluaa. Ne toimivat.
http://www.mlcaravan.fi/kauppa/product_catalog.php?c=51
Meillä oli kokeeksi kellarissa vadillinen kissanhiekkaa, ja unohtui sinne. Keväällä oli se vati vettä täynnä.
Tp

Matti Marttinen 04.12.2020 11:22

Olen samaa mieltä Teemu Eerolan kanssa.Meillä tosin on vaunu,mutta sama asia. 38 vuotta harrastettu ja talvisin olen poistanut välillä lumet katolta,ei muita toimenpiteiä eikä myös kosteuksia (tarkistettu aina huolloissa).Meillä ei vaunu ole talvikäytössä joten jos käytetään talvella en osaa sanoa tuleeko kosteutta herkemmin.

Teemu Eerola 05.12.2020 00:09

Erilaiset auton tai vaunun sisäpuolen pintojen tai kangaspäällisten homehtumiset tai "pilkuttumiset" ovat merkki huonosta ilmanvaihdosta tai sisustusmateriaalien heikosta laadusta. Ei Suomi ole minkäänlainen poikkeus, missä pitäisi talvikäyttöä tai kosteiden ilmojen aikana ryhtyä sisätiloja erikseen lämmittämään. Onhan Keski- Euroopassakin samanlaisia olosuhteita kuin Suomessa? Ei siellä ole yleistä matkailuvälineiden kylmän kauden "ylläpitolämmitykset". Useimmille se ei olisi edes mahdollista.

Tapani Pokkinen 05.12.2020 12:01

Itse näkisin näin, ei niin väliä lämmityksellä tai millään kosteuspalloilla, mutta katos tai talli.
Vaikka nämä matkamökit ovat kuinka ulos tarkoitettuja niin ne vuotavat vedet sisäänsä, mitkä aijemmin ja mitkä myöhemmin.
Ja ne mökit jotka ovat seisonta-aikoina katon alla, suojassa sateelta kuin auringolta kestävät kauemmin kuivina.

Toivo Koistinen 05.12.2020 12:55

Ehdotomasti paras on katos, varsinkin talli, joka on sitten joko lämmin,n tai kylmä molemmat toimivat, mutta hyvä ilmanvaihto on hyvä olla.
Mikä tahansa laite tykkää olla suojassa
Tp

Veli-Pekka Merikallio 05.12.2020 13:02

Samoja kokemuksia kuin muutamalla kokeneella karavaanarilla.

Matkikset ovat aina seisoneet pihalla kelillä kuin kelillä jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan ilamn ensimmäistäkään kosteusvauriota.

Ykkösasia on tuuletus matkiksen omista räppänöistä (liekö aivan sääntömääräisiä), ei tuo lumien pudotus pari-kolme kertaa talvessa aiheuta muuta kuin terveellistä kuntoilua. Kaikki patjat ja kangastarvikkeet vien talveksi lämpimään, eikä autoon jää mitään homehtuvaa tai hiirille syötävää.

Tuolla Jyväs-Caravaninkin pihassa näyttää olevan kymmeniä matkiksia pihatiloissa, ei ne viitsi edes pudotella lumia katoilta ennen kuin mahdollinen koeajaja/ostaja lähtee liikenteeseen, sekin siksi, etteivät jäät/lumi tipu muiden silmille.

Ari Kuusisto 05.12.2020 13:25

No kuitenkin tiedetään että jos on tiivistyksessä rakonen vesi menee siihen ja jäätyessään suurentaa rakoa,jne,jne.
jos saa rauhassa jatkua niin seurauksen tietää.
Vahauksen hyödyllisyys tulee siinä että voi rakosissa auttaa hylkimällä vettä, samoin on huomannut että vahattu ajoneuvo niin lumet saa paljon paremmin liikkeelle pinnoilta.

Timo Haapanen 05.12.2020 14:44

Mun autossa on listat sivujen lisäksi molemmissa päissä. Kaikissa nurkissa on n. viiden sentin väli listojen päissä, ei vesi niistä osaa mennä vaan seisoo katolla. Ja iso määrä siellä on. Mun mielestäni on satavarmaa että vuotamaan alkaa näin kun plussa ja pikkupakkanen vaihtelee.

