Matkailuauto talviseisontaan -kannattaako pitää sähkö päällä

KAASINEN MARTTI R 29.10.2006 20:27

Fiat-alustalla oleva Burstner jää talveksi seisontaan pihaan. Onko järkevää pitää sähkövirta päällä kokoajan. Asuntopuolen akku pysyy varmaan hyvin varattuna, mutta miten on ajopuolen akku? Pitäisikö irroittaa ja nostaa sisään? Eli onko jatkuvasta virransyötöstä jotain haittaa?

Vaatiiko diesel-öljy jonkun lisäaineen tankkiin?

Kyselee kesämatkailija

Martti Kaasinen

EEROLA TEEMU J 30.10.2006 01:20

Enpä ota kantaa siihen että "kannattaako pitää sähköä koko talvi päällä", koska et tarkemmin kerro, mitä tavoittelet tolkuttoman kalliiksi käyneen sähkön käytöllä - ehkä vain olet huolissasi akkujen latauksesta. Omat kokemukseni m- autoista on runsaan 30 v mittaisia, enkä ole huomannut mitään haittoja siitä, että sähköä ei ole pidetty päällä ulkona pihalla seisovassa autossa. Jos auto jostain syystä olisi jäänyt yli kuukaudeksi seisomaan, niin olen pistänyt sähköt päälle n. 4 vk välein pariksi vuorokaudeksi, jotta molemmat hupiakut on saaneet vuorokauden mittaisen latauksen ja käynnistysakku peräti 48 h.

Ennen pakkasten tuloa toki joutuu mm. tyhjentämään vesisäiliöt, avaamaan vesihanat ja poistamaan kaikki jäätyvät aineet sisätiloihin ja kääntämään akut pois kulumasta päävirtakytkimistään, mutta tämä on halpaa lystiä siihen verrattuna, että pitäisi kopin niin lämpimänä, ettei vedet jäätyisi 25 asteenkaan pakkasilla. Kunnolla varautunut hyväkuntoinen akku kestää kyllä kovaakin pakkasta jäätymättä.

Joidenkin mielestä auton sisutus kärsii ellei pidetä jatkuvaa + lämpöä päällä, mutta en ole tällaista huomannut. Ennen matkaan lähtöä pitää tietenkin esilämmittää riittävän pitkään että sisällä myös vuoteet, penkit ym rakenteet ovat lämmenneet. Hanoihin kosketaan vasta sitten kun ne varmasti ovat sulaneet. Tilanne on tietysti toinen jos autoa käytetään viikottain talvellakin. Peruslämmön pitäminen saattaa silloin olla perustellumpaa.

Olen pärjännyt talvet käyttämällä dieselin talvilaatua ilman mitään erityisiä lisäaineita.

VILJAVA TAPIO 30.10.2006 09:49

Lisäyksenä edelliseen, kysyjän tarkoituksena on ilmeisesti jättää kesänaftat tankkiin seisonta-ajaksi. Suosittelisin kyllä tankkaamaan täyteen talvilaadulla ennen auton jättämistä seisontaan (jos sinne tankkiin jotain mahtuu). Ensinnäkin täynnä oleva tankki ei kerää kondenssivettä talven aikana. Toisekseen JOS kuitenkin sattuisi tarvitsemaan autoa talvella, on sitä hankala saada liikkeelle kesälaadulla. Ja vaikkei tarvitsisikaan, se eka kerta seisonnan jälkeen saattaa olla tuskainen. Nimittäin se parafiini, joka kesälaadusta pakkasella saostuu, on äärimmäisen huono liukenemaan takaisin ilmojen lämmettyä. Sitten kun panee auton käyntiin, vähän ajan kuluttua suodatin tukkeutuu.

