Matkailuauton moottorivalinta

Jari Hiltunen 14.09.2022 07:24

Käyttökokemuksia uudemmista matkailuautoista Fiat vai Citroen kumpi parempi moottori valinta ? Plussat ja miinukset ? Tyyppiviat ?

Timo Haapanen 14.09.2022 08:19

Eikös uusissa ole sama 2,2 litrainen kolmella eri teholla valittavissa.

@timppa

Toivo Koistinen 14.09.2022 08:27

Sama kone taitaa olla. Nimittäin BSA konserni omista fiatin, pösön, ja sitikan. Mikä on siten nykyään, kun opelikin taisi mennä siihen porukkaan.
Opelisa, renussa, ja nissanissa on siten sama kone. että otappa noista selvää
Kerran auto kauppias sanoi, osta minkä ostat, ne pakut tehhdään samasa tehtaassa, ja linjan lopulla limataan merkit keulaan.
Tp

Petri Ahonen 14.09.2022 09:15

Kuten edellä jo kerrottu, samalta linjalta tulee nuo Hiivatti, Sitruuna ja Pösö. Minun mielestä (minun) valintaan vaikuttaa merkkihuollon sijainti. Hiivatti-huolto löytyy paikkakunnalta, siksi siis valitsin sen.


Moottori valinta, mahdollisimman tehokas. Tosin, joku kirjoitti, että kaikissa on sama moottorikin, joten, kun takuu lakkaa, niin kannattaa moottorinohjaus ohjelmoittaa uudelleen, saa lisää tehoja pienemmällä kulutuksella. Olkoon siis moottorissa 130, 140 tai 150pollea, niin pitäisi olla sama moottori, ohjausohjelmisto vaan eri. Sieltä kait saa jopa 180heppaa, mutta sitten kait alkaa tulla ongelmia vaihteistossa ja voimansiirrossa.
muokattu: 14.9.2022 17:19
Ari Kuusisto 14.09.2022 09:31

Niin, konserni on monet merkit sisältävä Stellantis,
Citikan, ja Peugeotin(2179) ja Fiatin(2184) iskutilavuus on pienellä erolla että tiedä sitten onko samat myllyt.
Jos ei osata prikulleen kirjoittaa samaa lukua niin joko halutaan hämärtää samankaltaisuus tai sitten ovat eri moottorit.
Myös ilmoitetut tehot eivät kaikki ole samoja.

Ville Säynäjäkangas 14.09.2022 09:52

Hyvää moottoria etsivän kannattaa tähyillä Stellantiksen ohi Saksanmaalle ;)

Esa Ojala 14.09.2022 09:53

Tuossa hieman teknisiä tietoja Fiatin koneista. Sama tilavuus näyttä olevan, liekö muussa rakenteessa eroa..

https://www.fiatcamper.com/fi/tuote/moottorit

Petteri Haverinen 14.09.2022 13:03

Riippuu tietysti siitä millaista koria moottori vetää?
Aiempi 150 hp , 6,4 metrin puoli-integroitu liikkui hyvin.
Vuoden 2020 , 7,4 metrin 2,3 140hp ja nyt vuoden 2021 samanpituinen 160 hp koneella liikkuu yllättävän paljon paremmin, ei uskoisi, että tuo 20 hp vaikuttaa, toki vääntöä on sopivasti lisää…

Tero Tevana 14.09.2022 15:31

Moi, kyllä painavasta autossa saa olla tehoa ja vääntöä.
Minulla oli ennen 2,3, 150 hv Fiat retki malli, nyt uudemmassa sama 2,3 l kone 180hv, on ihan eri auto, kulkee kevyesti ja polttoaineen kulutus pieneni reilusti
Tt

Tero Tevana 14.09.2022 15:31

Moi, kyllä painavasta autossa saa olla tehoa ja vääntöä.
Minulla oli ennen 2,3, 150 hv Fiat retki malli, nyt uudemmassa sama 2,3 l kone 180hv, on ihan eri auto, kulkee kevyesti ja polttoaineen kulutus pieneni reilusti
Tt

Timo Leskinen 14.09.2022 16:34
Jari Hiltunen

Käyttökokemuksia uudemmista matkailuautoista Fiat vai Citroen kumpi parempi moottori valinta ? Plussat ja miinukset ? Tyyppiviat ?