Olen vetänyt valkoisella liimamassalla kaikkiin listojen reunoihin pienen nätin kittipalon koko matkalle. Muutaman vuoden jo ollut ja ei kyllä pääse vuotamaan. Saumat eivät kuvassa näy mutta ympäri listoitus näkyy.

@timppa

Liitetiedostot

p1060510.jpg
Ari Kuusisto 05.12.2020 15:45

Ja LMC:n rakenne on noissa malleissa kuitenkin yksi parhaista kuten Hymer kattorakenne , ei ole sitä alumiinilistaa vanhaan asuntovaunutyyliin tekemässä sinne pykälää ettei vaan vesi pääse pois, joissain ,esim Adria ,sinne jää niissä missä alaslaskuvuode, vesi notkoon olemaan, jos ei pistä ajoneuvoo keulimaan.

Toivo Koistinen 05.12.2020 16:37

Olen vuosia ihmetellyt miksi autojen, ja vaunujen katot ovat tasakattomallia, kun jo millon lie Amerikkalaisilla on se pyöreäkattoinen vaunu. En muista nimeä.
Se oli malliltaan pyöreä, ja varmaan hinatesakin virtavivaisempi
Nyt on jopa alkoveisa varsinkin, ja monissa muisa on katon reunat korkealla näön vuoksi, katto kun uima-allas, ja tuolla Kaljärvellä kun on tullut käveltyä sillä padolla näkee sateen jälkin ne vaunut. Jokaisesa katolla lammikko.
Ei ihme, että taistellaan noiden kosteus asioiden kanssa sadan tonnin vehkeiden kanssa.
Tp

Timo Haapanen 05.12.2020 16:48

On siellä lista, erilainen kuin oli ennen vaunuissa mutta siellä se on eikä vesi pääse pois.

@timppa


Videossa kohdalta 5,25 alkaen näkyy seinät jotka törröttävät suorassa korkealla. Kuvissa näkyy myös uritus joka mahdollistaa seinän kääntämisen katolle. Katto lasketaan päälle ja siihen saumaan tulee lista. https://www.youtube.com/watch?v=TQAiTcDOoQc
muokattu: 5.12.2020 16:56
Veli-Pekka Merikallio 06.12.2020 11:33

Hymerissä on fiksusti vedetty katto seinien päälle ja reunassa kulkee ränni veden ohjaamiseen, ihmettelen mikseivät muut kopioi nerokasta systeemiä.

Timo Haapanen 06.12.2020 12:19

Sauma on siinä rännin alla sitten.

@timppa

Toivo Koistinen 06.12.2020 14:08

Noissa on luukkua, reikää niin paljon, että ainoa konsti on talli joka estää veden tulon ja sen jäätymis rikot säilytyksessä.
Tp

Timo Haapanen 06.12.2020 14:25

Mulla on kaksi kosteusmittaria autossa molemmat näyttävät 80 % Ulkona on Forecan mukaan naapurikylän sääasemalla 100 % ja pieni tihkusade.

@timppa

Vesa Tunkkari 06.12.2020 14:35

hei!
samanlainen katto ja päätyjen liitos sivuseiniin jo ffp tabbertissa

Ari Kuusisto 06.12.2020 16:21

Jostain on tullut virhekäsitys että Hymerin kaltainen kattorakenne olisi myös ollut LMC:ssä.
Kuitenkin luottaa LMC rakenteeseensa 12 vuoden pisimmän takuun verran.

Timo Haapanen 06.12.2020 16:40

Aloitin pienen kokeen. Vein autoon 200W:n sähkölämmittimen ja katson vaikuttaako se sisäkosteuteen.

Aloittajan kysymykseen 10° C lämpöön veikkasin 100€/kk. se on kyllä vahvasti alakanttiin kun laskin tuota olematonta 200 W:n lämppäriä.

Maksan sähköstä 4,33 snt siirrosta 3,5 snt ja vero 2,8 snt. tekee n. 11snt/ kWh. Pikkulämmitin vie 53 snt/vrk mikä tekee 16€/kk. ja vaikutus on varmaan olematon. Mutta katsotaan mitä tapahtuu.

