- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matalat matkailuautot
Matalat matkailuautot
Ajatuksissa oli ensin että hankitaan perheelle asuntovaunu, kun on tullut lapsena asuntovaunu reissaamista harrastettua. Nyt kuitenkin vuokramatkailuautolla saaduista kokemuksista on tullut idea hankkia asuntovaunun sijaan matkailuauto.
Nyt ensimmäisenä kriteerinä tulee kuitenkin se että minulla on autotalli, jonka oven korkeus on 267cm. Tämä riittää asuntovaunulle, mutta matkailuautoista karsiutuu varmasti 90% pois. Haluaisin kuitenkin säilyttää autoa lämpimässä tallissa, kun pituuden ja leveyden puolesta tila riittäisi. Toisena kriteerinä tulee että matkailuauton tulisi olla rekisteröity vähintään viidelle ja viidelle myös makuutilat. Kolmas kriteeri on että matkailuautoa käytettäisiin sekä talvi- että kesäkäytössä. Neljäs kriteeri on hinta, joka on noin 20k€:n paikkeilla.
Matkailuautojen myynti-ilmoituksissa ei ole mainittu yleensä korkeutta. Uusien ajoneuvojen esitteissä kyllä korkeudet mainitaan, mutta koska 20k€:n hintaluokan autot ovat vuosimallia 2000-2005, niin niiden korkeuksista ei ole tietoa. Osaatteko auttaa mitkä matkailuautot täyttäisivät kriteerit vai onko korkeusvaatimus aivan mahdoton? Korkeus voisi olla myös yli 267cm, mikäli korkeuden ylittää esimerkiksi kattoluukku tai jokin muu minkä voisi kohtuullisella työllä purkaa aina talliin ajaessa. Mitä mieltä olette?
Yhtälösi on käsittääkseni mahdoton. Viiden makuutilat ovat +- 15 cm 3m.
@seppo
Matkailuauton voi hyvin pitää ulkona. Ei tarvitse autotallia.
Seppo, varmasti alkovimallit ovat poissuljettuja, mutta esimerkiksi Solifer Mobile 596 puoli-integroitu on ainakin kuvien perusteella lähempänä 2,7m. Täytyisi päästä mittaamaan tarkemmin.
https://www.nettikaravaani.com/solifer/mobile-596/1477662
esimerkki on vain neljällä makuutilalla, mutta olen nähnyt samasta mallista ilmoituksia kuudellakin. Kesällä ajattelin käydä näitä liikkeissä mittaamassa, mutta jos joku tietää vastaavia, jotka voisivat olla lähelle 267cm, niin ei mene ihan niin hakuammunnaksi.
Timo, tälläkin keskustelupalstalla puhutaan että on paljon "ei kuivia" autoja. Olettaisin että tallissa pitämällä saisi säästettyä autoa. Käsittääkseni se kastuminen ja jäätyminen vuorotellen säilytyksen aikana on se pahin rasitus. Lämpimässä tallissa voisi pitää vaikka auton ovet auki.
Oma Hymer Tramp 574 oli ennen ilmastoinnin asennusta aika tarkasti 270 cm korkea. Korkein kohta oli iso kattoikkuna jonka irroittaminen talliin ajoa varten on kyllä kuolleena syntynyt ajatus on sen verran iso homma.
Tuo Solifer (Hymer) on samalla alustalla ja siten saman korkuinen.
Oviaukossa pitäsi olla hiukan pelivaraakin.
https://www.nettikaravaani.com/mobilvetta/icaro-p5/1479370 Matalan näköionen, mutta ei taida olla tarpeeksi.
Tallin oven yläpuun nosto ei taida onnistua, vaikka saranoidulla kappaleella.
Toivopoika
Dethleffs Advandage T 5841
Läytyy autoja jotka rekisteröity kuudelle ja joissa on viidelle makuutilat. Kantavuus on hyvä.
Auton ilmoitettu korkeus uutena 267 cm
Vanhemmissa autoissa jousien kuoleentumien madaltaa korkeutta pari senttiä.
Pelivaraa voi tehdä monella tapaa. Itseasiassa sentti riittää kun tietää, että se on olemassa.
