Lohkolämmitin

HUKKANEN ESKO V O 12.02.2007 09:53

Vemixin kaveri sanoi, että nykyisiin (06) Transittiin ei saa oikeaa lohkolämmitintä. Siihen saa vain letkulämmittimen, jolla ei kuulema hänen mukaan tee juuri mitään. Lähtee kuulema käyntiin kovillakin pakkasilla pari kertaa hehkutellen ilman lämmittimiä.

Nyt kysyisinkin, millä konstilla lajitoverit lämmittävät voorttiensa koneen? Onko kenties jollakin kuitenkin oikea lohkolämmitin, vai mikä?

Vebastot ja Eberit lienee turha investointi, kun sähköäkin on saatavilla. EH

PINOLA OLLI P 12.02.2007 12:29

Olisko tuo Transsun letkulämmitin noin huono?Meillä on kotona vaimon kauppakassina(lue isännän työautona)pikkunen Punto,jossa letkulämmitin ja todella tehokas!

HAAPANEN TIMO S 12.02.2007 16:56

Letkulämmitin on ainoo vaihtoehto aika moneen autoon.Mun mielestäni se on parempi kuin lohkolämmitin.Veden välityksellä moottori lämpenee tasaisesti,lisäksi pitkäkään lämmitys ei kuivata sylintereitä.

HAAPANEN TIMO S 12.02.2007 17:18

Tarkennus.Pitkässä lämmityksessä lohkolämmitin lämmittää sylintereitä liiaksi,jolloin sylinterin ja männän välissä oleva ohut öljykalvo haihtuu/kuivuu.

WILHELMSSON LEIF 12.02.2007 18:48

Toimii hyvin myös 2.3 Ducato,ssa.

AHONEN AULIS 12.02.2007 19:33

Minulla on transussa Webasto.Se lämmittää moottorin sekä hytin ajastimella sopivaan aikaan.tarttaa nöyrästi eikä rasita konetta.Pojalla samanlainen transu ilman mitään lämppäreitä.tarttaa kyllä hyvin pelkällä hehkulla.kone pitää kyllä melkoista meteliä ennenkuin lämpiää.Sähkö vastaan Webasto sanoisin Webasto,koska sähköä ei saa joka paikasta.lisäksi sillä saa lisälämpöä ajaessa kylmillä säillä.vähän kallis mutta hintansa väärtti.Terv AA.

TAMMINEN MIKKO 12.02.2007 19:59

Vettä ne molemmat lämmittää siis lohko ja letku lämmitin. Muistaakseni defalla on pumpullinen letku lämmitin joka kytketään lämmityslaitteen paluuletkuun.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.02.2007 20:10

Lämmittimien tyypin näkee www.calix.se ja www.defa.com valmistajien sivuilta asennusohjeista. Suurin osa letkulämppäreistä tulee lämmityslaitteen letkuun, ja lämpö on yleensä tasaisempaa joskin aavistuksen hitaampaa. Pumppua kummallakaan merkillä ei normaalilämppäreissä ole, vaan lisähintaan. Syitä ei-lohkolämmittimien yleistymiseen on vesiprikkojen puuttuminen, ohut vesitila ja sekoilevat moottorinohjausanturit. Syylärinletkuun ei enää saa (paljon mutkia ja ahdasta), toisaalta ll-letkun välimalli sopii moneen eri sovellukseen muutamalla pikkuletkulla eli kulut per uusi lämmitinmalli ovat pieniä. Sitten on nuo lohkon kylkeen, pintaan tulevat kuten Volvot: ei juurikaan poikkea teholtaan perinteisestä lohkomallista jos asennetaan huolella (pitää olla hyvä ja laaja kosketuspinta). Kolmantena öljypohjaversiot: hitain mutta moottorille paras monien mielestä, koska öljynkierto heti startista on tärkeintä ja öljy lämmittää nopeasti lohkon sekä jäähdytysnesteen.

TAMMINEN MIKKO 12.02.2007 20:40

No sit ilmeisesti pitää antaa periks? Joku puna keltainen pytty se oli. Se missä oli pumppu mukana. Johonkin yalen kuormaajaan sen asensin ja siinä oli termostaatti mukana. Ne öljypohja lämmittimet pidempään käytettynä tuntuivat pikeennyttävän öljyn epäpuhtaudet sinne vastuksen kohdalle kiinni.

HAAPANEN TIMO S 12.02.2007 20:50

Kyllä tiedän Mikko,että vettä lämmittää molemmat vehkeet,esitin asian huonosti.Tarkoitin että letkuun laitettava lämmitin kierrättää vettä niin hyvin että lämpö leviää tasaisesti.

HYTÖNEN RAIMO 12.02.2007 22:52

Vemixin kaveri ei tiedä mistä puhuu. Esimerkiksi uuteen (2006>)Transitiin (Duradorq 2,2 diesel)sopii Calixin malli Re-552 ja Defan malli 286. Löytynee melko helposti jälleenmyyjien hyllyiltä!

