Matkaauto bussin huolto helsingin alueella?

KUUSELA MARKO 20.07.2006 14:44

Meillä vielä tavallinen matkailu-auto,mutta päätimme että vaihdamme tämän hyvä kuntoiseen matkabussiin,n 8m pitkään. Kysyisinkin,missä tehdä huoltoja tämän kokoiseen autoon,lähinnä jääkaapeihin ja muihin asunto puolen laitteisiin. Alusta huoltoja saa varmaan helposti niin volvolta kuin scanialtakin,tai delta auton raskaan kaluston osastolta. Ja vielä,mitä asoita pitää udella ja katsella kun löytyy mieluinen auto?Vinkkejä?siis muutakin kuin viimeisten vuosien huoltokirja. Itseasiassa,työtoveri kertoi että näiden rakentaminen on kielletty?Pitääkö paikkansa? Me haemme valmiiksi tehtyä,,,,,kunhan kysyin!

VÄLIAHDE JUSSI 23.01.2011 14:00

Mielenkiintoista ainanakaan kun tietää ,että karavan lehden koeajajaa tai koeajeliota niin kuin esim. P.Virtasta ei kiinnosta auton käyttökustannuksia ottaa huomioon koeajelussa.Josta polta aineen kulutus on ratkaisevin tekijä. Korjausiin meni viime vuonna 450€ huollot70€ Poltto ainee kustannukset näyttiväkin pääosaa 30000km koko ajan kärryperässä.

KNAAPI JUHA 23.01.2011 14:24

Mites sinä Jussi jaksat vaahdota siitä polttoaineen kulutuksesta. Ainakin 80% koeajetuista matkailuautoista on Fiiatteja. Kulutus määräytyy kyseessä olevan moottorivaihtoehdon ja korimallin (otsapinta) vaihtelun mukaan. Mistäs kuvitelisit, että niihin eroja muutoin tulisi. Arveletko, että Hyymerin Fiatti kuluttaisi jotain muuta kuin LMC:n Fiatti?

LAUKKANEN MAURI 23.01.2011 17:39

Taloudellisesti ajatellen laski ne kustannukset linjautonkuljettjan lasit päässä tai matkailuautoilijan lasit päässä niin ei voi väittää että sillä raskaalla kalustolla reissaaminen tulisi halvemmaksi;mahdoton yhtälö jos liikkuu paljon.

Tärkeä asia on vielä että sillä raskaalla kalustolla ei mennä mihin vaan,kuten minä ajelen esim. metsäautoteitä ja kinttu polkuja. Pysäköiminen monelle leirintäalueellekin taitaa olla niin ja näin jos ei ole asfalttia tai kunnon sorapohjaa,eli siinäkin on sen kaluston kirous.

Lisäksi talvi/seisonta paikka ei ole sekään aivan sama asia kuin m-autolla,ei sitä pienelle okt-tontille voi parkeerata.

Että on niitä monenlaisia asioita jotka pitää ottaa huomioon.

NYYSSÖNEN KAJ 23.01.2011 20:22

"Taloudellisesti ajatellen laski ne kustannukset linjautonkuljettjan lasit päässä tai matkailuautoilijan lasit päässä niin ei voi väittää että sillä raskaalla kalustolla reissaaminen tulisi halvemmaksi;mahdoton yhtälö jos liikkuu paljon." Linjaautonkuljettajalle taisi jäädä hitsarin lasit naamalle.

";mahdoton yhtälö jos liikkuu paljon." Tietty Hievatti kulutta puolta vähemmän - ajoin 2010 11286 km ja polttoaine maksoi 3114,94€ eli per litra 1,15€ Kiinteät kulut: Vakuutus sis laaja kasko + dieselvero + CO2 yht 1118,41€ Auto ei seisonut lainkaan vuonna 2010. Huolto + korjaus + varustelu 4952,08€ eikä muita kuluja ole silloin viellä kun poistot oli pahimmillaan sen osuus oli 5330€

No kukin taplaa tyylillään Itse tehden tuo huollot + korjaukset + varustelu on luokkaa 2000€

kuva 2010 vuosikustannukset: kuukausikohtaiset luvut: ylin rivi käyttöpäivat seraava rivi ajettu km alin rivi huolto + korjaus+ varustelu polttoaine puuttuu taulukosta.

STRÖMMER HEIKKI 23.01.2011 20:38

Kuuselan Markolle. Jos tarkoituksesi on ajella muuallekin kuin ympäri Suomea, älä osta Sisua, siihen ei saa mistään osia. Sanon tämän nimimerkillä " viikon vesipumppua Espanjassa odottanut". Näin rekkakuskina taas sanoisin että kun huollatat autoasi Volvolla ,Scanialla tai Raskoneella täällä pääkaupunkiseudulla, niin säästät hyvät rahat kun seisot vieressä kun huoltoa tehdään. Rukkaset nimittäin putoavat heti kun selkäsi käännät, tuntilaskutus vaan ei lakkaa raksuttamasta. Ja vanhana keikkabussin kuskina sanoisin että osta suoraan liikennöitsijältä niin saat halvimmalla toimivan pelin ja kas sieltä saat myös huolto ja korjaus neuvoja ja apuakin ihan kohtuu hintaan.

