- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauto Saksasta / Ruotsista
Matkailuauto Saksasta / Ruotsista
Sain äkkinäisen päähänpiston matkailuauton vaihdosta. Nyt on Saksasta tuotu Dethleffs Globebus I001 vm 2009, ajettu 86000 km (ostin liikkeestä Suomesta 2018), joka pitäisi saada uudempaan, isompaan ja paremmin talvikäyttöön sopivaksi. Nyt jo tietää millaisen auton haluaa.
Onko edelleen samat määräykset voimassa ulkomailta tuoduista m-autoista, jotta selviää vähimmillä veroilla eli oltava 6 kk käytössö ja ajettu 6000 km ? Onko tullut uusia määräyksiä ?
Onko tuo minun auto kiinnostava vaihdossa Saksassa esim. 50-60000 € maksavaan 2-3 vuotta vanhaan autoon ?
Entä miten nuo käytännön asiat on riskittömintä hoitaa, täällä ei voine kertoa nimiä luotettavista välittäjistä ?
Entäkä Ruotsin matkailuautomarkkinat, suoran oston tai vaihdon kannalta ?
Kiitän etukäteen neuvoista.
Matti Moilanen
Itse toin elokuussa 2019 Saksasta käytetyn asuntoauton Suomeen ja ei mitään muutoksia ole juurikaan tullut, eli pitää olla vähintään 6kk käytössä sekä vähintään 6000 km, niin ei pidetä Suomessa uutena, jolloin joutuu maksamaan alv:n. Uudemankin voi ostaa, mutta sitten pitää saada Saksasta alvit takaisin ja sen on vähän vaikeampi operaatio.
Kaasuista ei tarvinnut olla mitään todistusta, mutta valmistajan vaatimuksen mukaisuuden todistus pitää olla (Coc todistus). Tietysti Suomen katsastusmies aloittaa mittaamalla auton sisältäkin, jotta saa selville onko kapistus edes asuntoauto (siis Suomen säännösten mukainen)
Hieman epäilen sitä, että onko Saksan matkailuautokauppias kiinnostunut ottamaan vanhaasi vaihdossa,sillä sitä on varmasti vaikeampi myydä Saksassa eteenpäin , on ns jälkituonti.
Itse osto on varmasti helpoin tehdä niin, että valitset itse mobilesta sopivan, soitat myyjälle (puhuvat usein kyllä englantiakin) ja ostat lennon paikanpäälle. Katselet tarkkaan mitä olet ostamassa ja sitten sovitit kaupan. Maksu onnistuu ihan iban tilisiirtona. Myyjäliike varmasti hommaa sinulle siirtokilvet ja pääsetkin kotimatkalle.
kiitokset Petterille neuvoista. Tarvitsen apua käytännön hommaan; auton teknisiin asioihin ja Saksan osaava on hyvä olla touhussa mukana.
Panen sähköpostiosoitteeni ja puhelinnumeroni.
Matti Moilanen
mattimo@netti.fi
050 3798443
Laita Matti sun vaatimukset tähän ketjuun, niin mä laitan ne Saksan myyntisivuston hakukoneeseen. Näin selviää onko hakemaasi tarjolla?
Olen myös silloin tällöin pähkäillyt asuntoauton hankintaa Saksasta.
Olen ajatellut jälleenmyyntiä Suomessa, vaikka tuskin itse autoa talvella käyttäisinkään. Siitä syystä mobile.de sivustolla olen laittanut yhdeksi hakukriteeriksi istuinlämmittimet (sitzheizung). En ole huomannut, että talvipaketti (Winterpaket) löytyisi suoraan hakukriteeriksi. Sitzheizung kun laitat, niin ehdokkaiden määrä tippuu ainakin 90 prosenttisesti. Jos autossa on istuinlämmittimet, niin melko varmasti siinä on talvipaketti ja lämmityslaitteessa myös sähköpatruuna ym. talvivarusteet. Näistä talvipaketin sisältävistä autoista hyvin moni on vielä kokonaispainoluokissa 3850 tai 4000 kg. Se taas aiheuttaa ajokorttivaatimuksia ja on huono juttu jälleenmyynnissä.