HUKKANEN ESKO V O 13.02.2007 09:10

Joo Vemixin kaveri kehui pitäneensä 4 tuntia tällaista letkulämmitintä päällä ja sanoi sen lämmittävän letkua vain hieman lämmittimen molemmin puolin. Ei siis mitään varsinaista hyötyä. Kertoivat viime vuonna asentaneensa vain pari kappaletta. Nyt kuitenkin sain asiantuntevalta raadilta toisenlaista palautetta, joten tästä kiitos kaikille. Taidan mennä kuitenkin asennuttamaan kyseisen lämmittimen. Toimivathan nämä letkulämmittimet 6-70-luvullakin, miksei myös tänään. EH

KORHONEN KARI 13.02.2007 11:37

Kyllä ne toimivat,jotenkin.Peugeot käytti letkulämppäriä esim. -90 v 407 MI 16.Veden kiertämään lähtö kovemmilla pakkasilla oli vaikeaa,ylikuumenemis suoja laukeili monta kertaa ennen kuin homma toimi.Pumppu olis ollut tarpeen.

HYTÖNEN RAIMO 13.02.2007 12:52

Lisäyksenä edelliseen, että mainitsemani lämmitintyypit ovat nimenomaan lohkolämmittimiä, ei letkuun kiinnitettäviä!

HALONEN MARTTI 13.02.2007 18:04

Olen asennuttanut letkulämmittimen (kun muutakaan ei Transittiin saa) ja olen näillä yli -30 asteen pakkasilla pettynyt sen tehoon. Lämpömittari ei pitkään aikaan ajoon lähdön jälkeenkään vielä nouse. Lisälämmitintä tarvittaisiin. Jos olisin arvannut sen tehottomuuden, olisin senkin rahan säästänyt eberin tai Webaston hankintaan. Toki tälläkin pärjätään, kunhan ilmaston lämpiäminen vaikuttaa pohjoisen oloihin?

HAAPANEN TIMO S 13.02.2007 18:45

Tuossa ei auta sähkölämmittimet.Ne on tommosia nää nykydieselit.Aika hassua että ensin tehdään autosta oikein taloudellinen,sitten tarvitaan erillinen kamina moottorin kylkeen sitä lämmittämään.Mulla on muutamasta Sprintteristä kokemuksia.Jos Webasto oli epäkunnossa(usein oli)vaikeesti lämpeni yli 60°.Perhanan kylmiä on ohjaamotkin.

HYTÖNEN RAIMO 14.02.2007 00:06

Miten niin ei saa? Annoin just tuolla ylempänä lohkolämmittimien tyyppinumerot, jotka poimittu suoraan valmistajien nettisivuilta.

HALMEENMÄKI JUHANI 14.02.2007 21:45

Nyt oli siis puhe nykydieselin hitaasta lämpeämisestä ajon aikana, eli hukkalämpöä ei synny kun nafta käytetään eteenpäin viemiseen.

VIRTA URPO 15.02.2007 19:40

Letkulämmittimiä ne alkujaankin joskus vuosikymmeniä sitten oli ja toimivat. Se vesitila niissä oli kyllä silloin isompi muistaakseni. Kyllä se aidossa lohkossa oleva paras on , mutta kyllä letkukin monin verroin parempi on verrattuna noihin olemattomiin pohjaan ja/ tai muualle liimattaviin pintalämmittimiin, joilla yritetään saada öljyä hieman lämpiään. Niitäkin kauppiaat myyvät lohkolämmittiminä. No onneksi siitä jatkuu sisätilaan pistoke ja saadaan edes se lämpiään. Puhuin nyt VW-konsernin autoista. As.auton Fordia ( -06 2 litranen TDCi / 125 )en ole vielä lämmittänyt ( ei ole oltu sitten uudenv.jälkeen liikenteessä ) siinä on tuo letkulämmitin ja sisäpistoke. Lähiaikana menee testiin , eli aika näyttää miten se toimii

HAAPANEN TIMO S 15.02.2007 20:24

Raimo!Mua jäi vaivaamaan toi lohko-vänkääminen.Mää katoin kans Defan sivut.Mallista-00 eteenpäin ainoo mihin saa lohkolämmittimen on toi sun mainitsema 2,2TD.Kaikkiin muihin moottorityyppeihin tarjotaan letkulämmitintä.Sulla kävi huono tuuri kun osuit juur tohon 2,2:seen

HYTÖNEN RAIMO 15.02.2007 20:39

No ollaan sitten tarkkoja: Calix -lohkolämmitin sopii Ford dieseleihin 2,0 TD Duratorq, 2,2 Tdci, 2,5 ja 2,5 TD. Nämä kaikki eivät ole käytössä uusimmassa Transitissa, mutta kuitenkin:-)

HAAPANEN TIMO S 16.02.2007 18:01

No niinpäs näky Calixilta löytyvän,unohda pahat puheeni.Siinähän voikin sitten valita mieleisensä.

HYTÖNEN RAIMO 16.02.2007 20:14

No mitäpä noista, sattuuhan sitä. Eikun hyvää talven jatkoa!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.