Ensimmäinen asia on, että onko itse talli korkeampi kun oviaukko ja jos on niin yläkarmissa pientä järjestelyä ja auto sopii talliin.
Talllin kynnys on yksi tarkastelun kohde.
Auton kuormitus madaltaa korkeutta 2-3 cm.
Rengaspaineiden muutoksella saa pari senttiä pois, mutta se on työläs homma koska autoa ei voi seisottaa vajailla rengaspainella tallissakaan vaan mieluusti juuri päinvastoin.
Jos käytät autoa ympäri vuoden, ei ulkona säilyttämisen pitäisi olla ongelma. Parkkeeraus vain niin, ettei vesi jää makaamaan minnekään katolle. Sanoisin melkein, että auton seisottaminen ulkona ajamatta on haitallisempaa auton tekniikalle kuin asunto-osan rakenteille.
Se on ikuisus kysymys tuo säilytys paikka. Onko lämpimässä tallissa, vai kylmässä tuulettuvassa tallissa, tai katoksessa, tai aivan taivas alla.
Luukkujen, sun muiden paikkojen silikonit eivät ainakan katolla pidä jatkuvasta auringosta, eikä katon pinta.
Parastahan on, ettei mitään sada katolle, ja ilma kiertää auton / vaunun ympärillä yllä, ja alla
Lämpimässä säilytys paras, jos kosteus pääsee haihtumaan tallista.
Meillä oli tuo 5841, ja minusta antennin, ja luukkujen korkeus oli varmaan yli sen 270, koska itsellä tallin oven korkeus oli 284, ja jotta mahtui hyvin, piti antennia laskea putken sivuun alemas.
Toivopoika
No niin, kun löydät tuommoisen hyväkuntoisen vanhan klassikon Hobby 600, kyllä mahtuu.
http://fin.auto24.ee/used/730222
Tallin oven yläreunasta voisi yhden listan ottaa pois, jolloin ehkä reilu 1cm tulee lisää korkeutta. Sen takana onkin palkki, josta on vaikea saada lisäkorkeutta. Lisäksi nosto-ovi kääntyy tallin kattoon siten, että se yläasennossaan on vain vähän oven yläreunaa korkeammalla. Itse tallin korkeus on 285cm joten kun pääsee nosto-oven ali ajamaan tallin perälle, niin sitten voi esimerkiksi sisään-ajoa varten tyhjennetyt renkaat täyttää uudelleen.
Vaikka autoa tullaan käyttämään kesällä ja talvella, niin kyllä säilytysaikaakin tulee. Todennäköisesti syyskuun loppupuolelta tammikuun alkuun on sellainen aika kun käyttöä ei ole. Talvella käyttöä tulee paljon, koska teemme yhden/kahden yön reissuja hiihtokeskuksiin joka viikonloppu.
Nyt jo mitattavien listalle siis:
-Dethleffs Advandage T 5841
-Solifer Mobile 596
-Hymer Tramp 574
-Mobilevetta Icaro P5
-Fiat Ducato Hobby 600 (tämä alkaa olemaan tosin vähän vanha)
Täytyy käydä ainakin nämä mittaamassa. Jos tulee vielä vastaavia malleja mieleen, niin vaikka korkeus ei olisi varmasti tiedossa niin ehdottakaa. Käyn sitten liikkeissä mittaamassa, kun on vähän suuntaa mallista mikä voisi sopia.
Muutenhan nämä ehdotetut mallit ovat juuri sitä mitä tässä haetaankin, eli jos vain korkeusvaatimus täyttyy, niin varmaan löytyy kelpo peli muilta ominaisuuksiltaan.
Menee vaikeaksi, jos renkaat pitää vailtaa aisään ajossa, se ei tiedä hyvää niille.
Olisiko parempi ostaa auton katolle laitettava katos.
Toivopoika
Saahan niitä matkailuautoille tarkoitettuja telttatallejakin, jonka hankkiminen on pieni kustannus talliin verrattuna. Toisaalta, jos tallin korkeus on riittävä, ei se oviaukon korottaminenkaan maltaita maksa (ainakin jos pystyy tekemään työt itse).
