Matkailuajoneuvojen ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus kohta historiaa

Pasi Niemelä 30.11.2017 13:55

Iltalehden jutussa Tieliikennelain muutoksesta on kohta matkailuajoneuvojen nopeusrajoituksesta.

http://www.iltalehti.fi/politiikka/201711302200570527_pi.shtml

"Pakettiauton ja matkailuauton ajoneuvokohtaisesta nopeusrajoitusta luovuttaisiin. Nykyisin rajoitus on ajoneuvotyypistä riippuen 80-100 kilometriä tunnissa. Alle 750 kilon keskiakseliperävaunun vetonopeus nostettaisiin 100 kilometriin tunnissa."

Tuomo Tahkokallio 30.11.2017 15:18

Jotenkin käsitin niistä aiemmista jutuista että kaikki sais ajella satasta ja vain kahdeksankympin rajoitus poistus mutta saatan olla väärässäkin. Ja mihinkäs huppailijalla kiire, kun lomalle lähtee pitää olla aikaa katella ja nautiskella. Lompsaakin koittelee kun rupiaa hurjastelemaan, kulutus lisääntyy ja sakkoja antavat viranomaiset.
Tuomo T.


piti ettiä netistä ihan se esitys kun jäi vaivaamaan. Olit Pasi oikeassa, siinäkin luki rajoituksesta luopuminen.
muokattu: 30.11.2017 16:46
Toivo Koistinen 30.11.2017 15:30

Ettei vain olisi ketunhäntä piilossa. Kun kaikki alle 3500, tai aiotaanko se nostaa neljään tonniin henkilöauto luokka kuitenkin samaistetaan, niin saattaisiko verotus myös yhtenäistyä.
Näkkyypähän
Toivopoika

Tuomo Tahkokallio 30.11.2017 16:11

Ei taija pystyä kukkaan ottamaan selvää Sipilän ja Bernerin metkuista ja ailahuksista, on ne semmosia veitikoita kumpikin.
Tuomo.

Matti Janhonen 30.11.2017 17:07

Näillä näkymin 3500 kg kokonaismassaraja on koko EU:n alueella ainakin 5 eri direktiivin voimin kiveen hakattu.
Siitä 3,5 tonnista kun alkaa muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta hyötyajoneuvoraja.

Jos tuo nykyinen 80/100 km/h muuttuu 100 km/h maksimiksi kaikille m-autoille niin siinä on vain kyse suomalaisen käytännön osittaisesta harmonisoinnista suhteessa vallitsevaan eurooppalaiseen käytäntöön.
Kun noita muutoksia katselle niin ylipäätään ollaan monelta osin menoissa liikennesääntöihin jotka on jo pitkään olleet arkipäivää Manner-Euroopassa. Hätävilkun käyttösäännön muutosta en havainnut vaikka nuo peräänajot meilläkin lisääntyy.
Muutamassa maassa < 3,5 tonnisten suurin sallittu nopeus moottoriteillä on kahdessa maassa jopa 140 km/h, 130 km/h maita on 9, 120 km/h maata viisi, 110 km/h maita 4 ja loput 100 km/h. Balkanilla on vielä noita 90 km/h maita.

Tiekohtaiset rajoitukset on < 100 km/h nopeuksissa on Manner-Euroopassa hyvin samatapaiset kun Suomessa. Siinä miten niitä käytetään esim. taajamissa on merkittäviäkin eroja.

Satanen on ihan hyvä nopeus ja kun sitä hieman soveltaa, niin pääsee hyvin joustavaan liikennevirran mukaiseen ajotyyliin.

Heikki Rekola 30.11.2017 19:59

Vois myös pienemmät jarrulliset peräkärryt nostaa 100 nopeuteen. Ne on kuitenkin vähintään yhtä hyviä vetää.
Heikki

Reijo Kylmänen 01.12.2017 13:29

On rajoitus 80 tai 100 tai 120, ne ovat ylärajoja, joita ei saa ylittää. Liikenneturvallisuus on kiinni korvien välistä. Ota keli huomioon, jotta hallitset ajoneuvosi vaarantamatta muiden henkeä. Keskiviikkona Tuusniemellä vasikka karkasi kaarteessa vastaantulleen rekan eteen, säiliörekan kuljettaja menehtyi. Voin vain arvailla miltä tuntuu turman aiheuttajasta. Keliä ei voi syyttää. Edellisenä viikonloppuna nostettiin neljä kaatunutta rekkaa tielle eri puolilla Suomea. Rahtarit tekevät arvokasta ja raskasta työtä. Ajatellaan keliä - ei rajoitinta, kotiin kerkiää myöhemminkin. Toivotaan kaikille turvallista matkaa.

Kaj Nyyssönen 05.12.2017 19:40

Minun matkailuauton 80 km/h rajoitusta ei voi millään lakimuutoksella muuttaa. Koska auton jarrut mitoitettiin 80km/h mukaan vuonna 1980 eikä sitä pysty nostamaanades ABS- jarrujärjestelmän asentamissella koska hidastus voima riittää vain 80km/h nopeuteen asti.
Auton omapaino on 12 000 kg ja kokonaispaino 15 500 kg.

Jarmo Leinonen 13.06.2019 11:42

Lieneekö tarvetta nopeuksien nostolle kun tuota testiä katsoo:

https://www.husvagnochcamping.se/artiklar/nyheter/20190506/svenskt-test-visar-usel-krocksakerhet-i-nya-husbilar/

Ville Säynäjäkangas 14.06.2019 08:55

Eihän sille nopeuden nostolle ole muutenkaan mitään tarvetta, mutta tuon katsottua vielä vähemmän!
Yleensäkin ajoneuvokohtaiset rajoitukset eivät ole mistään kotoisin. Jos koko maassa olisi 80km/h kattonopeus kaikille ajoneuvoille, niin siitä ei olisi haittaa kenellekään. Ohitus/vaaratilanteet vähenisivät paljon. Ja rajoitus pitäisi olla tosiaan 80km/h eikä 93km/h, kuten raskaalla liikenteellä nykyään on.

