Matkailuautoa hankkimassa, tietoja kaivattaisiin
LARES PETTERI
19.07.2007 19:49
Hei kaikille!
Ollaan vaimon kanssa harkitsemassa vaunun vaihtoa autoon, kiikarissa uudemman mallinen Fiat (95 - 98), kannattaako panostaa 2,5 litraiseen koneeseen vai pärjääkö 1,9:llä?
Onko jommassakummassa/molemmissa jotain muuta erityisesti tutkittavaa kuin vaihteiston laakerointi (tietenkin normaalit huollot, jakohihna yms), ruosteelle arkoja paikkoja?
Onko joku korivalmistaja suositeltava / kartettava, autoa on tarkoitus käyttää keväästä syksyyn, eikä talvilämpimyydellä ole merkitystä.
Yhdessä tarjokkaassa oli iso lappu: moottoria ei saa käynnistää pyörät käännettynä, jakohihna voi vaurioitua! mitä tuo voi tarkoittaa?
Kaikista tiedoista etukäteen kiitos
PALIN MATTI
19.07.2007 22:31
No tässä Petterille alustavia vastauksia:
Fiat vuosimallia -95 - 98 ei ole enää "uudempaa" mallia. Tämän jälkeen on korimalli vaihtunut jo kahdesti - 2002 ja 2007.
2,5 litrasta konetta ei enää uudemmissa malleissa ole. On 2,8 JTD (Common Rail).
Vaihteiston laakerointia on aika vaikea tutkia ainakaan tavallisen ostajan toimesta. Vaatii koko laatikon purkamisen ja siinä yhteydessä kannatta jo laatikko koota uusilla laakereilla.
Kolmen vuodenajan autoksi käyvät periaatteessa kaikki mallit, ilmalämmitteisetkin. Ihan halvimmasta päästä ei voi kuitenkaan odottaa ihan parasta laatua.
Tämän käynnistysvaroituslapun on joku asiaa ymmärtämätön siihen laittanut. Ohjaustehostimen pumppu käy sen saman jakohihnan kautta kylläkin, mutta pyörien asento käynnistettäessä ei sitä kuormita normaalia enempää. Jos heti kylmän moottorin käynnistyksen jälkeen yritetään kääntää maahan syvään jäätyneitä etupyöriä, niin silloin on remeli tavallista tiukemmalla. Ei siis käynnistyksessä, olivatpa pyörät mihin suuntaan tahansa.
Tämä siis näin alustavasti. Onnea joka tapauksessa autokaupoillesi.
MANNINEN ESA
26.07.2007 14:49
Moi, Petteri. Joko olet hankkinut m.auton?
MÄKELÄ ARI
26.07.2007 15:31
kyllä sillä 1.9 pärjää ihan hyvin ...
semmoisella nyt viis vuotta ajeltu ja liikenteen vauhdissa pysytty, saa sillä jopa ylinopeussakotkin.
päällä on alkovilla varustettu 6m koppi.
kulutus n 12 litraa satkulla
KORKALA TOMMI
27.07.2007 22:07
Kokemuksia 6.0 (vanha postiauto), 2.5 TD, 1.9 TD ja nyt on 2.8 JTD. 1.9 TD alkoviautoa en laita enää, sen verran takkuista oli ajella mäet ja vastatuulet. Nyt on kunnon kone, joka jaksaa vääntää, ei hyydy mäessä eikä tuulessa.
Kyllähän 1.9 TDlläkin toisaalta pärjäsi lomamatkoilla, mutta työmatkoilla oli stressaavaa ajella mäkisissä maastoissa ylös "seittemääkymppiä" ja kytätä kelloa, ehtiikö ajoissa. Toisaalta olisinhan voinut kyllä lähteä aiemmin. :-)
KORKALA TOMMI
27.07.2007 22:09
Ai niin, ja olihan siinä jossain välissä turbotonkin pieni 1.9. Sillä kyllä hyytyi tosi pahasti välillä, sitä en voi suositella kyllä ollenkaan....toisaalta toiset köröttelevät ihan tyytyväisenä silläkin.
Makuasioita kai nämäkin ovat. Käy testaamassa autoja ja löydät varmasti itsellesi sopivan vaihtoehdon!