Heh
Meillle ei tuuuu fiiattia niin kauan kuin on delta edustajana.
Ostettiin huhtikuussa lmc ja fiuu ajettu 48 km
Rek viime vuonna elokuun viimeinen
Talvella liikkeen pihassa karahtäny tuulilasin pyyhkijöitten johtonippu.
Sitte vaihettu pellin alle tietokone
Ja kuskin penkin alle kans joku tietokone
Ja ei kunnossa
Jäi lempäälään ku hupiakut ei lautautunut koko kesänä
Kauppa purettu
Nyt on hymer ja mese
Lue lisseee lmc matkailuauto osiosssa

T. Timpppa

Jari Hiltunen 14.09.2022 16:55

Aikamoista hyvä et sait kaupan purettua. Kiitos kaikille kommenteista !

Lauri Niittynen 14.09.2022 17:35
Jari Hiltunen

Käyttökokemuksia uudemmista matkailuautoista Fiat vai Citroen kumpi parempi moottori valinta ? Plussat ja miinukset ? Tyyppiviat ?

Mikä lienee uudempi, mutta ennen kerrottiin, että oli eri moottori. Citikassa piti olla sama 2,2 kuin Fordissa ja alaväännön ohutta. Kyllä ainakin Pössl sillä hyvin ja helposti kulki. Fiatin 2,3 on kait parempi ja kyllä puoli-integroitu sillä hyvin kulkee 130-versiona.

Vaihteet taitavat olla samat, mutta paremmin muistan oman Fiatin. 4, 5 ja 6 -vaihteet eivät ole parhaiten valittuja tai ovat johonkin pakettiautotarpeeseen. Vitosella ja kutosella ei ole paljoa eroa, kun pyörimisnopeus alkaa kutosella tippua, saa vaihtaa suoraan neloselle.

Suorituskykyä arvioidessa kannattaa muistaa, että nopeusmittari näyttää liikaa. Todellinen nopeus voi olla 10 km/h pienempi kuin näyttö, vaikka OBD:llä näkee tasan GPS-nopeuden. Voi olla, että eri rengaskoilla auto tuntuu ripeämmältä tai hitaammalta, kun nopeus on oikeasti eri.

Ari Kuusisto 14.09.2022 18:32

Jos tarkastellaan Ducaton 02.2021 esitettä siinä kuutiotilavuudet on 120,140,160 ja 180 heppaisissa kaikissa 2287 eli se vanha 2,3 litraiseksi haukuttu moottori, silloin Citroenissa ja Pösössä oli 2179 eli sama joka ilmoitetaan nykyäänkin.
Eli uudemmissa(2022) Ducatoissa on 2184 kuten yllä kirjuuttelin.
Eli ei ne kaikki taida ihan samoja olla moottoreiltaan, vaikka niitä mielellään samoiksi vekottimiksi on tituleerattu..
Silloin kun tuli ihmeteltyä n. 2019 vaihtoehtona puoli-integroitua Adriaa Citikka ja Fiat alustaisina Citikka oli kevyempirakenteisempi rungoltaan, ja kantavuuksiltaan eroavia.

Toivo Koistinen 14.09.2022 18:39

Tilavus pienenee, muta tehot kasvaa. vanhassa kolmilitrasa taisi olla 160 hepoisen luokkaa, mutta alavääntö sitäluokkaa, että aina lähti, ja veti.
Nykyset parin litran menee jo kai kolmannelle sadalle hummaniheille.
Kuten autokaupias saneli aikanaan, että konekoot menee litran tietämin, ja jos haluaa manuaalivaihteet, nin pitää tilata se, koska pikkukoneen alavääntö on onneton, etä automaatti on ainoo toimiva vaihteisto.
Niinhän se amerikalais sanonta. Mitä hevosvoimista väliä, kunhan litroja riittää.
Tp

Lauri Niittynen 14.09.2022 18:54
Toivo Koistinen

Tilavus pienenee, muta tehot kasvaa. vanhassa kolmilitrasa taisi olla 160 hepoisen luokkaa, mutta alavääntö sitäluokkaa, että aina lähti, ja veti.
Nykyset parin litran menee jo kai kolmannelle sadalle hummaniheille.
Kuten autokaupias saneli aikanaan, että konekoot menee litran tietämin, ja jos haluaa manuaalivaihteet, nin pitää tilata se, koska pikkukoneen alavääntö on onneton, etä automaatti on ainoo toimiva vaihteisto.
Niinhän se amerikalais sanonta. Mitä hevosvoimista väliä, kunhan litroja riittää.
Tp