Ja tuo Toivopojan esittämä vaihtoehto on siinä mielessä kuolleena syntynyt ajatus, että Icaran omamassa on 3200 kg ja kokonaismassa 3500 kg. Kun siihen nousee 5 henkilöä kokonaismassa on jo ylitetty, vaikka osa heistä olisi lapsiakin.
Hytönen olit oikeassa. En kattonu muuta kun nuo henkilöluvut, ja tutkailin korkeutta kuvassa.
Jännä juttu, että isoissa autoissa usein on yli 3 tonnia oma paino, niin montakohan ylikuormaa teillä kulkee.
Nosto-ovi tallin oven yläosan korotus vain ei ole pikkujuttu, koska siinä pitää irrottaa koko systeemi, ja nostaa se oven kiskotus ylemmäs, ja hankkia lisää ovea että yltää alas kiinni ollessa.
Pikkusen on hankala aloittajan tilanne, ja ainoa hyvä ratkaisu löytää riitävän matala auto.
Hobby 600 kannattaa ottaa kosteus tarkistus mukaan. Niissä on ollut luukkujen, ja ikkunoiden kanssa kosteus vuotoja.
Tosin se kannatta ottaa aina kun käytettyä ostaa.
Toivopoika
Niin no. Itsellä persoonapiilitallissa yhdellä lisäelementillä korotettu nosto ovi. Lisäsi hintaa liki tonnilla pidennettyine kiskoineen. Hintaa lisäsi tuntuvasti se, että kyseessä oli koristeikkunallinen jatko-osa. Asennus ei maksanut mitään, kun tein sen itse.
Piironkiautotallissa liukuovi, joka paljon halvempi kun tein sen itse (kuten tallinkin), joten ei tarvinnut ostaa kuin liukukiskot rullakannattimineen + asennustarvikkeet. Liukuoven suurin etu on siinä, että sitä ei tuuli läväytä auton kylkeen.
Jos talli on erillinen rakennus eaim lautaverhouksella niin sen nosto tunkeilla on aika pikku juttu. Itsellä meni päivä, kun talli nousi uuteen korkeutaan +1,2m . Farmitunkit 3t oli hyvä apu sekä kuormalavat joiden päälle reunat lasketiin vuoronperään.
Liitetiedostot
talliprojekti.jpgKyllä. Konstit on monet, sanoi eukko, kun kissalla..........
Pitää vaan jatkaa liukuoven kiskoja vaaka, ja ovipieli tasossa, ynnä virittää nostojouset, ynnä ottaa huomioon nostossa oven lappujen leveys nostokorkeuden muutoksessa, ynnä mtänyt vielä.
Mutta tosiaan rakennuksia on muuteltu, ja se onnistuu.
Kannatta suunitella, ja kysyä ammatilais mielipide, jos itselä ei asia ole hallinnassa.
Kerron esimerkin.
Suunnittelin useita vuosia ( päällikön mielestä liian useita, kun entiset oportaat melkein alta lahosivat )
Niin huolella portaiden tilalle katetua porras terassi yhdistelmää.
Mittailin huolella, ja piirustin. Sitten tein homman, ja hyvä tuli, mutta....
Kun perustin sen kaivoin yli metriin peruspalujen kolot, ja paksuun ilmanvaihto putkiin valoin paalut, että tuli hyvä.
Noh talvellapa terassi nosteli nokkaansa, kun komeuttaan ylpistyi. Siinäpä savotta, kun pönkkäsin terassin etupään pukeile, ja aloin jatkosodan hengessä kaivautuman nurkissa, ja keskellä maansisään lapio kanki yhdistelmällä, rakennus insinöörin neuvon mukaan kahteen metriin routarajan alle. Roudasta sain tiedon, kun se elokuusa tuli reilussa metrissä vastaan, ja käski kangeta itsensä läpi puoli metriä yli.
Sitten eikun 200 litraset tynnyrit pohjalle 2 metriin kolmen kohtaan, ja sementtiä, ynnä 150 miliset ilmastointiputket pystyyn päälle, ohjeen mukaan, ja kunnon raudat sisälle. Lopuksi sementtiä sisään.
Vasta sitten rauhottu.
Niinettä kun kysyy neuvoa ennen tekoa, niin ei tarvitse kysyä jälkeen.
