Man asuntoauto?
Markus Hyry
24.06.2022 10:13
Moi, onko kokemuksia Man 4wd mallin asuntoautoista, näyttää sellaisia muutama olevan myynnissä?
Ari Kuusisto
24.06.2022 16:06
Käytännössä Volkswagen Crafter mutta oli kevyemmin varusteltu, ihan hyvä oli ajaa, niinkun vain "Volkkarin" voi olettaa. Raskaan puolen MAN huollot, mahtanevatko vieläkään hoitaa takuuhuoltoa Oli silloin kun koeajoin vuosi sitten epäselvää kuka hoitaa. Alustan korkeus asunto-osaan stemmattu "vesivaneeripaloilla" oli vähän erikoinen ratkaisu en tiedä onko tavallista.
Jari Tietäväinen
26.06.2022 17:21
Kokemuksia on, mutta kovin vähän. Sain omani n. viikko sitten ja lomaa odotellessa on tehty vasta yksi 2 yön reissu nyt Juhannuksena, yhteensä n. 250 km. Näillä kokemuksilla ei sanota mitään kovin ehdotonta.
Aiemmat kokemukset on Ducato-alustaisella vuokrakalustolla. Niihin verrattuna MAN on ihan eri tason auto. Hyvä ajaa ja selvästi hiljaisempi kun Ducatot. Moottoritienopeuksissa sivutuuli tosin jo häiritsi jonkin verran. Korkeus ja pitkä peräylitys alkoi tuntumaan nopeuden noustessa. Paineen nosto takapään ilmajousiin (vakiovaruste) olisi voinut auttaa tuohon, mutta en ole vielä ehtinut vertailemaan ajettavuutta eri paineilla.
Penkissä on monipuoliset säädöt ja hyvä ajoasento ja -ergonomia löytyy helposti. Muutenkin istuin tuntuu Ducaton jakkaraa paremmalta, ainakin minulle. Mutta toisaalta, eipä minulla vielä ole kokemusta pitkistä ajorupeamista tuolla MANilla. Penkin kääntö asumismoodiin on kuitenkin paljon hankalampaa kuin Ducatossa. Penkin pitää olla oikeassa kohdassa ja selkänoja pystyyn nostettuna, jotta mahtuu kiepsahtamaan ympäri. Ihan ensimmäisellä kerralla ei meinannut onnistua ovea avaamatta.
Alusta on selvästi korkeampi kuin Ducatossa, lattia on siis ylempänä. Asunto-osan ovesta nousu on jyrkempi. Tuplapohjaa ei kuitenkaan ole. Asunto-osan lattia on tasainen, mutta ohjaamon lattia on ehkä viitisen senttiä alempana kuin asunto-osa.
Nelivedosta oletan olevan paljon iloa tulevilla reissuilla. Kokemusta ei toistaiseksi ole muuta kuin kotipihassa jyrkän rinnetontin nousu. MAN kapuaa jyrkän sorapintaisen mäen ylös etuperin ihan nätisti. Ducatoilla ei pääse kuin takaperin.
MANin ohjaamo on pidempi kuin Ducatossa. Samoilla ulkomitoilla saa vähän siis pienemmän asunto-osan. MAN on myös selvästi Ducatoa painavampi. Kannattaa tarkistaa kantavuus, jos haluaa rekisteröidä sen B-kortilla ajettavaksi. Omani on nyt 3,5 tonninen, mutta tarkoitus on korottaa maksimipainoa kunhan saan ajokortin päivitettyä C1:een.
Ari Kuusisto
26.06.2022 17:48
Varmasti hyvä alusta, oliko vielä ohjaamoon kasettiverhoja tarjolla, ei ollut silloin kun kyselin,kuten ei Volkswagen Grand Californiaankaan saanut silloin. Onko miten MAN:in kulutus, toisen merkin 3500kg 4x4 matkis tahtoo sen 12 ottaa siistillä ajolla.
Jari Tietäväinen
26.06.2022 18:30
Ei ole kasettiverhoja tuossa autossa, mikä on huono juttu. Sellaiset käsin viritettävät verhot tuli mukana. Jos en ihan väärin muista, myyjä sanoi kasettiverhojen tulleen saataville, mutta tuo minun auto ehti tulla liikkeeseen ennen sitä.
Tuolla ainokaisella n. 250 km reissulla auton ajotietokoneen mukaan kulutus oli 10,7. Sellaista 80-100 km/h siistiä ajelua. Nuo edellisessä viestissä mainitsemani moottoritienopeudet oli silloin kun liikkeestä kotiin ajelin tyhjällä autolla.
Kuormaa ei ollut kovin paljoa mukana, kun oli vain 2 yön reissu. Sen puolesta kulutus oli varmasti vähän normaalia pienempi. Toisaalta, kun uudenkarhea kone yleensä aina kuluttaa vähän enemmän kuin vaikka 5000 km myöhemmin.
muokattu: 26.6.2022 18:35
Markus Hyry
27.06.2022 21:48
Kiitos Jari hyvästä kommentista, minullakin tuo 4wd versio kiinnostaa.