Newtonmetreissä mitattu vääntö on kyllä nykyisissä pienissä moottoreissa suurempi kuin vanhoissa suurissa. Nykyiset suuret voivat olla eri asia. Automaattiin voi olla teknisiä syitä, kuten juuri kuormitettavuus pienillä kierroksilla. Kun vääntöä piisaa alas asti, ajaa helposti liian isolla vaihteella ja osat hajoavat vääntövärähtelyistä. Toisaalta pienellä vaihteella ajaa helposti liian kovaa ja kulutus nousee. Suurelta osin vääntö tulee ahtamisesta, ehkä automaatin ohjelmisto osaa pitää paineet korkeammalla. Ja iskutilavuus eli tyhjä tila ei lisää kestävyyttä, vaan ne oikeat osat.

Ville Säynäjäkangas 14.09.2022 20:14

Liikkeellelähtösitkeys on arvo mitä ei ilmoiteta tai mitata.
Tähän suureeseen ei välttämättä vaikuta max vääntö tai kuutiotilavuus juuri mitään.
Ehdottomasti suurin vaikuttava tekijä on vauhtipyörän massa.
Jeesuksen vanhassa pyöräkuormaajassa Bolinder Munktell 2 litran 3 pyttyisessä koneessa oli 30 hevosvoimaa. Vauhtipyörä painoi 100kg. Manuaalilaatikko ja normaali kuivalevykytkin. Moottoria ei saanut sammumaan millään liikkeellelähdössä.

Timo Haapanen 14.09.2022 20:18
Jari Hiltunen

Käyttökokemuksia uudemmista matkailuautoista Fiat vai Citroen kumpi parempi moottori valinta ? Plussat ja miinukset ? Tyyppiviat ?

Mikä on uudempi matkailuauto? Ducaton 2,3 moottoria on paljon liikkeellä eikä mitään huonoa ole kuulunut. Isompaa 3,0 litraista ei ole niin paljoa eikä niistäkään ole moitteita. Fordin 2,2 litraisessa on ollut pahojakin ongelmia.

Jos vanhempiin mennään niin Ducaton 2,8 oli erittäin hyvä moottori.

@timppa

Toivo Koistinen 15.09.2022 07:36

Niihän se aikanaan pikusetorissa jossa oli juluma vauhtipyörä, nin kun naapuri kävi kyntämässä semmosella mejän peltoo, puhelivat, että se kun sammuu pyöriskelee kahavilla käynnnin ajan ittekseen.
Oli mukava kuunnella pikkupojalla, ja haaveilla jos joskus saisi ajella, ( nyt ei enää ) kun lähti käyntiin, jutteli.
Sököh sköh sököh sököh ssökösökösökösökö...
Noiin aikanaa kolmilitra oli ketjukone, 2,8 jakohihnakone, ja kyllä se liikkeelle lähtö verrattuna mejän opeliin oli eriluokkaa vaikka 2,8 oli vain 5 vaihdetta.
Kolmilitraahan ei aikoihin enää ole valmistettu, eikä enää 2,8 konettakaan, nehän kaikki on näitä mopokoneita.
Ford on oikealla asialla, kun voimansiirto on sähkömoottorilla, ja kone pyörittää vain generaattoria. Siinä puskaparkkilaisen ihanneauto
Tp

Eero Kateisto 15.09.2022 09:28

Citroenilla, Pösölla ja Land Roverilla on oma psa-kone, joka on eri kone kuin Fiatilla. Fiatin koneissa ollut paljon ongelmia. 2.8-litrainen oli vielä ongelmaton.


Tarkoitan erilaisia apulaiteongelmia. joita ystävieni Fiateissa on ilmennyt.Kyllähän niitä näilla sivuillakin on tämäm tästa-
muokattu: 15.9.2022 16:15
Timo Haapanen 15.09.2022 14:45
Eero Kateisto

Citroenilla, Pösölla ja Land Roverilla on oma psa-kone, joka on eri kone kuin Fiatilla. Fiatin koneissa ollut paljon ongelmia. 2.8-litrainen oli vielä ongelmaton.

