- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauton perusvero
Matkailuauton perusvero
Minun Roud card matkailuauton perusvero nousee ensivuoden alusta 540 euroon vuodessa. Eli korotusta n. 200 euroa. Auto on vuoden 2020 mallia ja siinä on ureatankki. Autonhan pitäisi olla vähäpäästöinen , niin mihin kummaan korotus perustuu? Onko teidän muidenkin autoihin tulossa samman moisia korotuksia?
Kerro vähän lisää. Mm. onko auto "täyskokoinen" matkailuauto? Paljonko on sallittu kokonaispaino? Onko myyjä luvannut sille päästöpohjaisen - alemman perusveron - kuin kokonaispainon mukaan laskettu perusvero?. Se on ollut jo vuosia luokkaa vähän yli 600 e/ vuosi , jos kokonaispaino 3,5 t. 100 kg välein kevyemmät vähän halvempi vero.
Matkailuautoille ei verottaja ole helposti myöntänyt ALUSTARAKENTEEN päästömittauksen mukaista perusveroa, koska Suomessa ei "tunnusteta aina" ns. 2 erässä valmistettua autoa päästöjen perusteella. ..... SIIS silloin, kun alusta ja moottori ovat yhdeltä tehtaalta ja sitten päällirakenne -matkailukori- on tehty toisella tehtaalla. Miten urea liittyisi asiaan, vaikka se pienentääkin päästöjä, kun päätös on tehty ehkä painon perusteella?
Jos viitsit kertoa lisätietoja, niin ehkä löytyy selityksiä?
Fiat ducaton koriin Pöllsin rakentama Roud card retkeilyauto.
Auto otettu käyttöön lokakuussa 2019,auto vuoden 2020 mallia. auton co2 päästöt on 195. Ensivuoden alusta co2 päästöt mitään WLTP mukaan jolloin päästölukema on 307. Perusvero nousee moon 300 euroa.
Katselin netistä, että autosi on Euro6 luokan moottorilla, kok. paino 3300 kg? Saksassa tälle matkailuautolle on hyväksytty CO2 - arvo, mitä en kuitenkaan löytänyt.
Koska suomalaiset ovat verottaneet painon mukaan myös sellaisia m- autoja, joista korivalmistaja on antanut päästötiedot, niin oudolta tuntuu tuo CO2 arvon korottaminen. Sinun kannattaisi ottaa yhteyttä Trficomiin. Niiden verolaskun mukana tulee Tiedote sivu, missä kerrotaan, että :
Traficom: "Ajoneuvojen, joiden hiilidioksidipäästö on vähintään n. 200 grammaa kilometriltä, perusvero säilyyy nykyisessä taulukossa (ei siis WLTP) , eikä veronkevennys kohdistu niihin"
Sinullehan on tulossa kova korotus! Kertovat lisäksi, että " VOIT TARKISTAA AJONEUVOSI PÄÄSTÖARVON JA SEN MIITAUSTAVAN TRAFICOMIN OMA ASIOINTI- PALVELUISSA."
Sinne palveluun löytyy sähköpostiosoite Traficomin sivuilta. Vastaus tulee kokemusteni mukaan 2-3 päivässä.
Ongelman täytyy liittyä tuohon WLTP -mittaustapaan. Tuntuu kuitenkin oudolta, että ero vanhaan olisi noin suuri: 195 > 307. Ajoneuvon tietoja pääset katsomaan suoraan Trafin oma asiointi -palvelusta, johon kirjaudutaan esim. pankkitunnuksilla.
Noin tuoreessa autossa kannattaisi varmaan ottaa yhteyttä myös myyjään ja kysellä tuon WLTP -päästöarvon perään. Joissakin papereissahan sen pitäisi näkyä, koska se näyttää olevan olemassa.
Näyttää tosiaan siltä, että WLTP -päästölukemat ovat vanhoja korkeampia. Netistä löytyi arvio, että korotus olisi pakettiautoille noin 30 %. Sinun tapauksessasi korotus näyttäisi olevan kuitenkin peräti 57 %.
Jatkan vielä aiheesta, tarkentaen edellistä "vääntöäni" korkeasta perusverostasi. Ellet Eino ole saanut selvyyttä korotukseen omien tietojen sivustolta, niin Traficomiin voi lähettää verotusta koskevan lomakkeen, mihin esitetään oma ongelma ja kysymys. Sieltä tulee sähköpostiin vastaus. Parhaassa tapauksessa jopa soittavat. Olisi mielenkiintoista sitten lopulta tietää, miten veroasialle kävi.
https://www.traficom.fi/fi/yhteydenottolomake-ajoneuvoverotus
Oletan, että veron korotus perustuu juuri tuohon korkeaan WLTP -päästöarvoon. Sitähän ei Trafi määritä vaan se on tullut auton valmistajalta. Sen perään kannattaisi kyllä kysellä auton myyjältä.