Anssi Aunola
19.03.2023 16:18
Kommentin tähän ketjuun vaikka onkin viime kesäisiä viimeisimmät viestit. Meille tuli MAN TGE viime kesänä ja takana 5000km ja pari viikkoa autossa asumista. Itse ihastuin tähän ja vaihdoin kolme kuukautta vanha Hobby/Citroen matkailuauton tähän. Vaihto sen vuoksi etten saanut Citroenin alustalla olevassa ajoasentoa sellaiseksi että olisin voinut 100km pidempää matkaa ajamaan yhdellä istumalla. Penkissä säädöt hyvät ja ajoasento hyvä. Tässä ajettavuus on hyvä ja ilmajousitus perässä vakauttaa autoa. Menee mutkateilläkin vakaasti eikä kallistele. Keskikulutus 10l/100km luokkaa kun 80-90 mennään. Ohjaamon ikkunoihin kangasverhot jotka minusta ovat kasetteja paremmat kun eivät mene rikki ja kun pari kertaa on ne laittanut niin ei kaipaa enää muuta. Ilmeisesti kasetteja on nyt saatavana mutta hinta suolainen.
Ollaan tosi tyytyväisiä ja kauden alussa käyn vaaalla varmistamassa painot ettei tule yllätyksiä kun on asennettu lisävarusteita jonkin verran. Tarvittaessa muutan maksimipainon sitten 4200kg joka oli muistaakseni (ei siis fakta) alustan maksimi.
Jari Tietäväinen
20.03.2023 11:28
Minä juuri aloitin toimenpiteet kokonaispainon korottamiseksi. 4000kg on omassani maksimi, mihin saa korotettua ilman rakenteellisia muutoksia. Se riittää hyvin.
Muuten ei ole paljoa lisättävää noihin viime kesäisiin viesteihini. 7000km on ajettu ja 40 yötä nukuttu. Erittäin tyytyväisiä on oltu. Neliveto on hieno juttu vankkurissa, sekä kesällä että talvella.
Tasaisella 80 nopeudella olen saanut kulutuslukemat (ajotietokoneella) 9,5 litraan satasella pitkän reissun varustus kyydiss jonkin verran mäkisessä maastossa. Sekalaisessa maantieajossa, jossa on sekä 80 että 100 nopeuksia, kulutus on ollut noin 10,5-11 litraa satasella. Talvikeleillä ja nastarenkailla menee litra (tai hieman päälle) enemmän. Se jo vähän sydäntä kylmää, mutta silti ajelen satasenkin alueella rajoitusten mukaan enkä hidastele.
Jaa no sen voisin vielä kommentoida, että nyt on jo kokemusta vähän pidemmistäkin päivämatkoista, tuollainen 500 km taitaa olla pisin veto. Hyvä on penkki ja hyvä on ajaa. Ducatoissa en millään saanut ajoasentoa sopivaksi ja istumalihakset alkoi huutaa hoosiannaa jo tunnin kohdalla. MANin jakkaralla jaksan istua pitkäänkin ilman ongelmia.
muokattu: 20.3.2023 11:33
Anssi Aunola
20.03.2023 19:18
oletko käyttänyt autoa vaaalla nyt että mitä oikeasti painaa? Itsellä tulee toinen aurinkopaneeli ja hubi akku lisää ja en jaksa uskoa että kovin paljoa kantavuutta jää 3500kg painorajaan :) Kuitenkin sitä tavaraa on aina mukana...
Jari Tietäväinen
20.03.2023 21:17
En ole käynyt puntarissa, mutta päässälasku kertoo että tiukkaa tekee jo nyt. Varustelua on lisätty ja kaikenlaista tarviketta on tullut hankittua. Ensi kesänä kyytiin vielä kaksi sähköpyörää + teline niille niin eihän se 3,5t riitä mihinkään.
500kg lisää kantavuutta on sitten jo sellainen luku että tuon kokoisessa autossa taitaa tilavuus kesken ennen kuin kantavuus.
Piti kirjoittamani: ...taitaa tilavuus loppua kesken...
muokattu: 20.3.2023 21:23
Eero Bruun
22.03.2023 21:32
Kävin uteliaisuudesta Varion sivulla, koska saksalainen tubettaja Hartmut "Haco" Conrad sellaisella ajelee ja myös uudessa youtube videossaan käy tutustumassa ostamaansa uuteen melkein valmiiseen autoon.
https://vario-mobil.com/wp-content/uploads/2023/01/2023.1.0_Preisliste-VARIOmobil_Reisemobile_Ausstattung_Zubehoer_Technik_Preise.pdf
Jarmo Leinonen
23.03.2023 14:13
Tuo Hartmudin ja Ritan Vario Star/MAN menee ensin Varion messu- ja esittelykäyttöön ja luovutetaan "Hacolle" syyskuussa.
Saivat vaihdettua/ostettua sen jonon ohi hyväksymällä tuon esittelykäytön. Saivat toki valita varusteet ja materiaalit itse. Hintaa sille tuli reilut 600 000€!!
Anssi Aunola
23.03.2023 17:56
Varsin messevä laitos :) Lottovoittoa vaan edellyttää tai sitten pitää koti myydä ja muuttaa pysyvästi autoon.