Puhutko apulaiteongelmista vai itse moottorin ongelmista? Siksi vaan kun en ole kuullut yhdestäkään 2,3 litraisen Ducaton esim. jakohihna, venttiili, kansi, mäntä tms. vaurioista. Alkupään mallien kaasuläppäongelmat olivat aika pieniä muutaman satasen remontteja.

@timppa

Lauri Niittynen 15.09.2022 19:15
Ville Säynäjäkangas

Liikkeellelähtösitkeys on arvo mitä ei ilmoiteta tai mitata.
Tähän suureeseen ei välttämättä vaikuta max vääntö tai kuutiotilavuus juuri mitään.
Ehdottomasti suurin vaikuttava tekijä on vauhtipyörän massa.
Jeesuksen vanhassa pyöräkuormaajassa Bolinder Munktell 2 litran 3 pyttyisessä koneessa oli 30 hevosvoimaa. Vauhtipyörä painoi 100kg. Manuaalilaatikko ja normaali kuivalevykytkin. Moottoria ei saanut sammumaan millään liikkeellelähdössä.

Teksti ei taida liittyä autoihin, joissa teho ja vääntö tehdään polttoaineesta. Tuollainen iso vauhtipyörä voi estää kierrosten tippumisen lähdössä, mutta eipä moottorin kierroslukua toisaalta saa nousemaankaan. Liikkeelle pääsisi, mutta siitä tuska alkaisi.

Autoa on helppo testata. Ei koske kaasupolkimeen ja nostaa kytkintä järkevällä nopeudella. Moottorinohjaus pitää kierrokset liki vakiona ja auto lähtee liikkeelle. Voi kokeilla kuinka jyrkkään mäkeen ja riittääkö itselle vai osaako ajaa useammalla polkimella. Useimmat osaavat ja moottori ei sammu lähdöissä. Erikoistilanteissa vaikka pidon rajoilla se saakin sammua, kun ei ole järkeä polttaa kytkintä turhaan.

Toivo Koistinen 16.09.2022 07:17

Lauri Tuo kaikki on totta.
Mutta se mistä puhun on vääntöreservi. Kyllä se oli mukava 2,8 koneella lähteä vaikka olen kyllä ajellut pitkästi sillä ensimmäisellä, jossa oli 1,9 kone.
Tosin olen hyvin monisatasen pitkälti toistakymmen litraisen autonkin onnistunnu sammuttaan lähtiissä.
Jos kutenautokauppias puheli että autoissa sattaa olla alle 1,0, ja pakuisa 1,5 kuutioiset koneet, niin siittä tulee palautetta lujasti manuaalivaihteisena, kun ne pitää apumiehen työntää kaverina liikkeelle.
Siksi automaatti, joka osaa sen homman, koska kaikki autoilijat eivät koskaan tule ammattiautoilijan tasolle, niin siinä on se.
Onko riitävän iso alavääntö, riitävän pienivälityksellinen ykkönen, joka luvallasanoen on usein liian nopea, ja saisi olla ladaluokkaa, vai automaatti.
No sähkömoottoriveto aikanaan asian hoitaa.
Tp


Tuli ajatus miten se menee. Onko sen pienen koneen kokonaispolttoaine kulutus pienempi kun sen reippaan kokosen, jos puhutaan uusista koneista.
muokattu: 16.9.2022 08:31
Risto Salomaa 16.09.2022 14:16

Pakokaasujen puhtausvaatimukset ovat pilanneet moottorin liikkeellelähtöominaisuudet. Nuo maataistelukoneet,kun ovat tutumpia: Linnavuoren alkupään 6,6 litran kuutoskoneen teho oli 107 hv din ahtamattomana. Liikkeelle lähti mukavasti vaikka tyhjäkäynnillä, ja voimasavut pöllähti kun polkaisi. Tuli turbo ja ensimmäiset pakokaasuvaatimukset. Teho ja vääntömomentti nousi, mutta se liikkeellelähtömomentti heikkeni. Teho jossain 160 hv seutuvilla iso normilla mitattuna, siis vähemmillä apulaitteilla. Nykyiset ureakoneet ei pölläytä savua, tehoa pari sataa mutta liikkeellelähtömomentti on koko ajan huonontunut. Tuosta oli juttuKoneviestissä numeroiden kera. Autoissa sama kehityskulku. Automaatti on liikkeellelähdössä mukava, vaikka manulaatikosta tykkäänkin.


