- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauton asunto-osan akkujen uusiminen
Matkailuauton asunto-osan akkujen uusiminen
Luin juuri äsken "Matkailuvaunu ja vetoauto" -keskustelusta melko tuoreen keskustelun akuista. Olen ihan pian korvaamassa kaksi autoni alkuperäistä 7 vuotta vanhaa Varta-akkua uusilla, koska ne eivät anna enää niin paljon virtaa, että asunto-osan diesellämmitin käynnistyisi silloin, kun ei ole moottori käynnissä eikä verkkovirta kytkettynä. Diesellämmitin tarvitsee sytyttämiseen enemmän sähköä kuin nestekaasulämmitin, koska dieselöljy ei syty kipinästä.
Tuosta keskustelusta olen nyt tekemässä sen johtopäätöksen, että geeliakku olisi edelleenkin järkevin valinta. Tietysti rinnakkain kaksi samanlaista akkua. Sain sen käsityksen, että AGM-akut ovat herkempiä oikealle lataustavalle kuin geeliakut. Minulla ei ole mitään tietoa autoni kiinteästä lataussysteemistä. Auto on puoli-integroitu Bürstner Nexxo T569.
Se onkin hankalampaa, kun on kahta mieltä viisaat. Yksi myyjä sanoi. Laita samanlainen akku mikä on olut tähän asti, koska jos muutta geelin AGM akuksi, voi lataus olla ongelma, jos se ei ole sitävarten tarkoitettua mallia.
Toinen taas suositteli AMG akkua, juuri vebaston takia. Kyseessä on starttiakun uusinta meillä..
Tuosa on tavalinen, ja se pelaa vielä, mutta on jo 8 vuotias
Tp
Miksi muuttaa toimivaa sydeemiä, seitsemän vuotta on kohtalaisen pitkä aika. Mun mielestäni samanlaiset ja sillä selvä.
Itse olen nyt neljättä viikkoa ilman maasähköä tavallisilla lyijyakuilla eikä sähköstä ole ollut minkäänlaista puutetta. Mun käytössä ei akkujen tarvitse sen kummempia olla.
@timppa
Taidan olla samaa mieltä Timppa H:n kanssa. Miksi vaihtaa hyväksi todettuja perus- lyijyakkuja muihin akkutyyppeihin. Varsinkin kun niiden kanssa voi tulla latausjännitteestä ongelma ( ei välttämättä kuitenkaan, mutta..).
Esim. 75 Ah Varta vapaa- ajan akut maksavat esim. Kärkkäisellä 89 e/kpl. 70 Ah Vartan AMG- akut 169 e/kpl. Ts. saat entisessä kokoonpanossa 150 Ah rinnankäyttöä samalla rahalla kuin vain yhden AMG- akun.
Geeliakkujen hankinta on kovin kallista, koska laadukkaat Sonnenscheinit maksavat n. 250 e/kpl.
Siksi Sonnenscheinit, koska alkuperäinen 130 Ah S-schein geeliakku kesti m- autossani 14 vuotta. Halpojen geeliakkujen kokeilu voi tulla kalliiksi. Samaa tavaraa kaikki akkutyypit tuottavat oman aikansa. Kun Timo olet jo vuosia ollut tyytyväinen rinnankäyttöön Vartalla, niin miksi vaihtaa linjaa?
Tuossa on järkeä.
Meillä henkilöautossa pelasi, ja pelaisi kai vieläkin, mutta vaihoin varalta, kun siinä on noita tietämiskoneita tavallinen lyijyakku 15 vuotta, eli ei kovin kalliiksi se. No tosin ei ole vebastoja, ja pätkäajoa, mitlä syövät akkua molemmat.
Rattorisa on aika vanha vartan akku, ja huonommalla käytölä ei monikaan akku ole, kun siinä
Tp
Tavalliset akut vaan,tai muuttaa laturi enemmän lataavaksi siis agm akulle sopivaksi/nostaa jännitettä.
