- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- M-auton tuonti Saksasta, apua tarvitaan.
M-auton tuonti Saksasta, apua tarvitaan.
Auttakaas nyt hyvät lajikumppanit tiedolla.
Olen mietiskellyt vähän käytetyn m-auton tuontia. Sanotaan nyt,että auto olisi esim. 2007 mallin Pössl Ford Transitin pohjalla.
Olen lueskellut tuontijuttuja netistä ja myös karavaanaripalstalta. Ongelmaksi on jäänyt Suomessa tarvittavat asiakirjat. Lähinnä harhauttaa kertomukset näistä erilaisista yhdenmukaisuustodistuksista, TYV -todistuksista ja CoC -todistuksista. Nyt on kysymys nimenomaan matkailuautosta. Tällainen kulkupelihän on mitä tarkimmin tyyppikatsastettu ja hyväksytty Suomeen tuotavaksi. Ei kai se eroa maahantuontiyrityksen tuomista autoista. Vaaditaanko tällaiselle lähes uudelle autolle vielä rekisteriotteiden ja kauppakirjojen lisäksi muitakin papereita? Rohkenenko kysyä: MIKSI ?
Älkää hyvät veljet lähettäkö linkkejä AKE:sta ja Tullista. Kyllä minä itsekin niitä olen löytänyt.Pakkaa vain menemään sekaisin ja tulee informaatioähky.
Mitä uudenmpi sitä enemmän vaatimuksia. Jokaiselta tuotavalta autoyksilöltä todisteet vaaditaan.
Eivät tunne vapautusta mutta on tapahtunut että ovat hyväksyneet aivan samanlaisen auton todistukset orginaalien tilalle.
Noista tarvittavista todistuksista en osaa kertoa mitään. Näilläkin sivuilla samoja asioita on käsitelty useamman kerran. Täytyisi vain osata hakea ne keskustelut hakukoneella esiin.
Retkeilyautoa (pelikuorista) ostettaessa on hyvä mitata asuntopuolen vapaa seisontakorkeus, että on riittävä 190 cm. Veroseuraamusten välttämiseksi. Läheskään kaikissa autoissa ei ole riittävää korkeutta. Sama ongelma on joissakin pienemmissä oikeissa matkailuautokoreissakin. Täällä on ainakin yksi sellainen keskustelu käyty. Muutaman muunkin samanlaisen tapauksen tiedän yllättäneen auton tuojan vietyään tuontiauton katsastajalle näytille.
Matti on oikeassa.Kriittisin mitta on sisäkorkeus. 190 cm vaditaan vähintäin 40cm leveältä alalta, joka on vähintään 40% asuinosan pituudesta. Asuinosan pituus mitataan yleensä ohjaamon penkkien takaa alkavaksi. Aiemmat vuosikerrat, siis ennen näitä uusia korimalleja ( itselläni oli 2005 Citikan Jumperiin tehty La Strada Avanti L) olivat pari senttiä matalia, joten tehdas joutui Suomea varten korottamaan kattoa. Luonnollisesti tehtaat eivät ollenkaan tykänneet tästä ylimääräisestä työstä ja rokottivat armotta hinnassa. Uudet mallit ( nyt minulla 2007 Avanti) ovat jo valmiiksi riittävän korkeita sisämitoiltaan, joten kattoja ei tarvitse repiä.Saksasta löydät pilvin pimein liikkeitä, jotka näitä teräskoriautoja myyvät. Ovat huippusuosittuja saksalaisten pariskuntien keskuudessa. Jopa niin suosittuja, että esim. La Stradaa ei tahdo riittää Suomen markkinoille kuin noin vuoden odotuksella. Saksalaiset hoitavat tarvittavat paperit kuntoon. Auto semmoisenaan kelpaa Suomeen. Muutoksia ei tarvitse tehdä. Katsastaja neuvoo täällä päässä. Kysäseppä myös heiltä.
Terveisin TeeHoo ( SFC 80347 Espoo ja La Strada Avanti L)
Ja vielä Juhalle. Jos olet pääkaupunkiseudulla esittelen Sinulle La Stradan ihan vaan tiedoksi, jos teräskoriautot kiinnostaa. Samalla saat käytännön neuvoja valitsitpa sitten Pösslin tai muun sopivan. Pistä yhteystiedot niin soitellaan.
