- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- M-auton akut
M-auton akut
Latautuuko akut kun kytken auton kyljessä olevaan sähköliittimeen virran talven ajaksi ?
Ajatus on että ajastimen kanssa virta on päällä hetken aikaa viikossa ja toisella kerraalla pidempään päällä.
Onko m-autoissa jonkinlainen laturi ?
Onko jotain vinkkejä säilytyksen kannalta huomiotavaa?
Kaasupullot poissa, vedet tyhjennetty..(mutta putkistossa voi olla hieman vettä ) millä pois ?
Ensi kesää odotellassa
Kyllä latautuu,joissain jopa starttiakkukin! En kyllä omaani laittais virtaa talveksi,kosteuden poisto suola purkin kyllä. Kerran talvella pidemmäksi aikaa virtapiuha kiinni. Tämä siis minun tapani. Jätä hanat niukan auki ja tyhjennysventtiili myos auki. Voisihan niihin hanoihin myös puhaltaa varmuuden vuoksi että putkisto tyhjenee.
Kyllä virtaa kuluu paikoillaan ollessa sekä starttipuolelta että asuinosasta. Kyllä kerran kuussa kannattaisi ladata molemmat puolet. Jos käyttää ajastinta niin tunti päivässä on mun mielestäni sopiva.
Millainen auto on kyseessä? Kysymys siksi että tietäisimme lataako ko. auto myös starttiakkua.
@timppa
Olen laittanut kummallekin akulle päävirta kytkimen,josta katkaisen yhteydet vietyäni m-auton talveksi kylmään halliin.kun keväällä olen noutanut autoni,niin akuissa on samanverran virtaa kuin syksyllä sinne jättäessäkin.(mihimpä se olisi sieltä häipynyt ?)
http://exide.fi/batterikunskap/akun-itsepurkautuminen/
Niinpä, mihin lienee häviää akusta virta, niin kuitenkin väittävät ja omakohtaisia kokemuksiakin on (kokemusasiantuntija). Googlesta löytää jonkin verran tietoa, josko jaksaa haravoida.
Jos minun konstilla on hävinnyt,niin sitä on hävinnyt niin vähän,että en ole yhtenäkään keväänä sitä huomannut.Ei muuta kuin avain aukkoon ja menoksi!
Raimo Kutilalle: imuta märkäimurilla ehdotomasti alta poistoventtili poistoista ( truma pakkasventtiilin ja Alde jutuista hana ja Alde poistoista) Tulee yllättävän paljon. Tuolla puhaltelulla etupäässä siirtelet vettä eri suuntiin. Saattaa osa tullakin ulos.
Me pidetty aina lämpö niin, että autossa pari kolme astetta enem,än kuin ulkona. Ja ilma kiertämään ettei suljeta mitään. Auton alle jos kylmä varasto, niin hiiren tai jopa rotan loukut. Vaihtoehtoisesti Rataxit. Syövät niitä mieluimmin kun mahd.yrittävät autoon. Mistä kaikki ruoka pois tai tod.ilmatiivisti pakattu.
Liitetiedostot
20180831_224552.jpgRaimo Kutilalle: imuta märkäimurilla ehdotomasti alta poistoventtili poistoista ( truma pakkasventtiilin ja Alde jutuista hana ja Alde poistoista) Tulee yllättävän paljon. Tuolla puhaltelulla etupäässä siirtelet vettä eri suuntiin. Saattaa osa tullakin ulos.
Me pidetty aina lämpö niin, että autossa pari kolme astetta enem,än kuin ulkona. Ja ilma kiertämään ettei suljeta mitään. Auton alle jos kylmä varasto, niin hiiren tai jopa rotan loukut. Vaihtoehtoisesti Rataxit. Syövät niitä mieluimmin kun mahd.yrittävät autoon. Mistä kaikki ruoka pois tai tod.ilmatiivisti pakattu.
Liitetiedostot
20180831_224552.jpgRaimo Kutilalle: imuta märkäimurilla ehdotomasti alta poistoventtili poistoista ( truma pakkasventtiilin ja Alde jutuista hana ja Alde poistoista) Tulee yllättävän paljon. Tuolla puhaltelulla etupäässä siirtelet vettä eri suuntiin. Saattaa osa tullakin ulos.
Me pidetty aina lämpö niin, että autossa pari kolme astetta enem,än kuin ulkona. Ja ilma kiertämään ettei suljeta mitään. Auton alle jos kylmä varasto, niin hiiren tai jopa rotan loukut. Vaihtoehtoisesti Rataxit. Syövät niitä mieluimmin kun mahd.yrittävät autoon. Mistä kaikki ruoka pois tai tod.ilmatiivisti pakattu.
Liitetiedostot
20180831_224552.jpgAutoa kannatta käyttää kuukausittain, ja liikutela laakereiden iloksi. On tosi, että kun laakeri rullat makaa samassa kohdassa pitkään, niin jälki kooliin tulee.