Ilmeisesti auton ensirekisteröinnissä on ollut molemmat päästöarvot: vanha NEDC ja tämä uusi WLTP. Vuoden 2019 loppuun käytetään tuota NEDC -arvoa ja ensi vuoden alusta uutta WLTP -arvoa.
Verotaulukot on sitten tehty sillä periaatteella, että keskimääräinen vero ei nouse. Vähäpäästöisillä autoilla verotaulukossa kompensoidaan WLTP:n vaikutus, mutta korkeampipäästöisillä ei. Se on sitä vähäpäästöisten ajoneuvojen suosimista varmaan.
Tuossahan voi käydä hyvinkin niin, että WLTP- päästöarvoilla rekisteröidystä ajoneuvosta maksetaan korkeampaa veroa kuin painoperusteisesti. Autokaupoilla kannattaakin nyt olla valppaana tämän suhteen.
Aprikoin lisää. Tuolla toisessa kirjoituksessaan Eino sanoo perusveron nousevan n. 300 e. Alussa hän mainitsee 200 e.
Ensivuonna nousee käyttövoimavero dieselille 0,9 euroon per päivä, mistä tulee nykyiseen lisää n. 213 e/v.
Kun Tauno kertoi uuden päästöveron -perusveron, nousevan n. 30%, niin silloin nykyinen 305 e/v nousisi n. 90 eurolla.
Yhteensä nousua tulisi noista juurikin se Einon mainitsema n. 300 euroa. Olihan siinä nousua jo kertaalleen.
Tarkennan tietoja: Roudcar v 600, kokonaismassa 3500 kg. Perusvero nyt 0,849 e/PV ja 1.1.2020 perusvero 1,519 e/PV. Korotusta perusveroon vuodessa 244,55 euroa. Trafin laskun saatekirjeessä kerrotaan että autojen perusvero pienenee kun siirrytään co2(Nedc) mittaustavasta co2 (WLTP) mittausperusteiseen versioon. Ei ainakaan tässä autosta.Soitin trafille sieltä vastattiin että verotus perustuu lakiin,ei muuta. Kysyi koskeeko korotus kaikkia vastaavia matkailuautoja, vastaus että tämän auton kohdalla näin ei muuta,että se siitä. Maksakaa kun vielä saa dieselautolla ajaa.
Matkailuautojen perusveron määräytymistä koskevassa lehti jutussa oli tällänen tieto.
Kopio alkaa
Matkailuautojen markkinoita johtaa yhä suvereenisti Fiat. Tällä hetkellä merkin toimitukset kuitenkin yskivät, sillä se ei ole saanut hyväksytettyä uusia päästölukemiaan. Ne kun pitää ilmoittaa auton rekisteröinnin yhteydessä.
Suomessa matkailuautojen standardin mukaan mitatut päästölukemat jätetään kuitenkin yhä huomioimatta verotuksessa ja tällä hetkellä kaikki matkailuautoilijat maksavat käyttövoimaveroa 374 verogramman mukaan. Vuosimaksu 3 500 kiloa painavalta autolta on siten 747 euroa.
Parhaillaan käynnissä olevilla Lahden Caravan-messuilla voi huomata, että esimerkiksi uusissa Mercedes-Benz Sprinteriin pohjautuvissa Hymereissä on päästy jo niinkin alas 280 gramman päästölukemiin.
Fiatin markkinajohtajuus on selvä, mutta Mercedes-Benzin uudet Sprinterit näkyvät Lahden Caravan-messuilla vahvasti. Uusi Sprinter kun löytyy jo lähes kaikkien päällirakentajien valikoimista.
Fiatin markkinajohtajuus on selvä, mutta Mercedes-Benzin uudet Sprinterit näkyvät Lahden Caravan-messuilla vahvasti. Uusi Sprinter kun löytyy jo lähes kaikkien päällirakentajien valikoimista.
(KUVA: Tommi Lempinen)
Kuluttajalle parantuneesta päästöluvusta ei kuitenkaan ole hyötyä, sillä verottaja ei aiemmasta alentuneista päästögrammoja huomioi.
Kopio loppu
https://beta.is.fi/autot/art-2000006246088.html
Aloin etsimään Traficomin laskureista miten nuo Einon verot määräytyy.
Tuo tämän vuoden vero lasketaan 197g päästöjen mukaan NEDC.
Ensi vuoden vero on laskettu 315g päästöjen mukaan ja se on sama NECD ja WLTP mukaan.
Se tässä ihmetyttää miten auton co arvo on muutettu Trafissa 197 / 315 ?
Mielestäni tuollainen muutos edellyttää uusintakatsastusta.
Mutta noilla arvoilla saadaan Einon esittämät summat, muita yksityiskohtiahan en tiedä.