Teuvo Hälvä
Aikoinani kun olin lähdössä hakeen autoa kyselin katsastuskonttoreista samaa asiaa. Kellään ei ollut varmaa tietoa tarvitaanko CoC-todistusta vai ei. Päätin hommata sellaisen tarvitaan tai ei ja myyjäliike hoiti asian puolestani. Kustannushan on ihan naurettava verrattuna kokonaishintaan, joten miksi et hankkisi sitä. Minulla ainakin katsastuksessa oli siitä hyötyä, ei tarvinnut autoa punnita ja laskea painoja. Tiedot otettiin todistuksesta. Samaten kaasu- ja sähkötarkastukset ovat katsastuskonttoreille tulkinta juttuja. Toiset sanoo tarvitaan ja toiset ei. Miksi stressata itseä todistusten takia kun ne saa loppujen lopuksi pienellä vaivalla ja rahalla.
Uudet mallit ( nyt minulla 2007 Avanti) ovat jo valmiiksi riittävän korkeita sisämitoiltaan, joten kattoja ei tarvitse repiä.
Olen tutkinut aika paljon erilaisia uuden ducaton koriin tehtyjen peltikuoriautojen ominaisuuksia ja yllättävän monessa ilmoitetaan sisäkorkeudeksi 1890. Ilmeisesti katossa ja/tai lattiassa on jotain vähän enemmän. (?)
Suomi24:n juttupalstalla ( http://dy.fi/mo6 ) joku kertoi ettei tuontiautonsa täyttänyt korkeusvaatimusta vaikka samaa autoa tuodaan "virallisesti" maahan. Ei kertonut mistä autosta oli kyse.
La Strada Avanti L mitattu katsastuksessa Suomessa. Täyttää mitat. Samoin Pössl. Jos tuontiauto uutta korimallia on varmasti mitat täyttävä, koska tehty Ducaton tai Jumperin vakiokoriin. Tosin katon eristeissä ja verhouksessa ei kyllä ole liikoja tiloja hukattavaksi.Vanhat mallit kyllä mittailtava erikseen ja oltava tarkka. TeeHoo
Avanti-ällän sisäkorkeutta en nyt juuri löytänyt, mutta esim. Rollerteam Livingstonelle ja Challenger Vanylle löytyy lukema 1890mm, Adria Twinille 1900mm, ja Globecar Globescoutille 1905mm.
Eli melko tarkkaa on. Kannattaa ajaa Pariisin kautta ja kalibroida oma metrin mitta. ;)
Minä luotan katsastusmiehen mittaan. La Strada on sisämitaltaan riittävä. Piste. TeeHoo
Käsittääkseni [B]periaatteessa[/B] auton tyyppikilvestä löytyvän EU-tyyppihyväksyntänumeron pitäisi riittää, koska sehän kertoo saman kuin vaatimustenmukaisuustodistus, eli että auto on EU-vaatimusten mukainen. Katsastusmiehen tallennustyötä tosin helpottaa huomattavasti ja omaa mieltä rauhoittaa, jos auton mukaan ymmärtää vaatia jo myyjältä alkuperäisen valmistajan CoC -todistuksen. Muita papereita ei rekisteriotteen, kauppakirjan ja kuitin lisäksi pitäisi tarvita, paitsi tietysti tullin omat lomakkeet, joista on hyvät ohjeet tullin sivuilla.
Omalla kohdallani (helmikuu 2008) katsastusmies ei katsonut edes kaasulaitteiden ja sähkölaitteiden tarkastuspöytäkirjoja, periaatteessahan tyyppihyväksyntänumero kertoo niidenkin olevan EU:n ja siten myös Suomen vaatimuksia vastaavat.
Riippuu varmaan paikasta ja katsastusmiehestä, mutta kaiken kaikkiaan uudehkon auton, jota ei tarvinut vuosikatsastaa, rekisteröintikatsastus oli kyllä todella läpihuutojuttu. Kuten edellä todettiin, sisäkorkeus on asia jonka tarkistavat varmasti, varsinkin peltikuorisista. (joissakin Suomen tuontimalleissa oli takavuosina jopa ohuemmat eristeet katossa korkeusmääräyksen täyttämiseksi). Sähkölaitteissa katsastusmiestä ei oikeastaan kiinnostanut muu kuin vikavirtasuoja, se on oltava. Varsinkin peltikuorisissa varmistakaa, että kaasupullotila on eristetty kaasutiiviisti asuintilasta ja ulos tuuletettu. Suomenkieliset varoitustarrat on myös löydyttävät, sekä hyväksyttyä mallia oleva sammutin voimassa olevalla leimalla ja varoituskolmio.