Muistakaa nyt kuitenkin kun puhutaan akuista niin tavalliset lyijyakut ja myöskin nk. vapaa-ajan akut vaativat hyvän "tuuletuksen". Vedyn kanssa ei pidä leikkiä, voi seurata pommi.
Nykyisin useimpien akkuvalmistajien vapaa- ajan akut ovat täysin suljettuja. Akun rakenne tekee erilliset kaasunpoistoletkut tarpeettomiksi. Vettäkään ei tarvitse lisäillä, kun ei ole korkkeja.
Akku sietää myös kallisteluja kohtuullisesti.
Kun tässä kirjoiteltiin Vartan akuista, niin seuraava lainaus on Vartalta:
" Nesteakut (lyijyhappoakut) ovat tavallisin akkutyyppi. Rikkihappoliuoksestakoostuva nestemäinen elektrolyytti peittää sisäosat. VARTA®-nesteakuissa on suljettu rakenne, joten ne eivät vuoda. "
Timolla oli uusien akkujen laitto vanhojen tilalle, jotnka lie hänellä sijoituspaikat valmina.
Tuo tuuletus asia on silti hyvä muistaa, jos lisää kapasiteettia, että huolehtii tuuletuksen, tai valitsee suljetut akut.
Nitähän on ja mitä itsellä on, niin varsin kestäviä, ja hyviä ovat.
Asunto-osaan kannatta laitta siihen tarkoitukseen paras, eli vapaa-ajan akku, ja koneeseen tas siihen käyvä.
Tp
Nyt kun pimeää ja talvi tulossa niin näyttää miten toi akku kapasiteetti riittää kun paneelin hyödyt lähes nollaantuu täällä pohjolassa....hyppäsi tälläinen eteen kun kehuivat tuolla kovastikin näitä,onko kellään kokemuksia?? hinta ainakin kuima mutta takuita lupailevat jopa 15v ja jos tollasia 2kpl laittaa niin onko sitten kallis jos kestää sen "elin iän" ja hyöty on mitä kehuvat....?? toki kirpasee pirusti hankinta mutta jos oikeasti saa 15v olla huoleton niin ei se sitten pahalta tunnu...?? ei kellään sattuisi olemaan jo?? tuo vaan nyt esimerkki akuista....paljon noita jo tarjolla....
https://www.pihatukku.fi/li-ion-akku-sunwind-125-ah
Tarkoitatko tuota lilo akkua. On hintaa, jos lähes kolome tonnia kaksi akkua. Sillähän sa vetypolttokenno agregaatin, ja sähkö ei lopu.
Mutta mielenkiintoinen asia sikäli, että miten toimii, ja kestää pitkänpäälle kun kylmässä seisoo, sillon kun autoa ei käytetä.
Käsittääkseni noita ovat ne sähköautojen akut, ja niidenhän pitäisi olla tulevaisuutta. Onhan noissa etu se pieni paino, joka asuntoautoissa on usen tärkeää, samoin nopea latautuminen.
Tuo minua ajatteluttaa, kun sanotaan, että ne kestää jopa 2000 sykliä, eli tarkottanee latauskertaa.
Montako sykliä tulee asuntoautoilijalla 15 vuuessa
Noitahan liloja on nuo porakone akut nykyään, ja mitä niistä on kokemusta, en usko niihen kestävän viittätoista vuotta.
Tp
Jep,monia hyviä puolia mutta juurikin tuo kesto ja hinta arveluttaa....toki noissa se puoli myös että kapasiteetin pystyy käyttämään lähes loppuun asti....no tulevaisuudessa varmasti hinta tippuu...toinen vaihtoehto jos tässä talven aikana liikkuessa tulee sähkön kanssa probleemia niin juurikin tuo polttokenno agre,niitä saa jo 2500e eli alle noiden kahden akun hinnan....no talvi näyttää mihin päädytään vai tarviiko päätyä mihinkään....itsekään en jaksa uskoa 15v kestoon noissa lion akuissa...ja käyttäjä kokemuksiahan näistä ei varmaan vielä ole.....
