- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- LMC:n nestekiertoinen lattialämmitys.
LMC:n nestekiertoinen lattialämmitys.
Mulla on autossa ilmalämmityksellä toimiva nestekiertoinen lattialämmitys. Toimii näin: välittömästi lämppärin jälkeen kulkee ilmaputki lämmönvaihtimen läpi. Vaihtimen yläpuolella on paisuntasäiliö jossa pyörii tavallinen mm. vanhoissa Aldeissa käytetty pieni 12 V:n pumppu. Nesteputket kulkevat lattian sisällä koko käytävän pituudelta ja n. 60 cm:n leveydeltä.
Pumppua ohjataan katkaisijalla ja termostaatilla joiden käyttö on kuvassa. Kuvassa oleva verkkovirtakatkaisija ei tietenkään tässä mallissa ole käytössä kun ei ole verkkovirtapumppuakaan.
Miten muilla toimii termostaatti? Itsellä se useimmiten katkaisee pumpun pyörimisen jo ennen kuin lattia on lämmennyt. Eikös tuo saisi pyöriä vaikka jatkuvasti? Oletteko säätänyt jostain? Kestääkö pieni pummu jos ohitan termostaatin ja ohjaan manuaalisesti on/off. Aldemiehet tietävät pitkäänkö pumppu pelaa.
@timppa
Liitetiedostot
p1080386.jpgJuupa, pitäisi paremmin perehtyä omaan autoon mutta kun en juurikaan kylmässä ajele niin on jäänyt.
LMC on laittanut lattialämmitykseen Truma Thermen ja makean veden sijaan siellä pyörii glygoli. Verkkovirakatkaisija jota ihmettelin käyttää 300W:n vastusta eikä verkkovirtapumppua. Tunnissa lattia lämpeni kyllä selvästi 300 watilla tällä ulkoilmalla.
https://www.truma.com/web/downloadcenter/files/truma-heating-water-systems-brochure-de.pdf
Yläkuva. Suoraa Aldesta ovat ottaneet pumpun ja paisuntasäiliön letkuineen siihen päälle.
Keskikuva. Lämppärin vierellä raksui rele ja sieltä löytyi sydeemin aivot yhteistyönä Alde/Truma. Lämpötilasensorin johdot näkyvät selvästi, niihin käyn käsiksi tai sitten vien uuden sähkön suoraa pumpun johdoille jotka nekin ovat hyvin näkyvissä.
Alakuva. Aivot sängyn alla lämppärin vieressä. Olen nypännyt vastuksen verkkovirtajohdot irti. Nykyään käyttävät kuvan mukaisia pikaliittimiä vahvavirrassa. Samanlaiset on mulla Dethleffsin vaunussa muuntajassa sekä automaattisulakkeessa.
Vanhoista keskuteluista näkyi että muillakin vastaavan systeemin omistajilla termostaatti katkaisee liian aikaisin. Saattaa olla varotoimenpide verkkovirtavastuksen vuoksi mutta kun samalla pysähtyy pumppu niin lattialämmitystä ei pysty hyödyntämään silloinkaan kun neste lämpenisi normaalin ilmalämmityksen avulla.
@timppa
Nyt on kontattu mittari kädessä sängyn vieressä. Aika vähän on LMC:llä ajateltu kun lämpösensori on kaasulämppärin pakoputken vieressä ohjauskotelossaan. Miksiköhän se on sinne vedetty, tilaa olisi siellä pumpun vieressäkin.
Olen ihmetellyt miksei lattialämmityksen pumppu lähde päälle vaikkei autossa kovin isosti ole kaasulämmitystä, en ihmettele enää.
Muutenkin sähkötyö on hutaisemalla tehtyä, esim. ei mitään vedonpoistajia pienissä johdoissa.
Yläkuva. Otin ohjauskotelon auki ja irroitin lämpösensorin toisen johdon. Kolmas johto vasemmalta. Nyt lattialämmityksen pumppu käy katkaisijasta kunnes kääntää pois päältä. Kuten näette vedopoistajia johtoihin ei ole jaksettu asentaa.