TOIVONEN MARTTI 30.10.2006 14:15

Jos kysyjä, niinkuin sanoo aikoo vain pitää sähkön päällä akkujen lataamista varten niin eihän siihen paljoa mene. Jos akkulaturi on laadukas niinkuin tuollaisessa autossa pitää niin se vain haistelee varaustilaa ja antaa silloin tällöin akuille herätepulssin. Ei siitä mitään vahinkoa ole, päinvastoin vahinkoa on jos on esim. kaasuhälytin päällä ja se pääsee tyhjentämään akun joka sitten pakkasella jäätyy.

Mun mielestä on ihan hyvä pitää sähkö koko talven päällä. Jos sitten haluaa pitää myös kosteuden pois niin pieni lämmönlähde joka pitää sisälämpötilan asteen pari ulkolämpöä korkeampana, vaikka 60 - 100 watin lamppu palamassa voisi olla hyvä ajatus.

mot

EEROLA TEEMU J 30.10.2006 15:14

No eihän se tulekaan jos akkujen takia pitää piuhan perässä, mutta miksi? Ei ne akut siitä miksikään mene vaikka ovat välillä viikkojakin kylmillään, kunhan on pääkytkimellä erotettu mahdollisista kulutuskohteista ja akkujen ulkopinnat on puhtaat ettei tule vuotovirtoja.

Joku 100 W hehkulamppu ei kyllä riitä pitämään kosteutta poissa kuin komerosta -muutenhan siinä olisi todellinen iki-lämmönlähde keksitty. Varsinkin pakkasilla on ilma niin kuivaa, että kosteus tulee esiin vasta silloin kun rupeaa järkkäämään sisälle lämpöä. Jatkuva + asteilla pitäminen tulee kunnon talvessa todella kalliiksi. Toki saahan omilla rahoillaan tehdä ihan mitä lystää ja "kalleuskin" lienee suhteellinen käsite jos paalua löytyy.

TOIVONEN MARTTI 30.10.2006 16:38

Mikä teoria sanoo että kosteuden poissa pitäminen vaatii plusasteita? mot

VILJAVA TAPIO 30.10.2006 17:07

Ei mikään. Riittää, kun sisällä on lämpimämpää kuin ulkona, niin suhteellinen kosteus on pienempi eikä vettä tiivisty pinnoille. Sadan watin teho riittänee laskennallisesti noin asteen lämpötilaeron aikaansaamiseen. Mutta! tämä pätee silloin, kun lämpö jakautuu tasaisesti eli lämmitysjärjestelmän kautta. Yksi lamppu lämmittää pistemäisesti ja saattaa pitää katon vähän lämpimämpänä, mutta suurin osa sisätilasta ei kyllä näe mitään eroa. Parempi olisi sijoittaa useampia vaikka pienempiä lamppuja eri paikkoihin. Vielä parempi olisi, jos lamppujen kavereina olisi laitepuhaltimia ilmaa kierrättämässä. Jos tässä voisi käyttää hyväkseen olemassa olevaa ilmalämmitysjärjestelmää, voisi saada halvalla toimivan systeemin.

TOIVONEN MARTTI 30.10.2006 17:07

"Ei ne akut siitä miksikään mene vaikka ovat välillä viikkojakin kylmillään, kunhan on pääkytkimellä erotettu mahdollisista kulutuskohteista" Varmaan on näin että jopa paremmin säilyvät kylmillään, itsepurkaus on vähäisempää.

Tälläkin palstalla on aina silloin tällöin kysytty miksi akut menee muutamassa viikossa tyhjiksi vaikka ei mitään kulutuspisteitä käytössä. Sitten on ilmennyt että moottorinohjausjärjestelmässä on ehkä virtaa tai on tarvinnut olla varashälytin päällä tai kaasuhälytin tai radion muistivirta on vienyt hiljalleen akuista tehon tms. Eli kaikkien kulutuspisteiden eliminoiminen voi olla vaikeaa vaikka kääntäisikin ns. pääkytkimen auki. Vaikka asunto-osan saisikin virrattomaksi niin voi olla että ajoakku tyhjenee.