Se Fiatin 2,3 kone on Ivecon tekoja ja lujan koneen maineessa, minkähän leimat tuossa 2,2 uutukaisessa.
muokattu: 16.9.2022 14:22
Timo Haapanen 16.09.2022 14:50

Ari tuolla oli tarkkana ja otti puheeksi moottorien kokoeron. Kyllä se Citikan ja Pösön 2,2 litrainen kone on aivan erilainen kuin Ducaton.

Tässä -22 mallin pösön kone
https://www.proxyparts.com/car-parts-stock/information/engine-code/4h03/part/engine/partid/16681725/

Tässä Esan linkistä Ducaton 2,2 litrainen.
https://www.fiatcamper.com/fi/tuote/moottorit

Kovasti näyttää aivan samanlaiselta kuin 2,3 l on ellei sitten linkissä ole väärä kuva. Koko jakopää ja muidenkin osien sijoittelu on sama. Sehän olisi hyvä uutinen että kone olisi pienennetty hyvästä toimivasta 2,3 litraisesta.

@timppa


Ari Kuusisto 16.09.2022 16:52

Citikan ja Pösön kone taitaa Timo mennä Blue Hdi nimellä sinne vanhaan PSA perustaiseen kategoriaan, ja juuri sanomaasi Fiatin 2,3 perustaan kuutiotilavuutta pienentäen päästösyistä muuteltuna.
Niissä ilmeisesti myös öljynsuodattimella eri sijainti.

Timo Haapanen 16.09.2022 18:10

Juu, suodatin ja kaikki muu on aivan eri kuin Ducatossa, Ducaton suodatin sen sijaan on juuri siinä kuin 2,3 moottorissakin. Jakoketjun olen 2,3 litraiseen vaihtanut niin näen jakopään olevan aivan sama pienemmässäkin.

Karvan verran pienemmät pytyt ja kannen uusi mitoitus riittäisi kuutiotilavuuden puolesta muutokseen.

@timppa

Lauri Niittynen 16.09.2022 19:28

Mikä on liikkeellelähtömomentti, voiko sen mitata dynamometrissä vai onko se vain korvien välissä?

Pienempi perusmoottori kuluttaa vähemmän, kun liikkuvat massat ja kitkahäviöt ovat pienemmät, taitaa lämpötilatkin olla joka kohdassa terveempiä kuin isoissa ja kaikki toimii paremmin. Aivan tyhjäkäynnillä ei ole valtavaa massan aiheuttamaa vääntöä, mutta heti kun polttoainetta aletaan polttaa, turboahdin lisää ilmaa ja vääntö kasvaa mittausten mukaan ahtamatonta suuremmaksi kun polttoaineen syöttöä voidaan lisätä. Polttoaine myös palaa moottorissa eikä tule voiman osoituksena palamatta mustana savuna ulos. Ahtamisen ansiosta kierrosnopeutta ei tarvitse nostaa korkealle, joten kitkahäviöt pienenevät verrattuna isoon moottoriin. Jos osat on valittu oikein, moottori kestää kuin isotkin. Tosiasiahan on, että moottoreista otetaan vain varsin pieniä tehoja yleensä ulos, joskin matkailuautoissa rasitus on pienempivastuksisia autoja isompi. Liiterin kuljettamiseen satasta vaaditaan tehoa ja ajan kanssa energiaa.

Antero Virkkala 16.09.2022 19:45

Minulle v:n 2020 160 hv:n kone 9-portaisella automaatilla tuntuu aivan riittävältä. Mutta en tullut autoa kehumaan vaan pyytämään tarkennusta yhteen kommenttiin. Nimittäin Leskisen Timo sanoi, ettei tule Fiatia tule jos edustajana on Delta. Mikä Deltan rooli tässä on? Eikö alustaosan huollot voi teettää missä liikkeessä haluaa? Olen huollattanut Skodaani Mekonomen-ketjun kahdella yrittäjällä ja hyvät kokemukset on molemmista. Toinen tosin sanoi, että yli 6-metrinen auto ei mahdu halliin, mutta toiselle kuulemma mahtuu. Ohjelman mukaiset huollot näyttävät tulevan 90 tuhannen välein, mutta kaipa nämä kerran vuodessa jonkun tarkastushuollon haluavat?