Taitaa olla tarkkaa tuo lion akkujen latus.
"Kuten aiemmin on mainittu, litiumioniakut eivät kestä ylilatausta. Yliladattu akku voi jopa syttyä tuleen tai räjähtää ylilatauksesta johtuvan lämmön vuoksi. Yleensä nykyisissä akuissa on kuitenkin akunhallintasysteemi, joka katkaisee virransyötön, kun se havaitsee yli-tai alijännitteen"
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/132184/Roger%20Rukundo%20Opinnaytetyon.pdf?sequence=1&isAllowed=y
No niin Markultahan tulikin kattava tietopaketti..... Itse löysin saksasta jo puolet halvemman kun tuo ensimmäinen linkki akkuihin 200ah akku toki vieläkin hintaa löytyy... https://www.ebay.de/itm/LiFePO4-Lithium-Eisen-Phosphat-12V-200AH-Batterie-Elektroboot-Wohnmobil/383069493721?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20170511121231%26meid%3Db87f34da1d5448c8b7a7d75a82903d19%26pid%3D100675%26rk%3D14%26rkt%3D15%26sd%3D163862280089%26itm%3D383069493721%26pmt%3D0%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100675.m4236&_trkparms=pageci%3A729b6507-0141-11ea-83b0-74dbd180f9cd%7Cparentrq%3A4534d09516e0a4b7b7066c55ffedb934%7Ciid%3A1
Tuo polttokennohan on vanha keksintö, ja koettu. On äänetön savuton, eli ihanne voimala
Mutta tuon virran kanssa on sikäli, että jos aikoo leireilä, varsinkin talviaikaan useita päiviä paikasaan, nin aggregaatti on oikeastaan ainoa oikea, koska jos akkukapasiteetilla aikoo selvitä, se vaatii sitä lujasti, mikä lisää painoa, eli on latailtava jollain konstilla välillä jokatapauksessa.
Paneleista ei sydäntalvella ole apua
Jos taas yöpyy vain yhden yön paikassaan, niin nuo normiakut kyllä riittää, koska vain aivan tulipalo pakkanen kuluttaa että 100 ah akku ei riitä ihan puoleksi vuorokaudeksi vebastolämmityksen kanssa, kun iltasella istutaan töllön ääressä, ja on valoa sisällä.
Mutta siihenkin on apuna, pistää auto hyrisemään vaikka tunniksi myöhään illalla, niin sillä selvitään.
Tärkeintä sillon on starttiakun kunto, että kun aamusella pistää vebaston tulille, niin sen kapasiteetti riittää lämmittämään myllyn herälleen, ja virta riitää taas, vaikka lämmitys olisis asunnosakin diesel.
Näinä 8 vuotena vain kerran on oikeasti tarvittu hinausauton virtaa, ja luultavasti vain lämmitin vebastolla lian vähän aikaa, enkä kehannu pistää keulapeittoa yöksi.
Jotenka rauhassa miettiä oikeaa tarvetta jos aikoo jotain lisää, ja se normi aggregaatti varakoneena on se helpoin, ja halvin.
Tp
Lithiumakkua voi käyttää myös talvella, koska se lämpenee käytettäessa. Akkua ei kuitenkaan koskaan saa
jättää pakkaseen pidemmäksi aikaa. Pakkasessa käytettäessä akun kapasiteetti pienenee huomattavasti.
Myös akun elinikä voi lyhentyä hieman paljon kylmässä ajettaessa. Siksi kylmässä ajettaessa on hyvä
suojata akkua jollain eristävällä materiaalilla. Esim. Retkipatja tai sen tyyppinen materiaali suojaa akkua
kylmältä ja pitää akun tuottaman lämmön akussa paremmin. Se pidentää akun toimintasädettä ja elinikää. Lataaminen on hyvä suorittaa tuuletetussa, kuivassa sisätilassa, n.+15-20C lämpötilassa.
