- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuauto 5-henkiselle perheelle ympärivuotiseen käyttöön
Matkailuauto 5-henkiselle perheelle ympärivuotiseen käyttöön
Hei,
Kyelen teiltä kokeneemmilta neuvoa matkailuauton valintaan. Muutaman reissun olemme tehneet isäni puoli-integroidulla, mutta nelipaikkaisena se jäi meidän perheelle pieneksi. Auto ei ole mielestäni talvikäyttöön soveltuva vaikka n. 5 asteen pakkasella siinä ihan hyvin vielä tarkenee.
Minulla on kiikarissa pari Eura mobilin mallia. Toinen on vuosimallia 1996 oleva alkovi ja toinen huomattavasti arvokkaampi integroitu. Kummassakin mallissa hytin päällä on parisänky, pöydän vieressä yksi sänky ja takana parisänky. Tämä huonejärjestys miellyttää sillä meillä on pari isoa koiraa, joille olisi mahdollista tehdä häkit takatalliin. Molemmissa on teliakseli ja pituudet 7,5 ja reilu 8m. Onko nämä kuinka kankeita käytössä?
Molemmat näistä ovat Fiatin alustalla. Jonkin verran olen näistä lukenut ja ilmeisesti viides vaihde on hiukan ongelmallinen. Miten moottori, sehän on toisessa 2.5 ja toisessa 2.8 litrainen? Onko tämän osalta syytä ottaa jotain huomioon. Molemmat autot ovat kohtuu kilometreillä vaikka toisessa ikää onkin. Molemmat mallit ymmärtääkseni soveltuu myös talvimatkailuun mikä on rekikoirien ollessa kyseessä yksi tärkeä kriteeri. Toinen on sitten se, että käyttäkulut saisivat olla kohtuulliset eli vaikka lämmitystehoa olisi laitteissa vaikka ja kuin niin ei kuitenkaan tarvitsisi kaasua koko ajan olla hakemassa lisää. Suurella todennäköisyydellä matkamme rajoittuvat kuitenkin 10-15 pakkasasteen huikkeille sillä mukana on pikkuväkeä. Ei ole kovin mielekästä reissata ihan kovimmilla pakkasilla pienten kanssa.
Olisiko teillä antaa vinkkiä mitä tulisi ottaa huomioon tai onko jokin automalli jäänyt huomioimatta? Parisänky takana ei ole pakollinen, mutta kerrossänky malleissa takatalli tuppaa jäävän hiukan matalaksi.
Yleisenä kysymyksenä. Voiko takatallissa kuivata vaatteita esim. hiihdon tai laskettelun jälkeen? Vai miten tämä asia on yleensä hoidettu?
Suuret kiitokset avusta.
Itellä dugato Dethleffs Globetrotter A 5880. Alkovimalli takana kerrossängyt. Jos nostaa alasängyn ylös tulee takatallista tosi korkea, mutta sit pitää pelata pöydästä peti, muuten ei sovi viittä nukkumaan. Peti tulee pöydästä muutamassa minuutissa. Auto vähän yli 6mä
Itsellä ollut joskus yksi Eura ja tykkäsin, että oli hyvin tehty auto. Kun oli vielä kaksoispohjakin niin pidempiä tavaroita sopi lattian alle ja sillä oli vesitankitkin suojassa pakkaselta.
Euran alkoviin on muuten johdettu lämmitysputket heti uutena.
Tuon ikäinen Eura - kuten monet muutkin merkit - on 3/4 vuoden auto.
Noista sisätilaratkaisuista en osaa sanoa näkemättä mitään, mutta kun on noinkin kookas auto niin 2,8 kone puolustaa paikkaansa ja vallankin kun 2,8 kone on hyvä.
Tarkasta teliakselien ja jousien kunto.
Vaihdelaatikoissa on ollut ongelmia viitosen osalta. Ducatoon tuli parempi vaihdelaatikko facelift-mallin myötä 4/2002 alkaen.
Osa vaihdelaatikkovioista johtuu rakenteesta mutta osa ilman muuta vaihdelaatikon väärinkäytöstä, kun ei ymmärretä sitä että pyörävääntöä on parempi säätää alhaisilla nopeuksilla vaihdetta pienentämällä kun moottorin tehoja nostamalla. Viitonen on hyvin "pitkä" ylivaihde ja vaatii järkevän ajotyylin.