Eli lyhyesti => maahantulon jälkeen tulliin hakemaan siirtokilvet, tai jos keltaiset kilvet voimassa niin pelkästään tekemään autoveroilmotus ja hakemaan tilapäinen käyttölupa. Sen jälkeen kaasu- ja sähkötarkastus, minkä jälkeen rekisteröintikatsastukseen. Sieltä saatu paperi, joka todistaa auton täyttävän matkailuauoton ehdot ja olevan autoverovapaa, faxataan tulliin, josta saadaan postissa nollaveropäätös. Sen kanssa käydään hakemassa kilvet katsastuskonttorilta.
Kannattaa myös muistaa, että jos vanhemman peltikuorisen tms. kanssa tulee katsastuksessa ongelmia esim. korkeuden kanssa ja katsastusmies alkaa puhua, ettei auto täytä matkailuauton vaatimuksia, niin asiakkaalla on oikeus pyytää keskeyttämään katsastus. Sen jälkeen voi tehdä vaadittavat muutokset ja yrittää uudelleen (tässä voi olla jotain aikarajoja, tullista selvinnee). Jos katsastuksen antaa jatkua loppuun, saa mukaansa paperin joka aiheuttaa henkilöauton autoverokäsittelyn.
Markku sen sanoi niin selvästi ettei enempää tarvitse. Tuo matkailuauton sisäkorkeusvaatimus on siis kansallinen määräys, jota ei ole missään muualla. Siksi nuo vanhemmat uitettavat autot tulee tarkistaa tarkasti, jottei joudu henkilöautoverotuksen piiriin. Silloinj homma ei kannata. TeeHoo
Markku sanoi muuten selvästi, mutta keltapäisellä ei saa ajaa kuin Saksassa, punapäisellä saa ajaa täällä.
Eikä -07 auto tarvitse sähköpaperia,jos on laitteissa CE-merkinnät.
Kiitos hyvistä vastauksista, uskon kuitenkin, että Pössliä kun on tuotu kymmeniä Suomeen, on mittailtu riittävästi sisäkorkeuden osalta ja tehdaskin ilmoittaa 191 cm.
Ekdahlin Markun vastaus oli erinomaisen hyvä. Ymmärrän, että autoliike Saksassa saattaa jostain tällaisen CoC -vaatimuksenmukaisuustodistuksen tempaista, mutta miten lienee yksityiseltä ostettaessa. Mistäs todistus olisi mahdollista saada? Yksityisiltäkin on tiettävästi ostettu.
Täällähän palstalla ovat monet kirjoitelleet tuomistaan matkailuautoista. Hohoi, missäs te olette nyt. Saattaa tietysti olla, että ammattiapuun turvautunutkin mielellään kertoo tuoneensa auton Saksasta.
Muistelen Karvosia, Kochia, mites Janhonen tai Halmeenmäki ja entäs ne pari auton tuonutta, jotka olivat ilmiriidassa jo pelkästä todistuksen nimestä. Pinnistäkääs nyt hiukan. Kiitos. Ja vielä muistelen Ari Ainasojaa, Simo Lehtomäkeä, Hanuu Rajalaa ja Jari Tuoria. Hilfe Bitte!
Nuo tuotiin liittyvät seikat on tässä jo selvinneet, joten ei niistä sen enempää. Mitä tulee tähän mahdollisesti tarvittavaan COC-todistuksen joka on nimeltään vaatimustenmukaisuustodistus niin se saa helpoiten ja halvimmalla myyjältä jos myyjänä on liike. Sen voi tilata myös katsastuskonttorin kautta tai Suomessa toimivalta saksalaiselta TÛV NORD Finland Oy:ltä. Certifikaatin tilaamisohjeet ja hinnat saat firman suomenkielisiltä nettisivuilta www.tuv.fi Yhtiöön voi asioida selvällä suomen kielellä. Tilauksen voi lähettää ajan voittamiseksi faksilla ja firma toimittaa sen edelleen faksilla Saksaan josta certifikaatti tulee telefaksilla 3-4 päivässä ja originaali pyytäjän ilmoittamaan osoitteeseen n. viikossa. Certifikaatin hinta on 85 euroa + alv 22 %. Ainakin viimeksi minulla riitti rekisteröintikatsastuksessa pelkkä TÜV:n lähettämä telefaksi.