@timppa

Toivo Koistinen 06.12.2020 16:56

Hyvä. kerrohan sitten miten vaikuttaa. Nostaako 200 vattia lämpöä, ja minkäverran. nytkun näyttää, tääläkin, että nuo lösökelit on kohtaa kokotaalavisia, että pitäskö
Aikanaan kun uutena laitoin tuohon henkilöautoon sisätila lämmittimen, niin sain palautetta.
Sulla se ruostuu alta aiakyksikön, kun se sulatta jäätä, ja lunta, ja taas ajaisa alusta jäätyy, ja kastuu, kun sisällä autosa sitä lämmittäissä on lämpö ja ulkona kylmä. kuitenki se on sulla suurimman ajan kylmillään märkänä.
No nyt on 18 vuosi menossa, ja kesällä katsastaja kun kyselin kuntoa. Ei ruostetta, ja kaikki hyvässä kunnossa.
saat ajella vielä pitkään sen puolesta, ellet muuten kyllästy.
Tp

Veli-Pekka Merikallio 06.12.2020 19:52

Timppa, voihan se ollakin siellä rännin alla, mutta niin hyvin tehty, ettei pisaraakaan mene seinän väliin, ja katto ei ainakaan toimi minkäänlaisena uima-altaana (ei autoa kannata muutoinkaan vaaterissa säilyttää).

Toivo, kun luukuissa on riittävän paksut ja hyvälaatuiset tiivisteet, ei niistä vesi sisään tule, se lienee tiivisteiden tarkoituskin. Kuten sanottu, vettä ei Hymeriin saa sisäpuolelle muualta kuin raanoista.

Timo Haapanen 06.12.2020 21:09

Mulla tuossa etupihalla missä auto varustetaan ja vesitetään ennen reissua ( ja puretaan jälkeen ) se on niin suorassa että ei osaa vesi tulla pois katolta. Katoksessa se reissujen välin on.

@timppa

Toivo Koistinen 07.12.2020 09:24

Niinhän se on. Noiden säilytys, ja huolto on kuten minkä muun tahansa, miten siihen panostaa. Niinhän se on kotosallakin talossa.
Tiivisteiden kunto kannatttaa tarkastella ajoittain, kun kesällä pesee, ja vahaa katon.
Tp

Matti Moilanen 07.12.2020 11:29

Suomi ei ole hyvä paikka matkailuajoneuvoille.
Pakkanen panee ja ruoste raiskaa.

Hannu Jylhä 07.12.2020 12:07

Materiaalin säilymiselle olisi optimaalinen alle 55% kosteus. Mutta liika kuivuuskaan ei ole hyväksi sillä se haurastuttaa mm. kumia ja saa puuosat halkeilemaan. Jos on paikka missä varastoidaan useampia vaunuja/autoja voisi harkita kuivaimen hankintaa kimpassa. Mm. Muntersilta löytyy malleja, joissa voidaan viedä letku kulkimen sisälle jonkin läpiviennin kautta ja se puhaltaa kuivaa ilmaa sisälle.

Timo Haapanen 14.12.2020 18:49

Näyttäisi siltä että 200 W ehkä nostaa 2° katoksessa olevan auton sisälämpöä. Täällä ei ollut pakkasta kuin enimmillään n. -3,5° Autossa on tiskipöydällä mukissa vettä eikä se ole jäätynyt, mukin päällä mittari näyttää pari astetta lämpimämpää kuin ulkona on.
Kosteusmittareista ei tiedä näyttävätkö oikein, n. 80 % on lukemat, ulkona nyt Forecan mukaan 90%

Olkoon lämmitin siellä edelleen.

@timppa

Toivo Koistinen 07.01.2021 13:23

Jyväskaravaalin lehellä oli, kun tuli ensimmäinen karavaanilehti, sen välissä oli se. Niin siinä oli mainos älypistorasiasta.
Mittaa kosteuden, aj jos nouse, kytkee lämmityslaitteen päälle, tai voihaan se vaikka kosteuden poistajanki, miten vain. https://www.leveltec.fi/tuotteet/promodlite.html
Tp

Timo Haapanen 07.01.2021 17:02

Noo, enpä tiedä... Mulla on edelleen se 200 W autossa päällä. Pakkasta on täällä ollut enimmillään viisi astetta eikä auton pyödällä olevassa mukissa vesi ole vielä jäätynyt.

Vaikutuksesta en muuten tiedä mitään mutta pidetään päällä edelleen.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.