Jori Järvinen 14.06.2019 11:05

Kyllä se kuorma-autojen Rajoitus on edelleen se 80km/h. Ja lain mukaan ne on rajoitettu max. 90km/h. Meillä töissä on rajoitettu yhdistelmät kulkemaan 84km/h. Ei tänne ihan itse keksittyjä juttuja pitäis kirjoittaa!

Timo Haapanen 14.06.2019 11:07

Täysintegroitu hajosi siihen paikkaan. Siitähän on pois kaikki pilarit yms.

@timppa

Mauri Laukkanen 14.06.2019 16:59

Saatapi olla niinkin että nämä halvat täysintergoidut on tehty halvalla ja tuossa selitys koko auton hajoamiseen.
Tuossa Hymerin testi,minusta se selvisi hyvin törmäyksestä?.
https://m.youtube.com/watch?v=opR8f_-Pp8o

Ari Kuusisto 14.06.2019 19:07

Laukkaselle, kohta 1 törmäystesti Hymerillä ei ole toispuoleinen osatörmäystesti kuten Ruotsalaisten testit.
2 nopeutta emme tiedä,en ainakaan huomaa,tuskin samat.
3.Hymer on " Mersu" , meinasin kirjoitaa että "sentään" mutta en uskalla.

Mauri Laukkanen 14.06.2019 19:20

Ei ole Hymerin osakkeita,mutta taitaa olla niin että se on ainut as,auton valmistaja joka uskaltaa julkaista jonkinlaisen törmäystestin,se on edistystä,minusta.

Timo Haapanen 14.06.2019 21:46

Miten niin Hymer on mersu? Yhtälailla Hymer tekee Ducaton alustalle kuin painavammalle ja korkeammalle mersulle.

https://www.hymer.com/fi/mallit/matkailuautot/integroidut-matkailuautot/hymer-exsis-i/highlights.html

@timppa

Ari Kuusisto 15.06.2019 09:21

Hymer Laukkasen linkissä ON Mersu,ihan siten, on niitä toki muillakin alustoilla.
Kirjoitin vähän huonosti että tarkoitin ko.tapausta en yleistänyt.

"Painavampi , korkeampi", onko myös vahvempi, huolimatta vetotavan aiheuttamasta painonnoususta ??

Sääli ettei näistä ole vertailukelpoista törmäystestitietoa paljoa olemassa.

T.Ari

Timo Haapanen 15.06.2019 09:46

Tavallaan mersussa on vähemmän ' suojatavaraa ' edessä tälläiseen osatörmäykseen koska moottori on pitkittäin ja vaihteisto moottorin takana. Etuvetoisessa on laatikko ja moottori poikittain jonkinlaisena kilpenä.

Ruotsin testi on tehty niin kovalla nopeudella ettei taitaisi henkilöautossakaan kuski selvitä. Testissähän moititaan pakettiautojen turvallisuutta.

Integroidun testissä ei pakettiautolla ole mitään tekemistä asian kanssa.
https://www.hymer.com/fi/mallit/matkailuautot/integroidut-matkailuautot/hymermobil-b-klasse-moderncomfort/varustus/vakiovarustus.html

@timppa

Ari Kuusisto 15.06.2019 19:51

Olihan Ruotsalaisten testissä myös integroitu Fiat jonka kori luhistui täysin.

Tässä vanha Ducato paku kisassa.
https://www.youtube.com/watch?v=c7AS5UOvX_o

Taitaapa Mersu olla tutkinut turvallisuutta vähän vakavammalla otteella pitempään.
https://www.youtube.com/watch?v=w0hxy8DXmYs

Kaj Nyyssönen 16.06.2019 12:06

Ei ole kirkossa kuulutettu että uusi hallitus ja Eduskuntaveisi lakia eteenpäin voi tulla bumeranki siitä. Vihreät sitä tuskin kannattavat.

Kaj Nyyssönen 16.06.2019 12:06

Ei ole kirkossa kuulutettu että uusi hallitus ja Eduskuntaveisi lakia eteenpäin voi tulla bumeranki siitä. Vihreät sitä tuskin kannattavat.

Toivo Koistinen 16.06.2019 15:43

Eihän sitä tiijä tekevät alle 3500 kilosista henkilöautoja verotuksessa, ja silloinhan nopeusrajoitus poistuu. Se kelpaa vihreillekkin.
JEP Tp

Markku Hämäläinen 16.06.2019 21:00
Kaj Nyyssönen

Ei ole kirkossa kuulutettu että uusi hallitus ja Eduskuntaveisi lakia eteenpäin voi tulla bumeranki siitä. Vihreät sitä tuskin kannattavat.

Laki on hyväksytty, mutta voihan eduskunta laatia taas uuden lain.
https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/kirjasto/aineistot/kotimainen_oikeus/LATI/sivut/tieliikennelain-kokonaisuudistus.aspx


Eduskunta hyväksyi 26.6.2018 tieliikennelain (729/2018) ja siihen liittyvät muutoslait (730/2018) – (742/2018). Lait tulevat voimaan 1.6.2020 ja samalla kumotaan aikaisempi tieliikennelaki (267/1981).
muokattu: 17.6.2019 11:56
Matti Moilanen 17.06.2019 09:11

Asian vierestä. Mitä suurempi Vihreiden eduskuntaryhmä, sitä suuremmat eduskunnan taksikulut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.