Nykyisin rekisteröintikatsastuksen yhteydessä auton alkuperäinen rekisteriote jää katsastuskonttorille. Tämän vuoksi sinun kannattaa ottaa rek. otteesta itsellesi täydellinen valokopio tulevia tarpeita varten. Sama koskee muitakin papereita joita katsastaja mahdollisesti vaatii. Saksalaisesta rek. otteesta näkyy mm: -auton valmistuspäivä ja tehdas -auton aiemmat omistajat, syntymäajat ja osoitteet -rek. numerot -mahdollisista muutoksista johtuvat katsastusmerkinnät -tyyppihyväksyntä (vanhemmissa ei aina rek. otteessa)
"Olen miettinyt vähän käytetyn m-auton tuontia." Ihan vaan selvyyden vuoksi vielä, että auto arvonlisäverolain mukaan käytetty silloin kun sen on ennen kaupantekopäivää ollut käytössä yli 6 kk ja sillä on ajettu yli 6.000 km. Molempien ehtojen tulee olla täyttynyt ennen kaupantekopäivänä, jotta autoa pidetään käytettynä. Tiedän, että näistä aika- ja kilometrirajoista kerrotaan monenlaisia tarinoita mutta varmuuden vuoksi on syytä uskoa mitä alv-laki sanoo. Tällöin autosta ei tarvitse Suomessa maksaa uusien moottoriajoneuvojen alvia kun auto on käytetty.
Mikäli kuitenkin päädyt ostamaan vanhemman kun 2007 valmistetun ja autolla on ajettu epätavallisen vähän kilometrejä niin yksi keino ajokilometrimäärän toteamiseksi mittarinlukeman ja huoltokirjan lisäksi, on verrata auton rekisteriotteessa mainittua valmistuspäivää ja auton renkaisiin vulkanoitua valmistusviikkoa ja vuotta osoittavaa koodia toisiinsa. Yleensä vähän ajetun auton renkaat on muutaman kuukauden vanhempia kun auto.
Äläkä sitten ihmettele jos auton alusta onkin valmistunut jo lähes vuotta aiemmin kun siitä on tehty matkailuauto ja auto on rekisteröity matkailuautoksi. Tämä alustan valmistumispäivän ja auton ensirekisteröintipäivän välinen suuri "ikäero" on aika tavallista matkailuautoissa. Suomalaisesta rekisteriotteesta tätä seikkaa ei suoraan näe mutta saksalaisesta rek. otteesta se näkyy heti.
Jos keltapäisillä ei saa ajaa Suomessa, niin sitten Helsingin Hansaaren sataman tullimies teki virheen kun käski minun ajaa keltapäisillä kilvillä kotiin eikä suostunut myymään siirtokilpiä. Siirtokilvet ostin erikseen tullista kaasutarkastusta ja katsastusta varten, kun keltapäiset eivät enää olleet voimassa.
Ei niin, pykälien mukaan. Mielestäni oli helpompi maksaa sähkärille 50 euroa todistuksesta kuin alkaa sissimään, onko joka pistorasiassa, lampussa ja johdossa CE-merkinnät, pahimmillaan sama kierros olisi voinut olla edessä katsastuksessakin, tosin siellä kiinnosti vain vikavirtasuoja.
PS, toin siis helmikuun alussa Suomeen Saksasta liikkeestä ostetun vuosimallin 2006 Eura Mobil Contura 632 SB:n, joka oli otettu käyttöön toukokuussa 2007 ja ajettu 11 300 km. Matkakuluineen kaikkineen samalla hinnalla olisi Suomesta saanut pari vuotta vanhemman, 50 - 100 tkm ajetun. Suurin etu Saksan markkinoissa mielestäni on kuitenkin valikoima, voit valita esitteistä mieleisesti mallin ja pohjaratkaisun ja sen jälkeen etsiä mobile.de -sivuilta sopivilla varusteilla ja sopivaa vuosimallia olevan auton.