MOISANDER JOUKO
28.07.2007 21:41
No, jos täytyy ajaa yli 140:tä, niin sitten 1.9 TD ei riitä, muuten jutut mäkiin jäämisestä on puppua.
KUJANPÄÄ MARKKU J
28.07.2007 22:15
Noo, ei ne nyt ihan puppua ole. Tulipa tuossa eräskin nuhapumppu niistettyä. Tää ei mitään provoo. Aurinkoista suven jatkoo.
MIKKILÄ TIMO UOLEVI
31.07.2007 11:21
Mulla Fiat Elnag puoli-integroitu vm-01 1,9td intercooler,eli ahtoilman välijäähdyttimellä, olen erittäin tyytyväinen hyvä kiihtyvyys,vaihteet sopii erittäin hyvin,pieni kulutus alle 10L/100Km. 48tkm ajettu ilman ongelmia, suosittelen.
LARES PETTERI
01.08.2007 08:42
Kiitoksia kommenteista
Vaimon kanssa on vietetty viimeinen lomaviikko lähialueen tarjokkaita tutkien, näyttäisi vahvasti siltä että tuota ikähaarukkaa (ja valitettavasti samalla hintaa) on nostettava jotta löydettäisiin molempia tyydyttävä auto...
Kaikissa ajetuissa Fiateissa (96-99) on ollut koneesta riippumatta yhteinen ominaisuus, tavalliseen henkilöautoon verrattuna JÄRKYTTÄVÄN kova moottorin ääni, yhdeksänkympin mittarinopeudessa ei paljon radiota kuunnella tai keskustella!
Onko uudemmissa Fiateissa parempi äänieristys, vai pitäisikö kokeilla Foordia?
KORPPI SEPPO A J
01.08.2007 08:47
-02 ja siitä eteenpäin "kuiskaa" noitten vanhempien rinnalla. Minä ainakin vaihdoin sen jälkeen, kun myyjä oli saanut houkuteltua koeajolle. Siis -02 ja 2,3 JTD. Nimittäin Fiiu.
EEROLA TEEMU J
01.08.2007 10:36
Ohjaamoon kuuluvat äänet riippuvat aika paljon korivalmistajan mahdollisista lisäeristyksistä. On tullut esiin kun on lueskellut testaustuloksia äänimittauksista. Tosin vanhemmissa alkovimalleissa saattaa olla yleisesti vain normaalin pakun eristykset ja äänet on sen mukaisia. Joskus oli Caravan lehdessä ohjeita miten eristystasoa saa parannettua. Homma on sinänsä yksinkertaista, mutta hieman hankalaa kun remeleitä on esteenä niin paljon.
Radion/ musiikin kuuntelu vakioämyreillä on tuskaa, mutta lisäämällä lisävahvistimella varustettu subbarilaatikon (10-12 tuumaisen bassokovaäänisen) ja hankkimalla paremmat peruskovaääniset hyvään perussoittimeen, niin jo kelpaa.
MANNINEN ESA
02.08.2007 13:33
Joo. Tosiaan lisäämällä volyymia reteoihin ... totta ... varmaan kuuluu. Vertailuna kerron, että Fiiun vm. 2005 ohjaamossa oli vähemmän meteliä kuin Voortin vanhemman kopan malleissa. Tarkoitan Voortin vuonna 2006 kevättalvella vielä tehtaalta tullutta mallia, jolla olemme tulleet ajelleeksi nyt yhden vuoden. Huutaa pitää etupenkeiltä (ja toisinpäin) metrin päässä takana olevalle matkustajapenkille satasen vauhdissa, mikäli haluaa puheensa tulla ymmärretyksi.
TOIVONEN MARTTI
02.08.2007 15:27
Rintapelti, lokasuojat ja lattia, siinä pääasialliset erityskohteet.