Mitä taas siihen, että turha kuluttaa mootoria tyhjän takia starttaamalla. No jos talvi seisokin aikana käynnistää 6-10 kertaa, niin siittäkö kone hajoaa, kun henkilöautoja käynnistellään tuhansia kertoja, ja nekin sen kestävät.
Vebastoja on myös hyvä käyttää muutama kerta
Akkujen latailukin on hyvä tehdä kukausittain. Ei ne siitä pilalle mene. Normaali ajossahan akkua lataillaan päivittäin, ja tuntikausia päivässä säännöllisen epäsäännöllisesti.
Raskaissa akkuja lataillaan lähes ympäri vuorokauden
Kummelissa erikois ymppäristö, ja yleis elämän, ynnä kierrätys asian tuntija merkonoomi Raimo Wormisto sanoo:
Autolla pitää ajaa. Se tykkää kun sillä ajetaan. Jos se jää vaan seisomaan hylättynä, se tulee surulliseksi.
TP
''Autoa kannatta käyttää kuukausittain, ja liikutela laakereiden iloksi. On tosi, että kun laakeri rullat makaa samassa kohdassa pitkään, niin jälki kooliin tulee.''
Kuinkahan tosi se on. Kuukaudessako laakerit litistyvät? Vaiko puolessa vuodessa? Meneekö kuitenkin kokonainen vuosi vai litistyvätkö koskaan.
Mun autoista ei ole pyöränlaakerit hajonneet eikä monen muunkaan. Jos laakeri on kuiva voi se ruostua seisonnassa, mutta sehän on kuivana jo valmiiksi rikki.
Monenlaista vaivaa voi ihminen itselleen tehdä jos haluaa, mutta auton siirtely on kyllä turhaa touhua, samoin sen kuivan ja kylmän koneen kiusaaminen joka kuukausi. Samalla se siinä on kylmillään useammankin kuukauden.
@timppa
Onko tosiaan matkailukausi meillä noin lyhyt, että jo syyskuun alussa pannaan pelit talviteloille? Näyttävät jopa veneilijätkin olevan vielä enimmäkseen vesillä tässä vaiheessa.
Olen parina syksynä laittanut vesijärjestelmään Motonetistä ostettua Star-brite kausisäilytysnestettä eikä ole jäätynyt. Myrkkyähän se, mutta hengissä ollaan.
Kylmän kuivan koneen kiusaaminen. Eikö sillon ole parempi käynnistellä säännöllisesti, että kone ei kuiva.
Konehan lämmitetään joko lokilämmittimellä, tai vebastolla ensin, kuten talvi käynnistelyssä yleensä.
Niin autokausi on yllättävän lyhyt kesäkuun alusta syyskuuhun.
Mutta semmosta se on latoauton elämä. No jaa kyllä täyskuu, kaamos, vuodenvaihde, ja kevät reissu tulee ajeltua, ja samalla laakerit saavat pientä liikuntaa, eikä hammasrattaat ruostu ollessaan öljypinnan yläpuolella.
Akut latautuu, vebastot saavat liikuntaa, ja auto tykkää.
TP
Kyllä se kuukaudessa kuivuu täydellisesti
https://yle.fi/uutiset/3-8570543
''Faktaa on se, että kylmäkäynnistys on kylmää kyytiä moottorille. Kylmänä öljy on tahmeaa ja sen liikkeelle saaminen on hidasta. Sen on vaikea suorittaa tärkeää tehtäväänsä osien voitelussa.
Huonoin on tilanne, jossa auto on seissyt pakkasessa pitkään. Öljy on valunut pois, ja suojaava kalvo on hävinnyt pinnoilta. Osat pääsevät hankaamaan mekaanisesti toisiaan vasten.
Moottorin kylmäkäynnistyksessä eniten vahinkoa voi tulla laakereille. Erityisesti kärsivät kauimpana öljypumpusta olevat laakerit, jotka öljy saavuttaa viimeisenä. ''
@timppa
Nonnii. Siispä kone on vähintään kerran kuussa käynnistetävä, mieluummin tiheämpään, että öljykalvo ei kerkiä hävitä koneesta,
On käytetävä riittävän hyvää öljyä, kuten linkissäsi kerrottiin, ja lämmitettävä kone lokilämmittimellä riittävän pitkään, myös öljypohja, vaikka kuumailma puhaltimella ennen käynnistystä, ja suoritetava käyttö lauhalla ilmalla, eikä tulipalo pakkasessa.
Onneksi pakkaset eivät yleensä kestä kuukautta. Tehdä pieni retki samalla, ja virkistäydyttävä talven alakulosta.
Citroen onkin ajatellut asian hyvin, laittamalla koneeseen öljypohjan lämmittimen, joka lämmittää moottoriöljyn, ja samalla lämpö nousee ylös lokiin lämmittäen senkin.