Juha: Pössl ja muut uudet ovat sisämitaltaan riittävät. Jututin tuttuani Vesa Tammea Lahdessa .Istuttiin Pösslissä ja todettiin, että mitattu on ja täyttää vaatimukset. Samoin La Strada ja muut uudet.
Teuvo Hälvä
Kyllä ne keltaiset kilvet on tarkoitettu Saksan sisäiseen liikenteeseen esim. auton siirtoon satamaan. Näille kilville saa myös lyhyemmän l.halvemman vakuutuksen.
Punaiset kilvet on tarkoitettu auton maastavientiin esim. ajoon Ruotsin kautta.
Seuraavasta linkistä saat lisätietoa asiasta. http://www.sompsa.fi/AutoSaksasta.htm
Olen saanut hyviä ja asiallisia vastauksia ja suuret kiitokseni niistä. Lisääkin vielä mielipiteitä mahtuu. Palvelevathan ne yhteistä asiaamme ja varmaan muitakin palstaa seuraavia.
Nythän voisi jo kääkkäköörikin heittää kommenttinsa (ja Vaari kans), jottei nyt aivan vakavamielisyyteen hirttäydyttäis.
Voi hyvin olla, että keltaiset kilvet on tarkoitettu vain Saksan sisäiseen ajoon, joka tapauksessa niiden kera ostettava liikenne- ja kaskovakuutus on voimassa myös Suomessa.
Oman autoni tapauksessa keltapäiset siirtokilvet, liikennevakuutuksen ja kaskon hankki myyjäliike omissa nimissään viideksi päiväksi noutopäivästä alkaen. Kun päivä meni Saksan maanteillä ja puolitoista vuorokautta Finnlinesin paatissa, niin kilvet (ja vakuutukset) olivat voimassa vielä kaksi päivää Suomessakin ja niillä tullimies käski minun ajaa kotiin. Olen nähnyt pääkaupunkiseudulla muitakin autoja liikkeellä keltapäisillä kilvillä ilman tarrakilpiä, joten olisin kyllä sitä mieltä, että niillä saa ajaa niin kauan kuin ne ovat voimassa.
Täysin rekisteröimättömillä ja vakuuttamattomilla vehkeillä ajelevat,ellei ole suomalaisia tarrakilpiä. Katso tuota linkkiä: http://www.yleisavain.fi/import/kennzeichen/
Toin kerran katsastamattoman vaunun keltaisilla kilvillä ajamalla Tanskan ja Ruotsin läpi. Malmössä tullimiestä kiinnosti yksinään liikkeellä oleva vaunuilija sen verran että täytyi tonkia koko kioski läpi.Ei huomannut keltapäistä kilpeä tämäkään tullimies,huumeita taisi hakea.
Täällähän monet ajelevat liimaamatta niitä suomen siirtokilpiä.
Linkki on vanhentunut punapäistä kilpeä koskevan ajorajoituksen osalta.
Suora lainaus lomakkeesta http://www.finlex.fi/pdf/normit/23736-14102005_3.3.Ensirekisteroinnissa_esitettava_omistusoikeusselvitys.pdf
Arvonlisäverolain mukaan kuljetusväline on uusi, jos moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön tai sillä on ajettu enintään 6.000 kilo-metriä
Sama asia ilmenee myös: http://www.ake.fi/pdf/matkailuauto.pdf
Eli se on nykyään joko 6kk tai 6000km ei enää molemmat.
EKDAHL:in Kaima kirjoitti: Sähkölaitteissa katsastusmiestä ei oikeastaan kiinnostanut muu kuin vikavirtasuoja, se on oltava.
Milloin asetus on muuttunut? Vikavirtasuoja on hyvä, tai yhdistettynä johdonsuojaan nimeltään henkilösuoja.
Tuontiin liittyvät hommat voi hoitaa halvalla tai helposti rahalla. Itse tein helposti Saksassa toimivan Suomalaisen välittäjän kautta hoitui tarvittavat paperit, hain vain auton Helsingin satamasta ja hoidin Suomessa tarvittavat byrokratia hommat:
tulliselvitys kaasutarkistus tein itse sähkötarkastuksen (luvat on) katsastus nollaveropäätös tullista kilvet konttoriltaNyt taitaa olla niin, että on olemassa tästä uuden/käytetyn rajasta kahdenlaista tietoa tai sitten tulkinta vaihtelee.