Liian kylmässä tai lämpimässä lataaminen voi
vahingoittaa akkua tai pienentää sen elinikää. Eri Lithiumtekniikoden akuilla on kaikilla omat
ominaisuutensa, joten ne tarvitsevat omanlaisensa laturit. Käytä aina akun lataamiseen vain sen mukana
toimitettua laturia. Myös latureissa on erilaisia suojaominaisuuksia ja jos akkua lataa väärällä laturilla, voi
akku hajota tai pahimmillaan aiheuttaa tulipalon. Sopivilla pikalaturilla voidaan akku ladata hieman
normaalia nopeammin, mutta valitettavasti se tarkoittaa poikkeuksetta että akun käyttöikä lyhenee hieman.
Kaikki Lithiumakut menettävät hiljalleen varaustaan itsestään, joten pidempiaikaisessa säilytyksessä tulee
pitää huolta, ettei akku pääse tyhjenemään liian tyhjäksi. Siksi akkua tulee ladata muutaman kuukauden
välein pidempiaikaisessa säilytyksessä. Varaustaso suositellaan pidettävän 60-80% akun kapasiteetistä.
Liian tyhjäksi jättämisessä on riski, että akku pääsee tyhjenemään liian tyhjäksi itsestään. Liian täyteen
ladattaessa taas akun sisäinen paine on isompi, joka sekään ei ole hyväksi akulle pidempiaikaisessa
säilytyksessä.
Akku säilytetään kuivassa ja viileässä (n.+10-25C) Mitä kuumemmassa akkua säilytetään, sen
nopeammin sen kapasiteetti laskee ja sitä useammin akkua joudutaan lataamaan. Akkua ei saa säilyttää
pakkasessa.
Lithiumakun käyttöikä on rajallinen, koska valmistusprosessissa jää aina väkisinkin kosteutta kuorten sisään.
Näistä syistä retkeilyautooni ei lähdetty laittaan Lithiumakustoa,vaikka muut ominaisuudet olisi parantunut.
Pakkassäilytystä tulisi ainakin pakosta samoin pitäisi rakentaa järjestelmät ettei ladattaisi liian kylmänä.
Ari toi tuossa edellä likimain kaikki asiat, miksi Lithium akusta ei loppujen lopuksi ole mitään erityistä hyötyä matkailuautossa, vaikka sellaisen hinta on tavalliseen saman tehoiseen neste-lyijyakkuun verrattuna jopa yli 10 kertainen. Myös AGM akut ovat turhan kalliita, mm. koska nesteakutkin ovat nykyisin täysin koteloituja ja huoltovapaita.
Alla Pro Mobil- lehden vertailua AGM ja Litium akuista. Tulevat samaan tulokseen : kallis ja herkkä akku, jota tavallinen matkailuauton käyttäjä ei tarvitse, ellei nyt sitten auton painoraja ole muutamasta kilosta kiinni:
https://www.promobil.de/zubehoertest/lithium-vs-agm-batterie-stromspeicher-vergleich/
Autossani on 2kpl Exide Equipment GEL ES900 80Ah/540A akkua antaa 900Wh per akku.
Mainostekstiä seuraavasti:
EQUIPMENT GEL -akkuvalikoima on suunniteltu virtalähteeksi nykyaikaisiin vapaa-ajan ajoneuvoihin, joissa on runsas sähkövarustelu ja suuri energiantarve.
Akut voidaan rakenteensa ansiosta asentaa erittäin joustavasti matkustamoon ja jopa kyljelleen.
Korkean energiatiheytensä vuoksi ne säästävät jopa 30 % tilaa.
Ne ovat roiskesuojattuja ja rakenteeltaan vuotamattomia eivätkä vaadi elektrolyyttitason tarkastusta ja vedentäyttöä.