Hyvin selvititte tämän kysymyksen! Aloittajan tai muuten vaan äskettäin uuden auton ostajalle nämä viimeaikaiset "linjaukset" vuodelle 2020 näyttäytyvät kuin eläisimme banaanitasavallassa. Matkailuautoilijoille se on ollut todellisuutta; kuin jäniksen vetämistä hatusta. Uhkakuvia myöten.
Luulisi nyt viimein uusien käyttäjienkin oppivan liikenteestä poistamisen mahdollisuus, silloin kun m- autoa ei tarvitse. Olen niin tottunut vuosikymmenten aikana käytöstä poistoihin ( joita on tullut tehtyä yhteensä arviolta 250- 300 kpl) , kun laskee matkailuauton lisäksi myös käyttö- ja harrasteautot. Edes kahta autoa ei tarvita samaan aikaan liikennekäytössä, jos m- auto on edes viikonverran käytössä.
Lyhimmät m- auton käyttöönotot ovat olleet 1- 2 päivää ja vuodessa käyttöpäiviä on nykyään vain n. 60 - 70 n. 10 eri jaksolla. Perusveron nosto 2020 runsaalla satasella vaikutta vuodessa siten vain n. 20 e. Paljon pahempaa olisin odottanut, mutta eiköhän sitäkin viestiä Rinteen kabinetilta vielä saada "ilmansuojelun nimissä".
Mielestäni täytyy olla niin, että Einon autossa on ensirekisteröinnissä ollut nuo molemmat päästölukemat (NEDC ja WLTP). Ei niitä Trafi tai verottaja voi ruveta muuttelemaan. Päästölukemat tulevat auton valmistajilta.
Rinteen hallitus on päättänyt verottaa kaikkia matkailuautoja samalla yhtenäisellä tavalla. Auton moottorin päästöjä huomioimatta. Tällöinhän matkailuautojen (yleellisyys) verotus kiristyy. Mikä on ilmeisesti ollut hallitusen tarkoituskin. Täytyyhän ne hövelisti tehdyt vaalilupaukset koittaa jollakin konstilla saada rahoitettua.
En myöskään usko Rinteen hallitukselta tulevan mitään hyvää mihinkään asiaan. Niin ovat tumpelot sekoilleet kuten nyt tullut esiin mm. Valtion omistajaohjauksessa Veikkauksen ja Postin asioissa. Ei niin mitään tolkkua!
Olisi kuitenkin aika outoa -toki mahdollista, että Rinne olisi puuttunut tuosta vaan matkailuautojen verotukseen, kun käsittääkseni jo Sipilän hallitukselta tuli verolistoja autojen päästöverotukseen vuodelle 2020. Painot ovat sentään punnittavissa - vaikkakin väärä peruste sekin- jos niitä käytetään , mutta päästöarvot on mitattuja ja niitä käytetään muualla EU:ssa veron maksuperusteina. Kateuden tai muun mielipidesyyn takia faktoja ei saa vääristellä.
SFC:n tulisi selvittää, mistä tässä on kysymys ja tarvittaessa ryhtyä toimiin.
Ketju näyttää menevän google jakeluunkin:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/matkailuautot/matkailuauton-perusvero/
Katselin joutessani matkailuautoni aika tuoretta verolappua, missä suurin osa veroista koski vuotta 2020. Matti Sirkiän lainaamassa Iltasanomien verojutussa 21.11.2019 kerrottiin mm. seuraavaa:
" Suomessa matkailuautojen standardin mukaan mitatut päästölukemat jätetään kuitenkin yhä huomioimatta verotuksessa ja tällä hetkellä kaikki matkailuautoilijat maksavat käyttövoimaveroa 374 verogramman mukaan. Vuosimaksu 3 500 kiloa painavalta autolta on siten 747 euroa."
Tarkasti ottaen asia ei ole kuitenkaan lehdessä kerrotun mukainen. M- autoista peritään Perusveroa, mikä määräytyy joko päästöjen mukaisesti tai sitten painon perusteella vanhemmista autoista. Perusveron määrä 3500 kilon painoisesta autosta on saamani laskun mukaan 1,732 euroa/ päivä, ts. 633,9 euroa vuodessa - ollut sama jo muutaman vuoden ja edelleen vuonna 2020.
Niistä autoista, joista on olemassa vahvistetut päästötiedot, perusvero vaihtelee, mutta on yleensä alempi kuin painon mukainen.
M- autoja verotetaan myös Käyttövoimaverolla. Diesel- autoilla se on 0,315 euroa/ päivä, eli 115,290 euroa vuodessa. Yhteensä tuosta tulee vuodessa veroja 749 euroa. Lopullinen veron määrä lasketaan liikennekäytössä pidettyjen päivien lukumäärän mukaisesti.
