Matkailuauton lisäilmajousien paine

BRAITHWAITE WILLIAM 25.08.2006 05:45
Tervehdys!

Minulla on integroitu matkailuauto jonka kokonaispaino on 3500 kg. Auto on tuotu Saksasta ja papereita lisäilmajousista ei ole. Olen pitänyt jousissa n. 2kg/cm2 painetta. Onko 2 kiloa sopiva vai mikähän sen pitäisi olla? T. Tiedosta kiitollinen William.

LEHTONEN TIMO 25.08.2006 08:01

Mittarissa on merkattu vihreä alue. Mulla on vihreä alue 0,8 - 2,0 bar.Yleensä käytän 1,2-1,5 bar.

PINOLA OLLI P 26.08.2006 07:01

Itsellä n 3000kg kokonaispaino. Ohjekirja sanoo:Lastaa auto ensin,sitten 4-5 kg painetta.Ei koskaan alle 2.5kg.

PALIN MATTI 26.08.2006 11:05

Näin Formulaviikonloppuna voin todeta seuraavaa: Formuloissa, kuten muissakin kilpa-autoluokissa kuljettaja määrää miten auton jousitus säädetään. Ei sitä katsota mistään ohjekirjoista, eivätkä edes kilpailuinsinöörit sitä määrittele. Tietysti pitää olla tiedossa suurin sallittu käyttöpaine, ettei vermeitä kuitenkaa särjetä. Eli siis; määrää sinäkin itse, mikä paine jousiisi laitetaan. Sen saat selville helposti, kun kokeilet erilaisissa olosuhteissa ja erilaisilla teillä ajaen, mikä tuntuu sinusta ja matkustajistasi hyvältä. Siinä on sitten se oikea ilmajousien käyttöpaine juuri sinun ajoneuvollesi. Aikojen saatossa opit miten paineita tulee muuttaa erilaisia kuormitus- ja tieolosuhteita varten. Hauskoja ja turvallisia ajeluita sinulle.

BRAITHWAITE WILLIAM 28.08.2006 00:46
Moi!

Minun ilmajousissani on mittarissa paineen näyttöalue 0-6 bar, mutta onko mittari jokin yleimalli. Missään ei lue minkä merkkiset ilmajouset ovat. Kyllä minä mielelläni kokeilisin eri paineita, mutta tuo maksimipaine pitäisi tietää, jotta uskaltaa kokeita tehdä. Uskaltaako esim painaa sinne 4bar?? T. William.

VANE PIRJO 28.08.2006 10:41

Edellisessä ½-int autossa en huomannut mitään eroa oliko paljon vai vähän painetta. Pidin 1 - 2 Bar. Nykyisessä ½-int pidän 4 Bar jolla saan perän ylös. On sen verran peräylitystä ja painoa. Voihan olla että teen väärin, mutta olen tullut tähän 4Bar siten että kun autossa kamat, laitoin niin paljon painetta että perä hiukan nousi, eli ilmajouset kantoi. Auto on max 3500kg.

Minulle kerrottiin että teen niin tai näin, ei koskaan ihan ilman painetta.

YLINEN JUHA 29.08.2006 21:03

Ilmapussin halkaisija määrää käytettävän paineen. Piste.

YLINEN JUHA 29.08.2006 21:12

Jos ilmapussin halkaisija on luokkaa 150mm niin paine on 1-2 bar ja kun halkaisija pienenee, painetta on lunnollisesti nostettava jotta saadaan sama voima...

VANE PIRJO 31.08.2006 13:55

Kerrotko hieman taustoja, ole hyvä. Mistä olet tullut johtopäätökseen että 1 - 2 Bar on oikea paine jos ilmapussin halkaisija on 150mm?

BRAITHWAITE WILLIAM 01.09.2006 08:00
Moi!

Kyllä minun "pussieni" leveys ylittää tuon 150mm :) Minulla on paine ollut aiemmin 2bar, mutta jouset lyövät pohjaan esim. kadulla olevissa hidasteissa. Uskaltauduin eilen laittamaan painetta 3.5 bar ja auton perä nousi 3 cm ylöspäin. Ajoin paineen korotuksen jälkeen hidasteeseen ja auton jouset eivät menneet pohjaan, vaan niiasivat kaksi kertaa nätisti, joten 3.5 taitaa olla lähempänä oikeaa painetta. T. William.

SAASTAMOINEN REIJO 04.09.2006 19:10

Minä käytän paineita kuorman mukaan.Onhan se jotenkin järkeenkäyvää,että pusseilla haetaan ajomukavuutta/tuntumaa.Paineita pidän n.3kg ja yli.Siis niin että perä vähän nousee jollon tyynyt joutuu töihi ja auttavat näin jousia. Varoittaisin tässä samassa virheestä ,joka tuli kalliiksi ja jonka teki auton ostoiike.Vaihtoivat autooni keväällä kesäpyörät ennen luovutusta.Kotona hieman ihmettelin miksi toinen pussi oli kurtussa ja ei oijennut vaikka laitoin ilmaa.NO enpäs älynnyt tehdä asialle mitään vaan ajelin tyhmänä kunnes pussiin tuli reikä!! Jälkiviisaanpana"jos mahd" opin,että pusseissa pitää olla paine varsinkin ja viimeistän kun laskee auton maahan.Sama autoliike osasi myös vaihtaa syylärin hukkaamatta tippaakaan umpiruosteisesta "syylärinesteestä" .Nesteet sain sitten itse opetella vaihtamaan.Kiitos siitäkin! Olkaa tarkkana ja vaatiaa kunnon palvelu ja kysykää .Siitä ei luulisi olevan paljoakaan haittaa.

YLINEN JUHA 04.09.2006 21:49

Sitten ihan pienenä vihjeenä kun ilmapusseja autoihinne laitatte tai tutkitte autossa jo olevaa asennusta... jos ilmapussit on ajossa yhteydessä tosiinsa letkulla niin tällaisella asennustavalla on taipumus lisätä kallistelua. Miksi? jos kaksi puolilleen täytettyä ilmapalloa liitetään toisiinsa letkulla eikä pallojen suita solmita, mitä tapahtuu jos toinen pallo painetaan littuun? Ilma siirtyy toiseen palloon...

YLINEN JUHA 04.09.2006 21:53

Toki pitää tuon paineen kanssa huomioida auton omien jousien kunto ja kantavuus. Vanhempi ja paljon ajettu vaatii enemmän painetta, joten tuo kirjoittamani oli ehkä vähän kärjistetty.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.