Toivopoika
Hyvästä kuntoilustahan tuommoinen kaivelu käy, mutta laiskempi mies voisi yrittää laistaa tekemällä routaeristyksen.
No onko siinä semmosta mahdollisuutta että piikkaat lattiasta vaikka vaan
pyörien kohdalta pois betonia tai mitä nyt onkin sen verran kun tarvii.
Markku
betonin piikkauksessa kannattaa olla harkitsevainen, ettei särje lattiaa, tai heikonna, jolloin se halkeaa.
Jos haluaa uria siihen kannattaa kysellä ammattiliikkeiltä betonin jyrsin palvelua, jos niin radikaaliin toimen alkaa.
Mutta minkähän korkuinen lie tuo https://www.nettikaravaani.com/knaus/sun-ti-600-df/1479734
Toivopoika
Ymmärrän aloittajan ongelman mutta mun mielestäni matka-autoa ei pitäisi hankkia korkeuden perusteella. Pohjaratkaisu edellä pitäisi mennä. Onhan se hienoa jos auto on tallissa, mutta mitä sillä tekee jos pohjajärjestys on reissaajille toimimaton.
Vaatimuksia on muutenkin paljon, viiden hengen auto, talvikäyttö, hintakin rajoittaa valikoimaa. Jos seisonta-aikaa on vain kolme kuukautta eikö se kannattaisi hoitaa vaikkapa pressun alla.
Viidelle löytyisi mun mielestäni alkoviautoista aika helposti oikein sopiva talviauto. Alkovi on viidelle hengelle oikein toimiva sydeemi. Niistä sitten sopivin sisustusjärjestys.
@timppa
Se vaan menee niin, että jonkun asian suhteen on aina pakko tehdä kompromisseja.
Näitä kompromissiasioita on mm. korkeus, pituus, kokonaismassa, kantavuus, sisätilaratkaisut, paikkamäärä, vuodepaikojen määrä, ajokortin ajo-oikeus, auton hinta jne.
Monet em. ongelmista voi ratkaista rahalla jos omaa c-kortin ja hankkimalla suuremman auton, mutta se tuo taas uusia ongelmia, käytettävissä olevan rahamäärän, auton käytettävyyden ja säilytyksen osalta.
Kun avaajalla on autolle lämmin talli, niin ymmärrän hyvin hänen halunsa säilyttää auto lämpimässä tallissa.
Niin minäkin tekisin jos olisi valmis talli käytössä.
Nyt säilytän autoani "Pohjolan liikenteen tallissa" ja hyvin tuo sielläkin säilyy, vaikkei ole kun hieman kattopinta-alaa suurempi kevytpeite "hartioilla" ja tuuli käy "hänen" lävitseen,
Moi Andy
Itselläni oli kaksi Weinsberg Imperiale 601 ducato /alko alustalla olevaa autoa, jotka ovat Knaus konsernin autoja. Mielestäni laadukkaita autoja. Jälkimmäinen oli 8 vuotta ja 145tkm, korin suhteen ei mitään ongelmia. Auton korkeus oli vain 265cm, pituus 611cm,sisäkorkeus 190cm, rek. 4h. Merkillä on myös pidemmpiä malleja. Muistaakseni imperiale 670. Kannattaa katsoa, jos sattua sopimaan kriteereihin. Tietysti myös Knaus merkillä kannattaa katsoa.
Onnea etsintään. Ami
Tallin korkeuden nostaminen ei tässä tapauksessa tule kysymykseen. Kustannukset ja työ olisivat liian suuret. Talli on erillinen neljälle henkilöautolle sopiva lämmin autotalli (100 neliötä), jossa on mm. vesikiertoinen lattialämmitys (lattiaa ei voi roilota) ja nosto-ovet perävetoisia matalanosto-ovia (180mm katon ja oven yläreunan väli). Mieluummin kannattaa rakentaa vaikka tallin taakse erillinen autokatos korkeammalle autolle, jos siihen päädytään. Tontilla on tilaa. Ainoastaan korkeuden perusteella ei tietenkään päätöstä kannata tehdä, mutta katson nyt ensin matalat, jos sattuu sopiva löytymään.