Mulla oli Sitikassa lattian alla isot kaikuvat palkkiontelot. Niissä moottorimelu oikein vahvistui ja kaikui. Ne putsasin sisältä, laitoin ensin vahvan ruostesuojan, raskasmattoa koteloiden seiniin ja sitten vain täytettä niin ettei kaiu. Täytteenä voi käyttää esim. vaahtokumia tai jos luonto antaa periksi voi painaa polyuretaania täyteen. Jos onteloon on aukkoja kannattaa silloin tällöin tarkistaa ettei kosteus muhi täytteessä. Uretaanikonstia käyttivät vanhassa takamoottoriskodassa ja kori oli siltä osin hiljainen, tosin tekivät sen jo tehtaalla missä paikat oli vielä puhtaat. Lattian ja lokasuojien päälle sitten kerros - pari äänieristykseen tarkoitettua raskasta vaahtomuovia ja kumimattoa senverran että sisään mahtuu. Ohjaamon seinille lokasuojien yläpuolelle ja polkimien taakse rintapeltiin sopivat levyt joissa kovalevyyn liimattu äänieristysmattoa ja verhoiltu kestävällä verhoilukankaalla. Moottorikopan sisäpuolelle äänieristykseen tarkoitettua palosuojattua vaahtomuovia jossa raskasmattohalkaisu niinpaljon kuin mahtuu. Moottorikopan päälle kerros vaahtokumia ja uusi keinonahka päälle. Ovien sisään tasaisiin peltipintoihin liimattavaa raskasmattoa mihin vain mahtuu niin että ikkunat pääsee aukeamaan, ovien sisäpuolille uudet verhoilulevyt missä kovalevylle liimattu vaahtomuovi tai -kumi ja uusi keinonahka. Istuinten alle onteloihin vaahtokumia. Niin ja jos katossa on vain styroksin tapainen verhottu levy kannattaa kattoonkin laittaa jotain vähän painavampaa eli liimata raskasmattoa kattoon ja laittaa jos mahtuu ohut vaahtomuovi verhoilulevyn ja kattopinnan väliin.
Jos vielä joutuu tekemään moottoriremppaa niin että kone ja vaihteisto on pois niin kannattaa kiinnitellä moottoritilaan tarkoitettu palosuojattu raskasmatolla kerrostettu vaahtomuovi moottoritilan laidoille.
Tämmöisillä toimenpiteillä me lakattiin huutamasta toisillemme Sitikan ohjaamossa ja alettiin puhella normaalilla äänellä. Mitään mittauksia ei ole tehty mutta joku vanhemman tehdastekoisen omistaja on kateellisena sanonut että 'tämähän on paljon hiljaisempi kuin mun auto...'
Aineet maksaa jonkinverran ja töitä saa tehdä senkun jaksaa joten tämmöisen homman tekee se joka ajattelee pitää autoaan pidempään. Mutta homma kyllä maksaa itsensä takaisin joka kilometrillä kun reissussa ajaa.
mot
MANNINEN ESA
02.08.2007 15:44
Martti, kiitos vinkeistä. Nuo metallipalkkien täyttämiset aina arveluttaa, kun tuo meidän ruoste on ainainen painajainen.
HÄLVÄ TEUVO
02.08.2007 16:15
Martti. Uusi Citroen Jumper on tosi hiljainen jo sinaältään. Kun vielä massattiin ja laitettiin lokarit sekä ohjaamomatto hiljeni vielä vähän. Ei tarvitse huutaa eikä kiertää potikkaa koilliseen mahottomasti. Toisaalta pienikin helinä kalusteista kuuluu ja on poistettava.
TeeHoo
TOIVONEN MARTTI
02.08.2007 16:54
Näin varmaan on mutta älä saata kiusaukseen...
Sinulla ja minulla voisi kyllä olla yksi yhteinenkin piirre ja sen sanoi jo muinainen roomalainen tällä tavoin: Onnellinen on se joka on tyytyväinen siihen mitä omistaa.
terveisin,
mot
HÄLVÄ TEUVO
02.08.2007 22:09
Onnellinen oon, jos Citikkani kestää lähellekään Sinun Citikkaasi.
Tervehtien TeeHoo (80347 Espoo)
HALTTUNEN TEUVO
05.08.2007 09:55
Katso myös korin asento. Jos on kovin perä ylhäällä ja nokka alhaalla, on "asunnossa" kaikki kallellaan ja viihtyvyys huono. Pyöräkiiloilla voi temppuilla korjausta asiaan, mutta kun nekään ei aina riitä.