Lisäksi ne soveltuvat hyvin pitkiin varastointiaikoihin. Ne ovat myös rakenteeltaan vankkoja ja erinomaisia tärinänkestoltaan.
Geelirakenteessa akkuhappo on geelimuodossa, ja akku on täysin huoltovapaa.
Geeliakut kestävät hyvin syväpurkauksia ja tärinää. Soveltuvat käytettäväksi esim. ajoneuvoissa, joissa on paljon sähkövarusteita.
Mutta miten minä pärjään viikkokausia ilman maasähköä kahdella tavallisella suljetun järjestelmän lyijyakuilla? Tänäänkin akut olivat täynnä jo iltapäivällä. Paneleita on 370 W. @timppa
Kulutus ja kapasiteetti lataus ovat sopivassa suhteessa,kuten tiedätkin.
Hyvin tullut tietoa näistä tietäviltä ja "nokka" kääntyy tohon polttokenno "agreen" ...kesällä ei probleemia mutta kun ympärivuotisessa käytössä ja suht paljonkin liikutaan myös talvella ja pari päivääkin "mettässä" ja ei kokemusta akkujen kestosta tossa laitteessa....nyt pikkanen testi tulossa kun ahvenanmaalle puskiin neljäksi päiväksi ja paneeleista ei oikeen hyötyä niin saa vähän osviittaa miten virrat riittää....truman lämmitys tossa ja se kompurakaappi niin vähän todellisuutta käytännössä.
Minä suunnittelin keran, jos aggregaatin ostelisi, että jos ei tule koukkua laitettua, tai boksia, niin jäähtyneen aggregaatin pistän kaksinkertaiseeen jätesäkkiin, ja suu kunnolla kiinni, niin sen voi laittaa tavaratilaan.
Mutta nuo asiat on vaiheessa, kuten remmipuliukan suksirullan suunnittelu, ja univesrumin sattumakiemuramallinnus valon kulkuun.
Muutta jos sattuu jäämään suunnitteluasteelle, niin kulupahan aika, ja aivokin sai liikuntaa.
Tp
Ei Toivo jätesäkit auta kyllä tulee tuoksut läpi , teline ja Poksi ja sinne agrekaatti on kokeilu takapoksissa haistelua.
Se on mahollista, että ei riitä. Mutta pittää kahtoa mille alakaa kun asia tulee ajankohtaseksi.
Tp
Mulla agrelle on muistaakseni alhsselilta ostettu työkalulaukku pyörillä johon ite laitoin tiivistenauhan kannen ja laatikon väliin niin ei tullut hajuja takatallista sisään...mutta kun 2000w kipori meillä niin vie tilaa liikaa tossa peltikopissa......mutta jos sinne sänkyjen alle on mahdollista agre laittaa tilan puolesta niin sellanen toimii kun pyörien takia helppo työntää ja vetää pois....kyllä tässä paljon kompromisseja joutuu tekemään kun auto vaihtui mutta onneksi vaihtoehtoja on :)
Kesälä näin Ruotsalais peltikuoren, jossa oli tehty takaseinään kinteä iso laatiko, joka sulki takaovet taakseen.
Vähän innostuin, kun sehän jätttää murtomiehiltä yhden tuloreijän kiinni.
Siinähän sitä lisätilaa. Harmi ei kameraa mukana
Yöllö jöllöhti akkujen kestosta asia päähän. Tämä koskee talviseisontaa.
Kun puhutaan talvilatauksesta, että kannattaako, ja miten vaikutttaa akkujen ikään, jos säilyttää ne autossa.
On mielipidettä, että ei koko talvena latausta, koska se kulutttaa akkua, ja on turhaa, mutta onko se sittenkään.
Tavallista autoahan startataan jatkuvaan, samoin laturi lataa sitä.
Opelisakin on vielä ajoakku kynnyksen sisässsä, eli kaikein kylmimmässä paikassa, ja noitahan on ihan ammattiajossa.