Saksassa toimii monta suomalaistakin välittäjää. Itse olen silmäillyt Päivi Alenius-Jansen'in sivuja alenius.de
Kaikenlaista suomalaista välittäjää kyllä löytyy Saksastakin ja lähestymiskulmia kaupantekoon on yhtä useita.
Minulla ei penkinlämmittimet ole tärkeimmät talvivarusteet jos on normi kangaspenkit.
Tässä on yksi talvipaketilla oleva, tosin ilman niitä penkinlämmittimiä:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=288911622
Tässä linkki uudestaan: Dieses Angebot habe ich bei mobile.de gefunden:
https://m.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=288911622&utm_source=com.apple.UIKit.activity.CopyToPasteboard&utm_medium=ios
Knaus Sun TI 650 MF Platinum Selection SAT Solar Klima
Erstzulassung: 04/2018
Kilometer: 47.500 km
Kraftstoffart: Diesel
Preis: 53 900 €
Hei Petteri!
Ei se istuinlämmitys minullekaan ole mikään kynnyskysymys. Minä vaan en tankerona ja kielitaidottomana netinkäyttäjänä ole vielä oppinut mihin hakulokeroon se Winterpaket laitetaan mobile.de sivulla.
Sensijaan olen ihan itse keksinyt sen, että kun laittaa ruksin Sitzheizung kohtaan, usemmiten löytyvät talvipaketilla varustetut autot. Esimerkiksi kun hain vuoden 2018 tai nuorempia Burstner autoja niitä tulee 222 kpl. Kun laitan ruksin istuinlämmitin kohtaan, putoaa ehdokkaiden määrä 25 kappaleeseen.
Kätevää vai mitä?
Minulle on vuosien mittaan tullut sellainen "pakkomielle", että jälleenmyynti on helpompaa jos auto on ainakin lähellä Suomessa käytettäviä talvivarusteita.
Nimimerkki: "Siperia kerran opetti Marttia"
kiitoksia neuvoista. Laitan nykyisen autoni myyntiin, saa nähdä miten onnistuu.
Katselen noita Saksan nettisivuja, lukion Saksalla 70-luvulta.
Auton pitäisi olla yli 7 metrinen mieluiten integroitu myös puoli-integroitu käy, makuu-ja istuinpaikat väh 4:lle, kori ja lämmitysratkaisut talvikäyttöön järkevät, ( esim. Espanjan asumiseen ), erillisvuoteet,
normaalit ajoturvallisuus- ja mukavuusvarusteeet ohjaamossa, vakionopeussäääd., peruutuskamera, erilliset WC/ pesutilat (ei ehdoton), iso takatalli/ovet molemmilla puolilla, pyöräteline, sähkörappu hälytyksellä, takatuet.
Ja sitten plussaa olisi, kaasuhella, aurinkopaneelit
tässä haku;
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?categories=Integrated&categories=PartlyIntegrated&climatisation=MANUAL_OR_AUTOMATIC_CLIMATISATION&cn=DE&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&features=AWNING&features=BUNK_BED&features=SOLAR_ENERGY_SYSTEM&features=WC&fuels=DIESEL&isSearchRequest=true&minFirstRegistrationDate=2010&minNumberOfBunks=4&minVehicleLength=7000&parkAssistents=REAR_VIEW_CAM&scopeId=MH&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&spc=CRUISE_CONTROL
Tässä haku täältä Ruotsista
https://www.kurtshusvagnar.se/fordon/husbilar-lager/Mauno
Yritäppä Mauno avata noita linkkejä. Siellä on se Mauno liikaa.
@timppa
kiitoksia neuvoista. Laitan nykyisen autoni myyntiin, saa nähdä miten onnistuu.
Katselen noita Saksan nettisivuja, lukion Saksalla 70-luvulta.