NYYSSÖNEN KAJ 23.01.2011 20:49

Heikki veit juuri jalat suustani!

Mutta huomasin nyt vasta että häirikön nimi on Jussi joka kopsasi keskustelun vuodelta 2006 ei siis Markolla eikä muillakaan ollut asiaa

LAUKKANEN MAURI 23.01.2011 20:57

Tuosta vanhan linja-auton huollosta; Kävin siellä Kylähullujen sivuilla vakoilemassa kuinka se menee, onko ogelmia ja mitä maksaa kaluston pito. Kalusto ei välttämättä maksa enenpää,mutta kun omistaa vanhan, vaikka noin kahdenkymmenen vuoden ikäsen linja-auton on aivan varmaa että ongelmia on riitävästi.

Tuolla varoiteltiin juuri Sisun osien saaninnin vaikeudesta ja osia saa mutta miten nopeasti ja mihin hintaan.

Jos ja kun ei itse osaa korjata,esim, sähköviat niin kalliiksi tulee jos ei ole tuttua kuka korjaa,mutta niihikin korjauksiin laturi,starttimootori ei ilman erikoistyökaluja paljon pysty tekemään. Ja sähköistys jo sinänsä on vanhoissa erityisesti linja-autoissa vaikeaa,ei taidas kuvia löytyä ja tekemistä riittää. EVP autosähkömies laukkanen

NYYSSÖNEN KAJ 23.01.2011 21:29

Mauri puhuu asiaa. Siksi valitsin alustaksi Volvon toinen olisi ollut Scania molempia autoja on euroopassa myyty paljon ja alustan (esim B10M) valmistus on jatkunut pitkälle 90 luvulle, joten romuttamoista saa hyvin osia viellä useita vuosia.

Volvo B10m alustaa lienee myyty noin 3 miljoonaa kpl. joten osia löytyy joka maasta mihin euroopassa kuvittelen meneväni.

Harrastekäyttäjä joutuu käytännössä poistamaan nämä alkuperäiset hienoudet sitä mukaa kuin lakkaavat toimimasta ja korvaamaan kiinteällä asetuksella. Ei nuo tietokoneet ja automaatio tahdo kestää 30 vuoden käyttöä.

Sellaiselle jolla on peukalo keskellä kämmentä, kehoitan pysymään korkeintaan 2 vuotta vanhoissa ajopeleissä.

Tällä kytkennällä auto tuodaan kotiin vaikka maailman tapista ilman että auton oma laturi toimisi ja että auton tarvitsis kytkeä ulkopuoliseen energialähteeseen,

ILTANEN KARI 24.01.2011 15:14

Moikka, Kaj.... sulla on tossa kuvassa waeco 2412-20A värkki joka lienee jonkinlainen jännitteenalennin/laturi, mistä sellaisia saa, kun en ainakaan Waecon sivulta löytänyt,mun pitäs saada joku tollanen 12/ 6 volttia ja 20 ampeeria, se tulee ficher hiekottimen nopeuden säätöön, nyt pyörii 12v niin lujaa et heittää hiekat penkalle asti, eikä kukaan sitä siellä tarvitse Kari

NYYSSÖNEN KAJ 24.01.2011 16:16

Eipä Waecolla ole kuin 24---> 12V tai 12--->24V malleja löytyvät täältä http://www.waeco.com/de/produkte/caravan_wohnmobil/3417.php hintojen kera.

VÄLIAHDE JUSSI 24.01.2011 20:18

Juha Knaapi Minä pidän tärkeänä auton polttoine kulutusta ja kääntösäteitä.Ei mulle oo ratkaisevaa mikä hintaista joku kangas on metriltä.Vaan mitä ja miten se kuluttaa ja käytäytyy. Täällä puhutaan kun Ruuneperit,linja auton puolesta.Täyttä paskaa.Samaa paskaa se P.Virtasen koe ajajelukin on.

NYYSSÖNEN KAJ 24.01.2011 20:52

taasko Jussi kirjoittaa umpikännissä?

VÄLIAHDE JUSSI 24.01.2011 21:09

Nyysönen: Tuohon edelliseen juttuuni viitaten. Miten niin eikö ollutkin täytä asiaa?

VÄLIAHDE JUSSI 24.01.2011 21:16

Anteeksi Heikki puhuu asiaa, samoin Mauri tällä kertaa kait.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.