Että olisko sitttenkin hyvä latailla vaikka viikottain nuo. Liloakkuahan porakoneesa pitää ladata vaikka ei käytä määräjoin.
Tp
Vähä asian vierestä, Hondan 20i agrikaatti, bensa hana kiinni, tankin korkin ilma ruuvi kiinni , anna vielä käyvä 15 sekuntia ja tankkiin Neste PRO pienkone bensaa, ei oo ollu haju haittoja Flairin taka tallissa. H
Akkujen uusimisesta tuli vastaan tämmöisiä ohjeita.
Voiko 12 V:n rinnankytketyssä järjestelmässä vaihtaa vain toisen akun?
Kyllä, mikäli jäljelle jäävä akku on hyvässä kunnossa, kannattaa vaihtaa vain toinen akku. Periaatteena rinnankytketyssä järjestelmässä on, että akut auttavat toisiaan selviytymään kuormasta. Siksi tällainen kytkentä ei ole niin herkkä akkujen mahdollisille eroille.
Voiko 24 V:n sarjaankytketyssä järjestelmässä vaihtaa vain toisen akun?
Ei, sitä ei voi suositella. Koska molemmat akut altistetaan sarjaankytketyssä järjestelmässä samalle kuormitukselle, on tärkeää, että ne ovat samankokoisia, -tyyppisiä ja -ikäisiä sekä samassa kunnossa.
Kuinka kauan auton akku kestää?
Akun käyttöikä vaihtelee paljon tapauskohtaisesti, akun käyttökohteen ja käyttötavan mukaan. Normaalissa käytössä henkilöauton akun keskimääräinen käyttöikä on noin 5–6 vuotta ja kuorma-auton akun vastaavasti noin 3 vuotta.
Omat kokemukseni geeliakusta ovat hyvät. Ostin vuonna 2000 Saksasta uuden integroidun Knaus Travel-Lainerin ja siinä oli ostettaessa hupiakkuna 130 Ah Sonnenschein geeliakku. Akku piti 14 v luovutustehonsa vähintään 100 Ah tasolla (mitattu), mutta nyt taso on pudonnut 60 Ah:n.
Olen pitänyt aina kahta hupiakkua m- autoissa. Viimeksi siis nyt liki 20 v käytettyä isoa geeliakkua ja toisena on tällä hetkellä uudehko vapaa- ajan nestelyijyakku, 120 Ah. Näillä on tultu hyvin toimeen ilman aurinkopaneeleita ja tolppasähköä. Talvella Lapissa on poikettu joskus myös leirintäalueella. Auto on liikennekäytössä nykyisin vain n. 2-3 kk/v 7- 10 kertaa.
Samassa Knausissa ollut 100 Ah italialainen starttiakku kesti 13 v. Kumpaakaan akkua ei koskaan otettu pois autosta edes talviseisokkien ajaksi. Ennen liikennekäytöstä poistoa akut ladattiin aina täyteen auton omalla laturilla, kannet puhdistettiin ja päävirtakytkimestä irrotettiin yhteys runkoon. (Päävirtakytkin irrottaa akun miinus- johdon auton rungosta).
Em. eri tyyppisiä akkuja ei saa kytkeä rinnakkain, ellei halua tuhota niitä. Siksi ne eivät olekaan koskaan yhtä aikaa käytössä tai latauksessa, vaan niistä jompikumpi valitaan käyttöön/lataukseen Hellan päävirtakytkimellä.
En ole koskaan käyttänyt kestolatureita, koska niiden käyttö voi pilata akun. Herkimpiä käytön huolellisuudesta ovat kehittyneet akut, kuten Litium, AGM ja geeliakut. Esim. monet karavaanarit ovat pettyneet geeliakkuihin, kun ovat pitäneet niitä esim. alilatautuneina tai liian lämpimässä, autotallissa tai muuten lämpimässä. Uusi akku voi tuhoutua väärästä käsittelystä jopa muutamassa kuukaudessa (Lähde Varta).