Tullin tiedotteessa "Käytetyn ajoneuvon tuonti Suomeen" Tiedote n:o 20 tammikuu/2008 sanotaan asiasta sanatarkastai seuraavaa: "Ajoneuvoa pidetään arvonlisäverolaissa tarkoitettuna uutena kuljetusvälineenä, jos se on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen kun se ensimmäisen kerraan on otettu käyttöön, tai jos sillä on ajettu enintään 6000 km. Ajoneuvo on uusi, jos jompikumpi edellytys täytyy. Toisin sanoen ajoneuvo ei enää ole uusi kun molemmat edellytykset lakkaavat olemasta voimassa. Ratkaisevana kriteerinä pidetään myyntihetkeä"
Verohallituksen ohjeissa uusi ja käytetty määritellään vielä Tullin tiedotetta selvemmin, jopa esimerkein. Verohallituksen asiaa koskeva 2.7 2007 julkaisu "Uusien kuljetusvälineiden arvonlisäverosta - ohje 179.07 1.6.207" löytyy sivuilta www.vero.fi haulla arvonlisävero (neljäs asiakirja.
Autoverottoman mutta arvonlisäverollisen uuden matkailuauton vero suoritetaan tuojan kotikunnan verovirastolle silloin jos tuoja ei ole rekisteröitynyt arvonlisäverovelvolliseksi.
Tuo verottajan tulkinta taitaa olla se joka viime kädessä asian ratkaisee. Koska verohallinto tekee verotuspäätöksen on sen ohjeet painavimpia. Ts. 6kk ja 6000 km pätee edelleen.
Jos Juha tiedät tarkkaan minkälaisen auton haluat voi homman hoitaa myös puhelimella, ilman, että edes käyt Saksassa.
Meille auton toimitti Heikki Back Caravanautosta http://www.caravanauto.com/
Varmaan Hans Koch http://www.matkailuauto.info/yhteystiedot.html voi homman hoitaa.
Rahaa palaa hiukan enemmän, mutta ongelmia on ehkä vähemmän? Välittäjiä on toki muitakin, mutta nämä herrat lienevät tunnetuimmat.
Mikäänhän ei estä etsimästä autoa esim. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/search.html?scopeId=MH&lang=en ja hakemaan auto itse
No voi herranjestas taas! Tästä lakitekstin ymmärryksestä on väännetty peistä täällä jo useamminkin ja tullaan varmaan vääntämään vielä ihan maailman tappiin asti.
Yrittäkää nyt ymmärtää mitä tässä sanotaan: "Arvonlisäverolain mukaan kuljetusväline on uusi, jos moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi kuukautta sen jälkeen, kun se on ensimmäisen kerran otettu käyttöön tai sillä on ajettu enintään 6.000 kilo-metriä".
Siinä siis kerrotaan se, milloin auto määritellään UUDEKSI!
Nyt onkin kysymys siitä, miten auto määritellään KÄYTETYKSI.
Jos auto on ollut käytössä yli kuusi kuukautta (ei siis ole enää uusi), mutta sillä ei ole vielä ajettu 6000 kilometriä, on se KÄYTETTY. Jos autolla on ajettu yli 6000 km (ei siis ole enää uusi), mutta se ei ole ollut käytössä vielä 6 kuukautta, on se KÄYTETTY.Että auto olisi KÄYTETTY pitää sen täyttää MOLEMMAT EHDOT!
Että auto olisi KÄYTETTY pitää sen täyttää MOLEMMAT EHDOT!
Näinhän minäkin sen olen aikeisemmin lakitekstistä ymmärtänyt, mutta kyllä tuolla em. linkin PDF:ssä seisoo ihan selvästi "TAI".
"3.2 EU:sta tuotu käytetty matkailuauto Autosta ei suoriteta arvonlisäveroa Suo- meen. Autoa pidetään käytettynä, jos sen ensimmäisestä käyttöönottopäivästä on ostettaessa kulunut yli kuusi kuukautta tai sillä on ajettu yli 6 000 kilometriä. "
Lukekaa nyt ihmeessä mitä siellä Tullin tiedotteessa n:o 20 tammikuu 2008 ja www.vero.fi Tiedotteessa 179.07 1.6.2007 sanoo.