Toivo Koistinen 16.09.2022 19:59

Siinäpä se konsti koneen pienentämiseen eli korkea ahtopaine, mutta se huono ahdetussa, että se ahdin alkaa tehota jonkin kokosilla kierroksilla vasta, jonka takia alavääntö on pienellä huono.
Volkkarihan kehitti siihen sen tsi koneen kahdella ahtimella. Toinen pakkoahdin herää heti auttaan alavääntöö, ja sitten se puhallin tulee kierroksilla peliin, ja pakkoahdin hiljenee.
Koneet on tosiaan keventyneet sen ansiosta, ja mihin tämä johtaa, kuka tietää. Tännään tullu uusi karavaani lehtihän esiteli sähkömatkailuautookin, mutta en ole lukennu kun oli muuta puuhaa
Tp
PS
Oli mainosta aidosta kahden hengen peltikuoresta. Ainoo moite korkea sänky, ja akkunat makuuhuoneessa.

Olli-Pekka Köppä 16.09.2022 20:16

MB Sprintteri on ainakin 163 heposella koneella ja 7 portaisella automaatilla aika pirteä ja kun aina välillä haluaa kunnolla antaa kenkää, niin monelle monelle henkilöautolle tulee tuo pirteys yllätyksenä.

Timo Leskinen 16.09.2022 22:04
Olli-Pekka Köppä

MB Sprintteri on ainakin 163 heposella koneella ja 7 portaisella automaatilla aika pirteä ja kun aina välillä haluaa kunnolla antaa kenkää, niin monelle monelle henkilöautolle tulee tuo pirteys yllätyksenä.

Joooo olen kyllä huomannu hymerin koppa ja mese ja 163 hp. Vm 2020
Kylllä ei jiä nikotteleee ku polokaseee

Toivo Koistinen 17.09.2022 07:57

Jurikin niin. Pieni kone julmasti heposta, ja eikös fiatilla ole jo 9 portainen automaatti https://koneporssi.com/autot/fiat-ducatoon-9-vaihteinen-automaattivaihteisto/
Eli automaattiin päin mennään, ja koneet pienenee.
Tp


Tuli mieleen se rbottilaatikko, jollanen oli mersulla. Ajelin 90 luvun puolivälissä monttuhommissa semmosella mersulla. Pelasi mukavasti. Sehän on mekaaninen laatikko, mutta vaihtaminen tapahtuu robotin hoitamana. Onko nuo nykyset semmosia, vai mitäsorttia lie.
muokattu: 17.9.2022 09:03
Timo Leskinen 17.09.2022 09:28
Toivo Koistinen

Jurikin niin. Pieni kone julmasti heposta, ja eikös fiatilla ole jo 9 portainen automaatti https://koneporssi.com/autot/fiat-ducatoon-9-vaihteinen-automaattivaihteisto/
Eli automaattiin päin mennään, ja koneet pienenee.
Tp

Moikkka toivo
Meillä on ainakin tässä sprinterissä 2020 ihan oikeee loota 7 vaihteinen automaatti.
Hyvin oooon olllu tyyyväinen, ei nikottele
Mä ooon aina olllu siinä uskossa, että mersut on ollu aina ilman robotteja
Missäs mesessä sulla oli monttuhommissa robottilaaztikko

Fiiiu oli 9 portainen automaatti. Mikä jäi meiltä lempääläään. V 2021


Timo Haapanen 19.09.2022 10:54

Pitääkö ottaa kaikki puheet takaisin. Ylemmissä linkeissä on kuitenkin vanhan 2,3 moottorin kuva vaikka puhutaan 2,2 litraisesta.

Tässä uusi 2,2 litrainen
https://www.fiatprofessional.com/ducato-2021/new-ducato/powertrain

@timppa

Toivo Koistinen 19.09.2022 13:00

En muista mallia, mutta se oli kun tuli ne pyöreät kopit nokattomiin, ja ratti vanhoista haravakoneen pyöristä tehty, ja samalla isompiin v 12, ja v 16 koneet.
Puhuttiin, ettei mersumiehillä tarvi deodoranttia, kun oppivat käveleen kädet levällään sen ohjauspyörän ansiosta, niin kainalot tuuultuu
Tämä oli suoralla kutoskoneella.
Tp

Virve Pitkäranta 19.09.2022 17:47

Kyllä nois oli Toivo vielä ihan kunnon momentinmuunninlaatikot, robotit tuli paljon myöhemmin.
T. Jukka P.