Akkujen rinnankytkentä on sen verran tarkkaa hommaa, että molempien akkujen tulee olla samanmerkkisiä, -tehoisia ja mieluummin vieläpä samasta valmistuserästä. Mikäli toinen akku ei ota latausvirtaa yhtä herkästi kuin toinen, niin parempi akku pysyy jatkuvasti alilatautuneena ja menee sekin pilalle.
Kahden akun erilliskäyttö on järkevä keino pitää aina saatavilla täyteen ladattu akku. Ei ole mitään väliä miten paljon erilaisia akut ovat, koska ne eivät voi haitata toistensa käyttöä tai elinikää. Onhan järkevää pitää kaasupullon vaihtaakin ja sijoittaa aina täysi pullo varapulloksi, ettei yllättäen joudu täysin kaasuttomaksi.
En tule hankkimaan tuon Knaus- kaupassa tulleen geeliakun tilalle koskaan geeli- tai muutakaan 3-4 kertaa kalliimpaa akkua. Nykyiset huoltovapaat nestelyijyakut ovat niin halpoja ja kestävät m- autokäytössä helposti 7-8 vuotta. Runsaan 40 vuoden puskaparkki- kokemuksella "tavalliset akut" ovat osoittautuneet erittäin luotettaviksi. Pistän liitteeksi kuvia ensimmäisestä täysverisestä 1977- 78 rakentamastani m- autosta, jolla 22 v aikana tuli käytyä kaikissa Euroopan maissa ja osin Aasiassakin yli 200 tkm verran. Auto oli liikenteessä vielä jokunen vuosi sitten Porissa päin
Kysymys latauksesta:
Hupiakuiksi vaihdettu "normaalit" lyijyakut(100 Ah Woima), kun toinen alkuperäisistä geeliakuista kuumeni yllättäen(molemmat vaihdettiin). Akkulaturin akkutyypiksi vaihdettiin "lyijyakku"(oli gel-akku) ja nyt starttiakkuna oleva vanha gel-akku saa "liian alhaista" lataussähköä vai saako? Pitäiskö laturista pistää takaisin gel-akun latausmoodi?? Mitä tykkäävät uudet lyijyakut? Auton käydessä kaikkin akkuihin lykkää taulun kukaan yli 14 v latausjännite!
Markun kysymykseen on vaikea vastata, tai ei oikein löytynyt googlelta sopivia neuvoja. Saksalaisilta sivuilta löytyi eräs linkki, missä pähkäiltiin osin samaa ongelmaa, mutta ei m- autokäytössä. Lopputulos oli, että ladataan "gel" asennossa, koska geeliakku on kalliimpi kuin lyijyakku. Käy niin, että geeliakku tulee ensin täyteen ja lyijyakku jää vähän vajaaksi. Ehdotettiin, että ladataan lyijyakku toisella laturilla täyteen asti, kunhan se on ensin irrotettu geeliakusta.
Hankalaa ja tylsää.
Kun kysymys on m- autosta, niin siinähän voi olla viisas lataus- järjestelmä. Starttiakkuhan on normaalisti ihan omillaan, kun moottorin käydessä starttiakku latautuu. Elektroniikkaa niissä auton latureissa on niin paljon, että omassa autossani starttiakku lataa hupiakkua moottorin sammuttamisen jälkeen JOS hupiakku on jäänyt vajaaksi. Merkkivalo ilmaisee tämän.