Onhan tämän harrastuksen verotus kuitenkin henkilöautoveroa pienempi, kun nämä ovat autoverovapaita ajoneuvoja..
Tp
Tp, Olen täysin samaa mieltä, että m- autojen verotus on kohtuullista, kun niistä ei peritä henkilöautoveroja. Kirjoitukseni pyrki korjaamaan lehdessä esitettyä virheellistä käsitystä, että KAIKILLA m- autoilla olisi nyt sama 747 euron vuotuinen käyttövoimaveromaksu. Vuosimaksut eivät ole samat, koska uudempien autojen perusverot määräytyvät päästöjen mukaan ja vanhempien painon perusteella.
Jos uuden matkailuauton hankintahintaan tulisi henkilöauton vero, niin silloin niiden myynti putoaisi likimain nollaan. Käytettyjen hinnat nousisivat iästä riippuen ainakin jonkin verran nykyisestä.
Mahdollistahan tämä m- autojen autovero on, nyt kun hallitus töppäilee omistajaohjauksessaan ja muutenkin Suomeen on tulossa "lakkotsunami". Tavallisen työntekijän palkkoja voisi eräiden mielestä laskea tasolle, jolloin niillä ei enää tule ilman sossun apua toimeen. Herrat ja johtajat sen sijaan saavat ansaita vuositasolla miljoonia bonuksineen, myös valtion omistamissa yhtiöissä, työntekijöitä kurittamalla. Tolkku on hävinnyt ja "ylellisyysveroilla" on ennenkin asioita korjattu.
Matkailuautoa hyvin pieni joukko käyttää ympärivuotisesti. Kun käyttöä ei ole, niin auton voi parissa minuutissa poistaa liikennekäytöstä ja tarvittaessa taas ottaa käyttöön. Itse käytän nykyisin vanhaa, mutta vähän ajettua ja hyväkuntoista m-autoani n. 2 kk/v liikenteessä. Vuotuiset
painoperusteiset veromaksut ovat n. 130- 150 e/v. Vakuutusmaksutkaan eivät päätä huimaa, koska neki lasketaan käyttöpäivien mukaan.
Puhut asiaa Teemu. Kymmenien vuosien prosenttipohjainen palkkakehitys on repinyt palkkaerot siihen malliin, että alkanee tuulemaan tässä maassa.
Kun aikansa homma etenee, on edesä se sinun povaama ylellisyys vero, joka koskenee myös näitä pelejä, koska kun iso osa työläisistä jää elintasossan jalkoihin, noussee valtion kustannukset hejän elossa pidossa, ja jostainhan se on siihen raha saatava.
Kun vielä päästöpolitiikka leikkaa päästömaksuja autoista, joita kehoitetaan muuttamaan päästöttömiksi, sekin vaikuttanee.
Tuo nykymallin asuntoauton liikenenverohan, ja vakuutusmaksuhan ei syö rahaa kun senverta mitä käyttää autoa, kun poistaa liikenteestä, kuten teet, samoin mekin täällä, eli muutama viikko vuuesta se liikkuu, ja sitten majailee ladossa.
Saa nähhä miksi muutunee homma.
Tp
Ei muuta kun moottoriveneet kans verolle, varsinkin itäsaksalaiset isot moottoripaatit rankasti verolle ,
eikös Rinteellä ole semmonen .
Nehän aiheuttaa ilman hiukkasloukkuja ja AD Blue systeemejä jumalattomat päästöt ettei yksikään kuutti jää henkiin,
ovat esihistoriallista tekniikkaa.
Tarkistin juuri Trafin sivulta oman autoni tiedot. Pössl Citroen Jumperin urea koneella päästö Co 163 g. Verot vuodessa 360,99 €
Saksalaisilta sivuilta löytyi ADACIn testitulokset Ducaton moottorilla varustetulle Adrianin valmistamalle "Road vanille". Siinä CO2 päästöiksi oli saatu 250 g. Trafin taulukon mukaan perusvero on silloin 425 e vuodessa. Käyttövoimavero on sataa kiloa kohti 0.9sent x 35, eli 0,315 e/pv ja vuodessa 115 euroa. Näistä tulee yhteensä 540 euroa/v.
Aika jämerää että Citroenissa noin paljon pienemmät päästöt, mutta taitaa olla vanhemmasta kun 2020 mallisesta Ducatosta kyse eikös niissä jo ole myös AD Blue systeemi.
Meillä on auto käytössä ympäri vuoden , eikä ole koskaan poistettu , eikä näillä näkymillä poistetakaan liikenteestä . Jos joskus tulee ( vastaisuudessa ) vaikeuksia tuon veron maksun kanssa , hävitän koko vehkeen , tai vaihdan vaunuun . Niihin ei ole sentään vielä edes Rinne , kohta entinen pääministeri , keksinyt päästö mittauksia ,edes yö ajalta !
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.