Weinsberg Imperiale on tosiaan 2640mm mobile.dessä, mutta ovat kaikki neljälle rekisteröityjä. Knaus näköjään käyttää samaa runkoa, mutta nekin ovat kaikki (mobile.dessä) vain neljälle rekisteröityjä. Ihme kyllä, koska en näe mitään syytä miksei etummaiset selkä menosuuntaan penkitkin voisi olla vöillä varustettuja. Kustannukset tehdä kyseiset istuimet rekisteröidyiksi paikoiksi, valmistusvaiheessa, olisivat olleet varmaan hyvin pienet. Ylemmässä viestissä oleva rellun alustalla oleva kuudelle rekisteröity Knaus Sun taitaa olla mobile.dessä 2760mm korkea.
Se ovatko paikat rekisteröityjä istumapaikkoja vai ei, riippuu auton iästä.
Sitä lakia noudatetaan joka oli voimassa Suomessa silloin kun auto on ensimmäisen kerran rekisteröity.
Muutoin syntyisi taannehtivaa lainsäädäntöä, ja kaikki museoauton olisi heti ajokiellossa.
Joskus kun kaksipöytäistä Knaussia katsastutin niin silläkin oli merkitystä auton paikkamäärään oliko takasohvan selkänoja pitkittäin vai poikittain. Selkänojaa kääntäminen kun teki joko sohvan tai istuimen.
Tutkin lisää korkeuteen vaikuttavia asioita ja löysin mielenkiintoisen artikkelin SF-caravan pirkanmaan joulukuun 2012 lehdestä. Löytyy linkin takaa:
http://www.sfcpirkanmaa.fi/wp-content/uploads/2012/11/Pica_viesti_-5_2012.pdf
Lehdessä on artikkeli, jossa sanotaan, että Fiatin alustalla olevan auton jousitus on sellainen että se on monesti aivan pohjassa. Jouset uusimalla etupää nousee 4-5cm ja takapää 2-3cm. Tässä tapauksessa puhutaan integroidusta autosta. Oletan että tehtaan ilmoittama korkeusmitta on annettu uusilla jousilla jotka eivät ole pohjassa. Tämän ketjun aiheeseen liittyen tämän on hyvä asia, koska mahdollisesti tällä tulee lisää valikoimaa talliin mahtuvista autoista kun niiden todellinen korkeus onkin merkittävästi alempi kuin tehtaan ilmoittama.
Löysin myös tällaisen sivuston, jossa on eri merkkien korkeuksia listattu melko kattavasti:
http://www.motorhomefacts.com/modules.php?name=MHSearch&op=show_matches
Sen perusteella kun hakee eri malleja mobile.destä ja nettikaravaanista, niin löytyy esimerkiksi seuraavat korkeusvaatimuksen täyttävät puoli-integroidut:
Bürstner T 620, T 600, T 625 kaikissa korkeus 2650mm rek. 6 hlö, vuodepaikkoja 4
Adria Cra 590DU, 640DS, 660SL 680 DP, kaikissa korkeus 2670mm rek. 5-6 hlö, vuodepaikkoja 4
Elnagh Sleek, Elnagh Merlin slim 2, molemmissa korkeus 2650mm rek. 5 hlö, vuodepaikkoja 4
Mallit ovat vuosimallia 2000-2004, eli tällä menisi sopivaan hintaluokkaan.
Näyttäisi siis, että vaatimuksissa kompromissin joutuu tekemään vuodepaikoissa, jos auton haluaa talliin. Ehkä kuitenkin kolme pientä lasta menee kahden hengen vuodepaikalle melko pitkään, joten tätä kompromissia voisi harkita.
Samalla on hyvä otta huomioon uuusintalaatikon, eli töllön antennin, ja radio antennin sijoitus, ja korkeus,
Toivopoika
Meillä on '99 Ducato Solifer 596 ja olen sitä joskus mittaillutkin, en vaan muista tarkkaa tulosta enää. Mutta kun siitä lähetään että laskin oviaukolle pienellä varmuusvaralla 285cm niin ei se tuosta 267:sta tule menemään. Telkkariantennin poistamalla saa tietysti jokusen sentin pois. Jos seuraavista sanoistani huolimatta vielä kiinnostaa niin joudanhan minä sen mittaamaankin.