Siksi kannattaa mieluummin pitää autossa sähkö päällä niin ettei tarvi mietiskellä mihin mahdollinen virta oikein häviää. mot

NYYSSÖNEN KAJ 30.10.2006 17:19

Mikäli sinulla on jatkuvaan ylläpitolateukseen sopiva ja tarkoitettu laturi niin ehdottomasti KYLLÄ. Ylläpitolaturin toiminta on vastaava kuin aikaisemmin tässä keskustelussa kerrottu tapa käynnistää lataus harvakseen määrävälein.

Esim CTec laturin yksi tila on pitkäaikainen lataus akulle joka säilytetään autoon asennettuna eikä auto ole käytössä. Laturi mittaa mm. Akun lämpötilan antaaksen oikean latauksen. Lataus ei ole jatkuvaa vaan käynistyy kun akun lepojännite on laskenut alle määrätyn tason.

RYTKÖNEN MARTTI 30.10.2006 18:26

Voisiko ajatella esim.600W lämpöpuhallinta? Voisi kytkeä ajastimella toimimaan kätevästi haluttuina aikoina.

NYYSSÖNEN KAJ 30.10.2006 19:29

nyt oli kysymys akuista eikä kosteudesta! Beunos dias!

PAJARI T JUKKA M 30.10.2006 20:27

Minulla on vaihtelevia kokemuksia. Aikaisemmin olen pitänyt auton pihalla eisomassa koko talven, vapun paikkeilla kääntänyt avaimesta ja käyntiin on lähtenyt. Eka auto (1988 - 1997) oli Peugeotin bensa-alustalle tehty vehje ja siinä meinasi usko loppua ennenkuin kone heräsi. Seuraava oli Fiatin diesel-vehje (1998 - 2004) ja se ei edes nikotellut kevätkäynnistyksessä. Nykyinen auto (2004 -) selvisi ekan talven hyvin, mutta viime keväänä käynnistysakku oli ihan kuollut eikä ottanut latausta. Tänä talvena on tarkoitus pistää auto kerran kuussa muutamaksi päiväksi piuhan päähän. Sitä ne huollossakin suosittelivat. Ilmeisesti syy viiime talven katastrofiin oli edellisen kauden aikana autoon asennettu varashälytin. Ensi vapun jälkeen olen tässä asiassa viisaampi.

-JukkaP-

EEROLA TEEMU J 31.10.2006 13:15

Useimpien meidän kokemukset peustuvat omiin kokemuksiin ja hyvä niin. Kovilla pakkasilla akku ottaa sisäänsä hyvin rajallisesti latausvirtaa, mikä on tieteellisesti todistettu ja käytännössä jättää runsaasti autoja talvikäytössä pulaan kun kulutus ja lataus eivät kohtaa. Ts. akun saa nopeammin täyteen lataukseen, kun sen massa on ensin lämmin ts. joko on viety lämpimään tai akkutila on lämmitetty.

Hyvässä latauksessa oleva akku ei jäädy, vaan on likimain samassa lataustilassa muutaman viikon seisonnan jälkeenkin kunhan on ensin lämmennyt normaalilämpöiseksi. Akku ei myöskään purkaannu mihinkään kun se on (-) navan pääkytkimellä irroitettu auton rungosta ja akku on pinnaltaan puhdas. Tällainen kytkin pitää yleensä itse laittaa varsinaisen autonakun (-) navan ja rungon välille, mutta hupiakuissa se usein on jo valmiina. (Tavalliset "pääkytkimet" eivät ole sama asia)

Niinkuin kerroit, niin varsinkin autonakulle löytyy pieniä kuluttajia, vaikka kello, radio ja hälyttimiä. Jos ei ole mahdollista irroittaa akkua kokonaan pois kulutuksesta, niin sitten pitää lataustilaa tarkkailla ja ladata 1-2 viikon välein, koska muutoin akku voi jäätyä halki. Huonokuntoinen akku voi jäätyä paukkupakkasilla, vaikka se olisi laturissa kiinni koko ajan.

FRED ULF 01.11.2006 19:56

no, miten jos pitää parkkipaikalla tolpassa josta 2 tuntia sähköä vuorokaudessa??

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.