Lyhyesti vielä kerran: Kuljetusvälinen on käytetty jos se kaupantekopäivänä ollut rekisterissä yli kuusi kuukautta ja sillä on tällöin ajettu yli 6000 km. Muutoin se on uusi.
Yksi linkki lisää: http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=1652.0
Nykyisin ei taida enää tarvita "punaisia"kilpiä mikäli ajoneuvolla on jossain EU maassa voimassa oleva rekisteröinti (kilvet ja vakuutukset kunnossa).
Onkohan mikään asia ollut toinen toistaan epämääräisempien neuvojen ja hevosmiesten tietotoimiston tietojen kohde, kun tämä autojen tuonti Saksasta? Kannattaa kuitenkin lukea mitä siellä www.tulli.fi www.vero.fi ja www.ake.fi sivuilla näistä asioista sanotaan. Viranomaisilla kun on sattuneesta syystä tuo tulkintaetuoikeus mitä noihin tuontia koskeviin määräyksiin tulee. Pitää aina muistaa, että ei jonkun viranomaisen epähuomiossa, tietämättämyyttään tai tahallaan tekemä poikkeus tee sääntöä,joka siitä alkaen koskee jokaista tuojaa.
Noista punaisista kilvistä muutama huomio: -punaiset kilvet saa vain jos auton katsastus on voimasssa = joku ajoneuvon kunnon tae sekin vaikka onkin vietikatsastus -autolla on varmasti tuojan nimelle tehty liikennevakuutus joka on voimassa ETA-maissa -rekisteriviranomainen toteaa vientirekisteröinnin yhteydessä, että auton paperit on kunnossa ja auto ei ole Saksassa varastettujen listalla tai ajoneuvosta on maksuja maksamatta (vasta tämän jälkeen tulee tarra rekisterikilpeen ja hyvän matkan toivotus) -auto poistuu varmasti Saksan autorekisteristä ja sen entiset kilvet + rekisteriote mitätöidään ja otteeseen kirjoitetaan Export (jotkut poistaneet autoja Saksan rekisteristä jälkikäteen Saksan suurlähetystön kautta. -punalappusen perässä voi tuoda vaikka uuden autonkuljetustrailerin ja trailerissa h-auton
Ja nuo viralliset linkit myös päivittyvät eli vastaus sieltä on voimassa jatkossakin, kun taas tänne kirjoitettu voi muuttua vääräksi. Toisalta katsastuskonttoreilla on paljon väärääkin käsitystä, kuten se että vaaditaan CoC- ym todistuksia niiltäkin käytetyiltä ajoneuvoilta joilla on ey-tyyppihyväksyntä: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+2/Rekisteröintikatsastus/Maahantuotavan+ajoneuvon+rekisteröintikatsastus/Vaatimuksenmukaisuuden+selvittäminen+rekisteröintikatsastuksessa/Euroopan+markkina-alueelle+valmistettu+ajoneuvo/Euroopan+markkina-alueelle+valmistettu+ajoneuvo.htm
Arvonlisäveroon vielä, että ostaessasi uuden (siis arvonlisäveronlain mukaan, eli alle 6000km tai alle 6kk) auton yksityiseltä EU:ssa, myyjä voi hakea auton hintaan sisältyvää (myyntimaan) arvonlisäveron palautusta itselleen, kun auto myydään toiseen EU maahan.
Ostaja maksaa aina kauppakirjan mukaisesta kauppahinnasta sitten Suomen alvin.
Itse toin käytetyn mutta uuden (?) auton Saksasta pari vuotta sitten, myyjä sai sisältyneen Saksan 16% alvin takaisin, itse maksoin siis pyynnistä -16% ja sitten Suomessa tuon päälle +22%.
Jos tuo jostain muualta kuin Sakasta, pitää varmistaa että ko maa on implementoinut EU 6. arvonlisäverodirektiivin kohdan 28a4. Ja todettakoon, että kaikki ns. tavalliset "avl-veroasiantuntijat" tai veroviraston perusvirkailijat eivät tiedä mitään tästä yksityisten välisestä alv-koukerosta. Ei tiennyt Suomessa eikä Saksassa.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.