Minua on suuresti huvittanut tuo paino hämmentäminen tällä saitilla. Täällä osa tekeytyy aivan tahallaan hölmömmäksi kuin on. Toki sallitaan se heille, olenhan itsekkin aivan samanmoinen.
Kun tuossa aikaisemmin kirjoiteltiin matkailuauton vääristä omapainoista, on unohtunut, ettei omapainoon kuulu varustelu. Paino on jonkun viranomaisen hyväksymä tyyppikatsastuspaino. Voi toki olla virheellinenkin. Sitten on kokonaispaino, joka tarkoittaa aivan oikeasti massaa, millä saisi ajella liikenteessä.
Ongelma näyttäisi olevan, ettei autoon saa surutta ladata niitä 6 ihmistä, kolmee pyörää, skootteria, kun on tallikin.
Niin onhan vielä Dometikki katolla, kunnon markiisi ja se pyöräteline, ajokiiloja, 25m sähkökela, monesti posliinit kaapissa, keittimet, mikrot yms. Näillä menetään helposti jo puolet siitä rajalliseta 3-400 kg kantavuudesta. Ja mukkaanhan ei sovi sitten kuin se kaksi henkeä, kuten Palin Matti on monasti muistuttanut.
Todellinen ongelma taitaa kuitenkin olla, nyky piirongit on kiivenneet varustelultaan ja siksi myös painoltaan nykylain kirjaimen ohi ja sitä kautta lipsutaan harmaalle vyöhykkeelle.
Kokonaispaino rajataan, korttiluokan, rahti-, siltamaksujen yms. vuoksi 3500kg. Kun on kysytty kuka on vastuussa asiasta, taitaapa olla jo tieliikennelaissakin, että kuljettaja on vastuussa ajamastaan härvelistä. Korjausta painokysymykseen ei voi tehdä, kuin eduskunta lainlaatijana. Tällä hetkellä ainoa mahdollisuus on tyytyä pörryttelemään ns. tyhjillä autoilla ihmisten kanssa, rahtailla tavarat piirongilla pariskuntina tai kiskoo kärryä tai...
Jos on lähipiirissä rekkamiestä, niin kysäskää huviksenne mitä tapahtuu, jos ajaa rämäyttää 40 % ylikuormalla vaakaan, ei muuten hampaita naurata ja matka loppuu heti siihen.
Ylikuormamaksuihin, taitaa mennä jo jonkinmoisen piironkiauton hinta.