Auton pitäisi olla yli 7 metrinen mieluiten integroitu myös puoli-integroitu käy, makuu-ja istuinpaikat väh 4:lle, kori ja lämmitysratkaisut talvikäyttöön järkevät, ( esim. Espanjan asumiseen ), erillisvuoteet,
normaalit ajoturvallisuus- ja mukavuusvarusteeet ohjaamossa, vakionopeussäääd., peruutuskamera, erilliset WC/ pesutilat (ei ehdoton), iso takatalli/ovet molemmilla puolilla, pyöräteline, sähkörappu hälytyksellä, takatuet.
Ja sitten plussaa olisi, kaasuhella, aurinkopaneelit
Älä missään nimessä luovu suihkutilasta autoa valittaessa. Vaikka nyt et pidä sitä tärkeänä niin sitten kun se sulla on alat pitää. Suihku antaa vapautta siinä kuin panelit ja tankkipullokin.
Mulla on käsillä hyvä esimerkki. Juuri parhaillaan suunnittelen kevätreissua jonka aikana menen tutustumaan Sloveniassa tähän luolastoon:
https://www.park-skocjanske-jame.si/
Siinä ei lähellä kummoista kämppäriä ole mutta muutama Stellplatz on. Suihkuun pääsee kun sellainen on mukana. Laitoin paikat kartalle ja kuva on alhaalla.
@timppa
Liitetiedostot
koko_nayton_kaappaus_21_2_2020_13_02_58.jpgTäysin samaa mieltä Timon kanssa, että omasta suihkusta ei kannata tinkiä. Rakensin jo 1978 "täysverisen matkailuauton", mihin tein myös suihkun. Tosin tila piti "rajata" suojaverholla WC- tilasta, mutta aina siellä sai raikkaan ja hygienisen suihkun verrattuna kaikenlaisiin yleisiin suihkutiloihin koti- ja ulkomailla. Niin kesällä kuin talvella juuri haluamaansa aikaan. Aika pienellä vesimäärällä saa raikkaan olon, kun vettä ei ole saatavilla kuin kotikylpyhuoneen seinästä.
Nykyisessä tehdasvalmisteisessa "I- Knausin todellisessa talvi- autossa" on suihku/WC- tila yhdistelmä, mikä yhden verhon siirrolla muuttuu suihkutilaksi. Monet suomalaiset karavaanarit eivät anna arvoa auton mukana tulevalle suihkulle, vaan siitä -kirjoitusten perusteella- tulee jonkinlainen varasto. Keski- Euroopassa oman suihkun käyttöä ei vierasteta, joten sen pitää kuulua varustukseen.
Mielestäni talviauton paras lämmitysmuoto on Alden lämmönvaihtimellinen vesikeskuslämmitys. Silloin lämmittäminen vie vain marginaalisesti 12V- sähköä, matka- ajon aikana asunto-osaa voi lämmittää moottorin hukkalämmöllä ja Stellplatzilla tai puskaparkissa saa lyhyessä ajassa moottorin lämpimäksi ilman tolppasähköä, jos on tarvetta ulkolämmön suhteen.
Sähkörappujen ongelmat tulevat esiin kylmän ajan "vesikeleillä" , joten suosikkini on alas laskettu sisäporras sivuoven edessä. Jos aikoo pitää m- auton B- ajokortin salliman 3,5 tonnin rajoissa ja saada mukaan esim. 4 matkustajaa, ilmastoinnin, markiisin, täydellisen keittiön, suuren takatallin, pyörätelineet, paneelit ym. ym. niin kannattaa tehdä realistisia painolaskelmia.
Pari vuotta sitten etsin Niesmann+Bischoff tehtaan matkailuautoa talvikäyttöön käytettynä Saksasta. Olivat kalliimpia siellä, kuin kotimaassa. Ostin Suomesta.
Vaikuttaa siltä, että talviautoja on Saksassakin aika vähän. Suomessa olisi muutama mielenkiintoinen yksityisillä, siis autossa Alde, jopa lämmönvaihtimella, ja muutenkin talvivarusteltuja.
