matkailuauton akkujen lataaminen talviseisokin aikana
Hannu Rytkönen
22.09.2021 19:26
Voiko auton ja asunto-osan akut ladata talvisäilytyksen aikana suoraan pistorasiasta autoon kytkettynä vai onko parempi ladata ylläpitolaturilla suoraan akun napoihin liitettynä ja pitääkö molempia akkuja ladata laturilla vai riittääkö että vain toista lataa?Kumpaa?
Sippo Nevalainen
22.09.2021 20:42
Hei
Minä olen ladannut talviseisokin aikana auton omalla järjestelmällä 5-6 viikon välein. Ennen latausta olen pitänyt hetkenaikaa molempien akkujen kulutuslaitteita ( valot, puhaltimet, radio ym. ) päällä jotta aluissa tapahtuisi myös vähän purkaantumista. Tämän jälkeen 2-3 päivää latausta. Näin olen menetellyt 9 vuotta jonka auto on ollut minulla. Akkuja en ole uusinut koko aikana, mutta voihan olla että kohta täytyy käydä akkukaupassa. Tällä hetkellä toimivat kyllä ihan hyvin. Niin ja ovat tavallisia lyijyakkuja.
Sippo
Talvisäilytys paikka on kylmä halli ( lämpötila alimmillaan joskus jopa -35C ). Seisokki aina 6kk, marras - huuhtikuu.
muokattu: 22.9.2021 21:32
Teemu Eerola
23.09.2021 20:26
M- autoissa on yleensä "älykäs akkulaturi", joka huolehtii niin ajoakun kuin hupiakunkin latauksesta paremmin kuin irtolaturit. Kehtaako kirjoittaa, että m- autoja on ollut vuodesta 1975 lähtien, mutta vain 3. Kahdessa ensimmäisessä -omatekoisissa- ei ollut "älylaturia", mutta "uusimmassa" vm 2000, integr. Knausissa sellainen on.
Lataan akkuja vuorokauden, kun jätän auton seisomaan ulkosalle ja sen jälkeen n. 2 kk välein myös n. vuorokauden . Koskaan niitä ei ole viety autosta lämpimään paikkaan. Knausin ensiasennusakut kestivät hyvin: ajoakku 14 v ja 130 Ah Sonnenschein geeli-- hupiakku on vieläkin käytössä ja antaa ulos n. puolet siitä mitä uutena. Toinen hupi-akku ja käyttöakku ovat molemmat 7 v ikäisiä ja Trane- merkkisiä. Ne on pitkäikäisiä.