TP
Kyllä olen vahvasti sitä mieltä että kone ei kuukaudessa kuiva yhtään mihinkään. Öljy ei häivy pinnoilta mihinkään niin että pinnat olisivat "kuivat". Paineet toki osaa nousta vähän hitaammin mutta ei kone ole "kuiva" kuukauden seisonnan jälkeen. Ei edes talven seisonnan jälkeen.
Letkulämmittimet tai säteilylämmittimet eivät lämmitä moottoria siinä määrin että lämpimästä moottorista voisi puhua, vallankaan jos on oikeasti pakkasta. Eberit ja Webastot tekee homman loppuun asti. Mutta mielestäni on parempi jättää se kone kovalla pakkasella käynnistämättä jos ei pakko ole. Enemmän se kylmäkäynnistys ja vajaalämpöiseksi pyörittäminen konetta rasittaa kuin kuukauden pidempi seisotus.
Sellainen vielä että kylmäkäynnistetty kone pitäisi sitten saada pyöritettyä kunnolla lämpimäksi jotta ei kävisi vain niin että kerätään lisää kosteutta koneen sisälle ja pakoputkistoon.
Tästäkin asiasta voi tehdä harrastushifistely -asian mutta rauta on edelleen rautaa.
Aikamoisen ylivarovaisuuden puolelle mennään. Kyllä nykyaikainen auton koriosa oman laturinsa virran kestää oli se siinä kiinni vaikka koko vuoden, laturi sisältää härpäkkeitä jotka säätävät virtaa omilla tavoillaan. Eli ne lataavat ja pitävät kunnossa olevan akun elossa. Siinä sivussa hoituu yleensä auto-osankin akku. Toki sähköä säästyy ajastimella.
Kovin huonosti nykyaikainen öljy jäykistyy, toista se oli ennen kun öljynvahito valutamalla ei kylmällä onnistunut ihan vieressä odottamalla. Melkoinen pakkanen saa olla ettei öljynpaine lähes heti nouse. Tosin ihan mukavuudenkin takia esilämmitys joko lohkolla, letkulla tai polttoainetkäyttöisellä on hyvästä. Olen siinä onnellisessa asemassa että tallini on lämmin ja koska autolla ajamme vain kolmea vuodenaikaa (4-10) voin ehkä kerran kuukaudessa päräyttää sen käymään. Ehkä siinä on sitä samaa kuin monilla harrasteautoja rassaavilla. Heillä on pöytämoottori, työpöytään pultattu vaikkapa ruohonleikkurin moottori. Vanha sivari antaa sen oikean pensankatkun ja äänen puuhailua innoittamaan. Tuo Toivon mainitsema lämmitin on ikävä kyllä todella huono lämmittämään mottoria. Se on tehoton ja aika niukasti siitä lämpöä riittää edes öljyyn asti.
Joku vuosi sitten avasimme kolariauton moottorin joka oli reilun vuodenkierron seissyt ulkona ja aivan öljyinen se oli, sisällä oli 5w-30 syntikat. Hyviä on öljyt, tuon vaihtoputkimootttorin sylintereissä näkyivat hoonausjäljetkin ja reilut 300k km mittarissa.
Tuhoon on tuomittu se laakeritehdas jonka laakereiden kehiin painuu rullien tai kuulien kuvat. Aikoinaan ristikudosrenkaat saattoivat ottaa muotoa alustasta pidemmästä seisonnasta tai jos ne nojasivat vaikkapa katukiven reunaa. Ajaessa ne sitten pöyristyivät. Toki vyörenkaastakin voi olla huolestunut, en vain ole moista ilmiötä huomannut.
Raimo Kutilalle: imuta märkäimurilla ehdotomasti alta poistoventtili poistoista ( truma pakkasventtiilin ja Alde jutuista hana ja Alde poistoista) Tulee yllättävän paljon. Tuolla puhaltelulla etupäässä siirtelet vettä eri suuntiin. Saattaa osa tullakin ulos.
Me pidetty aina lämpö niin, että autossa pari kolme astetta enem,än kuin ulkona. Ja ilma kiertämään ettei suljeta mitään. Auton alle jos kylmä varasto, niin hiiren tai jopa rotan loukut. Vaihtoehtoisesti Rataxit. Syövät niitä mieluimmin kun mahd.yrittävät autoon. Mistä kaikki ruoka pois tai tod.ilmatiivisti pakattu.
Terve,
Kovasti näyttää Kaben alustalta kuvassa... No minulla kerran jäätynyt wc-poistoletkun muovinen kierreliitin ja yksi hana alkoi vuotamaan. Nämä siitä huolimatta, että olin noudattanut valmistajan ohjetta vesijärjestelmän tyhjennyksestä. Onko sinullakin jäätynyt/rikkoutunut paikkoja vaikka puhaltelisi hanoista letkulla vedet pois? Pittäpi kokeilla tuota imutusta auton alta mutta hiukan työläältä vaikuttaa könytä sinne alle "imuroimaan"...
Liitetiedostot
2018-03-10_12_15_54.jpgOsallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.