Kysyisinkin; jos autolla on ikää 8- 10 vuotta, ajokilometrejä 50-80 tkm. Ovat Fiat Dethleffsejä.
Mitä noissa pitäisi huomioida ? Onko odotettavissa suuria remontteja, esim. lämmityksen/lämmönvaihdon, asunto-osan ilmastoinnin, muun osalta ?
Matti
Täysin varmaa autoa kosteuden kansa ei ole, mutta tetlevi on asentajan mukaan hyvä sen suhteen.
Kuitenkin vuosittainen kosteuden tarkistus historia antaa kuvaa edellisen omistajan huolelisuudesta.
Ilmastointihan pitää ajoittain huoltaa, samoin muut komponentit, nokkahihnaa myöden, eli huoltohistoria.
Korin silämämääräinen tarkastelu alta ja päältä aina kattoa myöden.
Tp
Eihän noin nuorissa ole muuta "vikaa" kuin että ovatpa vähän ajettuja, kun vuodessa on tullut vain n. 5- 8 tkm mittariin. Kannattaisi ottaa selvää, onko mittareita ruuvattu. Jos on esim. Saksasta uitettuja joukossa, niin liian hyvältä näyttäisi.
Omat kokemukseni hyvästä Fiat Ducato 2,8 idTD alustaisesta talvi- Knausista ovat 20v ajalta. Tasan kolmen viikon päästä jopa päivälleen 20 v sitten hain sen uutena Frankanalta Saksasta. Ensimmäisen 100 tkm aikana autossa ei ollut pienintäkään vikaa alustassa eikä asunto- osassakaan. Alkuperäinen starttiakku kesti 14 v. Alkup. 130Ah geeli-hupiakku on edelleen melkein täysillä tehoilla paikallaan toisen hupiakun kaverina, mutta niitä ei koskaan käytetä rinnakkain.
Nyt on jo tullut jonkun verran lisää kilometrejä ja ainoat viat ovat olleet vuotava tehostimen hydrauliputki ja yksi pahasti korroosiolle altistunut jarruputki. Kuluvia osia on toki mennyt, kuten jarrulevyjä ja -paloja. Laturi taisi mennä omaa tyhmyyttäni, kun aina ulkona seisovan auton pesussa sinne lienee päässyt pesuvettä. Ohjaamoilmastointi on täytetty vain kerran. Alde, lämmönvaihdin ja koko lämmityssysteemi toimivat edelleen kuin uutena. Vesi- ja sähköjärjestelmät ovat toimineet ilman vikoja nekin. Jakohihna rullineen on vaihdettu 2 kertaa, 1. kerran 70 tkm kohdalla.
M- autojen alustat on tehty sadoille tuhansille kilometreille. Jos joku komponentti tai laite menee rikki niistä tai korista, niin sellaistahan sattuu. Kannattaa mittauttaa, että asunto-osa on kuiva. Muu tekniikka olisi hyvä antaa ammattilaisen tarkastettavaksi/ mitattavaksi, ellei itse kykene ja haluaa varmuutta kauppaan. Ulkopuolisen on mahdoton kertoa, etteikö mitään vikapaikkaa tulisi eteen. Olen ehkä ollut onnekas, vaikka pidän hyvää huolta kalustosta itsekin.
Koneet ovat ikuisia, koska ne voi uusia. Alustan ruostuminen, ja asuntopuolen kosteus ovat ne akilleen kantapäät, josta pitää pitää huolta, ja kun ostaa, kannattaa kosteus mittaus teettää, ja tarkastella huolella aiemmin kertomani asiat.
Usein tahtoo, että myytävä auto seisoo pitkiäkin aikoja ulkosalla säiden armoilla, joten huolellisuus on hyvästä.
Eihän sitä ole pakko olla vikaa, vaikka katsookin. Eipä tarvi riidellä jälkeenpäin
Tp
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.