Matkailuauton pohjan tervaus

Esa Vanninen 29.07.2022 13:47

Hei!
Minulla noin 10 v. vanha 90 tkm. matkailuauto. Katselin auton pohjaa altapäin alta päin kaverin rasvamontulla, pohja näytti vielä hyvältä filmivaneri puhtaalta ja kirkkaalta, runkopalkeissa valkoinen maali vielä hyvässä kunnossa, eikä ruostettakaan vielä näkynyt, autoa on säilytetty pääsääntöisesti lämpimässä tallissa, mutta olisko mitään järkeä tervata tuo auton pohja, olisi aika helppo homma tehdä tuossa kaverin isossa hallissa rasvamontusta käsin pensselillä, olisiko hyötyä vai haittaa, mitä mieltä karavaanarit?

Tapio Pankka 29.07.2022 17:52

Älä hyvä mies pilaa autoasi tervaamalla pohjaa. Tervaamalla et pysty estämään kosteuden imeytymistä pohjavaneriin. Ainoastaan estät sen haihtumista.
Olen nähnyt lahoja pohjia. Ne lahot on alkaneet kohdista jotka on "tiivistetty" kosteutta vastaan, kuten johtojen läpiviennit. (Adria).


Siis viimeksi näin tällaisen 2013 Adriassa.
muokattu: 29.7.2022 17:54
Esa Vanninen 29.07.2022 19:03

Mihin se perustuu että tervattu vanerivene säilyy paremmin kun tervaamaton?
Kerran teetin yhteen Lantikkaan ruosteensuohauskäsittelyn tervalla. Auto on nyt yli 20 v. vanha eikä ole enää minulla, mutta olen nähnyt autoa ja nykyistä omistajaa autossa ei ole ruostevaurioita.
Terva estää paremmin ruostumisen kun monet muut ruosteensuoja-aineet.
Voihan se olla että terva käyttäytyy eri tavalla filmivanerissa, kun tavallisessa kuusivaneriveneessä..?

Lauri Niittynen 29.07.2022 19:55

Ennen veneet tehtiin puusta ja terva pinnassa piti veden poissa tiheäsyisestä puumateriaalista. Nykyisin puutuotteet tehdään saatavilla olevasta biomateriaalista, joka muistuttaa puuta. Heikkolaatuista biomateriaalia ei kannata suojata tiiviillä tervakerroksella, mutta sen elinikää voi yrittää pidentää imeyttämällä tervaa siihen. Silloin kosteus ei pääse imeytymään materiaaliin. Tärkeää on kuitenkin antaa biomassalle mahdollisuus kuivua olosuhteiden salliessa eli jommalla kummalla puolella pitäisi höyrynvastus olla pieni. Tiivis tervakerros voi olla huonompi kuin puhdas biomassa.

Jos jokin ei ole kärsinyt jostakin käsittelystä, ei se tarkoita, että käsittely olisi ollut hyväksi. Tervaustakin pitäisi kokeilla useassa kohteessa, jotta voitaisiin sulkea pois muita tekijöitä. Alumiini ei taida paljoa kärsiä tervauksesta, mutta terva ei toisaalta taida sitä mitenkään suojella. Tervauksen voi siis tehdä vaikka tuoksun tai äänieristyksen kannalta.

Tapio Pankka 29.07.2022 20:17

Lauri tässä puhuu asiaa: höyryvastus (sulku) pitää olla toisella puolella pieni.

Esa Vanninen 31.07.2022 09:59

Kiitos vastauksista.
Vanerihan valmistetaan aidosta puusta, raaka-aineena käytetään koivua ja kuusta, mutta myös mäntyä, kuusi vaneria käytetää kohteisiin jossa vaneri joutuu tekemisiin kosteuden kanssa.
Vaneri valmistetaan sorvatuista n. 1 mm paksuisista viilluista liimaamalla viilut yhteen, liimatessa vaihdetaa joka kerroksessa puunsyyt poikittaiseen suuntaa kun edellisessä kerroksessa.
Noiden viilujen välissä oleva liimasauma ei läpäise kosteutta, eikä myöskään hengitä kuin liimaton puu. Tuohon filmifaneriin joita käytetään asuntoautojen, asuntovaunujen ja peräkärryjen pohjalevynä on tehty lisäksi kosteuseristys jota ei ole normaalissa vanerissa ( olen muutaman kerran käynyt tutustumassa vanerin valmistus prosessiin eri vaneritehtailla, johuen elämäntyöstäni metsäammattilaisena metsäyhtiön metsänostajana).
Tiedän että tervaus suojaa auton alustan metalliosat hyvin ruostumiselta, ajattelin ainakin käsitellä nuo metalliosat nyt kun niissä ei ole vielä ruostetta, tuohon tervaan kun sekoittaa 30% neitseellistä teräketjuöljyä porakoneen maalisekoittimella ja ruiskuttaa, tai pensselöi seoksen pohjaan ei ole ruosteongelmia auton pohjassa yhden, eikä kahdenkaan sukupolven aikana. Harkitsen vielä suojaanko puuosia tervaukselta, koska on työläämpi vaihto ehto, kun tervata koko pohja.