Ja noihan on siis 6 hlö matkustettavia mutta makuutilat vain neljälle, menee virheellisen ilmoituksen piikkiin jos jossain on ilmoitettu 5-6 hlö makuupaikat. Kai noissa erilaisia pohjaratkaisujakin voi olla (en oo kyllä nähny) mutta ei tossa autossa vaan ole tilaa useammille makuupaikoille.
Tuo viiden hengen tilavaatimus löytynee muutamasta integroidusta mallista, jotka myös usein muita malleja matalampia. Toisaalta tällöin voi tulla eteen joissakin malleissa pituus (jos tilaa pituussuunnassa rajoitetusti).
Täydelliset mitta- ja muut taulukot (Saksassa myytävistä malleista) löytyy Pro Mobilin vuotuisesta erikoisnumerosta, joka ilmestyy kevättalvella. Jos sitä ei lehtikioskeista löydy, sen voi tilata (maksua vastaan) julkaisijan verkkosivuilta. Itsellä kyseinen opus muutaman vuoden takaa, josta löytyy osviittaa sen aikaiseen kalustoon.
Christian, olisi mielenkiintoista tietää kuinka korkea se on todellisuudessa, kun 99 vm autossa varmaan jouset jo ovat väsyneet. Telkkariantenneja ei kannata ottaa huomioon, koska nykyään antennit löytyy kännykästä.
Raimo, mitä tarkoitat Vanilla? Retkeilyautoa?
Kyseinen julkaisu olisi hyvä, mutta pitäisi kattaa ensisijaisesti vuosimallit 2000-2005.
Jes, tarkoitan vanilla lähinnä retkeilyautoa, siis täyskorkeaa (korotettuun pakuun rakennettua), jolloin se on autoverovapaa. Ja nuo antamani tiedot koskevat vuoden 2011 kalustoa.
No nyt mittasin. Katon takareunasta 264. Renkaat meillä on 225/70/15, teoriatasolla vajaan sentin voi säästää alkuperäisellä rengaskoolla (215/) mutta se ero on niin pieni että menee ehkä ihan rengasmerkkierojen piikkiin. Oli tässä meijän vehkeessä ostettaessa talvirenkaina peräti 195/??/15 jotka olivat jo selvästi pienemmät, mutta nehän ei sitten täytä lain kirjainta kantavuuden puolesta.
Noi alkuperäiset MPK kattoluukut tekee sitten ainakin 8 senttiä lisää. Vakiorenkailla ja jollain matalammilla kattoluukuilla (ainakin ne 2 takana olevaa, keskellä olevampi on sitten tietysti jo 2-3 senttiä alempana kun autohan on etukenossa) toi 267 voisi ehkä just ja just olla saavutettavissa, mut en kyllä ite ite uskaltaisi ajaa valvomatta vaikka eilen ois mahtunutkin :-)
Voin myyä tän oman sulle kuukauden päästä ni pääset harjoittelemaan ;-P
Moi Andy
Meillä on puoli-integroitu dethleffs T6441 vm.2005 (rekisteröity 6 hengelle)
tehtaan ilmoittama korkeus 267 cm. Nyt en voi korkeutta tarkistaa mittaamalla, jos haluat lisätietoa soita
ostamisesta)
T. Aarto Röppänen
En lähtisi ihan senttipari pelivaralla tuohon puuhaan. Talvela jos tule ajettua ulos, ja vähänpolannetta, tai muten kriitisellä hetkellä nykäsee kasu,tai jarru, niin sentin heilahdus on pian maksun paikka.
Kyllä lähtisin vähintäin kolmen viiden sentin pelivaralla, etti ole harmi vuosikausia.
Toivopoika
Samaa mieltä Toivopojan kanssa. Jos auton korkeus on sama kuin tallin tai oven sisäkorkeus on itsensä pettämistä uskotella saavansa auton sisään ja ulos ilman vaurioita.
Kyllä siinä muutaman sentin pelivara tarvitaan jo luukkujenkin takia - jos on vähänkin raollaan, niin sirpaleita syntyy.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.