Alakuva. Tämän näköinen laatikko ja on ruuvattu sänkylaatikon seinään ( ruuvireiät näkyvät kuvassa )ollen kaasulämppärin pakoputkessa kiinni. Ja asennuksen olisin itse tehnyt paljon siistimmin.
Vaikka nyt on lämpösensori pois pelistä voi siitä huolimatta käyttää 300W:n vastusta huoleti. Truman asennuohjeissa on teksti ''The electrical heating rod is fitted with an excess temperature
cut-out. In the event of a fault, switch off at the
control panel, wait 5 minutes, then switch on again.''
''Sähkölämmitystangossa on ylilämpötilan leikkaus.
Kytke virta pois päältä
ohjauspaneelista, odota 5 minuuttia ja käynnistä sitten uudelleen.''
Tai sitten asentaa tämän termarin vaikkapa pumpulta lähtevän kumiletkun kylkeen ja vetää sensorille tulevat johdot siihen. Nimenomaan sellainen termari joka sulkeutuu lämpötilan noustessa. Silloin se kytkeytyessään 50° lämpötilassa pysäyttää pumpun ja katkaisee virran vastukselta. Jäähdyttyään 35° lämpöön kytkee irti ja pumppu käynnistyy.
https://www.elfadistrelec.fi/fi/termostaatti-50-elmwood-2455r-01000078/p/13791431
Toki voi nypätä vastuksen johdot poksista irti ja käytellä pumppua kuinka huvittaa.
@timppa
Tainnut olla joku oikein keksijä pelle joka on tuon suunnitellut , hyvää informatiota , osaa pysyä tuollaisesta erossa . Kyllä normi Alde ainakin minusta tuntuu toimivammalta , ja niissä pysytään vastakin . Ollut muistaakseni kolmessa edellisessä autossa ja jos vielä auto joskus vaihtuu niin edelleen sama laite . Niin ja lämmön vaihtimella lämmittää moottorinkin .
Kyllä Truma 6E mun mielestäni on oiva lämppäri ainakin meikäläisen käyttöön. Tuo lattialämmitys on vain bonusta eikä se kuluta mitään. Painoa tulee lisää vajaa kymmenen kiloa ja oman tilansa se tietty vie.
Sehän on lisävaruste joka tekee n. 1300 lisää hintaa autoon.
Juhalla onkin sitten tieto pitkäänkö tuo Alden 12 V:n pumppu kestää. Annanko pyöriä vai säästelenkö?
@timppa
No nyt homma on bueno.
Yläkuva. Ostin säädettävän termostaatin 0-60°
Keskikuva. Liimasin sen taakse liuskan alumiinipellistä.
Alakuva. Kiinnitin sen lattialämmön yläletkuun. Homma toimii niin että alkuperäinenkin termostaatti on käytössä. Se ohjaa sähkövastusta ja pumppua kuten tämä mun asentamakin.
Nyt kun se alkuperäinen on asennettu liian kuumaan paikkaan se katkaisee maadoittamalla lämmön liian aikaisin. Mun termari on samassa johdossa siellä välissä samoin kytkettynä.
Nyt kun lämpö nousee ja alkuperäinen termari katkaisee, ei se katkeakkaan koska mun asentamassa on pyyntiä vielä vaikka kuinka eikä maadoittamista tapahdu. Nämä molemmat termostaatit ovat sulkeutuvia, siis kärjet menevät kiinni määrätyssä lämpötilassa.
Nyt vain kokeilemalla haen sopivan asetuksen lisätermariin ja ohjaan lämmityksen käyttöä alkuperäisistä katkaisijoista ja säätimestä. Se mun asentama vain tulee apuun eikä anna katkaisua liian aikaisin.
Verkkovirtavastuksen ohjaus säilyy täysin alkuperäisenä ja turvallisena alkuperäisen releen kautta.
@timppa
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.