Tapio Pankka 31.07.2022 11:56

Ok. Miksi kyselit tervauksesta? Metsäammattilaisen tunnut tietävän varsin hyvin vanerit ja tervat. Jopa hyvä suojausseos on sinulla.
-itselläni ollut kymmenkunta asuntoautoa ja -vaunua. Yhdessäkään ei ole ollut filmivaneria pohjassa. Ainakaan alimmaisena osana. Takatallissa kylläkin sisäpintana.

metalliosien suojaus on eri asia kuin pohjavaneriin suojaus.
pohjat lahoaa juuri niistä kohdista joissa kosteus ei pääse haihtumaan. Nurkissa, tukipalkkien kohdalla, läpivientien kohdalla jne.
-Autot valmistetaan ulkomailla, tuskin suomalaisesta vanerista. Niissä vanereissa on keveys tärkeää. Joskus nähnyt niissä jalopuuta vaikuttavaa pintaa.
Tapio Pankka 31.07.2022 12:10

lisäys: autosi pohja on imenyt 10v kosteutta. Millä varmistat, että se on täysin kuiva kun tervaat sen? Saattaapi käydä niin että terva estää jo imeytyneen kosteuden haihtumisen, niin kuin on budjetoitu.

Heimo Turunen 31.07.2022 12:23

Huvittavaa tuo tervausjutut kun vähän väliä tulee esiin. Ennen veneet tervattiin kun muuta ei ollut. Lantikan kori on alumiinia ja senkin tervaus kuin vitsi.

Timo Haapanen 31.07.2022 12:36

Lehtikuusivanerista oli autojen ja vaunujen pohjat takavuosina.

@timppa

Esa Vanninen 31.07.2022 13:28

Ei ollut 2001 vuosimallin Land Rover Freelanderin pohja alumiinia kun osittain. Miksi autokorjaamot käyttävät tervaa muttereissa ja kierretapeissa pulteissa jos ei estä ruostumista. Myös auton pohjissa on muttereita ja tappeja ym kiinninnityspultteja jotka ei ole alumiinia. Eikö ole hyötyä jos saadaan pysymään ruostumattomana. En nyt mene takuuseen mitä kuusta autoni pohjavneri on mutta kaikissa vanereissa on tuo liima viilujen välissä joka ei läpäise kosteutta, toimii höyrysulkuna heti ensimmäisen viilun välissa sekä ylä että alapuolella. Käsitykseni mukaan tevattukin hengittää jonkun verran ja kun on kuivunut mikäli ei vedetä kun yksi kerros eikä paksua kerrosta, mutta kyllästää pintaa, niin ettei ime kosteutta niin hyvin kun ,käsittelemätön ja tässä tapauksessahan tuo vahva kosteuseriste liimakalvo on kuitenkin jo ensimmäisen n. 1mm paksuisen viilun alla. Tästä on aika paljon erilaisia mielipiteitä, riippuu siitä minkä alan ihmiseltä kysyy, mutta maalarit ja veneentekijät (vaneriveneidenkin), sanovat ettei tervaus ainakaan pahenna kun ei vedä liian paksua kerrosta. Kuiva tuon pohjan tukee ehdottomasti olla, mutta tiedän, että on kuiva ainakin keväällä, kun koko talven ajamattomana lämpimässä tallissa seisonut eikä sateella ajettu ja voihan tuon kosteusmittauksenkin teettää eikö tuo kosteusmittauskin kannata teettää aika säännöllisesti?
Kysymys vielä mikä aine suojaa puuta paremmin kun terva?
T.Esa

Tapio Pankka 31.07.2022 14:05

Miksi kyselet kun jo tiedät?
Amerikoissa sanotaan jotenkin näin: A man do what man's got to do.
(anteeksi huono kielitaitoni)

Lauri Niittynen 31.07.2022 14:22

Terva on myös uv-suoja puulle. Pulteissa se ei suojaa ruosteelta, vaan jumiutumiselta. Oikea puu ei tarvitse suojaa, se kestää vuosisatoja oikeissa olosuhteissa, väärissä lahoaa vuosissa. Nykyaikainen peltopuu ei kestä millään vuosisataa pinnassa.

Tervaa parempi suoja on liima. Jos se kerta suojaa vanerin sisemmät kerrokset, se kannattaisi sutia myös pintaan. Itse en tosin usko, että vaneri tyypillisesti lahoaisi vain pintakerroksestaan ja muutoin jäisi kuin uudeksi. Kyllä liimattukin rakenne kastuu läpi. Ja nykyaikaiset massiivirakenteet tehdään kerroksittain liimaamalla ja silti niitä mainostetaan hengittäviksi. Ei sitä liimaa ole kalvoksi asti eikä edes liimakalvo olisi vesi-/höyrytiivis.

Tapio Pankka 31.07.2022 16:28

Hei, Esan 10v vanha auto on pohjaltaan kuin uusi. Miksi ihmeessä siihen pitäisi sivellä/ruiskuttaa tervaa???