Täysin optimaalinen lataus on kiinni myös akun lämpötilasta, joten ihan 100% tulokseen ei pääse helpolla. Luulisin, että jättämällä laturin gel- asentoon lopputulos voi olla parempi, mutta Esim. minulla ei CALIRAN laturissa ole mitään vaihtokytkintä ja silti geeliakku on 19. vuotta käytössä ja neste-lyijyakut sekä hupiakkuina että starttiakkuna ovat kestäneet kauan, paras jopa 13vuotta. Pääasiahan on, että rinnankäytössä olevat hupiakut ovat samanlaisia, niin kuin Sinulla nyt on. Minähän en koskaan käytä akkuja rinnakkain.
linkki D-sivulle: https://www.photovoltaikforum.com/thread/10947-gel-und-s%C3%A4urebatterien-gleichzeitig-mit-einem-regler-laden/
Kysymys latauksesta:
Hupiakuiksi vaihdettu "normaalit" lyijyakut(100 Ah Woima), kun toinen alkuperäisistä geeliakuista kuumeni yllättäen(molemmat vaihdettiin). Akkulaturin akkutyypiksi vaihdettiin "lyijyakku"(oli gel-akku) ja nyt starttiakkuna oleva vanha gel-akku saa "liian alhaista" lataussähköä vai saako? Pitäiskö laturista pistää takaisin gel-akun latausmoodi?? Mitä tykkäävät uudet lyijyakut? Auton käydessä kaikkin akkuihin lykkää taulun kukaan yli 14 v latausjännite!
Jos kyseessä on Schaudt elektroblock EBL laturi (esim EBL99) on niissä yleensä (aivan kaikista ei minulla ole tietoa) sama jännite Blei-Säure ja Blei-Gel latauksessa, vain ylläpitolataukseen siirtymisaika on erilainen.
Kts. kuva
Starttiakkua ne lataavat max 2A virralla, eli vain ylläpitoa, ei varsinaista tyhjän akun latausta.
Liitetiedostot
latausajat.jpgTämän keskusteluketjun aloittajana kiitän kaikista neuvoista ja hyvästä keskustelusta! Minulla on ollut sellainen pelko tai epäilys, joka tässäkin keskustelussa on tuotu esille, että vaikka nesteakut ovat nestetiiviitä, ovatko ne täysin kaasutiiviitä? Kun ne asunto-osan akut ovat sängyn alla hyvin lähellä diesellämmitintä, pienikin määrä vetyä voisi syttyessään aiheuttaa äkillisen tulipalon ja sängyssä nukkuvien kuoleman. Luulin, että autossani on geeliakut ja ajattelin ostaa uudet samanlaiset.
Ne akut ovat sängyn alla sellaisessa paikassa, että vasta tänään, kun ne nostetiin sieltä pois, sain tietää niiden laadun. Ne olivat Varta Professional Dual Purpose - merkkiset 90 Ah. Ilmeisesti siis nesteakut, vaikka sitä ei tuotesivulla suoraan sanota:
https://www.varta-automotive.fi/fi-fi/tuotteet/varta-professional-dual-purpose/930-090-080
Minulle tilattiin nyt samanlaiset ja ne luvattiin huomiseksi. Epäselväksi on toistaiseksi jäänyt, onko siellä sängyn alla akkujen lähellä jokin tuuletusputki.
Reilut kolme vuotta kesti exide akku vaunussa vesittämättä kun luulin ettei tarvitse huoltovapaata akkua vesittää,mutta sehän tarkoittaa että huollossa se on huollettava!
No niin,nyt on käytännössä testattu virran riittoa ...eli keskiviikkona iltasella topattiin auto "puskaan" ja nyt aamukaffeeta näin perjantai aamupäivällä nauttiessa alkoi piipitys käymään eli virta loppu....lämmöt päällä kokoajan ja normi valojen käyttö ja kompura jääkaappi päällä.....auringosta ei mitään hyötyä....eli kahdella 80amp akulla pärjää ilman lisäapuja sen puoltoista vuorokautta......
Eli kyllä tässä meillä menee hankintaan toi polttokennolaturi.... Vaikka kirpaseekin hinnaltaan mutta se kerta investointi ja luulis että kestää vuosia toi laite....kesällähän taas paneelit auttaa.....
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.