Toivo Koistinen 19.09.2022 20:11

Olen tuosa koittannu muistella sitä hommaa, ja olisko se ollu puoliautomaattilaatikko se. Tumppereisa oli muistaakseni moksissa, vähän samantapanen. Sillä oli huonoa se, että kovalla pakkasella se juonitteli aluksi.
Mutta on jo niin kauan aikaa, etä en vanno mitäne oli, kun näyttää, että se vanha sanonta pitää paikkansa mulla.
Minkä nuorena oppii, niin kylläsen sitte vanahana unohtaa.
Mutta eipä tuo ole enää alottajan asialistalla noitten montturautojen laatikot.
Tp

Pentti Kallela 07.11.2022 18:41

kyrpiinnyin kans Ducaton robottilootaan ja 180 hv vaihtui 4-veto sprintteriin 3,0 l koneeseen oikealla automaatilla, nyt toimii !!

Ville Säynäjäkangas 07.11.2022 19:16
Pentti Kallela

kyrpiinnyin kans Ducaton robottilootaan ja 180 hv vaihtui 4-veto sprintteriin 3,0 l koneeseen oikealla automaatilla, nyt toimii !!

Onnea valinnasta! Tuommonen se pitää olla.
Itekki ostan ku lakkaan köyhtymästä =D

Toivo Koistinen 08.11.2022 06:13

Hyviä kilometrejä paijon mersulle Pentti, ja mukavia matkoja.
Kun aihe saatiin valmiksi, niin pistämpä tuohon mietteeni, kun en uutta letkaa kehtaa alottaa moisen asian kanssa. koska ei koske karavaania, kun korkeintaan valtesmanni vie kortin , ja mopolla pittää kauppaan ajella karavaanin.
Tuli joulumainkoksen suojana sähkömopon mainos, ööriä vaille kymppitonni hintaa, niin aloin pohtimaan, ja tutkailin. Kia picanton litrasella pensakoneella pikkustavaille 14 000 ööriä https://www.nettiauto.com/kia/picanto/12984440
niin mopoauto https://www.mopoauto-op.fi/epages/mopoauto-op.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016021205/Categories/Mopoautot/Aixam_mopoautot/Aixam_City_Pack melekin yhtäkallis. Jos eurostoliitto ei olisi kieltänny meiltä tehhä kiasta mopoautoo, niin paljonko se kia olisi maksannu autoverottomana mopoautona, ja turvallisempana liikkumavälineenä.
Mutta mopoauton valmistajat käänsi kuulemma komission pään, ja kävi näin, ja Suomen poliitikot juoksee sen komission käskystä vaikka mereen.
Tp

Lauri Niittynen 08.11.2022 07:27
Toivo Koistinen

Hyviä kilometrejä paijon mersulle Pentti, ja mukavia matkoja.
Kun aihe saatiin valmiksi, niin pistämpä tuohon mietteeni, kun en uutta letkaa kehtaa alottaa moisen asian kanssa. koska ei koske karavaania, kun korkeintaan valtesmanni vie kortin , ja mopolla pittää kauppaan ajella karavaanin.
Tuli joulumainkoksen suojana sähkömopon mainos, ööriä vaille kymppitonni hintaa, niin aloin pohtimaan, ja tutkailin. Kia picanton litrasella pensakoneella pikkustavaille 14 000 ööriä https://www.nettiauto.com/kia/picanto/12984440
niin mopoauto https://www.mopoauto-op.fi/epages/mopoauto-op.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2016021205/Categories/Mopoautot/Aixam_mopoautot/Aixam_City_Pack melekin yhtäkallis. Jos eurostoliitto ei olisi kieltänny meiltä tehhä kiasta mopoautoo, niin paljonko se kia olisi maksannu autoverottomana mopoautona, ja turvallisempana liikkumavälineenä.
Mutta mopoauton valmistajat käänsi kuulemma komission pään, ja kävi näin, ja Suomen poliitikot juoksee sen komission käskystä vaikka mereen.
Tp

Olisihan se kaikille turvallisempaa, että likisokea pappa matkailisi karvahattu korvilla Kialla eikä kepoisella mopoautolla. Pappa pysyisi hengissä, muut eivät.

Picanton autovero on 1090,05e. Toimivan nopeudenrajoituselektroniikan rakentaminen olisi nostanut hintaa varmasti tuota enemmän.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.