Vesa Tunkkari 31.07.2022 19:58

Heippa! tervan sekaan voi sekoitaa n.20% vernissaa. se parantaa suojauskykyä ja tarttuvuutta.
Haju on mielenkiintoinen ja Piiitkään. bilteman alusta suojausaineessakin on vernissaa.

Markku Hämäläinen 31.07.2022 22:36

Joskus kun vein auton ruoste-estoon, kertoi ruoste-eston kaveri aineesta.
Kun kaataa kunnon ainetta vettä täynnä olevaan sankoon pitää aine löytyä sankon seinämästä, kun veden kaataa pois.
Eli aine menee veden ja metallin väliin.
Pitäneekö paikkansa, mutta yli 10 vuotta pysyi auto ruosteettomana, nyt keväällä löytyi ruostetta paikasta johon osuu kurasuihku.
Pitää jatkaa roiskeläppää.

Toivo Koistinen 01.08.2022 06:34

Jos kun jatakt roiskeläppää, niin jatka sitä lisäpalasella, sen alkuperäosen takapuolelta jatkaen pikku ruuveila, tai niiteillä.
Syynä se, etä jos peruutaessa osuu kivi, tai jokin pyörän taakse, ja kun se läppä on lähempänä maata, niin se litistyy pyörää vasten ja nykäsee läpän irti.
Niin siinä tapauksessa lähtee vain se lisäosa, eikä koko läppä repeä rungosta. Tosin se on harvinaisempi tapaus näissä maantien kulkimissa.
Itse olen kuorma-autosta monttuhommissa onnistunnu ainakin kerran siinä. Niinjamuistelen, että ladasta lähti mettästely reissulla, kun laitoin etupyörän taakse nuornamiehenä kunnon läpät.
Tp

Lauri Niittynen 01.08.2022 19:58
Markku Hämäläinen

Joskus kun vein auton ruoste-estoon, kertoi ruoste-eston kaveri aineesta.
Kun kaataa kunnon ainetta vettä täynnä olevaan sankoon pitää aine löytyä sankon seinämästä, kun veden kaataa pois.
Eli aine menee veden ja metallin väliin.
Pitäneekö paikkansa, mutta yli 10 vuotta pysyi auto ruosteettomana, nyt keväällä löytyi ruostetta paikasta johon osuu kurasuihku.
Pitää jatkaa roiskeläppää.

Taitaa olla kyse vain emulsiosta, vesi ja öljypohjainen suoja-aine eivät sekoitu toisiinsa ja kaadettaessa painovoima tekee tehtävänsä. Öljypohjainen suoja-aine ei pysty syrjäyttämään vettä metallin pinnasta, vaan suojattavan metallin pitää olla ehdottomasti kuiva. Märän suojaaminen vaatisi, että aineet sekoittuvat keskenään, olisi vaikka vesiliuotteinen suoja-aine.

Mutta eipä mene vesi tuollaisesta suoja-aineesta metalliin ja siksi on hyvää. Ihan tavallinen öljykin menee sangon pintaan, mutta peseytyy liukkaasti pois pohjasta kun autolla ajaa.

Markku Hämäläinen 01.08.2022 20:44

Tiedä häntä, liekö totta en nähnyt demoa, väite perustui pintajännitykseen.

Esa Vanninen 01.08.2022 20:53

Luulin, että täällä voi keskustella, saada usempia mielipiteitä. Eikä tarkoita sitä, että itsellä ei ole mitään mielipidettä.

Esa Vanninen 01.08.2022 21:06

Hei Jankka!
Autollani on ajettu vain kesäisin ja talvet auto on seisonut lämpimässä tallissa, nyt kun jäin vapaalle 42 v. kestäneeltä työuraltani, on tarkoitus lisätä matkustämista, ajella matkailuautolla myös syys sateilla ja talvellakin, ajattelin että pohjan käsittely saattaisi olla nyt paikallaan. Suosituksia on tullut myös tervaamiselle ja autoni pohja on nyt kuiva.

Veli-Pekka Merikallio 01.08.2022 21:10

Esa, voi täällä keskustella ja pitääkin, juuri tästäkin aiheesta on parta pärissyt useampaankin kertaan vuosien varrella. JanhosMatti vainaalla oli oivalliset reseptit litkuihin ja vankkaa käytännön kokemusta niiden toimivuudesta (on vain tuo meidän viestihaku niin kivikautinen, etten edes yritä etsiä linkkiä).

Tuppaa vaan olemaan noin yleisemminkin ottaen keskustelu hankalaa, jos joku tuntee itsensä ainoaksi oikeassa olijaksi ja vielä kirjoittaa sen näkyviin. Noh, kun sen tietää, kannattaa nämä besserwisserit vain skipata.

Timo Haapanen 01.08.2022 21:33

Turhaa on mielipide sanoa kun asia täysin tutkimaton ja totuutta vailla. Oma mielipiteeni kun sitä aloituksessa kysyttiin on se että en tervaisi koska en tiedä sen vaikutusta.

@timppa

Pekka Lindholm 01.08.2022 23:24

pari ketjua asiasta.

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/ketju-89916868/

https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuvaunut-ja-vetoautot/matkailuvaunun-pohjavanerin-k-sittely-terva-pellava-ljy/

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.