HAAPANEN TIMO S
06.08.2007 17:48
Kannattaisiko se vaunu myydä itse, ja hankkia auto Saksasta.Tuossa olisi suuntaa antavaa hintaa:
http://www.mobile.de/SIDf7AmHO48HHzx9F-5JUxJUA-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1186414566A1LsearchPublicD1400IMotorhomeY-t-vctpLtt~BmPA1B21B20B99%81i-t-vCaMIPRQuRDSeUnVb_X_Y_x_ycoprsO~BSRA6B63E70000I300000000BGND2005DWOMOA0HinPublicA2A0A0A0ADI200000000A0/cgi-bin/da.pl?bereich=womo&sr_qual=GN&top=39&id=11111111265124277&
Vertailun vuoksi:
www.carawall.fi
HAAPANEN TIMO S
06.08.2007 18:04
Nämä seuraavat nettisivut olivat jokin aika sitten esillä toisessa yhteydessä,silloin oli loma-aika.
Laitetaampa vielä:
http://www.brinkmann-caravan.de/html/english.html
Ja:
www.netticaravan.fi/hakuri/?merkki=sharky
Siinä on"by Brinkmann" ja "by joku muu" Brinkmannin auto on ilman arvonlisäveroa,taitaa nousta n.32000€ Sama auto, halvemmassa runsaat varusteet.
Puolen vuoden kuluttua molemmat ovat käytettyjä ja hintaero saataa olla isompikin.
SANDSTRÖM ÖRNULF
07.08.2007 17:20
Vanhoja matkailuautoja on vaikku kuinka paljon myytävänä Suomessa.Suurin osa enemmän tai vähemmän huonoja.Kun lähtee reissuun täytyy auton olla tip-top kunnossa.
Siksi annan Sinulle hyvän neuvon.
Katso : www.Palmo.de = Saksan suurin matkailuautomyyjä,Bielefeldissä.Hinnat ja varustetaso on tosi hyvät.Myyvät paljon vientiin,ja toimittavat kaikki paperit mitä katsastukseen vaaditaa-Europea Conformity Documentation.
Ja muista että Suomessa ei makseta tullia eikä alv ,ta k.o autosta.
Hinnat ovat tosi hyvät,24.000 E ja ylöspäin,täysillä varusteilla.
Ota yhteyttä vaikka Herr Julian Baltrusch,iin ja kerro terveiset minulta. Erittäin helppoa.
Terveisin
Uffe
SANDSTRÖM ÖRNULF
07.08.2007 17:21
Mitä kerroin Palmo,sta niin autot ovet siis täysin uudet,ei mitään vanhoja linttoja.
uffe
PAKANEN JARKKO
08.08.2007 09:11
Kannattaa hankkia esim. Motonetista moottoriäänen eristettä. Siinä valmiina liima toisella puolella. Leikkaa sopiva pala ja aseta ympäri moottoria konepelti yms. Jo loppuu kovat äänet. Lisäksi pohjapanssari pohjaan ja alko lyyti kirjoittaa. Itse olen näin tehnyt ja on auttanut. Äänet on ihan normaalit ja lapsia nukuttaa hyvin.
HÄLVÄ TEUVO
08.08.2007 09:15
Kyllä ALV erotuksen joutuu Suomessa maksamaan. Verokannassa on muutaman % ero.
TeeHoo
JANHONEN MATTI
08.08.2007 11:23
Sen verraan on syytä täsmentää, että arvonlisäverolain mukaan:
"Toisesta EU-maasta tuotavasta uudesta ajoneuvosta on suoritettava ns. uuden kuljetusvälineen arvonlisävero.
Uuden kuljetusvälineen arvonlisävero on 22 % ajoneuvon hankintahinnasta!.
HÄLVÄ TEUVO
09.08.2007 10:49
Kun on vanha niin tulee myös hölmöksi. Tietenkin kyseessä on UUSI ajoneuvo. Eihän käytetystä matkailukulkimesta koidu kun hinta siellä ja sen paperisodan kustannukset, kuljetus ja paperisota täällä. Verroo, enempää auto kun ALV veroakaan ei tietysti mee. Uusi on sitten vähän erilainen.
TeeHoo