Viitosvaihteen kunnon tarkastus ei alan miehelle ole kummonen juttu kun 5-vaihde on vaihdelaatikon "ulkopuolella" vain peltisen kopan alla. Sama koskee rattaiden ja kytkinkappaleen vaihtoa ja osia saa kohtuuhintaa www.tamgears.fi jos on tarvis.
Teliakseli hieman suurentaa kääntösädettä ja auto voi etuvetona hieman puskea liukkaalla alustalla, mutta kaksoisakselin ansiosta kyyti tasaantuu.
Mutta jos katsot miten ahtaista paikoista teliautot ja bussitkin menee niin meneehän siitä 8 metrinen matkaluautokin. Toki autoa on ajettava hieman katsoen, mutta niihän se on ajettava muutenkin, ettei joka paikkaan nokkaansa työnnä.
Kiitos vastauksista. Hyvin vahvasti näyttää siltä, että harrastus tullaan aloittamaan Eura Mobilin 7,5m pitkällä tupla-akselisella Fiatilla. Hiukan tuolla autolla on ikää jo (vm. 1996), mutta oli mielestäni hyvässä kunnossa ja tilat meidän perheelle sopivat. Kirjoittelen kokemuksista myöhemmin sitä mukaa kun niitä karttuu.
AL-KO:n akselistossa ( tämä tupla -akselisto ) voi olla ongelmia ellei sitä ole voideltu säännöllisesti. Akseleissa on vääntöjouset ja ne voivat jumiutua niin että joku pakan jousista katkeaa. Varaosia ei saa, koko akseli on hankittava uusi.
Kannattaa tarkastaa se että akselit joustavat normaalisti ja huolehtia rasvauksesta. Vika alkaa yleensä niin että pyörä jääkin pohja-asentoon eikä auto nousekkaan normaaliin korkeuteen.
@timppa
Kiitos tiedosta. Täytyy tarkistaa.
Tuo kolmiakseli auto on hyvä, ja etuvetoisena ohjattavuus on hyvä, koska ohjaavat pyörät vetävät, niin kun taka kaksois-akselien väli on suht lyhyt, ja ykköspyörillä, ja kuormitus parin kolmen tonnin luokkaa, ei niiden talvikeli vastustus ole merkittävä jyrkissäkään kurveissa.
Ajovakaus on hyvä korkeallakin, ja isolla autolla, niinkuin Janhonen sanoi, ja pitkä akseliväli on vain hyväksi, ettei takaylitys painokaan niin vaikuta pahasti.
Toivopoika
Nyt sitä sitten ollaan Karavaanareita ihan virallisesti, numeroa odotellassa. Auto haettu kotiin ja pari iltaa pihassa sitä ihmetelty ja suunniteltu miten sitä varustellaan meille sopivaksi. Uudet patjat sänkyihin ja sitten sopivasti monenlaista vaatetta matkaan. Sen jälkeen sitten tietää paremmin mitä jatkossa tarvitaan.
Auto rekisteröity kuudella, mutta vain neljälle vyöt. Kävin hakemassa niput vöitä ja ajattelin rakennella lastenistuimille tukevat kiinnityspisteet selkä menosuuntaan olevalle istuimelle. Liekkö kuin laillista, mutta mielestäni ainakin turvallisempaa kuin ilman vöitä, istui niissä sitten kuka tahansa. Auto vaikuttaa oikein hyvältä ja oli erittäin tukeva ja hyvä ajaa.
Peruutuskameran johto pitää liittää Pioneerin 7" näytöllä varustettuun multimedia ihmeeseen, joka toimii samalla myös autoradiona, DVD soittimena. Tämä olikin varsin monipuolinen laitos ja vaatii hetken ennen kuin siitä saa täyden hyödyn irti.
Aggregaatista kysymys. Autossa on integroitu aggregaatti, ilmeisesti Dometicin bensalla toimiva 2kW. Millaista huoltoa tämä vaatii? Voiko tehdä itse vai vaatiiko liikkeessä käytön?
Nelitahti jos agrekaatti, niin moottoriöljyhuolto, ilmanputsari huolto, ja sen semoiset normaalikone huollot.
Netistä löytyy huolto ohjeet, kun konetyypillä hakee.
Toivopoika
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.